En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Olav K »

Bjerknez skrev: 21 okt 2018, 00:27
[Jeg har kjørt bmw r1200 som har nøyaktig den samme motoren som GS]. Helt greit med krefter nedover i registeret, men den mister fort pusten.

Ikke vanskelig å få til forbikjøringer med denne så klart, men det krever litt mer giring og prosessen blir mer anstrngt sammenlignet med sykler med mer krefter oppover i registeret.

Så ikke akkurat «spennende», men sikkert mer enn god nok for kundegruppen den er tiltenkt. At GS er en god sykkel isolert sett betviles ikke. Men en slik kommer ikke i min garasje vertfall.

Lyden er trist, sittestillingen sedat og motoren litt «slapp». Som redskap er den sikkert midt i blinken. Derav kallenavnet «traktor» :)
Motormappingen er ikke lik, og gearingen er forskjellig. GS'en har lavere gearing, og er mappet for mer effekt/vridmoment lavere i turtallsområdet. Så der har du litt feil.
Jeg har fått kjørt endel GS/GSA det siste året, både on og offroad (slik kombikjøring jeg helst bedriver) og jeg oppfatter den hverken som dævv, upresis eller uspennende.
Tvert imot, jeg har fått testet og eid det meste i "GS-klassen" (GSA, Tiger, SuperAdv, SuperTenere, AfricaTwin) de siste to sesongene, og har en soleklar oppfatning av hva min neste sykkel blir :yeyeye

Klart, er man vant med, og foretrekker kontinentkryssere med super aerodynamikk og hundreogblomkål hestekrefter (Busa, ZZR og K1300 m.fl) blir jo det aller meste annet i MC verden både dødt, upresist og spennende.
Men det er jo en helt annen klasse av sykler, og for tiden er det adventureklassen som med sin allsidighet, komfort og kjøreglede som tiltaler MEG.
Dette kan endre seg, en tid var streetfightere det kjekkeste å kjøre, før det var det enkle offroader, og før det igjen kjørte jeg cruiser.
Jammen godt at ikke alle liker GSklassen og gruskjøring, det hadde blitt både trangt og kjedelig :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KawaKjetil

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av KawaKjetil »

TGR skrev: 21 okt 2018, 19:00
KawaKjetil skrev: 21 okt 2018, 18:27 Betryggende at det kommer recall, men ikke betryggende at det er så mange av dem. Det vitner ikke om kvalitet.
Det tar også sin tid å få dette utført på verksted, en tid som kunne vært brukt mer fornuftig enn å sitte i kaffebaren til verkstedet og vente på sykkelen får nye og kanskje like dårlige komponenter.
Mange er ikke kompetente til å vite hvordan en strammer spiler eller at det i det hele tatt skal sjekkes.
Ikke vanskelig å være enig med deg i dette. Men samtidig så forundrer det meg at det er flere i denne tråden som beskriver dette som et kjempeproblem... Hvor kommer dette plutselig fra? BMW er jo tvert i mot velrennomert og kjent for å levere kvalitet?

Jeg har hatt mange BMW'er, og jeg kjenner mange andre som også har hatt mange, men jeg har aldri hørt noen klage på mange feil, slik det beskrives i tråden her.

Og hvordan kan det ha seg at et gitt merke, og en gitt modell, kan ha oppnådd å være europas mest solgte mc, og testvinner i 6 år på rad, hvis det haglet med feil og dårlig kvalitet?

Jeg finner bare ikke logikken her...... :scratch
Ikke noe plutselig for meg, har eid BMW i fra mars 2010 til april 2017 :D Kan bare si at jeg har opplevd for mye bugs med Canbus, elektrisk, brytere, sensorer, bremser etc på mine 2 tidligere BMW - hhv 2009 og 2010 modeller. Også kjørekompiser har opplevd dette med nyere modeller samt andre bugs. At de har tålmodighet til dette er for meg en gåte :lol
Det kan bli dyrt å være eier av en tilårskommen BMW om 5-10 år når 5 års garanti er utgått.

Jeg forventer at en sykkel til over 300k kr fungerer knirkefritt. Min påstand er at kvantitet går på bekostning av kvalitet. Dette er synd, for de er noen fantastiske kjøremaskiner med en herlig ergonomi!!
At de selger godt kan blant annet tilgodeskrives BMW sin salgs strategi og markedsavdeling. De treffer rett i hjerterota til potensielle bemidlede kjøpere med all elektronikken.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Rune75 »

L-NA skrev: 21 okt 2018, 20:10 Renault Clio er Europas mest solgte bil... :-k
Jeg bare nevner det..
Ehhh, nei. Vw Golf er Europas mest solgte bil. En skikkelig allrounder, ikke ulikt GS'n.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

KawaKjetil skrev: 21 okt 2018, 20:27 Ikke noe plutselig for meg, har eid BMW i fra mars 2010 til april 2017 :D Kan bare si at jeg har opplevd for mye bugs med Canbus, elektrisk, brytere, sensorer, bremser etc på mine 2 tidligere BMW - hhv 2009 og 2010 modeller. Også kjørekompiser har opplevd dette med nyere modeller samt andre bugs. At de har tålmodighet til dette er for meg en gåte :lol
Det kan bli dyrt å være eier av en tilårskommen BMW om 5-10 år når 5 års garanti er utgått.

Jeg forventer at en sykkel til over 300k kr fungerer knirkefritt. Min påstand er at kvantitet går på bekostning av kvalitet. Dette er synd, for de er noen fantastiske kjøremaskiner med en herlig ergonomi!!
At de selger godt kan blant annet tilgodeskrives BMW sin salgs strategi og markedsavdeling. De treffer rett i hjerterota til potensielle bemidlede kjøpere med all elektronikken.
Ok. Jeg har aldri hatt noen nyere BMW enn 2006, så da blir jeg svar skyldig på nyere modeller. Kanskje de gamle er best... :-k

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av FredrikE24 »

Fattern har hatt sin 09 K1300GT i mange år nå og kjørt snart 70k. Ikke et feilslag der hvertfall.
Jeg kan jo si det samme om mine etter å ha fyllt på ny bensin på K100en da den bestod av en hel masse vann.

Hører ingen klaging fra kollegaer heller, bare lovord :) vi er vel 15 på jobb som kjører sykkel, 11 av disse er BMW. De er mellom 07 og 18 modeller.

KawaKjetil

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av KawaKjetil »

TGR skrev: 21 okt 2018, 20:35 Ok. Jeg har aldri hatt noen nyere BMW enn 2006, så da blir jeg svar skyldig på nyere modeller. Kanskje de gamle er best... :-k
Mitt inntrykk er at de er bedre jo eldre de er :thumleft

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av L-NA »

Rune75 skrev: 21 okt 2018, 20:29
L-NA skrev: 21 okt 2018, 20:10 Renault Clio er Europas mest solgte bil... :-k
Jeg bare nevner det..
Ehhh, nei. Vw Golf er Europas mest solgte bil. En skikkelig allrounder, ikke ulikt GS'n.
Ehh ja inkl. e-Golf...

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av Rune75 »

L-NA skrev: 21 okt 2018, 20:42
Rune75 skrev: 21 okt 2018, 20:29
L-NA skrev: 21 okt 2018, 20:10 Renault Clio er Europas mest solgte bil... :-k
Jeg bare nevner det..
Ehhh, nei. Vw Golf er Europas mest solgte bil. En skikkelig allrounder, ikke ulikt GS'n.
Ehh ja inkl. e-Golf...
Uten e-golf også, med god margin. E-golf er forøvrig også en bil.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av AJ »

BMW GS overlegent mest solgt i Europa:
https://www.visordown.com/features/moto ... st-sellers

Den trenden er det all grunn til å tro fortsetter med den nye 1250'en.
I likhet med Volkswagen har BMW lykkes usedvanlig godt, VW med Golfmodellen og BMW med GS'en

Golf er, som allerede nevnt, mest solgte bilmodell i Europa etterfulgt av Renault Clio:
https://www.best-selling-cars.com/europ ... ar-models/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av ZZR-Erling »

TGR skrev: 21 okt 2018, 19:52
ZZR-Erling skrev: 21 okt 2018, 19:28 ...på vei!
:prf
Joda, hvis du tenker på "vei" type Isle of Man. :crazy:
Men vanlig landevei, i forsvarlige hastigheter med tanke på annen trafikk, folk, unger, dyr osv, nix.
Finnes ikke noe bedre allroundsykler enn GS.
Det finnes mer komfortable sykler, mindre komfortable sykler, raskere sykler, lettere sykler, penere sykler, and the list goes on and on...... Men det finnes ingen bedre allround sykkel.
Leste et sted at ca 70% av tunge mc på tur i europa er en GS.
Var i Kroatia i sommer, og det tøyt GS'er overalt, altså folk fra lenger nord i europa, på tur.
Det blir bare litt teit å hevde hardnakka at alle disse tar feil, og at det er en håndfull forumitter på Mcsiden.no som har fasit :lol
De tar ikke feil, men for meg så er det feil gatebike..! Du kan ikke diktere meg, og si at den rette er en GS..

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

ZZR-Erling skrev: 21 okt 2018, 21:59 De tar ikke feil, men for meg så er det feil gatebike..! Du kan ikke diktere meg, og si at den rette er en GS..
Det er helt riktig, jeg kan ikke diktere deg, og det mener jeg heller ikke å gjøre. Jeg bare reagerer på at svært mange som kommenterer i denne tråden, de lirer av seg en masse negativt om en av tidenes mest populære mc'er. Da tenker jeg at det er greit å komme med noen motforestillinger. Ække verre enn det... :vs

KawaKjetil

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av KawaKjetil »

Hmm, har en VW Golf VI som overrasket meg med at den måtte få kirurgisk behandling for skifte av EGR ventil da den var bare 48000 km gammel. Kostet bare 22 lapper hos Møller.

Vet ihvertfall hva jeg ikke skal ha neste gang


Sent from my iPhone using Tapatalk

ZZR-Erling

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av ZZR-Erling »

TGR skrev: 21 okt 2018, 22:04
ZZR-Erling skrev: 21 okt 2018, 21:59 De tar ikke feil, men for meg så er det feil gatebike..! Du kan ikke diktere meg, og si at den rette er en GS..
Det er helt riktig, jeg kan ikke diktere deg, og det mener jeg heller ikke å gjøre. Jeg bare reagerer på at svært mange som kommenterer i denne tråden, de lirer av seg en masse negativt om en av tidenes mest populære mc'er. Da tenker jeg at det er greit å komme med noen motforestillinger. Ække verre enn det... :vs
Ja, det er greit og klart :vs

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av TGR »

KawaKjetil skrev: 21 okt 2018, 22:06 Hmm, har en VW Golf VI som overrasket meg med at den måtte få kirurgisk behandling for skifte av EGR ventil da den var bare 48000 km gammel. Kostet bare 22 lapper hos Møller.

Vet ihvertfall hva jeg ikke skal ha neste gang Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
De fleste biler får problemer med EGR og DPF. Og jo mer bykjøring, jo fortere trøbbel. Neste gang kan du jo oppsøke en som flasher ECU, deaktiverer EGR, og tømmer DPF 👍😊 Problem solved 👍😎

KawaKjetil

Re: En av tidenes mest populære MC'er oppgraderes: Ny BMW R1250GS i 2019.

Legg inn av KawaKjetil »

TGR skrev:
KawaKjetil skrev: 21 okt 2018, 22:06 Hmm, har en VW Golf VI som overrasket meg med at den måtte få kirurgisk behandling for skifte av EGR ventil da den var bare 48000 km gammel. Kostet bare 22 lapper hos Møller.

Vet ihvertfall hva jeg ikke skal ha neste gang Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
De fleste biler får problemer med EGR og DPF. Og jo mer bykjøring, jo fortere trøbbel. Neste gang kan du jo oppsøke en som flasher ECU, deaktiverer EGR, og tømmer DPF BildeBilde Problem solved BildeBilde
Takk for tipset Bilde Har skjønt at EGR ventil og miljøvennlig «planteolje» diesel ikke er god kombinasjon på bykjøring.
Kan hende jeg kan ha bilen i noen år til da Bilde Den har knappe 72’ på telleren nå, så problemet kommer igjen om et par år.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar