Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Lauri »

En liten refleksjon etter å ha snakket med naboen, som har begynt med mc-lappen.

- det finnes en omfattende læreplan (på samme måte som skoler har i de enkelte fag). Dagens har sin begynnelse i 2004. https://www.vegvesen.no/_attachment/169 ... ry/1158831
- læreplanen er grunnleggende, men den enkelte trafikkskole og -lærer har friheten til å presentere og praktisere. Så da er det ikke rart det er kvalitetsforskjell på opplæringen :eh (herunder kvalitetsforskjell på oss som ferdes på to hjul)
- da jeg selv tok lappen lærte vi om rettigheter og plikter i trafikken. I dag lærer de vel så mye om samhandling Samhandling kan bl.a bety å gi avkall på en rettighet for slik å hjelpe andre trafikanter.
- teorikurset i dagens opplæring er drøfting og refleksjon over egen adferd enn trafikkregler; det er mer drøfting og bevisstgjøring hva du gjør når du kjører og hvorfor du handler som du gjør.
- mengdetrening, mengdetrening, mengdetrening og masse mer... på privat basis mellom veiledningstimene.

Øhh... kanskje må jeg kikke meg i speilet før neste tur; jeg er visstnok litt for sjef - og resten er mehe og snegler :sorry

Hva sier dere andre som har solbleket lapp - var det mye lettere å få den før?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av AJ »

For en del av oss var det utvilsomt langt lettere i forrige årtusen.
Selv er jeg blant de som tok lett-lappen som 16-åring. Siden har MC-lappen blitt slengt på ved alle førerkortrevisjonene som har vært.
Dette betyr, i mitt tilfelle, null kjøreopplæring - kun oppkjøring med en tilsynskar på behøring avstand mens jeg tok en runde på en plass i et av tettstedene ikke langt fra der jeg fortsatt bor...

Likevel har man lært et og annet etter alle disse årene ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av JanK »

Sikkert lettere før, ettersom jeg allerede hadde billappen gikk jeg rett til mc oppkjøring uten noen form for opplæring, bortsett fra at jeg testet sykkelen jeg skulle kjøre opp med i en halvtime ett par dager i forveien (dette var dog i Italia (2002))... :knegg

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Stian87 »

Vet ikke om lettere, men etter hva jeg har forstått er det blitt vesentlig mer omfattende opplæring og dertil krav til fører av motorsykkel ved opplæring.

Tok selv lappen for snart to år siden og kan bekrefte at det var svært mye pensum.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av kjellv »

Selvfølgelig var det lettere før, det skulle ellers bare mangle.
Trafikken og trafikkbildet var også mye enklere før, ikke så komplisert og med så enormt mange flere trafikanter som det er i dag. Det var rett og slett ikke behov for så omfattende opplæring som det er i dag. Men kjøretøyene var vanskeligere den gang er de er i dag. Vi hadde langt dårligere oversikt rundt bilen, ikke servostyring eller ABS bremser, og parkeringssensorer/ryggekamera var ikke oppfunnet ennå. Det var heller ikke uvanlig at girkassene i bilene hadde svært mangelfull synkronisering, vi måtte lære dobbeltclutching for å få girskift mykt og smidig. Men vi fikk aldri bilen i første gir uten at den sto helt stille.
Vi som tok lappen på 70 og 80 tallet eller før har gradvis tilvent oss de nye elementene som har kommet i disse årene. Noen av oss har satt oss inn i nyhetene når de kom og lært å kjøre noenlunde riktig, mens andre har fortsatt å kjøre slik de mener det er best. Et godt eksempel er rundkjøringer og motorveier med flere kjørefelt. Slikt var det mange byer som ikke hadde for noen få tiår siden. Jeg husker selv at min kjørelærer i 1979 på teorikurset viste bilder av kompliserte rundkjøringer og kryss fra Paris mens han fortalte at så kompliserte kryss kommer nok ikke i Norge, men at det i enkelte byer her i landet var forenklede utgaver av slike.
Men førerprøven var vanskelig den gang som nå. Den krevde pugging, terping og lesing den gang som i dag. Kunne du ikke stoffet så strøk du, både på teori og praksis.
Om prisen på førerkortet dermed var billigere for kandidaten den gang enn det er i dag tror jeg heller ikke. Selv brukte jeg 1,5 månedslønn på førerkortet, og første gang jeg fylte bensin på min egen bil koster 98 blybensin 2,19 pr liter.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Stian87 »

Nå er vel mye av det du referer til billappen Kjellv? Tråden handlet om MC lappen, jeg har inntrykk av at det har vært enda større utvikling der. Men det er bare noe jeg har hørt så ikke ta det for god fisk
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

KawaKjetil

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av KawaKjetil »

Tror jeg brukte 5 kjøretimer i 1983/84 på lett mc. Kostet kr 85,- pr time såvidt jeg husker, pga det steg til over 100 2 år etter da jeg tok tung mc og bil.
Hadde også teorikurs hvor jeg traff folk jeg kjører med enda :thumleft

Oppkjøringen på 100 ccm husker jeg gikk over krysset på Danmarksplass i Bergen og opp i en sidegate. Der ba sensor meg vente litt utenfor et hus. Da han kom ut igjen etter 20 min ba han meg kjøre de par hundre meterene ned til kjøreskolen på Danmarksplass. Så var det gjort.
Spurte han da vi parkerte hva han gjorde oppe i det huset; måtte bare inn og spise middag hos kjerringen sa han :lol

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Lauri »

Lettere eller ikke - og i forhold til hva?

Trafikkbildet er tettere og mer komplekst i dag, men så er vi også vant til dét. Jeg rotet meg inn i München uten GPS-på øret. Det var kanonvanskelig for en fra bøggda, men jeg fikk los med en kar på scooter og han syntes ikke det var vanskelig. Og etter noen kvartaler, lyskryss, feilkjøringer så fant jeg en noenlunde rytme.

Hva med syklene, er de lettere å kjøre på i dag enn "før"? ABS, innsprøytning, GPS på øret, større utvalg mht sittestilling, bedre dekk etc.

Hva med opplæringen, er den bedre i dag enn i går - og betyr bedre opplæring lettere introduksjon til trafikken?

Hva med samkvemet mellom bilister og motorsyklister? I tidligere tider var motorsyklene ikke allemannseie og dermed sjeldnere å se på vegen. Ergo var bilistene ikke "vant". I dag kryr det av sykler og de er en del av trafikkbildet.

Jeg vet ikke om det var så mye lettere før? (Det er visstnok lettere å kjøre telemark i dag pga ski med bedre flyt.)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av dypen »

Det er nok mange i dag som ikke har den indre driven og viljen … Stoffet måtte læres, selve kjøringa var ikke noe stress da vi hadde kjørt i flere år sommer som vinter. I dag finner du det meste på nett med førerprøve tester osv, vi måtte bruke mor, far og søsken.

Husker det som det var i går, kjørelysten var enormt stor så det var lesing og pugging lang tid i forveien. Lappen ble tatt på 16 års dagen og vi kjørte over alt med 100 kubikk, nesten alle jeg kjente kjørte lettvekter. Så kom 18 års dagen og lappen var gyldig for tung motorsykkel, første turen gikk fra Gudbrandsdalen til Fyresdal med nyinnkjøpt brukt (5 mnd før) -73 CB750 etter endt jobb på fredag. Det ble mange fantastiske turer etter dette og mange mc treff. Det ble mest off-topic dette, mimre :)
Sist redigert av dypen den 11 mai 2020, 18:02, redigert 2 ganger totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Juicebox »

Stian87 skrev: 14 aug 2018, 18:51 Tok selv lappen for snart to år siden og kan bekrefte at det var svært mye pensum.
Vet ikke helt hva du mener med svært mye pensum og hva du bruker som referanse for dette. Jeg personlig følte det var det samme som å ta billappen, pensummessig, bare noe forskjeller som vedlikehold og sporvalg. Følte at det var verken mer eller mindre enn for mc kontra bil.

Og så håper jeg inderlig det er vanskeligere å ta lappen nå enn før, for så mange idioter i trafikken er det jo bare logisk at det bør bli hardere å få lov til å kjøre i trafikken.
dypen skrev: 14 aug 2018, 20:52 Det er nok mange i dag som ikke har den indre driven og viljen … Stoffet måtte læres, selve kjøringa var ikke noe stress da vi hadde kjørt i flere år sommer som vinter. I dag finner du det meste på nett med førerprøve tester osv, vi måtte bruke mor, far og søsken.

Husker det som det var i går, kjørelysten var enormt stor så det var lesing og pugging lang tid i forveien. Lappen ble tatt på 16 års dagen og vi kjørte over alt med 100 kubikk, nesten alle jeg kjente kjørte lettvekter. Så kom 18 års dagen og lappen var gyldig for tung motorsykkel, første turen gikk fra Gudbrandsdalen til Fyresdal med nyinnkjøpt brukt (5 mnd før) -73 CB750 etter endt jobb på fredag. Det ble mange fantastiske turer etter dette og mange mc treff. Det ble mest off-topic dette, mimre :)
OK! :lol
Haha please ikke gi nettet skylden for at dagens motorsyklister ikke har den indre driven og viljen :[-X
At du følte at du hadde enormt kjørelyst betyr sannsynligvis ikke at andre som ikke fra din tid ikke har det samme. Blir kanskje for feil tankegang det du har her...

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Stian87 »

Juicebox skrev: 14 aug 2018, 22:41
Stian87 skrev: 14 aug 2018, 18:51 Tok selv lappen for snart to år siden og kan bekrefte at det var svært mye pensum.
Vet ikke helt hva du mener med svært mye pensum og hva du bruker som referanse for dette. Jeg personlig følte det var det samme som å ta billappen, pensummessig, bare noe forskjeller som vedlikehold og sporvalg. Følte at det var verken mer eller mindre enn for mc kontra bil.

Og så håper jeg inderlig det er vanskeligere å ta lappen nå enn før, for så mange idioter i trafikken er det jo bare logisk at det bør bli hardere å få lov til å kjøre i trafikken.
dypen skrev: 14 aug 2018, 20:52 Det er nok mange i dag som ikke har den indre driven og viljen … Stoffet måtte læres, selve kjøringa var ikke noe stress da vi hadde kjørt i flere år sommer som vinter. I dag finner du det meste på nett med førerprøve tester osv, vi måtte bruke mor, far og søsken.

Husker det som det var i går, kjørelysten var enormt stor så det var lesing og pugging lang tid i forveien. Lappen ble tatt på 16 års dagen og vi kjørte over alt med 100 kubikk, nesten alle jeg kjente kjørte lettvekter. Så kom 18 års dagen og lappen var gyldig for tung motorsykkel, første turen gikk fra Gudbrandsdalen til Fyresdal med nyinnkjøpt brukt (5 mnd før) -73 CB750 etter endt jobb på fredag. Det ble mange fantastiske turer etter dette og mange mc treff. Det ble mest off-topic dette, mimre :)
OK! :lol
Haha please ikke gi nettet skylden for at dagens motorsyklister ikke har den indre driven og viljen :[-X
At du følte at du hadde enormt kjørelyst betyr sannsynligvis ikke at andre som ikke fra din tid ikke har det samme. Blir kanskje for feil tankegang det du har her...
Bruker meg selv som referansepubkt, har ikke så mye annet å ta utgangspunkt i.

Det er mulig jeg har fortrengt mengden pensum på billappen, men opplevde det som mer på MC. Kjøreteknikker, styreteknikker bremseteknikkef, kontroll og vedlikehold av kjøretøy, vite hva de forskjellige tallene og tengnene på dekk og vognkort betyr. Kan ikke huske noe sånt på bil
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, vi er forskjellige.

Selv så mener jeg å huske teorien på bil lappen var mer omfattende (for ca. 20 år siden) enn teorien på MC lappen i dag. Jeg synes alt var plankekjøring, kanskje bortsett fra den berømte krypkjøringstesten. Denne gruet jeg meg litt til for jeg følte vel at dette var den eneste testen jeg var litt usikker på. De andre testene var jeg overbevist om at jeg skulle klare.

Men dette kan henge sammen med at jeg var langt yngre når jeg tok bil lappen og alt var jo nytt. I voksen alder og som relativt erfaren med tanke på trafikal forståelse så følte jeg mc lappen egentlig gikk litt på skinner...

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av gsx750_80 »

Lauri skrev: 14 aug 2018, 17:29 En liten refleksjon etter å ha snakket med naboen, som har begynt med mc-lappen.

- det finnes en omfattende læreplan (på samme måte som skoler har i de enkelte fag). Dagens har sin begynnelse i 2004. https://www.vegvesen.no/_attachment/169 ... ry/1158831
- læreplanen er grunnleggende, men den enkelte trafikkskole og -lærer har friheten til å presentere og praktisere. Så da er det ikke rart det er kvalitetsforskjell på opplæringen :eh (herunder kvalitetsforskjell på oss som ferdes på to hjul)
- da jeg selv tok lappen lærte vi om rettigheter og plikter i trafikken. I dag lærer de vel så mye om samhandling Samhandling kan bl.a bety å gi avkall på en rettighet for slik å hjelpe andre trafikanter.
- teorikurset i dagens opplæring er drøfting og refleksjon over egen adferd enn trafikkregler; det er mer drøfting og bevisstgjøring hva du gjør når du kjører og hvorfor du handler som du gjør.
- mengdetrening, mengdetrening, mengdetrening og masse mer... på privat basis mellom veiledningstimene.

Øhh... kanskje må jeg kikke meg i speilet før neste tur; jeg er visstnok litt for sjef - og resten er mehe og snegler :sorry

Hva sier dere andre som har solbleket lapp - var det mye lettere å få den før?
Tok førerkort for mc på siste halvdel av 80-tallet, hos Svein Svendsens Trafikkskole i Oslo. Teorien opplevdes ikke som særlig omfattende
eller problematisk, men så hadde jeg lest hauger av mc-blader, og hadde kjørt bil og moped en stund..

Det som var vanskeligst var kjøregården, for min del. Jeg tror jeg hadde 10-15 kjøretimer, hvorav litt over halvparten gikk med i kjøregården ved Bjerke studentheim, på en Suzuki GSX 750 ES. Kraftig oppbremsing var skummelt. Krypkjøring var heller ikke enkelt..
Uansett vil jeg tro at opplegget er mer omfattende i dag, og at det ikke er så lett å slippe unna med relativt få kjøretimer, som "før i tiden."
mvh

-gsx750_80

NoenLunde
Innlegg: 4
Registrert: 23 apr 2018, 08:25
Motorsykkelen din: Honda VFR 800 - 1998

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av NoenLunde »

Tok billappen i 2013 og MC-lappen nå i år, og siden jeg tok begge på denne siden av de nyeste reglene, opplevde jeg opplæringen som veldig lik. Jeg slapp trafikalt grunnkurs fordi jeg var over 25 år, men teorien var relativt lik i omfang, og teoriprøven var også nesten identisk, med noen MC-spørsmål om sporvalg og lignende lagt inn på sistnevnte.

Som flere har nevnt er det ganske naturlig at opplæringen er mer omfattende i dag, trafikkbildet er helt annerledes, og det er rett og slett mer krevende å være ute på veien. På den andre siden har både biler, veier, motorsykler og kjøreutstyr blitt mer avansert, så det er nok betydelig mindre sjanse for å bli skadet i trafikken.

Fun fact: Faren min tok lappen på lett-MC i 1971, og han kjørte sykkelen til trafikkstasjonen selv, og trillet den inn i gården uten at sensor brydde seg om det. :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av AJ »

NoenLunde skrev: 15 aug 2018, 09:47
Fun fact: Faren min tok lappen på lett-MC i 1971, og han kjørte sykkelen til trafikkstasjonen selv, og trillet den inn i gården uten at sensor brydde seg om det. :D
Det var omtrent slik jeg gjorde det også. :knegg .
Var andre tider da, gitt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar