Fra kardang til kjede...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av AJ »

Grendel skrev: 29 aug 2018, 12:47 Hva min neste sykkel vil få av fremdriftsystem? Jeg tror ikke jeg vil legge vekt på det. Det blir nok hjertet som bestemmer, der også.

8-)
Sånn var det for meg da jeg gikk for KTM 1290 i 2015.
Men jeg skal innrømme at jeg tenkte meg om et par ganger nettopp fordi sykkelen hadde kjededrift... :redface .
Kom jo fra kardangsykkelen Moto Guzzi Stelvio, som jeg, tross noen tekniske "humper i veien", var storfornøyd med.
Men så slo kubikksyken til sammen med nysgjerrigheten på nyskapningen fra KTM. Og jeg kom meg kjapt over betenkelighetsfasen ang. kjede - kardang greia.
Kunne jo ikke la en slik detalj bestemme hva jeg hadde lyst på :[-( .
Vurderte for øvrig Yamaha Super Ténéré XT1200, som jo har kardang.
Men slo raskt fra meg kardangsykler som BMW GS/A og Honda VFR1200X Crossrunner.

Angret ikke på at jeg valgte KTM. Tre sesonger og 55K taler vel sitt tydelige språk om at jeg var godt fornøyd med denne.
Kjedevedlikeholdet var ikke akkurat arbeidskrevende, mer som hyggelig pusling med sykkelen når den skulle vaskes.
Dessuten monterte jeg jo kjapt Tutoro kjedesmører som funket utmerket. Dermed ingen behov for å trekke fra en kjedespraykanne etter lange dagsetapper.
På den nye 1290'en har jeg fått Tutoro'en til å funke enda bedre ved å flytte oljepåføringsdysa fra bakdrevet til rett bak framdrevet, som har ført til at langt mindre olje kases av kjedet og havner på bakfelgen. Så og si ingenting, faktisk.

På den forrige KTM'en fikk jeg bytta kjede og drev rett før sykkelen runda 30K, om jeg ikke husker feil.
Skal bli spennende å se hvor lenge detvil vare på sykkelen jeg har nå.
Så langt ser alt veldig bra ut etter drøye 11K. I løpet av denne kjøredistansen har jeg justert kjedet én gang. Det tok ikke mange minuttene.. .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av FredrikE24 »

På BMW med paralever, så løfter ikke disse seg bak ved pådrag. Det er ikke et issue lenger. Jeg har imidlertid lagt merke til at ikke så mange japanere har noen innretning for å forhindre dette.

BMW introduserte Paralever på alle sine sykler fra og med BMW K1 på 80-tallet.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Epylypzon »

Klarer ikke se problemet med kjededrift. Det tar hverken lang tid å stramme, smøre eller ta av om det trengs. Jada, jeg har sykler med begge drifter :)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 29 aug 2018, 14:52 På BMW med paralever, så løfter ikke disse seg bak ved pådrag. Det er ikke et issue lenger. Jeg har imidlertid lagt merke til at ikke så mange japanere har noen innretning for å forhindre dette.

BMW introduserte Paralever på alle sine sykler fra og med BMW K1 på 80-tallet.
Løsning på spesielt Yamaha Super Ténéré XT 1200'en ser ganske enkel og faktisk litt spinkel ut. Men jeg har aldri lest om problemer med denne løsningen på disse syklene, som jo har vært i produksjon siden 2010.
Enkel løsning i forhold til paraleverkonstruksjone som BMW syklene har og som også de utgåtte Moto Guzzi modellene hadde.
Felles for disse er at de har enkel svingarm.
Det har derimot ikke XT 1200. Kan dette være en del av forklaringen, tro?

Nye Moto Guzzi V85 har også en bakgaffelløsning som ligner veldig på XT 1200 og en tilsynlatende enkelt konstruert kardang uten parallellstag slik vi altså kjenner det fra BMW og utgåtte Moto Guzzi modeller.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Epylypzon »

FredrikE24 skrev: 28 aug 2018, 23:18 Jeg har begge deler og jeg må innrømme at jeg verdsetter enkelheten med kjededrift fra et konstruksjonsmessig synspunkt. Det gjør ting litt enklere når motoren skal løftes ut. Mye mindre dill og dall.
På en annen side, vedlikeholdet er helt pyton, da i form av stramming og all denne smøringen. Noe som medfører at jeg gjerne ikke gjør noe med det før jeg må. På det tidspunktet hopper kjedet over bakdrevet med en påfølgende lugging ved akselerasjon. Da må det strammes.
Skal bakhjulet av, så er det mye styr og klin kontra kardsngsykkelen som har sine 5 hjulbolter en løsner med muttertrekkeren på sekunder.

Etter drøyt 90k måtte kardangen få nye lagre i vinter. Noe som er et lite prosjekt, og som kostet en tusenlapp i deler. En tilsvarende kjedesykkel ville kanskje vært på sitt 3dje eller 4de kjede + drevskifte. Kanskje 12-1500kr hver gang? Kardangen min trenger en skvett ny olje annethvert år, jeg skifter hvert år. Ca. 80kr i året.
Et havari vil selvsagt gjøre et langt større innhogg i pengesekken. Å fjerne kardangen fra sykkelen tar et kvarters tid. Kostnadsmessig på lang sikt uten havari vil kardangen komme bedre ut. Bruker vel mer penger på kjedespray enn på kardangolje jeg hvertfall.

Jeg vinterkjører kjedesykkelen og når hestehoven blomstrer i grøftene igjen på våren har jeg strammet maks på et kjede som var kappet i korteste laget i utgangspunktet. Da med kun jobbkjøring..

Jeg liker godt tanken på at et oljebytte gjort på høsten gjør sykkelen klar for en ny sesong uten å ofre drivlinja en tanke før neste høst.

Drivlinjetap er jo en ulempe for kardangen. K1200RS mister 16hk i drivlinja ved makseffekt.

Kjededrift er enklere å konstruere, og mye billigere å produsere. Drivlinjetap er minimal. De eneste ulempene som jeg ser personlig er vedlikehold. Både når det gjelder å fjerne bakhjulet, stramming/smøring og bytting av kjeder/drev, alt etter bruk. På en «hovedsykkel» som fungerer som erstatning for bil, så er det kjekt å slippe å tenke på det. Alltid fit for fight i det daglige bruk.
På GS bør man regne med å bytte drivaksel å. Så oppunder 10k hver 80 000 - 100 000km.
Dvs ca samme pris som å bytte kjedet er par 3 ganger
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av simpson »

På GS bør man regne med å bytte drivaksel å. Så oppunder 10k hver 80 000 - 100 000km.
Dvs ca samme pris som å bytte kjedet er par 3 ganger
[/quote]

Jeg vil heller si 4-5 ganger
På min GS 800 kosta drev/kjede under 2000 kr.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Epylypzon »

simpson skrev: 29 aug 2018, 15:46 På GS bør man regne med å bytte drivaksel å. Så oppunder 10k hver 80 000 - 100 000km.
Dvs ca samme pris som å bytte kjedet er par 3 ganger
Jeg vil heller si 4-5 ganger
På min GS 800 kosta drev/kjede under 2000 kr.
[/quote]

Jaja, det varierer jo veldig fra person til person. Jeg skifter også ofte, men det er fordi jeg også bytter rundt på framdrev, kjører mye i vann og dritt + på vinteren
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av FredrikE24 »

Bytte drivaksel? Er det universalleddene som blir slitt? De kan man nok overhale uten å bytte hele akselen. Jeg sjekket begge mine og de er helt strøkne etter 90k. En GS som har blitt kjørt 90k i skog og i fjellet har mest sannsynlig annet også som er skifteklart enn en som går på asfalt primært.

Jeg forteller hvertfall min mening om kjede VS. Kardang. Jeg favoriserer kardangen i det daglige av den enkle grunnen at jeg slipper å tenke på drivlinja og vask av den utenom en gang pr. Høst før lagring.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Epylypzon »

FredrikE24 skrev: 29 aug 2018, 16:15 Bytte drivaksel? Er det universalleddene som blir slitt? De kan man nok overhale uten å bytte hele akselen. Jeg sjekket begge mine og de er helt strøkne etter 90k. En GS som har blitt kjørt 90k i skog og i fjellet har mest sannsynlig annet også som er skifteklart enn en som går på asfalt primært.

Jeg forteller hvertfall min mening om kjede VS. Kardang. Jeg favoriserer kardangen i det daglige av den enkle grunnen at jeg slipper å tenke på drivlinja og vask av den utenom en gang pr. Høst før lagring.
Nei, du må bytte hele.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Epylypzon »

FredrikE24 skrev: 29 aug 2018, 16:15 Bytte drivaksel? Er det universalleddene som blir slitt? De kan man nok overhale uten å bytte hele akselen. Jeg sjekket begge mine og de er helt strøkne etter 90k. En GS som har blitt kjørt 90k i skog og i fjellet har mest sannsynlig annet også som er skifteklart enn en som går på asfalt primært.

Jeg forteller hvertfall min mening om kjede VS. Kardang. Jeg favoriserer kardangen i det daglige av den enkle grunnen at jeg slipper å tenke på drivlinja og vask av den utenom en gang pr. Høst før lagring.
Ja, det er leddene som blir slitt. Nei, du må bytte hele.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av pekle »

Kjøring framfor smøring.

Men har aldri eid kardangsykkel...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 29 aug 2018, 20:48 Kjøring framfor smøring.
Godt sagt :twothumbs: !
Smøringa tar bare noen få sekunder for de som sprayer.
For meg med automatisk kjedesmøring skjenker jeg ikke dette en tanke annet enn å sjekke at det er olje i beholderen... :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Jompa »

Jeg har hatt både kardang, kjede og nå har jeg sykkel med reim.
Min første sykkel, en Suzuki GS 1100 G, hadde kardang. Dette var kardangdrift og bakfjæring av første generasjon.
To støtdempere og uten paralellstag på kardangakselen, litt lengre bakgafffel enn tilsvarende sykler med kjededrift.
Jeg merket godt at sykkelen vill heises litt opp ved akselerasjon og falle tilsvarende ned ved motorbremsing.
Ikke særlig plagsomt, men man merka det.
Greit vedlikehold, oljeskift annenhvert år.
42_657628045[1] – Kopi.jpg
Min neste sykkel, Kawasaki GPz 1100, hadde kjede.
Jeg kjørte vel omtrent 26 000 km med kjedet. Minimalt vedlikehold, en sprut med kjedespray av og til og litt stramming en til to ganger pr år. Nå kjører ikke jeg særlig mye, bare omtrent 5000 pr sesong, og det meste av kjøringa i finvær.
På den tida jeg hadde sykkelen kunne jeg se at kjedet begynte å bli litt slitt, fremre kjededrev hadde også tydelig slitasje.
Uansett vil jeg tro at kjedet holder 20 000 km til. Det er 630 kjede, mao kraftigere enn de på fleste moderne sykler.
DSCF2951.JPG

Nå kjører jeg med reimdrift, like lydløs som kardang og omtrent vedlikeholdsfri.
Justerte litt da sykkelen ble parkert i høst. Jeg er spent på hvor lenge reima holder, HD har slutta å anbefale skifteintervall.
Reima skal ganske enkelt byttes når det er tydelig slitasje eller skade på den.
Fordelen med rim fremfor kjede er selvsagt null smøring og et bakhjul som er like rent som fremhjulet.
Ulempen er at greiene tar mer plass, bakre reimhjul er mye større enn et kjededrev, både i bredde og diameter.
20180830_191339_resized.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 16 des 2018, 13:49
Fordelen med rim fremfor kjede er selvsagt null smøring og et bakhjul som er like rent som fremhjulet.
Ulempen er at greiene tar mer plass, bakre reimhjul er mye større enn et kjededrev, både i bredde og diameter.
Nettopp det at det tar mer plass er vel kanskje årsaken til at reimdrift brukes så lite som det faktisk gjør.
Det er så og si utelukkende cruisersykler som har denne drivlinja. I farten kommer jeg bare på BMW 800 S/GT utenom dette segmentet som har reimdrift.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av mekkern »

Ser ikke problemet med kjededrift...
på 40000km etter kjedeskift har jeg etterjustert kjedet 4 ganger.. byttet bare kjede selv om drevene hadde gått en stund og hadde synlig slitasje.(kjøpte forresten biltemas FBkjede)
Smøring er stikkordet-ikke mye men ofte. Automatisk kjedesmører med hypoid gearolje.(PD-Oiler)
Det lille som griser lar seg enkelt vaske bort.
De andre syklene som ikke har like mye langkjøring får "normal"smøring med spray-etter tur/vask.
Nysykkelen får muligens autosmører også...men haster ikke.(mulig neste vinter)

De eneste kjedene og drev jeg har skiftet er på sykler jeg nylig har kjøpt, eller at det er sykler uten O-ringer som brukes i søle/sand.

kardangdrift er fint det også men det bestemmer ikke kjøp av sykkel for min del,for resten av sykkelen trenger også vask og vedlikehold og EN felg med litt seigt støv fra eller til betyr nada..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar