Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Sakkle »

AJ skrev: 15 aug 2018, 09:50
NoenLunde skrev: 15 aug 2018, 09:47
Fun fact: Faren min tok lappen på lett-MC i 1971, og han kjørte sykkelen til trafikkstasjonen selv, og trillet den inn i gården uten at sensor brydde seg om det. :D
Det var omtrent slik jeg gjorde det også. :knegg .
Var andre tider da, gitt...
Jeg tok minibuss opplæring i forsvaret for en del år siden. Forsvaret har egne regler for føreropplæring og dispensasjon fra lovkrav om sivilt førerkort. Man kan for eksempel kjøre minibuss eller lastebil med kun militært kurs og uten bestått sivil oppkjøring. Dette så lenge man er i tjeneste, har gyldig kjøreordre osv.

Etter godkjent militært kurs ble det bestilt sivil oppkjøring på trafikkstasjon. Jeg fylte ut kjøreordre for minibussen og satte av gårde, alene, til trafikkstasjonen. Kjørte opp, strøk, satte meg i minibussen og kjørte tilbake til leiren, fremdeles alene. Sensor var litt lang i maska da jeg runda hjørnet det han sto og tok seg en røyk... :crazy:
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Nomade »

Tok bil-lappen i 87, mc-lappen i 91 og var også mopedist fra 16-18 år. For meg så synes jeg det var ganske lett, hadde under 10 timer med kjøring inkl førerprøven. Teori var vel ganske likt som på bil, ikke noe problem med det heller slik som jeg husker det.
Hadde valgfag på ungdomsskolen i motorlære, så det hjelper å ha vært motorinteressert i store deler av livet. Naturlig progresjon i mitt liv som fører av kjøretøy :)
Hadde en gammel fotballprofil https://no.wikipedia.org/wiki/Rune_Ulvestad som kjørelærer ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 15 aug 2018, 09:57
AJ skrev: 15 aug 2018, 09:50
NoenLunde skrev: 15 aug 2018, 09:47
Fun fact: Faren min tok lappen på lett-MC i 1971, og han kjørte sykkelen til trafikkstasjonen selv, og trillet den inn i gården uten at sensor brydde seg om det. :D
Det var omtrent slik jeg gjorde det også. :knegg .
Var andre tider da, gitt...
Jeg tok minibuss opplæring i forsvaret for en del år siden. Forsvaret har egne regler for føreropplæring og dispensasjon fra lovkrav om sivilt førerkort. Man kan for eksempel kjøre minibuss eller lastebil med kun militært kurs og uten bestått sivil oppkjøring. Dette så lenge man er i tjeneste, har gyldig kjøreordre osv.

Etter godkjent militært kurs ble det bestilt sivil oppkjøring på trafikkstasjon. Jeg fylte ut kjøreordre for minibussen og satte av gårde, alene, til trafikkstasjonen. Kjørte opp, strøk, satte meg i minibussen og kjørte tilbake til leiren, fremdeles alene. Sensor var litt lang i maska da jeg runda hjørnet det han sto og tok seg en røyk... :crazy:
Jeg tok truckførerbeviset i millitæret i 1995. Læreren dukket ikke opp og vi fikk beskjed om å dra tilbake til leieren. Uka etter fikk vi truckførerbeviset utlevert av befalet hvor han sa ("bra gjennomført" med et lett smil om munnen) :lol

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av olela »

Jeg to lappen i 96. Husker jeg reagerte på at dette var lette greier. Men da hadde jeg nettopp hatt et par år på moped og nylig tatt bil-lappen også.
Tror jeg hadde 1 prøvetime, 2 vanlig kjøretimer inkl kjegler og oppvarmingstime før oppkjøringen.
Kostet 4200,- for alt inkl teoriprøve og oppkjøring :)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Rune75 »

Tok den i 95. Var en tvungen "langkjøring" og et tvunget teorikurs pluss 2 kjøretimer synes jeg å huske. Kom ihvertfall på under 4000 kr.

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av olela »

Da var det nok samme opplegg som deg jeg hadde Rune75. Vanskelig å huske alt så langt tilbake. Men prisen husker jeg, for den var hyggelig :D

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Sakkle »

Rune75 skrev: 15 aug 2018, 11:10 Tok den i 95. Var en tvungen "langkjøring" og et tvunget teorikurs pluss 2 kjøretimer synes jeg å huske. Kom ihvertfall på under 4000 kr.
Jeez... ja jeg brukte bare ca. 10 ganger så mye på å ta lappen i fjor :O
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Rune75 »

Sakkle skrev: 15 aug 2018, 12:06
Rune75 skrev: 15 aug 2018, 11:10 Tok den i 95. Var en tvungen "langkjøring" og et tvunget teorikurs pluss 2 kjøretimer synes jeg å huske. Kom ihvertfall på under 4000 kr.
Jeez... ja jeg brukte bare ca. 10 ganger så mye på å ta lappen i fjor :O
Da må vi gå utifra at du var 10 ggr flinkere til å kjøre enn det jeg var med fersk lapp :scratch Må legge litt på inflasjon også da. Timelønn for håndverkere var litt under det halve av nå i 95.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av KåreDump »

Om det var lettere å ta lappen på nittitallet vet jeg ikke, men det var i alle fall billigere.
Jeg kjørte opp til ALT da (hadde B fra før).
A-BE-CE-DE-S-T kostet meg godt under 30k, i dag hadde det nok kostet i nærheten av 200k.....
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 15 aug 2018, 12:06
Rune75 skrev: 15 aug 2018, 11:10 Tok den i 95. Var en tvungen "langkjøring" og et tvunget teorikurs pluss 2 kjøretimer synes jeg å huske. Kom ihvertfall på under 4000 kr.
Jeez... ja jeg brukte bare ca. 10 ganger så mye på å ta lappen i fjor :O
40.000??

Da har du enten blitt lurt, eller så hadde du bare veldig mange kjøretimer (eller evt. strøk et dusin ganger)

Jeg tok lappen sommeren 2014 og jeg betalte 24.000 for alt, inkludert materiell og oppkjøring etc. :-k

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 16 aug 2018, 12:52
Sakkle skrev: 15 aug 2018, 12:06
Rune75 skrev: 15 aug 2018, 11:10 Tok den i 95. Var en tvungen "langkjøring" og et tvunget teorikurs pluss 2 kjøretimer synes jeg å huske. Kom ihvertfall på under 4000 kr.
Jeez... ja jeg brukte bare ca. 10 ganger så mye på å ta lappen i fjor :O
40.000??

Da har du enten blitt lurt, eller så hadde du bare veldig mange kjøretimer (eller evt. strøk et dusin ganger)

Jeg tok lappen sommeren 2014 og jeg betalte 24.000 for alt, inkludert materiell og oppkjøring etc. :-k
Men det var vel ikke en fulstendig opplæring ? Du tok vel del-2 til 12 000 kr i fjor som omfattet fartsgrenser og overholdelse av disse :scratch

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av tormodg »

Bjerknez skrev: 16 aug 2018, 12:52
Sakkle skrev: 15 aug 2018, 12:06
Rune75 skrev: 15 aug 2018, 11:10 Tok den i 95. Var en tvungen "langkjøring" og et tvunget teorikurs pluss 2 kjøretimer synes jeg å huske. Kom ihvertfall på under 4000 kr.
Jeez... ja jeg brukte bare ca. 10 ganger så mye på å ta lappen i fjor :O
40.000??

Da har du enten blitt lurt, eller så hadde du bare veldig mange kjøretimer (eller evt. strøk et dusin ganger)

Jeg tok lappen sommeren 2014 og jeg betalte 24.000 for alt, inkludert materiell og oppkjøring etc. :-k
Så ufattelig flink du er - som til og med setter standarden for hvordan alle andre skal gjøre det.

BTW: I følge denne siden koster det ca 15000 - før du har tatt en eneste kjøretime.

https://www.forerkortsentralen.no/priser/priser-mc/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Bjerknez »

Men det var vel ikke en fulstendig opplæring ? Du tok vel del-2 til 12 000 kr i fjor som omfattet fartsgrenser og overholdelse av disse :scratch
Haha, det har du rett i. Den glemte jeg å nevne :lol

Så ufattelig flink du er - som til og med setter standarden for hvordan alle andre skal gjøre det.

BTW: I følge denne siden koster det ca 15000 - før du har tatt en eneste kjøretime.
Jeg tok førerkortet mitt hos Wright i Fredrikstad. I skrivende stund koster en pakke 19.640 kroner. I tillegg kommer litt andre småting. Jeg mener en slik pakke kostet rundt 18.000 når jeg tok førerkortet for fire år siden.

Jeg syntes bare 40.000 hørtest veldig mye ut.

Men ja... førerskolelærer sa at jeg var flink... men "ufattelig flink" tror jeg ikke at jeg var. Følte meg vel ganske midt på treet i forhold til de andre som var med på kurset vertfall. ;)

Jeg tror ikke jeg har hørt om noen som har betalt så mye. Så sant man da ikke hadde veldig mange ekstra kjøretimer eller evt. brukte en veldig dyr kjøreskole og eller kanskje strøk en gang, eller tre...

I følge de jeg har snakket med de siste årene så har alle betalt omtrentlig det samme som meg. Jeg har lest om noen som har brukt opp mot 30.000,- men jeg har aldri hørt 40.000,-, før nå.

Det var derfor jeg lurte på om du kanskje hadde blitt lurt. Men det kan så klart også være andre grunner. Uansett så er jo det viktigste at du har lappen i dag :thumleft

EDIT:
Siden du linker til viser at et komplett kurs på denne kjøreskolen koster 23.200. I tillegg kommer litt småtteri som oppkjøring og andre ting som betales til Statens vegvesen. Denne kjøreskolen er i følge min kjappe sjekk 3-4.000 dyrere enn den kjøreskolen jeg brukte med dagens priser.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Lauri »

🙂 gitt at historiene fra forrige årtusen er rett gjengitt, så var det visstnok veldig lett "å få lappen". Mon tro om det er fra den tidsepoken utbruddet "f*.. fikk du lappen i postkassa eller..." kommer?

Uansett - det er ikke mengden teori, som avgjør om du overlever i trafikkbildet, men erfaring og hvordan du anvender denne.

I følge denne rapporten har antallet ulykker med mc blitt redusert de siste år, hvor man bl.a viser til en årsaksfaktor: gjennomsnittsalderen har økt 🐌 https://www.toi.no/sikkerhet-og-tiltak/ ... 5-220.html
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Rune75 »

Lauri skrev: 17 aug 2018, 09:49 🙂 gitt at historiene fra forrige årtusen er rett gjengitt, så var det visstnok veldig lett "å få lappen". Mon tro om det er fra den tidsepoken utbruddet "f*.. fikk du lappen i postkassa eller..." kommer?
Det uttrykket er veldig gammelt ja. Mopedførerbeviset, som det het den gangen, fikk jeg faktisk i posten. Vi hadde opplæring på ungdomsskolen (valgfag) og fikk tilsendt beviset i posten når vi fyldte 16.

Svar