Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av LoneRider »

Jeg er ikke jurist, men slik jeg leser https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988 ... PITTEL_5-2 kan du heve kjøpet hvis selger ikke retter mangler innen rimelig tid. Hva som er rimelig tid antar jeg er den tiden det vil ta dem å rette feilen + ev leveringstid på deler. Så hvis de ikke følger opp på en ryddig måte, burde du kunne heve kjøpet umiddelbart.

Men å heve kjøpet på mistanke om at det vil dukke opp nye feil kan nok bli vanskelig, så sant alle kjente mangler blir fikset slik selger er påkrevd.

Lykke til!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av AJ »

LoneRider skrev: 20 jun 2018, 15:45 Jeg er ikke jurist, men slik jeg leser https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988 ... PITTEL_5-2 kan du heve kjøpet hvis selger ikke retter mangler innen rimelig tid. Hva som er rimelig tid antar jeg er den tiden det vil ta dem å rette feilen + ev leveringstid på deler. Så hvis de ikke følger opp på en ryddig måte, burde du kunne heve kjøpet umiddelbart.

Men å heve kjøpet på mistanke om at det vil dukke opp nye feil kan nok bli vanskelig, så sant alle kjente mangler blir fikset slik selger er påkrevd.

Lykke til!
Det siste du nevner ligger i kortene. Men i en slik sak som jeg er havnet i så unnlater man ikke akkurat å nevne risikoen for flere feil...
De har en lei tendens til å dukke opp igjen når det først har begynt, viser det seg i mange tilfeller.
I min sak fortalte verksmesteren at gummigjennomføringspakningen i venstre motordeksel der den første lekkasjen oppsto, var montert feil. Altså montert feil under produksjonen av sykkelen. Så viser det seg at det lekker fra en del i fremre sylinder. Også den montert feil, muligens? Hva annet kan være feilmontert? Risikerer man å havarere på langtur langt fra folk?
Det er ikke til å unngå at man stiller seg slike spørsmål.

Den beste løsningen med denne sykkelen er at forhandler tar den tilbake og bruker den som demosykkel og lar den være det til de er helt sikre på at alle mulige feil er eliminert.
Oljelekkasje fra motor etter kun drøye 2000 km. er et mitt skjønn en ikke uvesentlig mangel ved en forbruksgjenstand som en motorsykkel, som omfattes av Forbrukerkjøpsloven og ikke Kjøpsloven. En ikke uvesentlig feil eller mangel er det som skal til for å utløse kjøpers rettigheter.
Så blir det en vurdering, evt. rettsavgjørelse på hva som er ikke uvesentlig eller ikke.
Loven om forbrukskjøp skal, etter hva jeg ha lest og mener å ha forstått, gi forbrukeren noe bedre rettigheter enn Kjøpsloven.

Siden lovverket og dermed hvilke krav og rettigheter man har som kjøper er fullt opp av ord, uttrykk og formuleringer som ikke akkurat er veldig konkrete, føler jeg sterkt behov for god faglig juridisk bistand om ikke selger og jeg blir enige om en løsning, som veldig snart bør komme.
Sykkelen ble hentet for en uke siden og er enda ikke blitt reparert.
Reparasjon regner jeg med at det blir uansett om jeg får kjøpet hevet eller ikke.
For å være litt flåsete: forhandler skroter vel neppe sykkelen og KTM i Østerrike tar den ganske sikkert ikke tilbake.
For forhandler har sykkelen fortsatt stor verdi, slik jeg ser. Ikke minst som demosykkel inntil de er så sikre på at den er feilfri at den igjen kan bli en kundesykkel.

For meg vil videre eierskap medføre ikke ubetydelig utrygghet hva gjelder kvaliteten og mulige nye feil og mangler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Jurister her inne med peil på forbrukerkjøp og heving av MC-kjøp?

Legg inn av Stian87 »

Hei AJ, har ikke holdt på med forbrukerrett siden jusstudiene, men hender jo jeg har ting jeg reklamerer på.

Erfaringsmessig er det stor forskjell på å ha rett, og få rett. Det siste kan i ytrerste innstans kreve en rettslig prosess, og det er sjeldent man er tjent med det, med mindre man er av den kranglete typen. Rettshjelpforsikring kan i de tilfellene hjelpe deg med det. De fleste forsikringer har en slik type tjeneste bakt inn i seg, du kan høre med boligforsikringen din også. Vær oppmerksom på st det gjelder særlige egenandelskrav ved slike forsikringer, du må ofte betale de første tusenlappene av en advokatregning selv.

Angående forbrukerkjøpsloven, selger har krav på å avhjelpe mangelen før kjøpet heves, dette for at fullt fungerende produkter ikke bare skal byttes ut. Avhjelp omfatter både retting og omlevering. Retting er typisk reperasjoner, mens omlevering er at du får et nytt produkt. Det siste er vanlig ved kjøp av mindre og billigere forbruksartikler, mens dyrere ting gjerne rettes.

Selger har to avhjelpsforsøk på samme mangel før du har rett til å heve kjøpet, eventuelt kreve prisavslag. Hva samme mangel innebærer er ikke helt klart for meg. Er oljelekasje forskjellige steder er kanskje å anse som samme mangel, men det kan også argumenteres for det motsatte, særlig om årsaken til lekasjen er forskjellig.

Det finnes enkelte dommer på heving av såkalte mandagsprodukter, men jeg har ikke tid til å lete etter dem nå.

Angående retting erter rimelig tid er det ikke noe fasit på dette. At det er en motorsykkel midt i smørøye av sesongen har en betydning for hvor raskt selger må kaste seg rundt, men krever det spesialdeler er rimelig tid lenger. Du har uansett rett til å holdes oppdatert.

Du skal stilles kostnadsfri ved selgers avhjelp. Det viktigste her er selvsagt at du ikke skal betale for verkstedstimer og deler. Men det innebærer også at du har krav på erstattet alle direkte kostnader i forbindelse med avhjelpen. Som transport, bompenger osv. Indirekte kostnader som tapt fritid og arbeidstid har du ikke krav på erstatning for. KTM har vel en type mobilitetsgaranti, det er kanskje lettere å få penger her, sjekk også om du har krav på lånesykkel gjennom denne garantien.

Du har krav på lånegjenstand etter forbrukerkjøpsloven også, men det er noen vilkår. Jeg husker ikke helt hva de er.

Feilen er åpenbart en ikke uvesentlig mangel.

Edit: jeg hevet nettop kjøpet på en tre år gammel sofa fordi beina stadig knakk. De var konstruert på en dårlig måte og det var ingen grunn til å tro at ytterligere avhjelp skulle ha noen virkning.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar