MC-parkering Oslo-området

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Bjerknez »

ELO1973 skrev: 25 mai 2020, 15:09 Takk for karakteristikken. Heldigvis er vi alle både individer og motorsyklister og hva som er greit er vel til en viss grad opp til hver enkelt. Er jo fristende å spørre hva som er greit og hva som er utgreit. Hva med "lane-splitting" Er det greit? Gjør det selv i bøtter og spann siden MC for meg først og fremst er et pendlerverktøy.
Vi har vel alle våre vaner og uvaner. Ingen av oss er "perfekte" og alle vil ha flest mulige goder eller er ute etter den beste løsningen. Men noen går lenger enn andre.

Jeg hadde nok ikke klikket i vinkel om det sto parkert en sykkel i grei avstand fra bilen i samme lomme, men at jeg hadde misslikt det kan nok hende. Derimot synes jeg det er helt greit og betale noen kroner for en egen plass en sjelden gang. Skal man parkere jevnlig og over lenger tid så får man vel et større problem i store byer vil jeg tro. I Oslo koster jo parkeringsplasser like mye som en 40kvm garasje her jeg bor. Hvis ikke mer.

Man bor gjerne sentralt i Oslo, men det drar også med seg noen ulemper og MC parkering eller parkering generelt er vel en av dem :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Bjerknez »

Nå er dte vel så vidt jeg vet ikke "forbudt" og parkere flere kjøretøy på samme parkeringsplass så lenge man er innafor strekene? Ufint og umoralsk er det nok, men ulovlig?

For enkelte bilister kan det virke som om det å kjøre til og fra jobb er en eneste stor konkurranse om å komme først. Enhver som sniker i denne køen vil for noen bli sett på som et gedigent nederlag og enkelte vil også ty til vold og det som værre er.

Så jeg synes ikke sammenligningen med lanesplitting var HELT på jordet jeg da, men sistnevnte er nok generelt mer allment godtatt. Og ja... helt lovlig.

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av ELO1973 »

Juicebox skrev: 25 mai 2020, 15:28
ELO1973 skrev: 25 mai 2020, 15:09 Takk for karakteristikken. Heldigvis er vi alle både individer og motorsyklister og hva som er greit er vel til en viss grad opp til hver enkelt. Er jo fristende å spørre hva som er greit og hva som er utgreit. Hva med "lane-splitting" Er det greit? Gjør det selv i bøtter og spann siden MC for meg først og fremst er et pendlerverktøy.
Haha forferdelig sammenligning. Lane splitting er tillatt mens snylte på andres betalte plasser derimot... ikke bare snyltingen men å gjøre det vanskeligere for andre å komme seg ut fra plassen sin og øker risikoen for sammenstøt er i mine øyne egoistisk. Selvfølgelig er vi alle egne individer, men når du gjør noe dumt som en individ som tilhører en bestemt gruppe så er det noe annet. Det at du tenker slik sier jo at du i syvende og sist ikke tenker noe lengre. Dessverre.
Synes selv ikke sammenligningen er helt på jordet og vet at enkelte bilister opplever dette som at man "tar plassen" til noen.
Tenker for mine del ikke å føre dette sidesporet noe lenger vekk fra trådens opprinnelige tema og respekterer at du har ditt syn både på saken og meg som person, og konkluderer vel med at vi to da er uenige. Takk for meg i denne omgang

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Juicebox »

Hadde du godtatt om en random kar hadde sovnet på en liten del av hotellsengen din, som du har betalt for? Syns sammenligningen der er klart mer reelt enn mellom fildeling og deling på parkeringsplass på den måten vi snakker om.

Når det gjelder gateparkeringer i Oslo sentrum så er ikke alle plasser oppmerket. Slik jeg ser det så betaler man for en "boks" på merkede plasser mens på uoppmerkede plasser så betaler man for å parkere der det er plass.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Juicebox »

ELO1973 skrev: 25 mai 2020, 15:43 ...og konkluderer vel med at vi to da er uenige.
Haha ja, men det er fortsatt ikke lov å snylte på andres betalte plasser. Der har vi det vi er uenige om, om det er lovlig å ta i bruk andres "eiendel" uten deres samtykke. Jeg sier klart nei.

Og det som provoserer meg enda mer er at du prøver gi råd om at det er lov å parkere slik du gjør samtidig som du vet at enkelte bilister opplever som du tar plassen deres.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Fsva »

Det er kanskje ikke helt lov, men sånn har jeg pleid å parkere de få gangene jeg har vært i Oslo. Det finnes så mange tomme parkeringsplasser ment for tråsykler, men av en eller annen merkelig grunn står det sjelden sykler der. Rare greier MDG :knegg Bildet er fra Pilestredet/Stenberggata.

Nå har jeg kun gjort dette ca. 10 ganger på 3 år, og kanskje stått der i 2-3 timer hver gang. Jeg har hittil aldri fått bot, og da fortsetter jeg med det så lenge plassene ikke allerede er fulle av sykler.
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Bjerknez »

En motorsykkel tar vel neppe så mye mer plass enn en tråsykkel heller vil jeg tro. Så lenge det er plass fra før vil jeg vel si at dette bør være innafor :) selv om det ikke er lovlig. Dette er vel så vidt jeg vet faktisk ulovlig.

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av MissNoble »

Jeg har sett bøter på sykler parkert på tråsykkelområder.... Men ikke så ofte.

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av MissNoble »

ELO1973 skrev: 25 mai 2020, 09:32 Parkerer mange steder på gata i Oslo og sniker gjerne sykkelen inn mellom ordinære p-plasser der det er litt luft, og opplever ikke dette som noe problem (naked 650ccm tar jo ikke så mye plass). Kan ellers nevne at det er opprettet ganske mange MC-plasser i Møllergata ved brannstasjonen/sex-sjappa/kebaben (valgfri geografisk referanse der altså)og dere er det stort sett tomt de gangene jeg parkerer. Er vel å anse som avgifstfri npr det er skiltet kun med en MC? Har ihvertfall aldri fått bot der...
Tusen takk, den var jeg ikke klar over!:)) Det er jo supersentralt, vil gjøre nattejobbing og ærender i sentrum mye lettere!:)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Snikendeugle »

Sikkert postet i denne tråden tidligere, men her er Oslo kommune's oversikt over alle kommunale MC-parkeringsplasser i Oslo:
https://www.arcgis.com/apps/webappviewe ... 731,102100

Som en kan se så er det ganske skrapet i sentrum ;) Bare én større plass i nærheten av rådhuset eller Oslo S hadde gjort underverker for de fleste tror jeg.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Ridelikethewind »

Finnes såvidt mange plasser, som ikke eies av kommunen, som jeg bruker. Har plass innenfor ring 1-2 i Oslo, men det er mere basert på "good will", og at det er bakgårder og firmaplasser jeg kjenner folk jobber ved eller bor ved. Fungerer utmerket!:)

vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av vm91 »

Noen plasser rundt Oslo S som er gratis? Gjerne parkeringshus?

JonasV
Innlegg: 15
Registrert: 20 jul 2019, 11:32
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Desert Sled

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av JonasV »

I Karenslyst Allè på Skøyen i Oslo er det gratis parkering på siden av DNB Eiendom sine lokaler. Sto der i dag og har en kollega som jobber i området som står der daglig. Så å si alltid plass.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av erik m »

Snikendeugle skrev: 26 mai 2020, 08:23 Sikkert postet i denne tråden tidligere, men her er Oslo kommune's oversikt over alle kommunale MC-parkeringsplasser i Oslo:
https://www.arcgis.com/apps/webappviewe ... 731,102100

Som en kan se så er det ganske skrapet i sentrum ;) Bare én større plass i nærheten av rådhuset eller Oslo S hadde gjort underverker for de fleste tror jeg.
Som man ser på kartet er det bare en utendørs mc-parkering innafor Ring 1, og den er i Karl Johans gate foran Universitetet. Men OBS OBS; den gjelder bare noen få timer på onsdagskvelden!!!

hjaeger
Innlegg: 1
Registrert: 18 sep 2020, 13:57
Motorsykkelen din: BMW S1000r

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av hjaeger »

vm91 skrev: 07 jun 2020, 22:17 Noen plasser rundt Oslo S som er gratis? Gjerne parkeringshus?
Paléet har gratis parkering for mc 👍

Svar