Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Stian87 »

Rune75 skrev: 17 aug 2018, 09:59
Lauri skrev: 17 aug 2018, 09:49 🙂 gitt at historiene fra forrige årtusen er rett gjengitt, så var det visstnok veldig lett "å få lappen". Mon tro om det er fra den tidsepoken utbruddet "f*.. fikk du lappen i postkassa eller..." kommer?
Det uttrykket er veldig gammelt ja. Mopedførerbeviset, som det het den gangen, fikk jeg faktisk i posten. Vi hadde opplæring på ungdomsskolen (valgfag) og fikk tilsendt beviset i posten når vi fyldte 16.
De aller fleste får vel førerkortet i posten :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Bjerknez »

Jepp. Man får et midlertidig kjørebevis når man består, så får man førerkortet i posten etter noen dager :)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Lauri »

Hehe 😉 javisst - rett i postkassen i dag. Men slik var det vel ikke i forrige årtusen?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Rune75 »

Lauri skrev: 17 aug 2018, 10:30 Hehe 😉 javisst - rett i postkassen i dag. Men slik var det vel ikke i forrige årtusen?
Kan ikke helt huske det, men vi fikk nok den permanente lappen med en gang. Var jo en sånn laminert sak så stor at den akkurat gikk inn i hanskerommet :roll.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av tormodg »

Bjerknez skrev: 17 aug 2018, 04:04 Det var derfor jeg lurte på om du kanskje hadde blitt lurt. Men det kan så klart også være andre grunner. Uansett så er jo det viktigste at du har lappen i dag :thumleft
Det var ikke jeg som postet at jeg hadde brukt 40000. :)

Men jeg brukte faktisk litt mer enn det. En av de viktigste grunnene til det var at jeg følte meg veldig utrygg på krypkjøring og valgte å ta endel dobbelttimer ekstra for å sikre at jeg sto på første oppkjøring. (Det gjorde jeg). :) Jeg øvde også på egen hånd.

Det hører kanskje med i historien at den ene kjørelæreren jeg hadde var ganske udugelig. Han fikk faktisk fyken mens jeg tok lappen. Det kostet meg nok et par timer ekstra. Men shit happens. Skolen håndterte det helt OK.
EDIT:
Siden du linker til viser at et komplett kurs på denne kjøreskolen koster 23.200. I tillegg kommer litt småtteri som oppkjøring og andre ting som betales til Statens vegvesen. Denne kjøreskolen er i følge min kjappe sjekk 3-4.000 dyrere enn den kjøreskolen jeg brukte med dagens priser.
Det "komplette" kurset inneholder 10 kjøretimer. Jeg velger å tro at det er for lite for svært mange folk. Men jeg baserer det utelukkende på magefølelsen. :crazy:

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av ejs »

Tok mc lappen sommeren 1974. Kosta 700 totalt. Teorikurs, med kjøretimer og med 2 oppkjøringer. (Kjørte for fort på første oppkjøringen)
Fikk det grønne sertifikatet der stod det at ...må ikke kjøre tung MC før 18 årsdagen....... :thumleft
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Grendel »

Jeg tok Bil lappen på 80-tallet.
83 var det vel. Prisen husker jeg ikke. Det var i alle fall greit å få repetisjon og å slipe bort uvaner, og ikke minst å lære nye ting da jeg tok MC lappen i fjor. Den havnet på 30,000. Kunne nok kuttet noen av de siste timene, men det var greit å ha kontinuitet frem til oppkjøring. Heller det enn å stryke, med påfølgende karantene.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av Grendel »

Bjerknez skrev: 17 aug 2018, 10:22 Jepp. Man får et midlertidig kjørebevis når man består, så får man førerkortet i posten etter noen dager :)
Da jeg fikk mitt første så var det laget hos Biltilsynet. Jeg fikk det over disken. Rosa, i laminat og DET VAR VARMT!!

8-D
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?

Legg inn av dypen »

Mitt første førerkort var grønt ...
Selv om kjøreopplæringa er mere omfattende og skal være bedre i dag ser vi fortsatt veldig mye rart i trafikken. Det som er mest skremmende er sjåfører som ikke evner å holde følge med øvrig trafikk eller det skyldes at fokus er helt andre steder.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-f ... forerkort/
FD323D43-6F3C-4DD3-B3AB-E6B47D638488.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar