MC idioti

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC idioti

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet om en som kjører MC i shorts og kortermet rett som det er, og han kjører ikke spesielt pent heller. Men når ungene skal kjøres til barnehagen med bil, så er det frem med barnesete, den nye Volvoen og full pakke.

Risikoen for at barnet blir skadet i en kolisjon på vei til barnehagen er vel ganske mye mindre enn at man skader seg selv på motorsykkel i rampete fart med kortermet og shorts. Hva er logikken?

Eller mener man at et barn i bil med en selv som sjåfør er høyere utsatt med tanke på skader enn når man kjører motorsykkel i kortermet og shorts?

Jeg driter en lang'en i om folk kjører i shorts og kortermet, men jeg skjønner ikke hvorfor. At det blir hett de varmeste dagene i fergekøen eller i rushen på vei hjem fra jobb i Oslogryta er noe jeg skjønner og har opplevd selv flere ganger, men jeg får meg ikke helt til å kjøre i sommerkjole av den grunn. Å jeg har ikke dødd av overoppheting ennå...

Når man først kjører så kan man lukke opp visiret på gløtt, samt litt av bekledningen og da blir man selv i 40 varmegrader kald nok til å tenke klart. Noe jeg fikk bevist her om dagen når det holdt på å gå riktig så galt. Refleksene slo inn og uten at jeg selv husker alt, så gjorde jeg de rette valgene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC idioti

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 08 jun 2018, 10:20 ...
Jeg driter en lang'en i om folk kjører i shorts og kortermet, men jeg skjønner ikke hvorfor. At det blir hett de varmeste dagene i fergekøen eller i rushen på vei hjem fra jobb i Oslogryta er noe jeg skjønner og har opplevd selv flere ganger, men jeg får meg ikke helt til å kjøre i sommerkjole av den grunn. ...
Å befinne seg i fergekø når temperaturen når et visst nivå, gir deg altså lyst til å kle deg i kjole, men det må altså litt mer til for at du skal
ta skrittet helt ut. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC idioti

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 08 jun 2018, 10:20 Eller mener man at et barn i bil med en selv som sjåfør er høyere utsatt med tanke på skader enn når man kjører motorsykkel i kortermet og shorts?
Sjåføren er voksen og kan ta egne valg, det kan ikke barnet.
Det er vel ikke så merkelig at man ikke utsetter andre for risiko, selv om en selv er villig til å risikere mer?

Syns en del av kommentarene i denne tråden er trist lesing. Hvorfor er mange av dere så ufattelig opptatt av hva andre gjør?
Å kalle andre MC-førere for idioter, bare fordi de ikke lever opp til deres standarder for bekledning, sier strengt tatt mer om dere enn de dere kaller idioter... Trodde denne holdningen var forbeholdt vettskremte gamle gubber med ferskt MC-sertifikat, refleksvest og gul hjelm!

Skal man eliminere alt av risiko ved transport, så nytter det ikke med verken ryggskinne, gul vest/hjelm, da bør man vel strengt tatt ta buss/tog, det er MYE tryggere enn både bil og MC-kjøring. Men hvor morsomt er det egentlig?

Selv kjører jeg stort sett i en blanding av skinn og kevlar-klær, og med 3/4-hjelm... slett ikke det tryggeste, men det det funker for meg!
Betyr det at jeg er idiot?
Riktig nok så er det slik at å være idiot er som å være død, man merker det ikke selv, men det er trist for de rundt deg.... :lol :lol
Likevel velger jeg basert på eksamener,vitnemål og testresultater å konkludere med at jeg ikke er tilbakestående, selv om jeg kjører i MC-klær som bare gir "medium beskyttelse"! :twothumbs:
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC idioti

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 08 jun 2018, 10:51
Bjerknez skrev: 08 jun 2018, 10:20 Eller mener man at et barn i bil med en selv som sjåfør er høyere utsatt med tanke på skader enn når man kjører motorsykkel i kortermet og shorts?
Sjåføren er voksen og kan ta egne valg, det kan ikke barnet.
Det er vel ikke så merkelig at man ikke utsetter andre for risiko, selv om en selv er villig til å risikere mer?
Jo, det er akkurat det som er litt merkelig.

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: MC idioti

Legg inn av cosmogs »

Jeg er tilhenger av individuell frihet, folk får gjøre som de vil. Uten at jeg derved forstår valget. Selv kjører jeg alltid med full pakke minus ryggskinne. Bortsett fra når jeg tøffer ned til Drammen sentrum på svært varme dager. Da er det 40-sone hele veien, og jeg holder fartsgrensen i shorts og T-skjorte. De få gangene jeg gjør det, tenker jeg: "Hadde jeg kjørt tråsykkel ville det gått fortere." :knegg
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Svar