MC-parkering Oslo-området

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av MissNoble »

Nomade skrev: 11 mai 2018, 07:06 Utenfor dette bygget i Kongens Gate er det gratis parkering, muligens uoffisiell? Parkerte der 8 mai, masse sykler der da ihvertfall.

https://www.google.co.th/maps/@59.90887 ... authuser=0
Sweet!:)

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av MissNoble »

Speedo skrev: 11 mai 2018, 18:50 Har startet på et kart i google maps som jeg tror kan være et godt utgangspunkt der vi kan samle alle former for parkering; privat skilta, kommunal, uoffisiell osv.

Har foreløpig kategorisert det etter 1. Offisiel, 2. Uoffisiell og 3. P-Hus. Kom gjerne med forslag til en annen type kategorisering som er bedre. Det fine med å få de i google maps er at vi kan få samlet alle parkeringsplasser på et kart, der alle kan endre og legge til nye parkeringer m/kommentarer, og at det er enkelt å få veibeskrivelser.

For å legge til en ny parkering:
- Velg kategori. Klikk feks. på "P-Hus" på venstre side så du får en blå strek.
- Trykk på "Legg til markør", ikon nr. 4 fra høyre.
- Trykk på kartet der parkeringen er, gi tittel og evt. kommentar.

Link: https://drive.google.com/open?id=1sI9Wp ... sp=sharing

Pr. nå så kan alle som åpner linken gjøre endringer.
Fantastisk intiativ!:) Hvordan legger jeg til nye steder på kartet?

Brukeravatar
noobe
Innlegg: 9
Registrert: 10 mai 2018, 09:46
Motorsykkelen din: cx500 1981

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av noobe »

MissNoble skrev: 20 mai 2018, 16:33
Speedo skrev: 11 mai 2018, 18:50 Har startet på et kart i google maps som jeg tror kan være et godt utgangspunkt der vi kan samle alle former for parkering; privat skilta, kommunal, uoffisiell osv.

Har foreløpig kategorisert det etter 1. Offisiel, 2. Uoffisiell og 3. P-Hus. Kom gjerne med forslag til en annen type kategorisering som er bedre. Det fine med å få de i google maps er at vi kan få samlet alle parkeringsplasser på et kart, der alle kan endre og legge til nye parkeringer m/kommentarer, og at det er enkelt å få veibeskrivelser.

For å legge til en ny parkering:
- Velg kategori. Klikk feks. på "P-Hus" på venstre side så du får en blå strek.
- Trykk på "Legg til markør", ikon nr. 4 fra høyre.
- Trykk på kartet der parkeringen er, gi tittel og evt. kommentar.

Link: https://drive.google.com/open?id=1sI9Wp ... sp=sharing

Pr. nå så kan alle som åpner linken gjøre endringer.
Fantastisk intiativ!:) Hvordan legger jeg til nye steder på kartet?
Du må logge inn så gjør du slik som er beskrevet. Har akkurat lagt til noen:)

Olsen-fz6
Innlegg: 5
Registrert: 10 mai 2015, 13:51
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6
Sted: Bergen

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Olsen-fz6 »

Var innom Sørenga tidligere i ettermiddag. Hadde planer om å parkere ved tråsykkelparkeringen i enden av veien, har sett mye sykler der ute tidligere. Men da jeg kom frem var det 20-30 sykler som tydeligvis akkuratt hadde fått bot. Kjipt for de som fikk bot. Ble også fortalt av en skuter-dude at det heller ikke var gratis i parkeringhuset. Noen som har parkert i P-huset uten å få bot? Eventuelt hvor skal man stå?

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av vim »

Nomade skrev: 11 mai 2018, 07:06 Utenfor dette bygget i Kongens Gate er det gratis parkering, muligens uoffisiell? Parkerte der 8 mai, masse sykler der da ihvertfall.

https://www.google.co.th/maps/@59.90887 ... authuser=0
Også kjent som Norges Bank :)
Jeg har stått i P-huset under der også - uten å få gebyr.

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Speedo »

Olsen-fz6 skrev: 30 mai 2018, 19:41 Var innom Sørenga tidligere i ettermiddag. Hadde planer om å parkere ved tråsykkelparkeringen i enden av veien, har sett mye sykler der ute tidligere. Men da jeg kom frem var det 20-30 sykler som tydeligvis akkuratt hadde fått bot. Kjipt for de som fikk bot. Ble også fortalt av en skuter-dude at det heller ikke var gratis i parkeringhuset. Noen som har parkert i P-huset uten å få bot? Eventuelt hvor skal man stå?
Egentlig rart de ikke har satt opp egen mc-parkering/at de er så strenge der ute. På gode dager trekker jo hundrevis ut dit og det er jo ikke særlig plassbesparende dersom alle evt. skulle opptatt en egen plass i p-huset.

De få gangene jeg har vært der har jeg bare stått på snuplassen men det er garantert ikke godkjent. Skal passe meg bedre for neste gang jeg skal dit!
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Olsen-fz6
Innlegg: 5
Registrert: 10 mai 2015, 13:51
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6
Sted: Bergen

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Olsen-fz6 »

Speedo skrev: 30 mai 2018, 22:15
Olsen-fz6 skrev: 30 mai 2018, 19:41 Var innom Sørenga tidligere i ettermiddag. Hadde planer om å parkere ved tråsykkelparkeringen i enden av veien, har sett mye sykler der ute tidligere. Men da jeg kom frem var det 20-30 sykler som tydeligvis akkuratt hadde fått bot. Kjipt for de som fikk bot. Ble også fortalt av en skuter-dude at det heller ikke var gratis i parkeringhuset. Noen som har parkert i P-huset uten å få bot? Eventuelt hvor skal man stå?
Egentlig rart de ikke har satt opp egen mc-parkering/at de er så strenge der ute. På gode dager trekker jo hundrevis ut dit og det er jo ikke særlig plassbesparende dersom alle evt. skulle opptatt en egen plass i p-huset.

De få gangene jeg har vært der har jeg bare stått på snuplassen men det er garantert ikke godkjent. Skal passe meg bedre for neste gang jeg skal dit!
Det er helt sant, skulle gjerne betalt hvis det var bedre tilrettelagt. Kudos til trådstarter, dette er et veldig godt initiativ som gjør det litt letter for oss som ikke er kjent i Oslo.

BBrider
Innlegg: 1
Registrert: 26 jun 2018, 17:11
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T100 Black 2017

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av BBrider »

NMCU har kontaktet noen parkeringsfirma om dette i 2016:
https://nmcu.org/mc-parkering-hos-priva ... ap-2/2850/

– Kommer fire motorsykler ifølge og parkerer innenfor én biloppstillingsplass, må da alle betale eller er det nok at én i følget betaler?
-Tillater dere gratis parkering av MC utenfor oppmerkede plasser om man ikke står i veien for noen?

Q-Park: Fra markedsdirektør Kjetil Bratseth i Q-Park fikk vi følgende svar: – Ved parkering på Q-Park sine områder skal MC parkeres etter gjeldende regler på området. Disse kommer klart frem av skiltingen på stedet. Det skal parkeres innenfor oppmerkede felt/på anvist plass og det skal løses billett som plasseres synlig på kjøretøyet for kontroll. Hvordan billetten gjøres synlig/tilgjengelig for kontroll er opp til fører. Q-Park praktiserer at det er tillatt med fire motorsykler på én parkeringsplass, mot at én av disse har registrert/dokumentert betaling. NMCU oppfordrer alle som parkerer hos Q-park, og legger billetten synlig på sykkelen, om å fotografere billetten med mobilkamera sitt.

Europark: Driftsdirektør Carl-Erik Martinsen ved Europark henviste i sitt svar til Europarks hjemmeside. Fra denne siden sakset vi disse alternativene for tohjuls MC: Alternativ 1 er å parkere på vanlig oppstillingsplass for bil. Fører skal ta med seg billetten. Når flere tohjulinger deler samme oppstillingsplass, er det ikke krav om mer enn én billett. Alternativ 2 er å parkere utenom oppmerking, men ikke til hinder for annen parkering eller ferdsel. Maksimal parkeringstid og andre parkeringsbestemmelser skal overholdes. Langtidsparkering/vinteropplag aksepteres ikke. Der skraverte felt kan benyttes til MC-parkering, er dette markert med særskilt skilting. I de tilfellene ovenfor der vi ber kundene ta med gyldig billett fordi det ikke finnes noen frontrute å legge den i, må de som får kontrollavgift sende inn klage med kopi av billetten. De som synes dette er upraktisk har tre alternativer: 1) å betale for parkeringen med mobiltelefon til vår samarbeidspartner Easypark, 2) å parkere på egnede steder utenom oppstillingsplassene eller 3) å anskaffe låsbar anordning for plassering av p-billett for montering på MC.NMCU oppfordrer alle som legger igjen billetten synlig på sykkelen om å fotografere billetten med mobilkamera sitt.

OnePark: Da vi kontaktet kundeservice i selskapet OnePark fikk vi opplyst at det fantes muligheter for gratis MC-parkering. Vi sendte en epost for å få dette bekreftet, og Vivi Beckmann, markedssjef i OnePark, svarte da slik: – Det stemmer at det er mulighet for gratis MC-parkering i våre P-hus med bomanlegg. Noen av P-husene har egne områder reservert for MC, mens i andre må man parkere på hjørner eller andre steder hvor det ikke kan stå en bil, og hvor man ikke er til hinder. Man kan uansett ikke parkere på en biloppstillingsplass.

Samferdselsdepartementet har utformet nye og mer forbrukervennlige retningslinjer for parkering. Disse trer i kraft 1. januar 2017 og NMCU vil følge opp, slik at de nye retningslinjene får positive konsekvenser også for oss motorsyklister.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Sakkle »

Problemet som man hadde før med at lappen ikke er lett å feste på MC er vel ikke videre aktuelt lenger nå som man kan betale med app omtrent overalt...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av AJ »

Var og besøkte datter og svigersønn på Fagerborg i Oslo og i den gata de bor står det en parkeringsautomat hvor man taster inn reg.nr. på kjøretøyet man parkerer. Vet ikke om det er sånn overalt i byen.

Uansett så tok jeg ikke sjansen på å gjøre noe annet enn å betale... :roll .
Ville blitt sett på som bra dum om jeg evt. skulle kommet med en syltynn en om at parkeringslappen hadde blåst av sykkelen og fått til svar noe sånt som at "Vi finner ikke reg.nr. på sykkelen din i parkeringsdatasystem" eller rett og slett "lenge siden det var slutt med sånne lapper...".
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Stian87 »

Lapp er vanlig de aller fleste steder fortsatt. Enkelte praktiserer både regnr og lapp, noe jef er svært skeptisk til!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Tore L »

Jeg kjører Sarpsborg - Oslo S når jeg skal på jobb, og parkerer under Thon Hotell Opera. Når du kommer inn i parkeringshuset kjører du til venstre og helt til enden av bygget, der kan du parkere på oppmerket MC parkering helt gratis. Fungerer utmerket og det er vell Onepark som driver denne parkeringen. :thumleft
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av vim »

Q-Park: Fra markedsdirektør Kjetil Bratseth i Q-Park fikk vi følgende svar: – Ved parkering på Q-Park sine områder skal MC parkeres etter gjeldende regler på området. Disse kommer klart frem av skiltingen på stedet. Det skal parkeres innenfor oppmerkede felt/på anvist plass og det skal løses billett som plasseres synlig på kjøretøyet for kontroll. Hvordan billetten gjøres synlig/tilgjengelig for kontroll er opp til fører. Q-Park praktiserer at det er tillatt med fire motorsykler på én parkeringsplass, mot at én av disse har registrert/dokumentert betaling. NMCU oppfordrer alle som parkerer hos Q-park, og legger billetten synlig på sykkelen, om å fotografere billetten med mobilkamera sitt.

Det er vel i praksis likevel sånn at p-husene med "halv bom" blir gratis for MC, da det ikke er pliktig med lapp på kjøretøyet og det ikke er noen kontroll av kjøretøyet. F. eks. Q-park under Bankplassen.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av tormodg »

Jeg må si at OneParks tilbud er ganske bra. I P-huset under Tinghuset ("Sentrum P-hus") er det to store MC-parkeringsområder, helt gratis. Det eneste man må huske på er at man bare kan kjøre ut retning Vest pga den andre utgangen ikke reagerer på MC.

Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Ridelikethewind »

De "markeringene" har hjulpet meg masse, og håper mange tar nytte av det rundt i Oslo. Etter MDG har sperret storedeler innenfor ring 1, så er sentrumsparkeringer ganske vanskelig å få tak i. Har dessverre gått forbi for mange MC'er som har fått en gul lapp:(

Vil de som vil har denne linken tilgjengelig merke den under bokmerker på nettlseren på telefonen eller via pcen om man har en synk funksjon. Da er det bare "ett klikk" unna.

Svar