MC idioti

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC idioti

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har mine meninger, men å belære andre i trafikken fordi dem driter i sin egen sikkerhet er noe jeg ikke kommer til å gjøre. For meg kan dem kjøre nakne. Bare dem ikke setter meg og andre i direkte fare så driter jeg egentlig i det.

Men jeg skal inrømme at man ikke akkurat utstråler høy intligens når man sitter på motorsykkel med kortermet, sandaler og en shorts med rørleggersprekk og en sliten hjelm. Heldigvis så tror jeg intligensen er såpass lav hos slike mennesker at dem ikke er kapable til å forstå det. Før dem går i bakken.

Men sålenge det ikke får ut over MIN sikkerhet så gir jeg blaffen. Kommer ikke til å belære noen i det offentlige rom av den grunn. Det blir litt som å lære en hund og hinke på ett ben. Det er mulig, men kun med profesjonell hjelp.

Jeg har selv vært i bakken (en liten ufarlig velt) og jeg tror neppe jeg hadde sittet igjen med den store skaden om jeg kjørte i shorts, men jeg er vannvittig glad for støvlene jeg hadde på meg når jeg så hvor sykkelen lå. Hadde jeg kjørt i sandaler og fått sykkelen over foten så hadde den lett blitt knust. Kjellv her inne har jo erfart dette ganske nylig.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MC idioti

Legg inn av Stian87 »

Enig i at man bør bruke fullt utstyr alltid, det er såpass mange tilfeller der det hadde gått skikkelig galt uten utstyr. Men folk får ta det valget selv og ta eventuelle konsekvenser, har selv tryna på tråsykkel i 20 km/t og selv om det kun resulterte i skrubbsår så var det dritt nok.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Rex Rudi
Innlegg: 30
Registrert: 09 jun 2015, 20:59
Motorsykkelen din: 2007 FZ6 Fazer

Re: MC idioti

Legg inn av Rex Rudi »

Jeg har vært en av dem som kjørte i dongeribukse, hettegenser eller vanlig skjorte og skatesko eller tilsvarende. Min mentalitet har vært at om jeg først er i ulykke, så vil jeg bli ganske skadet uansett hva jeg har på meg. Jeg har kjørt en 650 Dragstar i snart tre år og aldri vært i bakken eller veltet på noen som helst måte, men så fort jeg skaffet meg ny sykkel (Fz6 Fazer) med mer krefter og helt annen type sykkel, så for den mentaliteten ut av vinduet. Nå er det minimum Kevlarbukse- og hettegenser, men synder enda me skoene. Har i hvert fall sko som går over ankelen. For meg har det handlet om frihet, badass-attitude og rett og slett at jeg har opplevd så mange dødsfall i nær familie, at jeg ikke bryr meg så mye om om jeg blir kvestet eller dør. Om jeg skal dø på Mc'en, så hadde jeg i hvert fall hvert lykkelig.

Men jeg kjører ikke over evne og tar det som regel stilt og rolig. Selvsagt kan jeg ikke kontrollere hva som skjer, men jeg bekymrer meg ikke nevneverdig om hva som "kan/kunne skjedd". You live once, enjoy it.

Evil Knievel-kjøring har jeg ingenting til overs for. Hverken når det gjelder bil, mc, sykkel, eller hva det måtte været. Kjør som du vil, så lenge du ikke setter andres liv i fare.

Edit: De jeg har sett som kjører verst, eller de som har en tendens til å sette seg selv i farlige posisjoner, feil sporvalg, for høy fart, brems- eller gasslipp i sving, er rett og slett touring-mc'er med gul vest. Blir alltid skeptisk når jeg ser en mc med gul vest, for jeg har opplevd så mange rare valg dem tar - ikke pleier de å hilse heller. De er rett og slett skumle.

mekkern
Innlegg: 7578
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC idioti

Legg inn av mekkern »

Det spiller ingen rolle hva du har på deg- ikke før det EVENTUELT går galt.
Noen synes å tro det går galt med en gang en går ut døra uansett.

Konsekvensen av et uhell derimot er usikker.
er det en lastebil du treffer front i front i 80+ er du nok dau (uansett utstyr).
Klassikeren med bil som svinger ut/krysser foran deg blir oftest et skikkelig smell og lite skliing.
glipper du på noe skitt så flakser du muligens ut i skauen-eller treffer en stolpe/autoværnstolpe/stein
eller du sklir litt på asfalten-og muligens blir overkjørt av en møtende bil...
står du stille og får overbalanse og har du da en tung sykkel og får benet under så kan det klemme benet skikkelig og muligens brenne det på eksosen..
Bra utstyr kan hindre en del skader eller minske disse.

men det beste er nok å hindre/unngå ulykker-da trenger du nemlig ikke noe beskyttelse.
Ikke alle stater i USA har hjelmpåbud men alle har krav om øyebeskyttelse-litt rart synes vi her i Europa der vi har påbud om hjelm.
Hjelmen beskytter jo effektivt mot slag mot hodet.
Brillene derimot hindrer deg å få noe dritt i øynene som gjør at du ikke mister synet og blir utsatt for en ulykke.
Logikken sier da at ingen ulykke =ingen skade(uansett hjelm eller ikke)
Personlig synes jeg det er greit med både øye hode og kropp/fingre/fot beskyttelse.

At man kan hindre ulykker er en utopi men noe kan vi selv gjøre for å minske risikoen.
Ikke oppfør deg unødvendig risikabelt i trafikken er en god start.

Selv om jeg liker god beskyttelse så justerer/minsker jeg litt bekledningen noe når temperaturen blir for høy for å unngå overopphetning og bli ukonsentrert i trafikken da dette lett får konsekvenser. Ingen ulykke=ingen skade.
Funket uten skader i 40 år på 2 hjul så jeg fortsetter slik. Flaks eller ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MC idioti

Legg inn av Dansekris »

Juicebox skrev: 04 jun 2018, 22:51
Gordon skrev: 04 jun 2018, 19:56 OK så det er sommer i Norge og pluss 30 her på Østlandet. Jeg vil vedde på at alle som har tatt MC lappen måtte forstår viktighet av å har forsvarlig klær på seg, ikke bare hjelmen. Hvor jeg bor, på Spikkestad, har vi flere MC idioter som for det første klarer ikke å styre bruk av høyre hånd, kan ikke lese - her er det både 30 og 50 skilter gjennom hele området - og synes det er tøff med shorts og trener sko. Vi alle har øvd litt med høyre hånd fra tid til annen, men den gjeng som bor her gjør det som en fast innlegg!!!
Selvfølgelig er det dem sitt valg, men den dagen de er involvert i en ulykker og måtte har hudtransplantasjon både her og der, kanskje de vil forstår nødvendighet av ordentlig utstyre.
Fortsatt god sommer
Gordon
Folk må da få kjøre med hva de vil! Er mer idioti at du prøver å preke folk på hva som er rett og galt. En godkjent hjelm er det eneste man trenger å ha på seg for å kjøre lovlig på en mc her i Norge.

Jeg kjører hver dag og har på meg det jeg finner komfortabelt den bestemte dagen, som pleier å være det jeg tenker å bruke iløpet av dagen. Bra for meg og synd for meg og alt det der, det siste jeg vil høre er en random kar som skal si hva jeg skal ha på meg når jeg er på vei til stranden. Ja, da har jeg bare på meg badeshorts, slippers og selvsagt hjelm :P
Ja, folk har anledning til å kjøre i hva de vil, men vi har også anledning til å påpeke hvor vanvittig dumt det er å kjøre motorsykkel i shorts og singlet.

Jeg syns de er idioter. Ofte er det også en sammenheng med kjørestil og villighet til å ta risiko, men det er selvsagt bare spekulasjoner fra min side.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC idioti

Legg inn av Bjerknez »

Det hele blir et regnestykke. Komfort kontra sikkerhet. Noen velger komforten først (spesielt i varmt vær) og kjører i shorts og kortermet. Jeg har ikke tenkt til å gi dere noen moralpreken av den grunn. Lærdommen kommer for en dag, helt naturlig.

Personlig liker jeg faktisk å kle meg i litt "røffe" MC klær. Jeg synes rett og slett det ser bedre ut, samtidig som man er beskyttet.

Nå her ikke jeg det gjeveste innen MC bekledning med tanke på sikkerhet, så noen kameler må jeg svelge selv, men en gyllen middelvei kan man vel kanskje si at det er. Men jeg kler meg alltid i MC dress, hansker og hjelm. Selv om jeg var litt sløv i fjor når jeg kjørte til jobb. Da måtte MC buksa unnlide, men ellers var alt inntakt. Dette gjaldt kjøring til og fra jobb grunnet varmen. I år har det vært varmere men i det har ikke blitt olabukse i år. Så jeg har nok blitt litt flinkere :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC idioti

Legg inn av cannon »

Jeg tar en tur i tskjorte og joggesko innimellom. Jeg er ingen idiot og jeg synes ikke det er idiotisk.
At noen synes det er dumt av meg, det vet jeg fra før, og det er en helt irrelevant opplysning for meg.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC idioti

Legg inn av Juicebox »

Dansekris skrev: 05 jun 2018, 10:56 Ja, folk har anledning til å kjøre i hva de vil, men vi har også anledning til å påpeke hvor vanvittig dumt det er å kjøre motorsykkel i shorts og singlet.

Jeg syns de er idioter. Ofte er det også en sammenheng med kjørestil og villighet til å ta risiko, men det er selvsagt bare spekulasjoner fra min side.
Ok, du syns det ja? Hva med å gi dine spekulasjoner litt mer substans enn å bare kaste de ut på den måten? Selvfølgelig kjører du mer aggressivt om du er villig til å ta risiko, men tror du folk tenker at de tar en risiko når de setter seg på en mc med tskjorte og automatisk er innstilt for å kjøre som et svin? :scratch

Hvorfor er det dumt å kjøre motorsykkel i shorts og singlet? Skader man andre? Skader man seg selv? Skader man trafikken? Er man en idiot om man ikke har den samme filosofien som "dere" som lever av å være føre var og tenker "hva om"?

Nå bare spekulerer jeg, siden vi er der, jeg vil si at man blir mer distrahert når man svetter som et svin under klærne sine enn når man har det komfortabelt. Det kan starte å klø og kile, man blir klam og våt, man blir svimmel og får dårligere syn og balanse og man er rett og slett ikke seg selv når man blir overopphetet. Man svetter under hjelmen, men jeg vil tro man svetter enda mer under hjelmen når hele kroppen er varm, og det å få rennende svette i øynene er ikke digg. Det er en større risiko for både deg selv og ikke minst trafikken om man ikke er 100%.

Det er ofte i tettbygde strøk som i byen eller nabolaget man kjører mye sakte og ofte står stille og venter. Det er slike situasjoner man ikke får kjølt seg ned i det hele tatt, selv om du bruker en perforert skinndress. Ikke nok med det, de pleier også å være svarte, for jeg har hørt at man får 20 ekstra hk :crazy: Utsetter man ikke trafikken mer for fare da? Betraktelig mer enn en person med singlet og shorts ihvertfall. Jeg har også hørt at man kan bli ekstremt fort grumpy når man svetter og er varm, kanskje det har noe sammenheng?

Men herregud, fullt utstyr når man skal kjøre sykkelen EN meter? Det er idioti det! :lol

Ellers så smiler jeg og er glad når jeg kjører mc, kanskje du også skal gjøre det enn å være sur og klagete på andre...? :-k

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC idioti

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 05 jun 2018, 13:18 Jeg tar en tur i tskjorte og joggesko innimellom. Jeg er ingen idiot og jeg synes ikke det er idiotisk.
At noen synes det er dumt av meg, det vet jeg fra før, og det er en helt irrelevant opplysning for meg.
Uten at jeg sier at du er en "idiot", så er det vel få idioter som innrømmer at dem er det :lol

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC idioti

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 05 jun 2018, 13:19
Dansekris skrev: 05 jun 2018, 10:56 Ja, folk har anledning til å kjøre i hva de vil, men vi har også anledning til å påpeke hvor vanvittig dumt det er å kjøre motorsykkel i shorts og singlet.

Jeg syns de er idioter. Ofte er det også en sammenheng med kjørestil og villighet til å ta risiko, men det er selvsagt bare spekulasjoner fra min side.
Ok, du syns det ja? Hva med å gi dine spekulasjoner litt mer substans enn å bare kaste de ut på den måten? Selvfølgelig kjører du mer aggressivt om du er villig til å ta risiko, men tror du folk tenker at de tar en risiko når de setter seg på en mc med tskjorte og automatisk er innstilt for å kjøre som et svin? :scratch

Hvorfor er det dumt å kjøre motorsykkel i shorts og singlet? Skader man andre? Skader man seg selv? Skader man trafikken? Er man en idiot om man ikke har den samme filosofien som "dere" som lever av å være føre var og tenker "hva om"?

Nå bare spekulerer jeg, siden vi er der, jeg vil si at man blir mer distrahert når man svetter som et svin under klærne sine enn når man har det komfortabelt. Det kan starte å klø og kile, man blir klam og våt, man blir svimmel og får dårligere syn og balanse og man er rett og slett ikke seg selv når man blir overopphetet. Man svetter under hjelmen, men jeg vil tro man svetter enda mer under hjelmen når hele kroppen er varm, og det å få rennende svette i øynene er ikke digg. Det er en større risiko for både deg selv og ikke minst trafikken om man ikke er 100%.

Det er ofte i tettbygde strøk som i byen eller nabolaget man kjører mye sakte og ofte står stille og venter. Det er slike situasjoner man ikke får kjølt seg ned i det hele tatt, selv om du bruker en perforert skinndress. Ikke nok med det, de pleier også å være svarte, for jeg har hørt at man får 20 ekstra hk :crazy: Utsetter man ikke trafikken mer for fare da? Betraktelig mer enn en person med singlet og shorts ihvertfall. Jeg har også hørt at man kan bli ekstremt fort grumpy når man svetter og er varm, kanskje det har noe sammenheng?

Men herregud, fullt utstyr når man skal kjøre sykkelen EN meter? Det er idioti det! :lol

Ellers så smiler jeg og er glad når jeg kjører mc, kanskje du også skal gjøre det enn å være sur og klagete på andre...? :-k
Du har noen gode poeng Juicebox, men hva med en gyllen middelvei? Jeg har kjørt i 30+ grader de siste dagene og akkurat når jeg kjører er dte helt greit. Det er når jeg stopper eller kjører i sagtegående kø at det blir litt hett. Da holder jeg med deg i at man like greit kan kaste litt klær, men hva med å kjøpe klær som både beskytter og lufter?

Et par lette kevlar jeans og en tynn mc jakke med middels beskyttelse (som forøvrig kan kneppes opp) må vel være levelig?

Det er da ikke så varmt at man på død og liv MÅ ta på seg en shorts og kortermet?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC idioti

Legg inn av Juicebox »

Yes, jeg bryr meg så lite om hva folk har på seg, men jeg sier ikke at shorts og tskjorte er mitt førstevalg. Det hender, men ikke så ofte som jeg kan ha uttrykket meg for :P Jeg sier bare at folk her bare prøver å belære andre og fremstå som den ansvarlige når de ikke en gang kan være kritisk til sin egen filosofi. Jeg kler meg til situasjonen og vil alltid gjøre det. Om du ikke er komfortabelt med det jeg har på meg så er det vel ikke mitt problem.

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: MC idioti

Legg inn av fjs »

Dress for the slide, not for the ride :)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC idioti

Legg inn av Juicebox »

Likte den ikke. Jeg kler meg for å kjøre. Hvorfor skal jeg tenke at jeg skal kle meg for å falle? hmm Ganske stress å tenke sånn spør du meg :P

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC idioti

Legg inn av Bjerknez »

Å belære andre er aldri en god ide. Da vil man møte motstand okke som.

Jeg kan til tider droppe kjørebuksen selv når det står på, men kun på korte og "nødvendige" turer. Skal jeg ut på tur for nytelsens skyld så tar jeg alltid på meg fullt kjøreutstyr. Blir det for varmt, så blir jeg heller hjemme.

Om andre velger å kjøre i shorts bryr meg svært lite. Det er ikke mine bein som blir skrapet opp ved en velt.

Men jeg er ganske overbevist om at man får seg en lærepenge når man først går i bakken med shorts og kortermet. Det er bare så synd at lærepengen kan bli "dyr". Men dere om det :)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC idioti

Legg inn av Juicebox »

Nemlig. Ja, jeg vet hvordan det er å få skrapt opp hud og sånt...

Svar