Normal vibrasjon?

...generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Vibrasjon i fothvilere? Kanskje nye kjørestøvler løser problemet!

Legg inn av AJ » 21 sep 2019, 20:19

Alle syklene jeg har vært eier av siden 2006 har hatt ulik grad av vibrasjoner i fothvilerne, spesielt den høyre.
På Moto Guzzi'en husker jeg det hjalp å få synkronisert spjeldhusene.
På TDM'en hjalp det å ha kjedet godt smurt og riktig justert, god slakk mot det maksimale.
Det samme med KTM'ene.

Likevel er det vibrasjoner, eller puls, som jeg helst liker å kalle det på disse V2 syklene ;) .
Å få fjernet denne pulsen helt på disse syklene vil jeg tro er en håpløst umulig oppgave.

Nylig kjøpte jeg nye kjørestøvler og allerede på første tur merket jeg stor endring i fothvilerpulseringe, spesielt i den høyre forhvileren, med de nye støvlene i forhold til de gamle.
Faktisk såpass stor at jeg tør anbefale bytte av støvler om vibrasjoner i forhvilerne er mer plagsomme og irriterende enn godt er.
Med de nye kjørestøvlene økte faktisk kjøregleden mange hakk. En nesten magisk opplevelse, tør jeg påstå!

I mitt tilfelle gikk jeg fra Held kjørestøvler til Diadora Hurricane (som jeg tror ikke lages lenger, dessverre...).

Så er alt annet prøvd og ikke gitt noen bedring, bytt til andre støvler og se om dette hjelper :) .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2124
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: Normal vibrasjon?

Legg inn av FredrikE24 » 22 sep 2019, 21:27

Jeg er veldig fornøyd med null vibrasjon what so ever i BMWen. Er ikke styrevekter på styret heller. K100en derimot. Der var det merkbart i styret på høyt turtall. Jawaen var før utskiftning av veiv helt forferdelig. Flyttet seg på gulvet når man rusa litt på midtstøtta. Fothvilere og alt løsner ved litt kjøring.
Ny veiv som er balansert på nytt etter alle kunstens regler, og den er langt bedre. Alle sykler er vel forskjellig, og litt vibrasjoner må man vel regne med. Særlig på twin og trippel.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester