Varm sykkel i rushet

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ »

niko skrev: 17 aug 2018, 18:46 To tappeskruer. Må fylles i intervaller.
Samme som på KTM'en.
To tappeplugger og man bør sette seg inn i hvilken man tapper fra først for å unngå søl... ;) .

Påfyllingen i to etapper: først 3 liter, så starte motoren og la den svive og gå litt, før man fyller på resterende 0,5 liter.

Jeg trodde, eller kanskje mest håpet, at det var gjort feil med dette da jeg fikk oljesvettingsproblemet på nysykkelen i vår.
Men det viste seg altså å være en annen feil...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av kjellv »

niko skrev: 10 aug 2018, 22:34
AJ skrev: 10 aug 2018, 22:19
niko skrev: 10 aug 2018, 21:48 Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.
Akkurat. Da tenker jeg å droppe dyr syntolje og fylle mineralsk. Dersom jeg må etterfylle 1 liter hver hundrede mil er det nesten ingen vits med oljeskift heller :-) Oljen rekker jo knapt å bli gammel :P
Jeg er ikke så sikker på at dette er så smart, særlig på en sykkel som har problemer med varmgang. Syntetisk olje har mye bedre varmestabilitet enn mineralolje. Dvs syntetisk olje brytes ikke like lett ned når den utsettes for sterk varme.
Men en annen ting du kan prøve er å gå over til for eksempel ei 10W60 syntetisk olje. Denne holder seg litt tykkere når den er varm, og kan ha god effekt i en motor som er slitt

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

kjellv skrev: 17 aug 2018, 19:54
niko skrev: 10 aug 2018, 22:34
AJ skrev: 10 aug 2018, 22:19
niko skrev: 10 aug 2018, 21:48 Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.
Akkurat. Da tenker jeg å droppe dyr syntolje og fylle mineralsk. Dersom jeg må etterfylle 1 liter hver hundrede mil er det nesten ingen vits med oljeskift heller :-) Oljen rekker jo knapt å bli gammel :P
Jeg er ikke så sikker på at dette er så smart, særlig på en sykkel som har problemer med varmgang. Syntetisk olje har mye bedre varmestabilitet enn mineralolje. Dvs syntetisk olje brytes ikke like lett ned når den utsettes for sterk varme.
Men en annen ting du kan prøve er å gå over til for eksempel ei 10W60 syntetisk olje. Denne holder seg litt tykkere når den er varm, og kan ha god effekt i en motor som er slitt
Notert. Kompresjonen viser seg å være god. HSmc fylte på halvsyntet i dag. Oljeforbruket er antagelig ikke så ekstremt som jeg trodde heller.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av mekkern »

XL’n min har også 2 steder å tappe- bunnpanne og oljetank.
På de fleste sykler pleier jeg å fylle alt minus en halvliter, starter opp og får trykket og lar den gå halvt minutt- et par rapp på gassen så ev luft får farten på seg og et halv minutt på tomgang før jeg stopper og venter et kvarter før jeg sjekker og etterfyller til fullt. :D
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

mekkern skrev: 17 aug 2018, 20:24 XL’n min har også 2 steder å tappe- bunnpanne og oljetank.
På de fleste sykler pleier jeg å fylle alt minus en halvliter, starter opp og får trykket og lar den gå halvt minutt- et par rapp på gassen så ev luft får farten på seg og et halv minutt på tomgang før jeg stopper og venter et kvarter før jeg sjekker og etterfyller til fullt. :D
:thumleft :D

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av mekkern »

Bilde

Bastarden er litt lei.
Vinkelen på motoren hindrer den i å tømmes.
Men for bakhjulskjøring er det perfekt. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av niko »

mekkern skrev: 17 aug 2018, 21:06 Bilde

Bastarden er litt lei.
Vinkelen på motoren hindrer den i å tømmes.
Men for bakhjulskjøring er det perfekt. :lol
Og jeg trodde TDM'n var sær ! :knegg :knegg :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av FredrikE24 »

BMW har litt mer tilnærming til bilen.
5CDF0294-58FD-4E4D-ABE5-CC1F39FF853B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varm sykkel i rushet

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 18 aug 2018, 19:31 BMW har litt mer tilnærming til bilen.

5CDF0294-58FD-4E4D-ABE5-CC1F39FF853B.jpeg
Samme tappeplugg som på min Alfa Romeo GT, ser jeg.
Absolutt den beste løsningen jeg har vært borte i. Lett å få løs uten risiko for "rund" mutter, som ikke sjeldent forekommer på biler hvor tappemutteren er tilskrudd altfor hardt (av ukyndige verkstedfolk, som tror de har rett tiltrekkingsmoment i fingrene... :evil ).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar