Tips og teori på Youtube

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Tips og teori på Youtube

Legg inn av Sakkle »

Fant ikke noen eksisterende tråd så bestemte meg for å lage en selv.

Har kikket på en god del videoer på Youtube etter (og mens) jeg tok MC-lappen og tenkte jeg kunne dele noen av de jeg har oppdaget som andre kanskje kunne ha interesse av også.

Som alltid på internett generelt og Youtube spesielt, må man utøve en viss kildekritikk, så ha det i bakhodet. Likevel, mye av dette gir god mening for meg i alle fall.


Fast Eddie’s Motorcycle Fun
https://www.youtube.com/channel/UC0FFFn ... id&sort=dd

Ganske ny Youtube-kanal men han har en god del gode videoer allerede. Mye av dette er kanskje kjent materiale for erfarne førere, men jeg har i alle fall lært litt her.


MCRider
https://www.youtube.com/user/kevinmorri ... &flow=grid

Ramlet over denne kanalen da jeg satt og så på MC-ulykker i håp om å lære noe. Han har en del videoer der han analyserer ulykker og nesten-ulykker. Også en del annet godt materiale.
Sist redigert av Sakkle den 23 jul 2018, 13:47, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror nok disse videoene er laget i god mening, men i dag hvor man faktisk tjener penger på og hanke inn seere i diverse media samt noen sin trang til å belære andre på godt og vondt så er jeg i det hele tatt skeptisk til å ta til meg lærdom fra steder som Youtube. Noen kilder er troverdige og leverer fjellstøtt innhold, mens andre består av videoer fra folk som har kjørt motorsykkel tre ganger og føler dem har funnet løsningen på det meste.

Det med å kjøre motorsykkel i vind, på våt vei, i trafikk etc. er noe man lærer aller best ved erfaring. Altså ved øvekjøring med en erfaren motorsyklist. Jeg har aldri lest noe som helst om hvordan man skal kjøre i vind, men føler vel jeg takler det knirkefritt i dag, selv på E6 i over lovlige hastigheter mens man møter vogntog etc.

Vi reagerer ganske naturlig på ytre element som skulle dukke opp på mc ryggen vedrørende vind. Man vil alltid kompensere og lene seg litt mot vinden for ikke å endre kurs. Selv barn på tråsykkel takler dette utmerket.

Men man skal så klart alltid være litt oppmerksom når man kjører i sterk vind. Spesielt vind over broer etc. Der kan vinden skifte ganske drastikt. Men det gjelder bare å kjøre litt pent og være obs.

Det meste kommer naturlig etter erfaring og øvekjøring.

Når det gjelder videoer som går på det kjøretekniske, så kan jo disse videoene kanskje være verdt en titt?
https://nmcu.org/full-kontroll/

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 23 jul 2018, 11:07 Jeg tror nok disse videoene er laget i god mening, men i dag hvor man faktisk tjener penger på og hanke inn seere i diverse media samt noen sin trang til å belære andre på godt og vondt så er jeg i det hele tatt skeptisk til å ta til meg lærdom fra steder som Youtube. Noen kilder er troverdige og leverer fjellstøtt innhold, mens andre består av videoer fra folk som har kjørt motorsykkel tre ganger og føler dem har funnet løsningen på det meste.
Ja, jeg er forsåvidt enig i det. Nettopp derfor jeg skrev at kildekritikk er viktig. Slik er det i "internett-alderen" med fake-news og alt det der.

Noe av poenget var å skille ut litt av det som virker bra, fra det som absolutt ikke er det. Jeg er som tidligere nevnt ganske fersk på motorsykkelen og prøver egentlig bare å suge til meg mest mulig av kunnskap. Når vi først diskuterer kilder på nettet er det vel ikke slik at alt som skrives her inne er 100% korrekt heller :P
Bjerknez skrev: 23 jul 2018, 11:07 Det med å kjøre motorsykkel i vind, på våt vei, i trafikk etc. er noe man lærer aller best ved erfaring. Altså ved øvekjøring med en erfaren motorsyklist. Jeg har aldri lest noe som helst om hvordan man skal kjøre i vind, men føler vel jeg takler det knirkefritt i dag, selv på E6 i over lovlige hastigheter mens man møter vogntog etc.

Vi reagerer ganske naturlig på ytre element som skulle dukke opp på mc ryggen vedrørende vind. Man vil alltid kompensere og lene seg litt mot vinden for ikke å endre kurs. Selv barn på tråsykkel takler dette utmerket.

Men man skal så klart alltid være litt oppmerksom når man kjører i sterk vind. Spesielt vind over broer etc. Der kan vinden skifte ganske drastikt. Men det gjelder bare å kjøre litt pent og være obs.

Det meste kommer naturlig etter erfaring og øvekjøring.
Nå var den videoen om vind mer et eksempel enn noe annet. Lenken til alle de andre videoene hans ligger rett nedenfor.

Det er vel også langt fra alle som har anledning til å øvekjøre med erfarne førere? Jeg har det ikke.

At man lærer med erfaring sier seg selv, men jeg er av den oppfatning at man kan korte ned på læringskurven om man gjør litt research under veis. Men folk er forskjellige. Dette er slik jeg lærer best. Andre lærer kanskje utelukkende ved erfaring.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 23 jul 2018, 13:36
Bjerknez skrev: 23 jul 2018, 11:07 Jeg tror nok disse videoene er laget i god mening, men i dag hvor man faktisk tjener penger på og hanke inn seere i diverse media samt noen sin trang til å belære andre på godt og vondt så er jeg i det hele tatt skeptisk til å ta til meg lærdom fra steder som Youtube. Noen kilder er troverdige og leverer fjellstøtt innhold, mens andre består av videoer fra folk som har kjørt motorsykkel tre ganger og føler dem har funnet løsningen på det meste.
Ja, jeg er forsåvidt enig i det. Nettopp derfor jeg skrev at kildekritikk er viktig. Slik er det i "internett-alderen" med fake-news og alt det der.

Noe av poenget var å skille ut litt av det som virker bra, fra det som absolutt ikke er det. Jeg er som tidligere nevnt ganske fersk på motorsykkelen og prøver egentlig bare å suge til meg mest mulig av kunnskap. Når vi først diskuterer kilder på nettet er det vel ikke slik at alt som skrives her inne er 100% korrekt heller :P
Nei det er korrekt. Men det som ER korrekt er at man lærer best når man trener selv. Teori hjelper svært lite når ikke teknikken sitter. Derimot har jeg større tro på teorien når den kombineres med egen erfaring.

Har man riktig plassering i veibanen og ellers gjør alt som man har lært på kjørekolen fra dag en, så er den eneste bekymringen man står igjen med i trafikken det andre foretar seg uten din mulighet for å gjøre noe med situasjonen. En bil som plutselig svinger i mot deg midt i veien kan man ikke være forberedt på hele tiden.

Man kan lese hele livet om kjøring på bane samt se teknikker på video etc. Som fersking vil man uansett bli forbikjørt av de med mer erfaring.

Så jeg ville mye heller som fersk motorsyklist brukt tiden til å kjøre MYE. Man kan ikke gardere seg 100% mot situasjoner som oppstår i trafikken. Det er for mange variabler og ta hensyn til. Men med MYE kjøring så kommer man lenger.

Mange mener at antall år med mc lappen gjenspeiler erfaring. Dette er i mine ører bare tull og tøys. Derimot er hvor mange kilometer man har kjørt på disse årene langt mer tellende. En som har hatt lappen i 40 år og kjørt 2.000km. I året er generelt sett en mindre erfaren motorsyklist enn en som har kjørt 10.000km. I året de siste 10 årene. Det ervertfall slik jeg tenker.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 23 jul 2018, 13:50 Så jeg ville mye heller som fersk motorsyklist brukt tiden til å kjøre MYE. Man kan ikke gardere seg 100% mot situasjoner som oppstår i trafikken. Det er for mange variabler og ta hensyn til. Men med MYE kjøring så kommer man lenger.
Ja, selvfølgelig. Jeg tror ikke noen vil være uenige i det...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hadde ingen i min nære omgangskrets som var naturlig å spørre når det kom til øvekjøring. Men i dagens facebook tider så er man jo venner med mange og derfor var det ganske enkelt å finne noen som stilte opp. Dette forumet var også til stor hjelp.

Jeg øvekjørte veldig mye og jeg startet som bambi på glattisen til å bli en relativt god motorsyklist før jeg kom til oppkjøringen. Deretter har jeg bert på utallige mc turer alene og med andre og kjørte i snitt over 20.000km i året de første fire årene. Det merker jeg veldig i dag da jeg føler meg ganske trygg på sykkelen.

Noen proff er jeg sikkert ikke, men jeg føler jeg takler sykkelen på en fin måte. Det eneste som vil gjøre meg til en bedre mc fører er banetrening under trygge forhold og med en god lærer. Altså et sted det er rom for å drite seg ut uten at det bør gå veldig galt. Jeg har heller ikke kjørt for mye på vått underlag eller på grus. På tørr asfalt er der jeg trives best uansett.

Så begynn med trafikkskolen, ta gjerne noen ekstra timer og spesielt banetreningen. Press deg selv litt i noen situasjoner du føler deg komfortabel med. Skaff deg så noen du kan øvekjøre med. Det krever litt egeninnsats i den forbindelse at du må spørre og mase litt. Bruk facebook og forumet her feks.

Så sant du ikke bor i en lavvo på Finnmearksvidda, så tror jeg det skal være oppnåelig å finne noen som har mulighet for å øvekjøre litt. Tror jeg. :)

Stamper
Innlegg: 11
Registrert: 03 jul 2017, 23:17
Motorsykkelen din: Honda

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Stamper »

Jeg likte godt denne "serien" med korte snutter som går igjennom sikkerhetskontroll :)
[youtube]https://www.youtube.com/playlist?list=P ... HyMIue_0gu[/youtube]

Brukeravatar
Plastrakett
Innlegg: 12
Registrert: 25 jan 2018, 17:34
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 600, 2007

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Plastrakett »

Snikkeren MC har også noen 'hvordan' videoer, bare på Norsk. Fint og praktisk.
Bilde Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Bjerknez »

Å det han viser er vel samlet sett at man blir best ved prøving og feiling gjennom øvekjøring etc. Han prøver og være objektiv og reflektert, noe jeg mener han klarer greit. Jeg har aldri møtt fyren, men han virker som en ærlig og oppriktig kar. :)

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av tormodg »

Om vinteren er YouTube min beste venn. Det er en fin måte å lette litt på abstinensen. Spesielt tester av sykler og utstyr, tips til turer osv er jeg glad i.

Akkurat kjøretrening er jeg enig i at det er vanskelig å få direkte fra YouTube. Men da jeg tok lappen hadde jeg feks glede av mange videoer om krypkjøring, u-sving osv. De lærte meg ikke nødvendigvis så mye teknisk, men mer det at «det er mulig å få det til».

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Sakkle »

tormodg skrev: 23 jul 2018, 16:44 Akkurat kjøretrening er jeg enig i at det er vanskelig å få direkte fra YouTube. Men da jeg tok lappen hadde jeg feks glede av mange videoer om krypkjøring, u-sving osv. De lærte meg ikke nødvendigvis så mye teknisk, men mer det at «det er mulig å få det til».
Nei, det er klart man ikke får mekaniske ferdigheter, reflekser og muskelminne innabords ved å se på videoer på Youtube. Jeg kommer ikke til å sette meg inne å se på videoer istedenfor å kjøre tur.

Men... man får satt igang nøtta litt, bevisstgjort noen ting man kanskje ikke hadde tenkt så godt over osv. Jeg har brukt nettet generelt, og Youtube spesielt, som et læringsmiddel i årevis og vet av erfaring at det funker... I alle fall for meg :twothumbs:
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Grendel »

NMCU har lagt ut videoer på YouTube som omhandler boken deres. Disse gav meg stor hjelp før jeg skulle kjøre opp, mens jeg trente før oppkjøring, samt til stor hygge gjennom en lang vinter som "MC-sesong enke". Når våren kom var de fine som repetisjon.

Disse anbefales!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes i og for seg bøker er fint. Leste Full Kontroll utgitt av NMCU og det holder det. God forklaring av fysikken rundt sykkelkjøring bla. Synes jeg er nyttig å vite litt om.
Begynte å kjøre moped i barnehagealder, altså 4-5 år, så det å kjøre tohjuling ligger igrunn veldig naturlig i beinmargen hos meg.

Er utrolig mye rundt på Youtube, særlig fra USA som er sånn:"How to countersteer" eller "Learn how to countersteer".
Eller i et kommentarfelt på en krasjfilm:"That had not happened if the rider had known about countersteer", eller så kan noen skrive:"Target fixation". Det er jo greit å sette ord på det, men i utgangspunktet har man drevet med kontrastyring hele livet om man har syklet litt tråsykkel og senere satt seg på en moped fra ungdomskolealder av.

Bokformen er fin, enkel å bla i, greit å markere ut nyttige ting. Enkelt å komme tilbake til, repetere osv.

Min sykkel "bøyer seg" som en banan i sterk sidevind, men sykkelen ordner fint oppi det selv bortsett fra at den naturlig nok har lyst til å skifte bittelitt kurs. Det fikses nærmest automatisk fordi man ser dit man skal. Aldri tenkt stort over det.

Får ofte litt følelsen av at amerikanere må ha alt inn med teskje. Kom over en film en gang hvor en viste hvordan man kunne parkere ADV-sykkelen sin mot et tre(med styret) uten å ha beina i bakken, for så gå av, så gå på igjen og sette igang med styret lent mot trestammen.

Noe som er greit å lese seg opp på er se-teknikk, bremseteknikk og grunnleggende svingteknikk, da sett fra et fysisk perspektiv. Så er det bare å kjøre og gjøre sine egne erfaringer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, «how to countersteer» liksom. Hvorfor lære noe som man har gjort siden man begynte å sykle i barnehagen :)

Kontrastyring er noe som vi gjør hele tiden for å holde balansen og eller få sykkelen til å gå dit vi vil og er ikke noe vintrenger å lære.

Da jeg lærte å sykle så husker jeg min far gikk bak sykkelen og holdt den mens jeg tråkket. Jeg ropte «holder du?» flere ganger. Ja sa han, helt til jeg så at han ikke gjorde det. Da gikk jeg i bakken. Dette ligger i refleksen vår og det eringen grunn til å lese seg opp på dette.

Jeg viste så klart ikke hva akontrastyring var, men det trenger man heller ikke å vite.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tips og teori på Youtube

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 08:09 Hehe, «how to countersteer» liksom. Hvorfor lære noe som man har gjort siden man begynte å sykle i barnehagen :)
Slett ikke dumt å ha et bevist forhold til det!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar