Varm sykkel i rushet

...generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
niko
Innlegg: 170
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko » 10 aug 2018, 09:02

Igjen, dere er jammen gode å ha :D :D :D

fjs
Innlegg: 128
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
MC: Yamaha MT-09 SP

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av fjs » 10 aug 2018, 09:35

Kø? Jeg har enda å sitte i kø ut og inn av oslo i rushen :) Sett på varselblinka og ta det rolig mellom bilene så slipper du kø =)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 170
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko » 10 aug 2018, 09:43

Stian87 skrev:
10 aug 2018, 08:56
Hvor mange grader ble den? :O

Har opplevd at motoren blir noen grader over 100 i saktegående fart når det er varmt, men aldri noe mer enn det.
Veit ikke eksakt, men leste nettopp på en av linkene fra haakeik at topp-pakningen kan ryke :-k . Skal ta meg en sjekk og en forsiktig kjøretur når det slutter å regne. Redd den gikk skikkelig varm.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 170
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko » 10 aug 2018, 09:46

fjs skrev:
10 aug 2018, 09:35
Kø? Jeg har enda å sitte i kø ut og inn av oslo i rushen :) Sett på varselblinka og ta det rolig mellom bilene så slipper du kø =)
Har ikke varselblink :D . Bilene flytter seg, men jeg er ikke tøff nok ennå. Går ganske så pent og forsiktig.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 373
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
MC: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av KåreDump » 10 aug 2018, 12:07

niko skrev:
10 aug 2018, 08:09
Tror det ble tungt å være motor. Nesten 30 grader, nesten ikke luft i tunnelene, kjøring i gangfart og mye filing på kløtsjen. Stoppa mens jeg lane-splitta midt i tunnelen. Herlig følelse :P
Ikke for å skremme deg, men det der høres ikke bra/rett ut!

Hadde en TL 1000s som ble veldig varm/kokte under køkjøring, burde nok vært mer oppmerksom på at de kunne være et varsel om andre feil, den spytta noen uker senere det fremste stempelet ut gjennom blokka.....

Har stått og stampa i stillestående kø på Autobahn i over 40 grader med en (luftkjølt) Harley uten nevneverdige problem, så 30 grader burde være 'a piece of cake' for en vannavkjølt motor!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27016
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ » 10 aug 2018, 12:20

fjs skrev:
10 aug 2018, 09:35
Kø? Jeg har enda å sitte i kø ut og inn av oslo i rushen :) Sett på varselblinka og ta det rolig mellom bilene så slipper du kø =)
:-k
Bruke varselblinker'n som hjelp for å lanesplitte? Det er vel ikke helt etter boka og hvis onkel Blå blir nysgjerrig på å vite hvorfor du gjør dette og du ikke har noe annet godt svar enn at du vil slippe å kjøre i kø, så tror jeg nok det i beste fall ender med en advarsel...
Men mest sannsynlig et forelegg.

Å bruke vanlig blinklys derimot, for å varsle andre om endring av kurs ut og inn av køen, er selvfølgelig noe helt annet og noe man helt klart bør (skal) gjøre.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

fjs
Innlegg: 128
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
MC: Yamaha MT-09 SP

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av fjs » 10 aug 2018, 12:32

AJ skrev:
10 aug 2018, 12:20
fjs skrev:
10 aug 2018, 09:35
Kø? Jeg har enda å sitte i kø ut og inn av oslo i rushen :) Sett på varselblinka og ta det rolig mellom bilene så slipper du kø =)
:-k
Bruke varselblinker'n som hjelp for å lanesplitte? Det er vel ikke helt etter boka og hvis onkel Blå blir nysgjerrig på å vite hvorfor du gjør dette og du ikke har noe annet godt svar enn at du vil slippe å kjøre i kø, så tror jeg nok det i beste fall ender med en advarsel...
Men mest sannsynlig et forelegg.

Å bruke vanlig blinklys derimot, for å varsle andre om endring av kurs ut og inn av køen, er selvfølgelig noe helt annet og noe man helt klart bør (skal) gjøre.
Jeg kan finne på å sku på det i tuneller, da det syns jeg bedre og det er ikke missvisende for biler forran. Hvis jeg blinker til én side kan jo det tolkes forran at de kan bytte felt uten tenke noe videre på det. Jeg har mang en gang kjørt forbi onkel blå med varselblink på =) Med varselblink mener jeg da selvfølgelig at blinklys står på på begge sider, ikke noe greier jeg har satt på sykkelen.
Sist redigert av fjs den 10 aug 2018, 12:38, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 170
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko » 10 aug 2018, 12:36

KåreDump skrev:
10 aug 2018, 12:07
niko skrev:
10 aug 2018, 08:09
Tror det ble tungt å være motor. Nesten 30 grader, nesten ikke luft i tunnelene, kjøring i gangfart og mye filing på kløtsjen. Stoppa mens jeg lane-splitta midt i tunnelen. Herlig følelse :P
Ikke for å skremme deg, men det der høres ikke bra/rett ut!

Hadde en TL 1000s som ble veldig varm/kokte under køkjøring, burde nok vært mer oppmerksom på at de kunne være et varsel om andre feil, den spytta noen uker senere det fremste stempelet ut gjennom blokka.....

Har stått og stampa i stillestående kø på Autobahn i over 40 grader med en (luftkjølt) Harley uten nevneverdige problem, så 30 grader burde være 'a piece of cake' for en vannavkjølt motor!!
Enig. Jeg har en litt uggen følelse jeg også. Stoler ikke på sykkelen, merker jeg. Må få tatt en grundig sjekk på den.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 1559
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
MC: BMW S1000R 2017
Sted: Ski

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av Stian87 » 10 aug 2018, 13:40

fjs skrev:
10 aug 2018, 12:32
AJ skrev:
10 aug 2018, 12:20
fjs skrev:
10 aug 2018, 09:35
Kø? Jeg har enda å sitte i kø ut og inn av oslo i rushen :) Sett på varselblinka og ta det rolig mellom bilene så slipper du kø =)
:-k
Bruke varselblinker'n som hjelp for å lanesplitte? Det er vel ikke helt etter boka og hvis onkel Blå blir nysgjerrig på å vite hvorfor du gjør dette og du ikke har noe annet godt svar enn at du vil slippe å kjøre i kø, så tror jeg nok det i beste fall ender med en advarsel...
Men mest sannsynlig et forelegg.

Å bruke vanlig blinklys derimot, for å varsle andre om endring av kurs ut og inn av køen, er selvfølgelig noe helt annet og noe man helt klart bør (skal) gjøre.
Jeg kan finne på å sku på det i tuneller, da det syns jeg bedre og det er ikke missvisende for biler forran. Hvis jeg blinker til én side kan jo det tolkes forran at de kan bytte felt uten tenke noe videre på det. Jeg har mang en gang kjørt forbi onkel blå med varselblink på =) Med varselblink mener jeg da selvfølgelig at blinklys står på på begge sider, ikke noe greier jeg har satt på sykkelen.
Jeg gjør også dette når jeg lanesplitter i kø. Ser mange bruker blinklys, men det er ganske misvisende. Varselblinken er for å vise at her kommer jeg. Hvis onkel blå begynner å reagere på sånt tror jeg de har fått besøk av tante rød....
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017-->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1308
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av FredrikE24 » 10 aug 2018, 20:47

Jeg bare kjører, kan ikke si jeg ser at de med varselblinkere kommer enklere fram.
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27016
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ » 10 aug 2018, 20:55

Jeg kommer helt klart aldri til å bruke nødblinkeren på sykkelen ved lanesplittingkjøring.
Andre i trafikken har en klar oppfatning av hva disse lysene skal brukes til og det å bruke de som en slags hjelp for å forsere en kø er ikke blant dem.
Jeg tror denslags bruk bare irriterer en del andre trafikanter unødig.
Samme med de motorsyklistene som nærmest demonstrativt forserer køen ved å kjøre over heltrukket enkel og dobbelt gul sperrelinje.
Jeg har også ved selvsyn sett motorsyklister legge seg over i godt markerte sykkelfelt for å bruke disse til å komme seg fram i køen.
Må si jeg ikke synes noe særlig om slik atferd.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 170
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
MC: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av erik m » 10 aug 2018, 21:36

Kan motoren ha skjært seg? I gamle dager var jo det garantert dersom sykkelen ikke var ferdig innkjørt, eller etter sylinderborring og nye stempler og du kjørte den varm. Det var min første tanke, men da ville jo bakhjulet stått bom fast om du ikke straks fikk klemt inn clutchen.
Når det gjelder varselblinkere til lansplitting, bruker jeg alltid det. Jeg tenker at det viktigste er å bli sett, så ikke noen plutselig smeller opp bildøra eller plutselig skifter fil foran meg om det oppstår ei luke. Så tar jeg heller en eventuell bot.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 170
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko » 10 aug 2018, 21:48

erik m skrev:
10 aug 2018, 21:36
Kan motoren ha skjært seg? I gamle dager var jo det garantert dersom sykkelen ikke var ferdig innkjørt, eller etter sylinderborring og nye stempler og du kjørte den varm. Det var min første tanke, men da ville jo bakhjulet stått bom fast om du ikke straks fikk klemt inn clutchen.
Når det gjelder varselblinkere til lansplitting, bruker jeg alltid det. Jeg tenker at det viktigste er å bli sett, så ikke noen plutselig smeller opp bildøra eller plutselig skifter fil foran meg om det oppstår ei luke. Så tar jeg heller en eventuell bot.
Nei, heldigvis ikke skjært seg men ganske nær er jeg redd. Den var nesten tom for olje. Flaut å innrømme, men jeg blei tatt fullstendig på senga av forbruket. Sjekka for tre uker siden og da var nivået midt mellom strekene. Kjørt omtrent hundre mil etter det, og tenkte ikke på at det allerede kunne være tomt. Fylte halvannen liter i dag. Lot den gå seg skikkelig varm på tomgang og sjekka at termostaten slo inn og kjølevifta virka. Motoren går pent, jeg klarer ikke å høre noe som tyder på skade i hvert fall. Har ikke vært ute og kjørt, grisevær i Oslo. Tar en forsiktig tur i morgen. Har bestilt stell og omsorg hos HS mc i Ås om ei uke. Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27016
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ » 10 aug 2018, 22:19

niko skrev:
10 aug 2018, 21:48
Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 170
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko » 10 aug 2018, 22:34

AJ skrev:
10 aug 2018, 22:19
niko skrev:
10 aug 2018, 21:48
Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.
Akkurat. Da tenker jeg å droppe dyr syntolje og fylle mineralsk. Dersom jeg må etterfylle 1 liter hver hundrede mil er det nesten ingen vits med oljeskift heller :-) Oljen rekker jo knapt å bli gammel :P

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: olela, Rune75, teeU og 6 gjester