Tips og teori på Youtube

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Skogstrollet »

KåreDump skrev: 24 jul 2018, 13:58
Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 08:09 Hehe, «how to countersteer» liksom. Hvorfor lære noe som man har gjort siden man begynte å sykle i barnehagen :)
Slett ikke dumt å ha et bevist forhold til det!!
Helt enig. Det er en enrom foskjell på det faktum at man kontrastyrer, uansett man vet hva det er eller ikke, og å faktisk ha kunskap om hva det er og hvordan det fungerer (og selvfølgelig bruke kunnskapen!). Å ha et bevisst forholdt til det er mye verdt.

Teori og praktikk må kunne gå hånd i hånd her, og synes ikke det finnes så mye 'unødvendig' kunnskap egentlig. Man må selfølgelig være litt kildekritisk, og ikke bare svelge allt som blir sagt, men er man litt oppegående burde det ikke vare noen store problemer å skille fornuftige ting fra ren svada.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Bjerknez »

Man får jo et bevisst forhold til det hvis man kjører sykkel. Det skjer helt automatisk og uten at man tenker på det.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 15:01 Man får jo et bevisst forhold til det hvis man kjører sykkel. Det skjer helt automatisk og uten at man tenker på det.
Der er vi uenige!
Det nytter ikke øve på noe om man ikke har et bevist forhold til hva det faktisk er man øver inn!

Jeg ser mange som har kjørt sykkel i årevis uten å ha et bevist forhold til hva kontrastyring er.
Man ser dem best når de kommer inn i en sving med litt for stor fart, og sloss med sykkelen gjennom hele kurven.
Det ser ut som de bruker hele kropsvekten for å bryte sykkelen ned, når de egentlig kunne løst det med et lett puff på styret.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Bjerknez »

Kan jo hende det sitter psykisk da, at det er andre ting som sperrer for at man pusher litt ekstra på styret? Da hjelper det kanskje lite med kunnskap om kontrastyring. Da ville kanskje noen turer på bane hjulpet bedre med tanke på og stole på sykkelen?

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av mekkern »

Hadde kjørt i nesten 30 år før jeg hørte om begrepet komtrastyring. Men vi hadde heller ikke internett når vi kjørte roadracing den gangen.
Vi knakk bare sykkelen ned og dro gjennom svingen- noen sykler var mer sporstabile og villige og dekkoppsettet påvirket også nøytraliteten men noe diskusjon på HVORDAN en skulle få en sykkel til å svinge var det aldri, bare hvor mye hang-out var optimalt. Dekkene vi brukte hadde sikkert ingen tørt å kjøre på i dag.

2 ting vi lærte på kjøreskolen i -80 :
ikke prøv å kjøre som kompiser med lappen I flere år med en gang,for da kjører dere ut.

Dere kjører dit dere ser, ikke se på noe dere er redd for -for da går det så retning himmel blå.

Jeg tror nok trening på svingkjøring er viktigere enn teori. Spesielt idealspor og slikt hvis en skal kjøre litt fort.

For min del har dette funket.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Jompa »

Stamper skrev: 23 jul 2018, 15:22 Jeg likte godt denne "serien" med korte snutter som går igjennom sikkerhetskontroll :)
[youtube]https://www.youtube.com/playlist?list=P ... HyMIue_0gu[/youtube]
Er det helt slutt på å lære elementær sikkerhetskontroll på kjøreskolene ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Jompa »

[quote=Bjerknez post_id=345221 time=1532349361 user_id=307

Så sant du ikke bor i en lavvo på Finnmearksvidda, så tror jeg det skal være oppnåelig å finne noen som har mulighet for å øvekjøre litt. Tror jeg. :)
[/quote]

Bare som en liten saksopplysning. De som bor i en lavvo på Finnmarksvidda har som oftest fri tilgang til øvelseskjøring med både motorsykkel, ATV og snescooter fra de er fem- seks år gamle.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Bjerknez »


Bare som en liten saksopplysning. De som bor i en lavvo på Finnmarksvidda har som oftest fri tilgang til øvelseskjøring med både motorsykkel, ATV og snescooter fra de er fem- seks år gamle.
Da er det bare for TS og pakke kofferten :lol

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av cannon »

KåreDump skrev: 24 jul 2018, 15:31
Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 15:01 Man får jo et bevisst forhold til det hvis man kjører sykkel. Det skjer helt automatisk og uten at man tenker på det.
Der er vi uenige!
Det nytter ikke øve på noe om man ikke har et bevist forhold til hva det faktisk er man øver inn!

Jeg ser mange som har kjørt sykkel i årevis uten å ha et bevist forhold til hva kontrastyring er.
Man ser dem best når de kommer inn i en sving med litt for stor fart, og sloss med sykkelen gjennom hele kurven.
Det ser ut som de bruker hele kropsvekten for å bryte sykkelen ned, når de egentlig kunne løst det med et lett puff på styret.
Helt enig. Det samme gjelder ved raske unnamanøver. Har drevet med opplæring i dette og jeg kan skrive under på at teknikken svikter hos svært mange.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Bjerknez »

Men essensen her er vel youtube videoer som kaller seg «how to countersteer»? Dette er jo ikke noe man trenger å lære i utgangspunktet da dette kommer automatisk. At man som fersk motorsyklist legger vekten på å se videoer om dette mener jeg kanskje er feil bruk av tid i startet.

At man på sikt kan lese seg opp og bli flinkere og kombinere kunnskap med erfaring tviler jeg dog ikke på.

Men klarer man å sykle, så driver man hele tiden med kontrastyring. Selv om man ikke er klar over det.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Sakkle »

Jeg ser at jeg klarte å lage debatt i alle fall :lol
Bjerknez skrev: 25 jul 2018, 03:13 At man på sikt kan lese seg opp og bli flinkere og kombinere kunnskap med erfaring tviler jeg dog ikke på.
Det var vel dette som var mitt hovedpoeng med hele tråden. Og her sidestiller jeg lese og titte (på Youtube). Man må riktignok være mye mer kritisk til det meste på Youtube sammenlignet med publiserte bøker.

Jeg kommer til å fortsette å bruke Youtube, og nettet forøvrig, for å tilegne meg mer kunnskap i alle fall.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av AJ »

Jeg fikk for ikke lenge siden byttet et hjullager foran på Alfa'en min.
Før jeg bestilte time ble jeg såpass nysgjerrige på hvor omfattende denne jobben er og tok en kikk på denne videoen av samme type forstilling:



Hadde jeg hatt løftebukk og nødvendig verktøy for å presse ut lageret kunne jeg godt tatt sjansen på å gjøre denne jobben selv, basert på de gode instruksjonene i denne videoen, som er blant de bedre jeg har sett av DIY videoer på nettet.

Men dessverre er ikke garasjen min så godt utstyrt så da ble det en meget sannsynligvis overpriset jobb på verkstedet i stedet... :sk?
viewtopic.php?p=343842#p343842
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Rune75 »

Sakkle skrev: 25 jul 2018, 09:32 Jeg ser at jeg klarte å lage debatt i alle fall :lol
Det er Bjerknez som lager debatt. Han legger ut feller og "alle" tråkker i de hver gang :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 25 jul 2018, 09:32 Jeg ser at jeg klarte å lage debatt i alle fall :lol
Bjerknez skrev: 25 jul 2018, 03:13 At man på sikt kan lese seg opp og bli flinkere og kombinere kunnskap med erfaring tviler jeg dog ikke på.
Det var vel dette som var mitt hovedpoeng med hele tråden. Og her sidestiller jeg lese og titte (på Youtube). Man må riktignok være mye mer kritisk til det meste på Youtube sammenlignet med publiserte bøker.

Jeg kommer til å fortsette å bruke Youtube, og nettet forøvrig, for å tilegne meg mer kunnskap i alle fall.
Slik jeg forsto første posten i tråden var at man burde lære seg «countersteering» via youtube. Dette er ikke noe jeg tror er nødvendig å bruke tid på i starten da vi allerede kan dette hvis vi klarer og holde balansen på to hjul.

På sikt når man blir flinkere og får kjørt litt så er det aldri feil og lese seg opp og trene.

Videoene heter «how to countersteer» og når jeg leser den tittelen så mener jeg det blir feil. Hadde det stått «learn more about countersteering» hadde jeg skjønt mere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 25 jul 2018, 09:49
Sakkle skrev: 25 jul 2018, 09:32 Jeg ser at jeg klarte å lage debatt i alle fall :lol
Det er Bjerknez som lager debatt. Han legger ut feller og "alle" tråkker i de hver gang :-k
En liten debatt i et forum er da bare hyggelig er det ikke det da? :knegg

Svar