Kjøring av harley

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Pellen
Innlegg: 3
Registrert: 21 jun 2018, 16:44
Motorsykkelen din: Din MC her

Kjøring av harley

Legg inn av Pellen »

Hei! Er helt fersk i motorsykkel verden, jeg skal til og ta opp kjøring på A2. Og har bjundt og vudere sykkel kjøp. Hos kjøre skolen kjører jeg en Yamaha MT 07 synst den er god og kjøre og helt grei og se på. Men jeg synest en harley Davidson 833 iron ser helt magisk ut...
så spørsmåle mitt hvordan er forskjellen på å kjøre di 2 sykklene? Og hva burde man tenke på.

Og ja blir enten ironen eller MTen

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 788
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Kjøring av harley

Legg inn av Tore L »

Hei pellen og velkommen til oss på Mcsiden :)
Jeg har verken kjørt 883 eller MT 07, så jeg burde egentlig ikke anbefale noe. Jeg bor bare noen 100 m fra en Harley forhandler og jeg er der litt for ofte :) for jeg skal også ha en Harley en gang i livet mitt, men når det blir er jeg ikke sikker på.
Men jeg som er 178 og +100 kg, har blitt anbefalt og ikke tenke på HD sporster pga størelsen på sykkelen, den blir alt for liten. Har flere kompiser som også kjører HD, og de sier det samme.
Nå vet ikke jeg hvordan det står til med høyde og vekt for deg, men for min del blir dette en for liten sykkel.
Det er flere her inne som kjører MT 07, og Kjellv er selger for yamaha så der får du sikker mye bra om MT 07, vet ikke om noe som kjører HD 883 her inne, men de kommer sikkert på banen hvis det er noen :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kjøring av harley

Legg inn av gsx750_80 »

Tore L skrev: 21 jun 2018, 17:33 Hei pellen og velkommen til oss på Mcsiden :)
Jeg har verken kjørt 883 eller MT 07, så jeg burde egentlig ikke anbefale noe. Jeg bor bare noen 100 m fra en Harley forhandler og jeg er der litt for ofte :) for jeg skal også ha en Harley en gang i livet mitt, men når det blir er jeg ikke sikker på.
Men jeg som er 178 og +100 kg, har blitt anbefalt og ikke tenke på HD sporster pga størelsen på sykkelen, den blir alt for liten. Har flere kompiser som også kjører HD, og de sier det samme.
Nå vet ikke jeg hvordan det står til med høyde og vekt for deg, men for min del blir dette en for liten sykkel.
Det er flere her inne som kjører MT 07, og Kjellv er selger for yamaha så der får du sikker mye bra om MT 07, vet ikke om noe som kjører HD 883 her inne, men de kommer sikkert på banen hvis det er noen :)
MT 07 ser også veldig liten ut, synes jeg. (Trodde det var en 300 ccm eller noe i den dur, første gang jeg så en slik.)
Søkte opp noen tall, og så at Yamahaen har samme akselavstand som feks Ninja 250, dvs 1.4 meter, og omtrent samme lengde; et ørlite hår over 2 meter. Sittehøyde er 805 mm, mot 780 mm for Kawasakien.
Søkte opp Kawasaki Z 1000, men ser at den også er relativt liten og knølete hva fysisk omfang angår
https://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Z1000 .
Mange naken-, og sportssykler har krympet i omfang en god stund..
Var noe annet i gode gamle dager. Kawasaki Z 1300 feks, oppgis til å ha akselavstand på hele 1.66 meter, dvs 26 cm lengre, på denne
siden https://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Z1300 .
MT 07 har solgt i bøtter og spann, så de er antakelig prisgunstige.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kjøring av harley

Legg inn av Relax »

Bilde

Cool sykkel! :thumleft
Den er tøffere, mer stilig, mer morsom, finere lyd, mer elegant, mer tilbakelent enn den andre du nevner :twothumbs:
Når du har lært deg å kjøre sykkel tar det ikke lenge før du er vant til en annen ;)
Så er spørsmålet hva slags kjøring du tenker å gjøre .
For lengre turer er det nok noen som foretrekker MT 07, for å kose seg, cruise og ha det fint er HD'n sykkelen ;)

Uansett så er begge flotte sykler, så uansett blir det bra, men den ene er bare mye kulere og mer stilig!
"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøring av harley

Legg inn av kjellv »

Om du ikke har sjekket denne http://cycle-ergo.com/, så prøv det. Denne siden bør alle som vurderer sykler sjekke.
Når du har valgt sykkel, så trykk på options og velg metrisk. Så legger du inn så nøyaktige mål på deg selv som du får til. Bruker du pc så legg inn forskjellige sykler på hver sin fane, så er det lett å bytte mellom syklene for å se forskjellene tydelig.

Begge disse du tenker på er ganske små sykler. Er du over 185 så vil de nok oppleves noe trange.

Pellen
Innlegg: 3
Registrert: 21 jun 2018, 16:44
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjøring av harley

Legg inn av Pellen »

Takk for alle svar :) vill bli mest fram og tilbake til jobb, 40 min på landevei. Ellers kanskje en liten dagstur i ny og ned. Men bur en plass med mye gode og kjekke svinger, 3 timer ca fra Geiranger og troll stigen. :D
Og jeg er 175 og 100+-kg :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøring av harley

Legg inn av AJ »

Pellen skrev: 21 jun 2018, 20:33 Takk for alle svar :) vill bli mest fram og tilbake til jobb, 40 min på landevei. Ellers kanskje en liten dagstur i ny og ned. Men bur en plass med mye gode og kjekke svinger, 3 timer ca fra Geiranger og troll stigen. :D
Vil vel tro at MT-07 egner seg bedre i hårnålssvinger i Geiranger og Trollstigen.
Min begrensede erfaring med cruisere som har mye til felles med H-D 833 er at fotpinner og brett på slike cruisersykler tar fort nedi asfalten på svingete veier.

Selv om jeg ikke er noen cruiserfantast så er jeg enig i at H-D 833 ser veldig bra ut. Kanskje en av de beste H-D'ene hva utseendet angår :thumleft .

"Rekeposisjonstillingen" derimot, når det gjelder sittestillingen er ikke akkurat hva jeg liker. Men andre kan selvfølgelig ha helt andre oppfatninger, opplevelser og erfaringer av denne enn den jeg har...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kjøring av harley

Legg inn av Relax »

Pellen skrev: 21 jun 2018, 20:33 Takk for alle svar :) vill bli mest fram og tilbake til jobb, 40 min på landevei. Ellers kanskje en liten dagstur i ny og ned. Men bur en plass med mye gode og kjekke svinger, 3 timer ca fra Geiranger og troll stigen. :D
Og jeg er 175 og 100+-kg :)
Du passer på begge og kjøringen din passer godt for begge :)
Begge er bra og flotte sykler ( den ene er bare flottere ;) )
Sett deg på, eller prøv begge , kjenn hvordan de passer deg,velg den som gir deg best følelse! ;) :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøring av harley

Legg inn av kjellv »

Pellen skrev: 21 jun 2018, 20:33 .. bur en plass med mye gode og kjekke svinger, 3 timer ca fra Geiranger og troll stigen. :D
I nærheten av samme avstand som meg til disse to magnetene altså.. :thumleft I hvilken retning?

Pellen
Innlegg: 3
Registrert: 21 jun 2018, 16:44
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjøring av harley

Legg inn av Pellen »

Må nær Ulsteinvik, kjører til Volda og videre der i fra :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøring av harley

Legg inn av Bjerknez »

Den eneste HD'en som hadde vert aktuell for min del, hvis det ble cruiser igjen er denne:

Bilde

Med raka rør på denne opp Trollstigen så flytter nok både biler og fjellpartier seg :knegg

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Kjøring av harley

Legg inn av KåreDump »

Sportster er en super sykkel om du får plass på den!
(Jeg med mine 194 cm passer overhodet ikke!!)

Stikk innom nærmeste HD-forhandler og prøve en så snart du får lappen!
HD-forhandlere er (i alle etter min ringe erfaring) mye mer villig til å la deg prøvekjøre sykler enn de fleste andre forhandlere er!
(De er også ganske mye mer pågående selgere, så pass deg eller så sitter du plutselig med en eskeny Harley i garasjen!).

Kjøp den sykkelen du føler deg mest vel på!
Kvaliteten og driftssikkerhet er, i motsetning til hva ryktene sier, ikke et problem på nyere Harley.
Det største problemet er at de av og til kan være ihjelskrudd av en overivrig hobbymekaniker!

Du må slett ikke ha en Goldwing for å legge ut på langtur med motorsykkel!! Du kan fint kjøre langtur på Sportster og!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Kjøring av harley

Legg inn av freddy123 »

Sportster 8o3ccm er ikke noe problem å kjøre langt med kjørte til croatia igjennom alpene i 2015 med min, nå kjører jeg ktm1190 adv og sittestilling på Sportster er ikke så ulikt.

En comfortsal på Sportster så kan du egentlig kjøre så lenge man bare gidder.

Savner den sykkelen fra tid til annen lyden og opplevelsen rundt var bare herlig

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Kjøring av harley

Legg inn av Juicebox »

Sportster med lengre dempere og stivere front vil oppleves større og smidigere. Vekten din tror jeg ikke har veldig mye å si, litt, for hd har momentsterke sykler. Kanskje vurdere en av 1200cc sportsterne! Det hadde jeg lett gjort.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Kjøring av harley

Legg inn av Dansekris »

Det er jo en FXDX Dyna du må ha!

Denne kjører vel fletta av de fleste HDene.
_PTK4052.jpg
https://www.instagram.com/p/BjfFYrMnWqr ... d9choppers
https://www.instagram.com/p/BiXDw5DHkvV ... d9choppers
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar