MC idioti

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MC idioti

Legg inn av Dansekris »

Juicebox skrev: 05 jun 2018, 13:19
Dansekris skrev: 05 jun 2018, 10:56 Ja, folk har anledning til å kjøre i hva de vil, men vi har også anledning til å påpeke hvor vanvittig dumt det er å kjøre motorsykkel i shorts og singlet.

Jeg syns de er idioter. Ofte er det også en sammenheng med kjørestil og villighet til å ta risiko, men det er selvsagt bare spekulasjoner fra min side.
Ok, du syns det ja? Hva med å gi dine spekulasjoner litt mer substans enn å bare kaste de ut på den måten? Selvfølgelig kjører du mer aggressivt om du er villig til å ta risiko, men tror du folk tenker at de tar en risiko når de setter seg på en mc med tskjorte og automatisk er innstilt for å kjøre som et svin? :scratch

Hvorfor er det dumt å kjøre motorsykkel i shorts og singlet? Skader man andre? Skader man seg selv? Skader man trafikken? Er man en idiot om man ikke har den samme filosofien som "dere" som lever av å være føre var og tenker "hva om"?

Nå bare spekulerer jeg, siden vi er der, jeg vil si at man blir mer distrahert når man svetter som et svin under klærne sine enn når man har det komfortabelt. Det kan starte å klø og kile, man blir klam og våt, man blir svimmel og får dårligere syn og balanse og man er rett og slett ikke seg selv når man blir overopphetet. Man svetter under hjelmen, men jeg vil tro man svetter enda mer under hjelmen når hele kroppen er varm, og det å få rennende svette i øynene er ikke digg. Det er en større risiko for både deg selv og ikke minst trafikken om man ikke er 100%.

Det er ofte i tettbygde strøk som i byen eller nabolaget man kjører mye sakte og ofte står stille og venter. Det er slike situasjoner man ikke får kjølt seg ned i det hele tatt, selv om du bruker en perforert skinndress. Ikke nok med det, de pleier også å være svarte, for jeg har hørt at man får 20 ekstra hk :crazy: Utsetter man ikke trafikken mer for fare da? Betraktelig mer enn en person med singlet og shorts ihvertfall. Jeg har også hørt at man kan bli ekstremt fort grumpy når man svetter og er varm, kanskje det har noe sammenheng?

Men herregud, fullt utstyr når man skal kjøre sykkelen EN meter? Det er idioti det! :lol

Ellers så smiler jeg og er glad når jeg kjører mc, kanskje du også skal gjøre det enn å være sur og klagete på andre...? :-k
Egentlig gir jeg blaffen i hva du måtte ha på deg når du kjører motorsykkel. Jeg ville aldri kommentert det med mindre vi var gode bekjente, men nå sitter vi jo her og diskuterer bekledning og da fikk du en reaksjon fra meg på ditt innlegg. Jeg har ingenting med, eller noe ønske om å blande meg i hva folk har på seg.

Men,

Jeg tenker at det er idiotisk å utsette seg for en såpass unødvendig fare som det er å kjøre motorsykkel i shorts og singlet. Skal du ned på supern neddi gata ville nok jeg også klart meg med hjelmen, men nå snakker jeg om kjøring ut av nabolaget. Jeg regner med at de fleste tar på seg bilbeltet av ren refleks når man skal ut å kjøre bil. Jeg tenker litt det samme rundt det å bruke hansker, ryggskinne og noe polstra på overkroppen. Selv kjører jeg ofte i vanlig bukse og joggesko i tillegg til nevnte utstyr, så helt sikkerhetsnazist kan jeg vel ikke kalles.
Det er vel hevet over enhver tvil hvilken nytte man har av hansker, ryggskinne og jakke om uhellet skulle være ute.

Utover det er jeg enig i at det ikke er bra å bli for varm. Kjørte en lengre tur nå på søndag i over 30 grader og det var mildt sagt utfordrende i full dress.

Skjønner ikke helt denne logikken din.
"Hvorfor er det dumt å kjøre motorsykkel i shorts og singlet? Skader man andre? Skader man seg selv? Skader man trafikken? Er man en idiot om man ikke har den samme filosofien som "dere" som lever av å være føre var og tenker "hva om"?"

Det går jo bra helt til det ikke gjør det. Forhåpentligvis slipper både du og jeg å havne i en situasjon der man får nytte av sikkerhetsutstyret man velger å bruke.

Det eneste som er sikkert i disse diskusjonene, og jeg har sett et par, både her og diverse motorsykkelsider på Facebook, er at det alltid kommer noen på banen som tar seg nær av at andre reagerer på enten villmannskjøring eller noe enkel bekledning.
"Jeg gir vel blanke faen i hva dere mener. Ingen skal fortelle meg hva jeg skal ha på meg!!"
Sist redigert av Dansekris den 05 jun 2018, 15:36, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MC idioti

Legg inn av Stian87 »

At sikkerhetsutstyr reduserer risikoen for skader ved et uhell/ulykke er vel ikke noe å diskutere.

Ut fra mitt ståsted synes jeg også det er dumt å droppe kjøreutstyret, uten at jeg vil kalle folk idioter av den grunn.

Når det er sagt er det ikke nødvendigvis utelukkende en privatsak hva man gjør (selv om det bare har direkte konsekvenser for seg selv). Blir man skadet fører kan det føre til medisinske utfifter for samfunnet i større eller mindre grad. Går det skikkelig ille kan det føre til redusert arbeidsevne eller tap av arbeidsevne noe som går ut over resten av samfunnet. Det er en grunn til at bilbelte og hjelm er påbudt, bl.a av sånne hensyn. Så har staten ment at det får være grenser på hvor mye man skal gripe inn i folks liv, de fleste kjører tross alt med beskyttelse. Dersom det blir mange ulykker som følge av manglende beskyttelse kan det endre seg.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC idioti

Legg inn av mekkern »

Skal en følge alle tanker rundt risiko og samfunn og lignende er det nok best å forby fallskjermhopping base hopping og ikke minst MC siden dette heller ikke har noen samfunnsnyttige effekter men kun for personlig glede.
( jobbkjøring gjelder heller ikke da det kan benyttes sikrere kjøretøy/kollektivt)

For meg spiller det ingen rolle om en dude i tshirt og hd velter i 60 eller en type med annen sykkel flekker av veien i 140 i full dress.
Sammfunnsmessig er dette like smart.

Ikke alt en skal måle eller tenke fordervet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC idioti

Legg inn av gsx750_80 »

Gordon skrev: 04 jun 2018, 19:56 OK så det er sommer i Norge og pluss 30 her på Østlandet. Jeg vil vedde på at alle som har tatt MC lappen måtte forstår viktighet av å har forsvarlig klær på seg, ikke bare hjelmen. Hvor jeg bor, på Spikkestad, har vi flere MC idioter som for det første klarer ikke å styre bruk av høyre hånd, kan ikke lese - her er det både 30 og 50 skilter gjennom hele området - og synes det er tøff med shorts og trener sko. Vi alle har øvd litt med høyre hånd fra tid til annen, men den gjeng som bor her gjør det som en fast innlegg!!!
Selvfølgelig er det dem sitt valg, men den dagen de er involvert i en ulykker og måtte har hudtransplantasjon både her og der, kanskje de vil forstår nødvendighet av ordentlig utstyre.
Fortsatt god sommer
Gordon
Å kjøre uten ryggskinne og annet sikkerhetsutstyr virker å være langt vanligere enn hva man skulle tro, i alle fall ut fra disse bildene
å dømme. Huden ser også rimelig bra ut for flere av disse sjåførene, så de har vel ikke lært enda, antakelig grunnet lav "intligens", som noen kaller det..
https://www.pinterest.com/classicsout06 ... er-chicks/
mvh

-gsx750_80

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: MC idioti

Legg inn av WikingTnT »

gsx750_80 skrev: 05 jun 2018, 17:19
Gordon skrev: 04 jun 2018, 19:56 OK så det er sommer i Norge og pluss 30 her på Østlandet. Jeg vil vedde på at alle som har tatt MC lappen måtte forstår viktighet av å har forsvarlig klær på seg, ikke bare hjelmen. Hvor jeg bor, på Spikkestad, har vi flere MC idioter som for det første klarer ikke å styre bruk av høyre hånd, kan ikke lese - her er det både 30 og 50 skilter gjennom hele området - og synes det er tøff med shorts og trener sko. Vi alle har øvd litt med høyre hånd fra tid til annen, men den gjeng som bor her gjør det som en fast innlegg!!!
Selvfølgelig er det dem sitt valg, men den dagen de er involvert i en ulykker og måtte har hudtransplantasjon både her og der, kanskje de vil forstår nødvendighet av ordentlig utstyre.
Fortsatt god sommer
Gordon
Å kjøre uten ryggskinne og annet sikkerhetsutstyr virker å være langt vanligere enn hva man skulle tro, i alle fall ut fra disse bildene
å dømme. Huden ser også rimelig bra ut for flere av disse sjåførene, så de har vel ikke lært enda, antakelig grunnet lav "intligens", som noen kaller det..
https://www.pinterest.com/classicsout06 ... er-chicks/
De har iallefall airbags :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MC idioti

Legg inn av Stian87 »

Haha gsx :lol litt usikker på om de faktisk kjører så mye :knegg

Helt enig mekkern, og jeg mener heller ikke at man skal forby eller påby alt mulig rart. Etter min oppfatning bør folk ha rom til å ta egne valg i størst mulig grad. Poenget mitt er at om man skader seg er det ikke utelukkende en privatsak, det har konsekvenser for samfunnet
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 289
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: MC idioti

Legg inn av tormodg »

mekkern skrev: 05 jun 2018, 16:19 Skal en følge alle tanker rundt risiko og samfunn og lignende er det nok best å forby fallskjermhopping base hopping og ikke minst MC siden dette heller ikke har noen samfunnsnyttige effekter men kun for personlig glede
Nå er faktisk basehopping strengt forbudt i Norge med unntak av helt spesifikke områder...nettopp pga svært høy risiko (ca 1/1000 basehopp ender i dødsfall).

Heldigvis er MC-statistikken langt bedre. Mange ulykker kunne nok ha endt langt heldigere for den forulykkede med feks bruk av ryggskinne og kjøredress. Men sannsynligheten for at man stryker med på en tur til nærbutikken for å handle brød er nok relativt liten uavhengig av hvor mye utstyr man har på kroppen.

I mitt hode handler det mest om å redusere egen risiko. Jeg kler meg opp fordi jeg har familie og barn som jeg har ansvar for. Hvis jeg først skal oppleve en smell vil jeg være best mulig rustet. Derfor har jeg vent meg til at skal jeg ut og kjøre MC så dresser jeg meg opp. Uansett.

Hva andre gjør gidder jeg ikke blande meg opp i, de har sikkert egen familie å tenke på og gjør (forhåpentligvis) sine egne vurderinger.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: MC idioti

Legg inn av NickNei »

De fleste ulykker skjer i hjemmet, så det er jo bedre å kjøre MC ute i t-skjorte enn å sitte hjemme og sture i varmen :P

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 298
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: MC idioti

Legg inn av Ronning »

Rex Rudi skrev: 05 jun 2018, 10:24 Historie
Respekterer valget ditt, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig.

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: MC idioti

Legg inn av Eirikvestfold »

Jeg kjører alltid i fullt utstyr av samme grunn som jeg låser døren, tar på bilbelte, pusser tennene osv osv. Ting man gjør som ikke har betydning om det går bra, men som betyr alt den dagen det ikke gjør det.

Det er ingen som kan bestemme når det går galt.

Men det er meg. Skjønner at folk tenker annerledes - og her blir det jo sånn at de kan kjøre skadefritt til de selger sin siste sykkel og dermed har «vunnet», eller at de river av hud og muskelmasse til man ser det hvite i skjelettet. Opp til hver enkelt hva man velger. Jeg forstår de som kler seg lett, dvs jeg forstår tankegangen selv om jeg ikke er enig.

Men jeg jobber i en etat med blått lys på taket og har vært på noen stygge mc ulykker. En for lenge siden hvor det ene beinet rett og slett løsnet/falt av da den dyre dressen ble skåret opp. Og mange mindre alvorlige hvor shortsen ga null beskyttelse og man kunne se muskel- og fettvev i flere meter i asfalten. Så jeg gjør det beste av de to tingene, kjører forsiktig og defensivt med godt utstyr.

Når jeg møter andre mc-førere i bare t-skjorte tenker jeg mitt i ca ett sekund, så lar jeg det ligge uten å tenke mer på det.

Det aller verste jeg ser er mopedistene med ca 0 i erfaring som kjører i shorts. Her er det foreldre som har mulighet til å stille betingelser, som ikke gjør det.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: MC idioti

Legg inn av BAJAZZ »

Eirikvestfold har et poeng her. Du blir sett rart på om du kjører i shorts og t-skjorte med mc, men på en moped er det helt legitimt!
Men er enig med juicebox også: La det være opptil en hver og avgjøre bekledinga. Jobber selv i etat med blålys på taket, riktignok med stige i mellom, men er nå med og plukker opp "restene" sammen med øvrige etater.
Likevel, jeg tar meg den frihet og kler meg etter temperaturen. Men det er unntaksvis, og veldig sjelden. Men når gradestokken nærmer seg 30 grader i skyggen, tar jeg meg gjerne en tur i shorts og t-skjorte selv. Gjerne på litt rolige landeveier, og i moderat tempo. Kjører selvfølgelig litt ekstra defensivt, vel vitende om risikoen. Men den risikoen er jeg villig til å ta. Kjenne litt på friheten, vinden og gleden ved å kjøre mc :twothumbs: .
Og så er det jo litt typisk Norskt dette her da! Man skal liksom hele tiden være politisk korrekt, og den flinkeste gutten i klassen.
Så fort du tør gjøre noe som er "annerledes" og utenfor normene, så blir man sett rart på. Da er det frem med pekefingeren, og lire ut av seg sin dommedagsvrede, på god gammeltestamentlig vis :[-X .
Og jeg har gjort ting som er mye verre enn dette: jeg har til og med vært passasjer i en 23 fots tresnekke, i 3 knops fart i en vindstille speilblank Oslofjord, på sommerens beste solskinnsdag, -UTEN å bruke redningsvest :O
Det er ikke grenser på hvor gæær,n og uansvarlig jeg er! I enkeltes øyne.
Det må da være grenser på hvor mye lover og regler som skal tres nedover øra på folk. Må jo være mulig å gjøre noen risikovurderinger selv.
Jeg har hoppet i fallskjerm, helt frivillig, i fra fly som er helt i orden. Er det fornuftig da? Jeg har dykket i over 40 år, både militært og sivilt, svømt blant miner og torpedoer. Har også jevnlig kjørt på autobanen, helt siden 80 årene, for å oppleve veiene nede i Europa(Østerrike, Italia, Spania). Har bunnet speedometeret på KTM,n(267 km/t), og ser ikke det på noe veldig stor risiko, så lenge forholdene er lagt til rette for det. Riktignok bare i korte sekvenser. Sykkelen er lagd for det, og veien er lagd for det. Likevel blir du forbikjørt i denne hastigheten av andre "råtasser". Nå skal det sies at farten ligger på 120-140 km/t 95% av turen. Men det er lov til å prøve ut sykkelen, når man har mulighet til det. Nå nærmer jeg meg 60 år, og er snart pensjonist. Og skal jeg daue, så skal jeg jammen gjøre det med flagget til topps :P
La individet få velge litt selv da, og pass deres egne ting, dere som er så flinke til å "dømme" andre. Ikke heng deg så mye opp i andres valg og avgjørelser, selv om de skulle overgå dine egne normer og terskler. Så lenge det ikke går ut over deg og andre.
Samfunnsmessige konsekvenser? Da må alle som er feite begynne å bevege seg, endre kostholdet, samt stumpe røyken. Og forby alt som heter alkohol :[-X :[-X :[-X
Disse tingene tar adskillige flere liv enn mc bekledninga di. Men det er enn helt annen debatt....
Husk at i de store byene i syd Europa(Barcelona, Madrid, Roma, etc...), så kjører flesteparten der i lettere klær og halvhjelm. Til og fra jobb/skole, HVER DAG!!! Så og si hele året!
Så om Ola Nordmann tør å bevege seg en bitte liten tur i nærmest netto,n en gang eller to i sesongen, så er vel ikke dette noe å krisemaksimere, vel.
Nei, lev livet, kjenn på adrealinet innimellom, kjør så mye karusell som mulig, og legg deg med et smil om munnen når dagen er over :banansplit

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MC idioti

Legg inn av Dansekris »

Det handler da ikke om politisk korrekthet eller om å tørre og være annerledes eller ei.

Det er ingen her, såvidt jeg kan se, som tar til ordet for å pålegge bekledning eller gjøre øvrig sikkerhetsutstyr lovpålagt.
Det handler ikke om å krisemaksimere eller å belære. Her gjør vi vel ikke annet enn å diskutere hvor lurt det er å kjøre veldig lettkledd. Det må da gå an uten å bli beskyldt for å dømme eller "legge seg opp i hva andre gjør". Jeg skjønner dog at min påstand om at folk som kjører i shorts og singlet er "idioter" kan virke provoserende. Det er vel heller handlingen som på meg virker idiotisk, all den tid det er så lett å redusere risikoen betraktelig med enkle grep.

Det må vel være bred konsensus om at det ikke er lurt. At noen velger å ta denne risikoen er forsåvidt greit. Det har ikke jeg noe med!

Det at man utsetter seg selv for potensielt farligere ting ellers gjør ikke det å kjøre motorsykkel i shorts og singlet noe MINDRE farlig. Kanskje det er jeg som er skrudd, men tanken på å gå i bakken i fart med bare armer og bein gjør meg rett og slett kvalm. Kanskje jakka og hansker gir en falsk følelse av trygghet, men da slipper jeg kanskje de verste friksjonsskadene.

Når det gjelder samfunnsmessige konsekvenser så mener jeg å huske at staten er ganske ivrige på både tobakks og alkoholavgifter. Det blir stadig færre steder man kan røyke og sukkeravgiften er innført.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MC idioti

Legg inn av Stian87 »

Jeg føler at min kommentar om samfunnsmessige konsekvenser blir tatt til inntekt for at man bør regulere strengere. Det er omtrent så langt fra virkeligheten som man kommer. Selv om jeg er jurist mener jeg helt klart at staten skal gripe minst mulig inn i borgernes liv i form av lover og regler, og da særlig forbud og påbud.

I noen tilfeller har slike lover en helt åpenbar positiv effekt, som påbud om å bruke bilbelte, og forbud mot å røyke innendørs. Dette er kjempegode lover, som griper minimalg inn i folks liv, og har en klar helsemessig gevinst.

Jeg synes ikke det skal påbys eller på noen måte lovreguleres hva man skal ha på seg som motorsyklist ut over hjelm. For det første vil det være en helt umulig oppgave ettersom ikke en gang motorsyklister greier å bli enige :knegg for det annet vil det være vanskelig å ta høyde for alle situasjoner der enkelte plagg er nødvendig, for det tredje vil det være en for sterk inngripen i folks frihet.

Når det er sagt er det ingen vits å late som at ulykker ikke har samfunnsmessige konsekvenser, det er helt åpenbart at de har. Det er heller ikke noe vits å snakke om at andre ting er farlig, det er ikke det vi diskuterer her. Det vi diskuterer er mc-bekledning i svært varme temraturer. Det er vel heller ikke noe vits å diskutere om en skinndress beskytter bedre enn en badeshorts, det er også helt åpenbart.

I denne sammenhengen her er det vel mest interessant å høre om hvorfor enkelte velger å droppe beskyttelsesutstyr, i hvilkentilfeller de gjør det og hvilke vurderinger de har gjort seg
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC idioti

Legg inn av Juicebox »

Jeg må ærlig si at jeg ikke synes det med samfunnsmessige konsekvenser argumentet var noe godt. Det finnes så mange andre ting som påvirker samfunnet enn dette. Ja jeg vet, det er ikke de tingene vi debatterer om her, men om mc generelt. Det gjør fortsatt ikke at jeg syns argumentet er bra nok av den grunn.

Hadde likt å få lest trådstartens kommentar etter at "idiotene" har kommentert litt av hvert her.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MC idioti

Legg inn av Stian87 »

jeg mener ikke at det er et argument for at man må eller bør bruke verneutstyr, men at det har konsekvenser ut over kun en selv. Hva man ønsker å ha på seg får være opp til den enkelte, med unntak av hjelm
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar