Politiet utfører helvettesuke

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Mats

Politiet utfører helvettesuke

Legg inn av Mats »

Politiet utfører «Helvetesuke»


Denne uken utfører politiet en såkalt «Helvetesuke» for å ta alle som ulovlig trimmer mopeden(e) sin(e).
I denne anledning blir mange videregående og grunnskoler oppsøkt av biltilsynet, som står klar på plass til skolestart før elevene begynner å komme til skolen, for å hindre fluktmuligheter, med politiet til hjelp.
Det er godt å se at politiet fokuserer på å ta de virkelige synderne i samfunnet istedenfor alle morderne, mobberne, voldtakerene, alle som utfører blind vold, og andre handlinger som for de fleste anser som være enn hva som gjøres av flertallet av unge mopedister.
Dette viser at politiet og biltilsynet tar den enkle veien siden verre kriminalitet da tydeligvis ikke er noe som kan håndteres, og blir dermed henlagt i mange saker.
Jeg vil gjerne også henvise til biltilsynets overaktive iver til å ta unge mopedister, og henviser til en sak, hvor en mopedist ble stoppet, mopeden gjennomgikk teknisk kontroll, og ble satt på «tralle» for å sjekke mopedens hastighet, for å kunne konkludere om sykkelen er «ulovlig trimmet».
Sykkelen viste på trallen 57 km/t og ble avskiltet på stedet. Melding om bot ble gitt på stedet (3.200 standard forenklet forelegg).
Det har seg nå slik at denne sykkelen var helt etter lovens krav av den, originale anlegg med plomber påkrevd og urørt, med typegodkjenningsnummer. Dette ville derimot biltilsynet ikke sjekke, eller ta hensyn til, og ba vedkommende sende klage.
For en 16 årig mopedist er det ikke lett å få sin rett selv om du ikke har gjort noe galt, å kjempe mot en etat som tror dem ikke gjør feil, som i min bok kalles det justismord.
Har det Norske politi og biltilsyn virkelig sunket så lavt? Mopedistene er ikke for alltid unge, og blir vårt lands neste velgere!
Jeg vil referere til statens vegvesens side som (jmfr. http://www.vegvesen.no" onclick="window.open(this.href);return false; Offentlige Høringsnotater) som gang etter gang har hatt høringer om at mopedopplæringen skal innstrammes for at unge trafikkanter skal bedre kunne forstå trafikken før de blir sluppet inn i den.
Disse høringene har gått igjen år på år men har derimot aldri gått lenger enn høringer, og har aldri blitt noe av.
Istedenfor å sikre kommende trafikkanter har dette blitt vegvesenets melkeku.
En læreplan i landets kjøreskoler på mopedkurs som det om lag ikke går an å stryke på.
Ved kjøring er trafikkskolene til og med så fleksible at du enkelte steder kan krasje kjøretøyet lånt av trafikkskolen, på kjøring, uten at dette har noe å si for utfallet om du får mopedbeviset eller ikke.
Dermed sendes uerfarne mopedister inn i trafikken, som fort erfarer farene ved deres sakte kjørende kjøretøy, hvor det eneste som ble sagt på opplæringen var «vi er myke trafikkanter!», noe som ikke hjelper særlig da biler og hva som verre er prøver å presse seg forbi i 80.
Dermed må mopedistene modifisere sine sykler eller risikere å bli kjørt ned.
I mellomtiden venter gjerne biltilsynet på det lokale hjørnet og venter på å kassere sine 4.350 kr, og ja det er riktig.
Bot: 3.200 kr
Påskiltingsgebyr(Selv om dem ikke skrur på skiltet ditt, men bare gir deg nytt vognkort):
1.150 kr.
Her kan politiet eller vegvesenet gjerne komme med en motkommentar at en heller da burde ta lettlappen (Klasse A1) og kjøre lettsykkel lovlig. Derimot, lettsykkler slipper for det første ikke teknisk kontroll hvis så skulle skje, men dem slipper å havne på «trallen», uansett hvor mye trimmet dem er.
Dessuten er det også forskjellige prisklasser på sertifikat og kjøretøy:
Mopedbevis: 2000 til 3000 kr
Lett-MC førerkort(A1): 10000 til 13000 kr
Minstepris = Brukt minstepris
Makspris = Ny Makspris
Moped: 2000 til 30000 kr
Lett-MC: 23000 til 70000 kr
Og ikke alle i Norge er rike. Bare så det er sagt.
Med Vennlig Hilsen Mats Nilsen (16 år)

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Hehe.... Ja og så? :roll:
Bilde

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av fireman »

Hei Mats !

Dette er et hett tema blant ungdom, og det er jo lett å forstå. Dessverre (eller heldigvis?) finnes det en del lover og regler i dette samfunnet. Enkelte vil nok påstå at det er ekstremt mange lover og strenge regler, men de finnes der av en grunn, uansett hvor dumme de kan virke i utgangspuktet.

At det finnes restriksjoner på hastighet på mopeder er et ubestridelig faktum. Dette har flere sider, blant annet er dere (16-åringer) faktisk veldig lite erfarne i trafikken. Joda, jeg vet at mange sikkert er flinke til å kjøre, men erfaring i trafikken får man ikke i løpet av et halvt eller ett år på veien. Jeg vil påstå at det tar minst et par-tre år å bli en erfaren fører, slik at man kan lese ut fra trafikkbildet hva som skjer rundt deg.

Jeg mener først og fremst at det er på opplæringsbiten det skrangler. Som du sier så er et mopedførerbevis skremmende lett å få. Min egen sønn, som snart blir 17, sa selv at det er ufattelig lavt nivå på opplæringen til mopedlappen.

Han holder nå på med lappen til lett mc, av den enkle grunn at han er livredd i trafikken på mopeden sin. Det skyldes at dersom han skal kjøre "lovlig", så viser bilistene særdeles lite hensyn til mopene som "sniler" seg avsted på den hvite linjen langs veiene. Når det da i tillegg er flere felter, og du er tvunget til å ligge og balansere på den hvite stripen mellom feltene, mens busser og trailere sneier deg på begge sider er det ikke rart at det frister en ungdom å trimme mopeden slik at han i det minste kan følge trafikken.

Jeg gav min sønn lov til å trimme sin moped, ja, for jeg vil faktisk heller at han får en bot i ny og ne enn at han mister livet på grunn av andre idioter i trafikken. Nå fikk han faktisk også en slik "trimme-bot" for en stund siden, han ble stoppet som mange andre i hans situasjon, og måtte krype til korset og betale totalt over 4000 for å få skilter på igjen.

Nå skal det sies at min sønn har kjørt mye, og er aktiv innen motocross. dvs at han er vant til å behandle en 125 cc blodtrimmet crosser med over 40 hk. Det gir meg en trygghet når jeg vet at han er ute på veiene, mopeden hans er også godt utstyrt og i topp stand, og er bygget for den hastigheten han kjører i. (MH RX) http://www.50cc-motorcycles.com/picture ... x50-04.jpg

Uansett er man i en klemme, og det er ikke særlig stas å bli stoppet av menn med knapper på jakken hele tiden. Dyrt blir det også.

Mitt ønske er at man kunne skjele litt til f.eks Danmark. der har de 2 typer mopeder. "Knallerter" er der lovlige å kjøre fra 14 år etter som jeg vet, de har ikke lov til å kjøre mer enn ca 30 km/t, men kan til gjengjeld kjøres på gang/sykkelsti! De trenger ikke registreres en gang, men da kunne jo den norske stat ha mistet en avgift, så det går nok ikke!!

En ting er sikkert, mopedopplæringen må forbedres. Jeg tror faktisk mange unge mopedister blir lurt. De kommer stolte med "lappen" i hånda, og tror at NÅ kan de endelig kjøre!

At pappa i tillegg har kjøpt flunkende ny scooter til poden gjør det ikke bedre. "Pass nå godt på den, den må ikke få noen riper vet du!!" Nei, gi heller ungdommene en rølpete moped de kan frese rundt i skogen med, eller aller helst få dem inn i motorsport. Da lærer de nemlig at tyngdeloven gjelder for alle, og at det gjør VONDT å velte eller krasje. De får da respekt for fart, og lærer i tillegg å beherske kjøretøyet.

Alle disse faktorene (og sikkert flere til) gjør dessverre at dere 16 åringer er fryktelig utsatt i trafikken. Dette må gjøres noe med, vi har ikke råd til å miste NOEN av dere !!!

Mitt forslag til myndighetene måtte bli som følger: La opplæringen bli grundigere, la ungdommene få en opplæring på linje med lett MC. Fra 16 til 17 år kan de da føre mopeder som går opp til 70 km/t. Når de da blir 17, kan de automatisk få kjøre lett MC, UTEN å måtte betale tusenvis av kroner på nytt.

Bygg og subsidier flere motorsport anlegg, ungdom søker fart og spenning, dessverre mangler de erfaringen på veiene. Og finnes det ikke slike anlegg, har de jo kun veier igjen å "race" på, ikke sant!?
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Nei jeg kan ikke skjønne at politiet gidder å holde et helvete for mopedistene. Det kan ikke være noen vits i å ta de som kjører mopeder som knapt henger sammen, uten lys,i en fart som langt overstiger det lovlige, og det faktum at flesteparten av de knapt har annen erfaring enn et lite mopedførerbevis, og en kjøretur etter andemor langs veien. Nei det er helt uforståelig :roll:

Gjest

Re: Politiet utfører helvettesuke

Legg inn av Gjest »

Mats skrev:Dermed må mopedistene modifisere sine sykler eller risikere å bli kjørt ned.
Meget velformulert og artigdebattinnlegg dette her Mats Nilsen (16år). Når du tydelig har gått så grundig tilverks som du har, må jeg få lov til å stille deg følgende spørsmål:

Hvorfor har du "glemt" å nevne at de aller fleste forsikringsselskap har i sine betingelser at forsikringen er UGYLDIG dersom man trimmer mopeden ?!?

Er ikke det et ganske vesentlig punkt?

Hvor ille ville det vel ikke være å sitte igjen med en regress på 200.000 fra forsikringsselskapet i en alder av 16-17 år? Det kan jeg fortelle deg: Det ville vært helt og fullstendig fryktelig.

Synes innlegget ditt er helt typisk for hvordan jeg var på din alder, ved at du kategorisk ikke nevner NOE i det hele tatt om farene ved å trimme og mopedistenes eget ansvar.

Nei, det forteller meg bare en ting Mats: Hverken du eller jeg (da jeg var 16 vel å merke) og de aller, aller fleste andre 16 åringer er voksne nok i hodet til å trimme mopedene.

Kom gjerne med motforestillinger, men registrer deg først :wink:

Sturla
Innlegg: 1
Registrert: 18 sep 2004, 13:09
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Molde

Legg inn av Sturla »

Dette må jeg si er noe av det beste jeg noen gang har lest i en mopedist sin favør :D

Alle vet vel at norskt politi og biltilsyn (og ellers alt av myndigheter) avstammer fra belsebub selv :twisted:

Men det er nok en grunn til det...

De fleste 16åriger har vel litt "need for speed". Men mange er vel ikke helt klar over konsekvensene. Derfor skjønner jeg godt at det finnes reguleringer på fartsfronten. Men 45km/t, er det svaret? Da kan vi jo like så godt sykle... Nei, jeg mener at mopedene skal gå opp til 100km/t, som for tiden er den høyeste fartsgrensen i norge i dag, så slipper vi å være på akkord med loven kun i frykt for å bli presset ut grøfta av en rabiat bilist. Moped opplæringen burde også innskjerpes. Jeg har et eksempel fra en kamerat av meg som fortalte at når han tok lappen i august måned, var det en av elevene som krasjet en av kjøreskolens scootere. Tror dere den eleven bestod? DET gjorde han.

Jeg skjønner at staten vil senke farten på mopedene for å senke antall ulykker. Men da synes jeg de også skal vise til noen grafer som viser antall dødsfall før og etter 45km/t grensen ble fastslått.

Da faren min var på min alder var grensa 80km/t, men var det så utrolig mange flere dødsulykker da enn nå?

Jeg skjønner heller ikke vi må betale 10000kr ekstra (!!!) for at kjørelærerne skal vise oss hvordan vi skal kjøre, dette burde være inkludert i mopedfører beviset. Jeg skjønner at dette krever mer arbeidstid fra kjøreskolene, men da burde det heller være sånn at det var kun en MC-lapp man kunne ta, og at dette kan koste rundt 4000-6000kr. Så får folk selv bestemme om de vil ha moped eller lett-mc.

Ideen om at vi kan automatisk få lett lappen når vi er 17 er heller ikke å forkaste, siden vi da har et helt års erfaring i traffikken. Forutsatt at man minst har hatt moped lappen i et år.....

Sturla 14/15år
Å fy faen, så du det! Det der var en mopedist i minst 49km/t! Kall inn forsterkninger!

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

De ungdommene jeg kjenner til trimmer ikke mopedene sine i trafikksikkerhetens tjeneste. De trimmer for fart og jeg har hørt diskusjoner om hvem sin moped som går fortest.
Jeg ble forbikjørt av en mopen for noen dager siden, jeg kjørte i 70 og mopeden dro fra meg.
Jeg synes at det er på sin plass å aksjonere mot trimmet mopeder.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Gjest

Legg inn av Gjest »

Sturla skrev:Da faren min var på min alder var grensa 80km/t, men var det så utrolig mange flere dødsulykker da enn nå?
Ehh, og hvordan var traffikkbildet da, Sturla? Mere eller mindre traffikk tror du? :?

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Innleggene fra mopedistene er igrunnen ganske bra, men det kan virke som om de graver sin egen grav i visse tilfeller, med dårlige argumenter og lite gjennomtenkte kommentarer.

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Kanske läsvärt i sammanhanget: http://tsh.toi.no/index.html?22566#22566100

Sturla2K

Hva mener du?

Legg inn av Sturla2K »

ShadowMan skrev:
Sturla skrev:Da faren min var på min alder var grensa 80km/t, men var det så utrolig mange flere dødsulykker da enn nå?
Ehh, og hvordan var traffikkbildet da, Sturla? Mere eller mindre traffikk tror du? :?

Sikkert helt annerledes, men fortsatt......



Men er du en sånn som synes at mopeder skal gå i 45 km/t? En sånn som synes at vi skal snegle oss oppover veien mens galne bilister passerer? En sånn som mener at "moped opplæringen" er bra?

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Nei Sturla, det er vel ikke mange som mener at mopedopplæringen er bra, men den er nå der. Og at mopedene skal snegle seg frem mens galne bilister passerer, det er vel også noe som er bestemt "ovenfra" og man kan like eller mislike det, men lover og regler er til for å følges, ellers kan man jo bare ta konsekvensene av egne handlinger. :(

Men videre er det jo litt betenkelig at du mener mopedene går for seint, men samtidig er fører opplæreingen er for dårlig?? Hvis opplæringen er for dårlig til at du kan kjøre 45 km/t, så blir den vel alt for dårlig hvis du trimmer mopeden til å gå i 80, eller....
:?

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Hva er grunnen til at det er guttene som mener at en moped er livsfarlig med en fart på 50km/timen og ikke jentene? Hva er grunnen til at guttene er mer utsatt for ulykker selv med utrimmet moped?
Har det noe med modenhet å gjøre? Det å ville fly mens han går fortsatt med bleier?
I Fredrikstad er det mange jenter som kjører moped og har til gode å oppleve at de prøver å tøffe seg i trafikken.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Thor Arne skrev:... man kan like eller mislike det, men lover og regler er til for å følges ...
Ja men det betyder inte att alla lagar och regler BÖR följas, sett ur ett större perspektiv. Fast nu svävar jag ut lite. :D

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Der kan vi sikkert bli enige :lol:
Men da må vi bare tåle å ta konsekvensene da :?:

Svar