Forbikjøring i kø

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
NickolayG
Innlegg: 3
Registrert: 27 apr 2018, 05:46
Motorsykkelen din: TZR

Forbikjøring i kø

Legg inn av NickolayG »

Dette har sikkert blitt skrevet flere ganger men har ikke funnet et konkret svar enda.

Har sett mye diskusjon ang køkjøring, men bare i 2-fils veier eller flere.
Tenker mere på vanlig veier i byen osv, trangt og stillegående.
Hva gjør dere? Kjører forbi? Venter selvom det kommer til å ta deg en halvtime?

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre det (amatør).
Har gjort det et par ganger når jeg følger andre men personlig så har jeg ikke peiling på hvordan jeg skal f.eks avkjøre til høyre hvis det er stappet med kø og ingen vei inn?
Eller om noen skal til venstre så blokkerer du.

Meninger? Erfaringer?
Evt noen vise ord ;)
Sist redigert av NickolayG den 27 apr 2018, 06:34, redigert 1 gang totalt.

ZZR-Erling

Re: Forbikjøring i klø

Legg inn av ZZR-Erling »

Er jo bare å kjøre forbi så lenge man ikke er til hinder/blir meid ned av møtende, eller til hinder for de man kjører forbi. En får opptre på en grei måte, og ikke "bølle" seg frem tenker jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av Bjerknez »

Enig med ZZR-Erling.

Når det kommer til å "kjøre forbi" i ordets rette forstand så gjelder dette når man krysser midtlinjen i veien for å kjøre forbi en annen bil. Hvis man passerer bilen på samme side av midtlinjen som bilen oppholder seg så kalles dette "lane splitting". Altså at man "deler" filen.

Lane splitting er så langt jeg vet lov i Norge så lenge atferden ikke bryter andre trafikkregler. Rett meg om jeg tar feil.

Men av erfaring så skal man være forsiktig her. Det finnes en og annen bilist som kan klikke i vinkel når noen passerer. Det har ikke skjedd meg ofte, men to ganger på de fire årene jeg har kjørt motorsykkel. Altså at dem fysisk prøver og hindre meg ved å brått kjøre lenger mot midten eller åpne døren i stille kø etc. Kjør som om enhver bilist gjorde dette så er du ganske safe.

Bøller du deg frem i trafikken hvor du gasser opp med munningstykket på potta en meter fra hodet til mannen i bilen med vinduet oppe så kan du tenke deg hva slags irritasjon man kan lage. Dette sprer seg fort og skaper liten respekt blandt mc folk og bilister.

Jeg utfordrer deg til å prøve å gjøre deg godt synlig i trafikken. Ikke kom overraskende på bilisten men legg deg ut mot midten av veien og vis tydelig at du vil forbi, men ikke legg deg helt oppi ræve på bilisten. Svinger han mot høyre for å slippe deg forbi i samme felt så kjører du pent forbi og hilser på han når du har passert. Bilistene forran ser ofte dette og vips så har du skapt deg respekt.

Det verserer en drøss med Youtube videoer hvor mc folk nærmest har som mål og hisse på seg bilister i trafikken. Kjører etter dem, flekker fingeren til dem, sparker av speilene på bilene i fart og kjefter dem huden full. Dette er bare tragisk og gir oss MC folk et veldig dårlig rykte.

Nå er ikke jeg noen helgen selv, men jeg prøver og tenke litt på dette og når det gjelder lanesplitting i sagtegående kø så ser jeg effekten av å fremstå respektfullt overfor bilister.

Det har seg nå slik at vi mc folk er små i trafikken. Vi synes ikke like godt og ofte kommer vi i tillegg overraskende på bilister. Spesielt nå på vårparten er ikke bilister vant til å se oss i trafikken heller. Man kan være så sint man bare vil på dette, men man klarer ikke å banke dette inn i hodet på bilister fysisk eller verbalt.

Nå er det riktignok EN bilist som har valgt og provosere meg i trafikken ved å faktisk dulte borti meg bakfra etter at han mente at jeg snek i en rundkjøring hvor han åpenbart hadde vikeplikt for meg. (regner med det var det som var grunnen) og når noen kjører borti meg med vilje så klikker jeg fullstendig i vinkel og denne bilisten fikk virkelig en verbal munnskyll. Dette skjer uansett veldig sjelden og kanskje vil du aldri oppleve det. Bor du i en større by tror jeg sannsynligheten øker.

Uansett, så tror jeg kanskje at jeg gled ut litt her, men konklusjonen er egentlig bare at å lanesplitte er lov så lenge man gjør det på en respektfull og trafikksikker måte. :)

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av SverreOlsen »

Er du fersk sjåfør ville eg øvd litt på en tom parkeringsplass å kjegler, lirke seg forsiktigt rund kjeglene, så har en full kontroll før en lirker seg rundt i stillestående trafikk i trangt by bilde.
Men det er ikke lov å kjøre på innsiden av biler, vill si bilens høyre side, selv om det til tider er fristende trøsykkelveier på høyre sida.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av AJ »

SverreOlsen skrev: 27 apr 2018, 07:54 Men det er ikke lov å kjøre på innsiden av biler, vill si bilens høyre side,y selv om det til tider er fristende trøsykkelveier på høyre sida.
Godt og viktig poeng!
Har opplevd dette noen ganger og har kjent jeg blir irritert på disse motorsyklistene. Ikke bare brytes trafikkreglene i en køtrafikksituasjon, som ingen på to eller fire hjul er spesielt begeistret for... Men det verste er at slik atferd gjør at mange blir (enda mer?) negative til oss på to hjul.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av Stian87 »

I tillegg er det ekstremt farlig å kjøre i sykkelfelt. Sykkelfelt brukes (riktignok uriktig) ofte av gående og syklende i feil kjøreretning. Selv om det ikke er lov, er dette fortsatt mye trafikanter som man har vikeplikt for.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av Dansekris »

Jeg synder nok litt her. Jeg gjør det jeg kan for å komme først i køen, dog på en trygg og lite heseblesende måte, men det innebærer nok fra tid til annen og kjøre forbi på høyre side som det står stille.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av Bjerknez »

Inlegget mitt over får meg nok til å virke som litt av en helgen, og selv om jeg så absolutt ikke den den mest rampete i trafikken, så er jeg nok ikke feilfri jeg heller for å si det sånn.

Nå er ikke jeg den som kjører mest i kø heller, så jeg er nok heller ikke vant til å lanesplitte mye, men står køen stille, så gjør ikke jeg det, for å si det sånn :)

Å kjøre forbi på høyresiden har nok skjedd, men da har det vært ganske selvfølgelig og uten rampete fremtreden. :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av AJ »

En annen uting jeg har opplevd at motorsyklister gjør i kø, er kjøre på sperrefelt og krysse dobbelt gul sperrelinje. Riktignok når det ikke er utfordringer med motgående trafikk, men likevel... Også vi som motorsyklister bør (og skal, selvfølgelig...)forhold oss korrekt til veimerking, som har samme betydning som skilter langs veien. De skal overholdes.

Kan nok hende onkel Blå også kommer til å se seg ekstra lei på slik kjøreatferd etter hvert som de trolig vil få klare meldinger fra bilister om at de synes dette er en uting i trafikken...

Om jeg slev har gjort det? Faktisk ikke :moi:. Selv ikke i de tilfellene andre medmotorsyklister har passert meg i kø og beveger seg over dobbelt sperrelinje flere ganger for å forsere køen på denne måten som eneste mulighet siden veibanen er for smal eller bilene foran besvisst eller ubevisst legger seg godt ut mot venstre i kjørebanen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 27 apr 2018, 10:39 En annen uting jeg har opplevd at motorsyklister gjør i kø, er kjøre på sperrefelt og krysse dobbelt gul sperrelinje. Riktignok når det ikke er utfordringer med motgående trafikk, men likevel... Også vi som motorsyklister bør (og skal, selvfølgelig...)forhold oss korrekt til veimerking, som har samme betydning som skilter langs veien. De skal overholdes.

Kan nok hende onkel Blå også kommer til å se seg ekstra lei på slik kjøreatferd etter hvert som de trolig vil få klare meldinger fra bilister om at de synes dette er en uting i trafikken...

Om jeg slev har gjort det? Faktisk ikke :moi:. Selv ikke i de tilfellene andre medmotorsyklister har passert meg i kø og beveger seg over dobbelt sperrelinje flere ganger for å forsere køen på denne måten som eneste mulighet siden veibanen er for smal eller bilene foran besvisst eller ubevisst legger seg godt ut mot venstre i kjørebanen...
Situasjonen blir jo litt annerledes med en slik doning som du har, MED sidevesker. Du trenger liksom litt mer handlingsrom :knegg

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 apr 2018, 10:50
AJ skrev: 27 apr 2018, 10:39 En annen uting jeg har opplevd at motorsyklister gjør i kø, er kjøre på sperrefelt og krysse dobbelt gul sperrelinje. Riktignok når det ikke er utfordringer med motgående trafikk, men likevel... Også vi som motorsyklister bør (og skal, selvfølgelig...)forhold oss korrekt til veimerking, som har samme betydning som skilter langs veien. De skal overholdes.

Kan nok hende onkel Blå også kommer til å se seg ekstra lei på slik kjøreatferd etter hvert som de trolig vil få klare meldinger fra bilister om at de synes dette er en uting i trafikken...

Om jeg slev har gjort det? Faktisk ikke :moi:. Selv ikke i de tilfellene andre medmotorsyklister har passert meg i kø og beveger seg over dobbelt sperrelinje flere ganger for å forsere køen på denne måten som eneste mulighet siden veibanen er for smal eller bilene foran besvisst eller ubevisst legger seg godt ut mot venstre i kjørebanen...
Situasjonen blir jo litt annerledes med en slik doning som du har, MED sidevesker. Du trenger liksom litt mer handlingsrom :knegg
Nåja... ;) Ekvipasjen min blir like bred som styrebredden med boksene, så det er ingen utfordring å snakke om.
Men det er jo ikke det dette handler om, men om å følge trafikkreglene og god trafikkatferd for øvrig. Til beste for alle parter og ikke minst fior å unngå å bli mer ugelsett enn nødvendig. Det er alltid trafikanter der ute som egentlig uten grunn irriterer som over oss på to hjul.
Så la oss ikke gjøre det verre for oss selv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 27 apr 2018, 11:00
Bjerknez skrev: 27 apr 2018, 10:50
AJ skrev: 27 apr 2018, 10:39 En annen uting jeg har opplevd at motorsyklister gjør i kø, er kjøre på sperrefelt og krysse dobbelt gul sperrelinje. Riktignok når det ikke er utfordringer med motgående trafikk, men likevel... Også vi som motorsyklister bør (og skal, selvfølgelig...)forhold oss korrekt til veimerking, som har samme betydning som skilter langs veien. De skal overholdes.

Kan nok hende onkel Blå også kommer til å se seg ekstra lei på slik kjøreatferd etter hvert som de trolig vil få klare meldinger fra bilister om at de synes dette er en uting i trafikken...

Om jeg slev har gjort det? Faktisk ikke :moi:. Selv ikke i de tilfellene andre medmotorsyklister har passert meg i kø og beveger seg over dobbelt sperrelinje flere ganger for å forsere køen på denne måten som eneste mulighet siden veibanen er for smal eller bilene foran besvisst eller ubevisst legger seg godt ut mot venstre i kjørebanen...
Situasjonen blir jo litt annerledes med en slik doning som du har, MED sidevesker. Du trenger liksom litt mer handlingsrom :knegg
Nåja... ;) Ekvipasjen min blir like bred som styrebredden med boksene, så det er ingen utfordring å snakke om.
Men det er jo ikke det dette handler om, men om å følge trafikkreglene og god trafikkatferd for øvrig. Til beste for alle parter og ikke minst fior å unngå å bli mer ugelsett enn nødvendig. Det er alltid trafikanter der ute som egentlig uten grunn irriterer som over oss på to hjul.
Så la oss ikke gjøre det verre for oss selv.
Jeg er enig med deg AJ. Regner med du leste innlegget mitt med en anelse glimt i øyet ;)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av fjs »

Fortsatt litt forsiktig med å "kjøre forbi" med biler i motsatt kjøreretning. Har opplevd ved flere anledninger at selv om jeg åpenbart viker og setter ned farten til under gangfart på min side av stripa har biler med vilje sveivet nærmere midt stripa, blinka med lysene, tuta og gitt meg fingeren. Har også opplevd i 2 felts vei å bli forsøkt sperret...

Det er lovlig å gjøre dette så lenge du ikke er i veien eller bry for andre trafikanter, men folk virker å irritere seg for at jeg kommer meg hjem raskere enn de.

KawaKjetil

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av KawaKjetil »

Jeg har kjørt motorsykkel siden 1984, og køkjøring har vært en del av hverdagen her i Bergen. Har faktisk samme kø på enkelte steder slik det var for 34 år siden :O
Med sunn fornuft går dette veldig bra. Har aldri opplevd å bli stoppet av politi pga jeg har lagt på eller krysset heltrukken linje. Men, en skal selvfølgelig ikke kjøre forbi på høyre side av biler. Det er idioti, ikke der bilistene forventer en mc. Ser desverre mye tendenser til det til og fra jobb.
Min kjørestil er slik jeg ser det ganske aggresiv. Er ikke tvil om hva jeg skal. Og det viktigste er slik jeg ser det å ha kontroll og forstå trafikkbildet på enhver billist. Dette går på feeling. Følge godt med på spesielt forhjul om bilisten har tenkt å skifte felt, blinklys, er det en luke billisten kan hive seg inn i?? Ha forståelse for trafikkbildet.
I går ettermiddag kjørte min sønn meg til Flesland. På veien kjørte vi igjennom en tunnell hvor 2 motorsyklister kom imot på vår side av stiplet gul linje slik at bilisten forran oss måtte bremse og legge seg utenfor hvitstripen til høyre. Sønnen min oppfattet dette ikke med en gang og så heller ikke motorsyklistene da vi var i en svak høyrekurve i tunnellen. Da kjente jeg at det kokte i toppen. Slik køkjøring med mc er tull. Hadde jeg kommet på mc hadde jeg snudd og gitt de en tilbakemelding (dette var på veien jeg kjører hver dag)
Jeg kjører slik jeg føler meg trygg, ikke slik andre mener jeg skal kjøre trygt. Avpass farten etter forholdene og erfaring, enten det er i kø eller på landeveien!

Her er en oversikt over lovlig/ulovlig lansplitting for de som skal nedover i Europa http://www.fema-online.eu/website/index ... ng-abroad/
Denne printer jeg ut til ferien :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 apr 2018, 11:02
Jeg er enig med deg AJ. Regner med du leste innlegget mitt med en anelse glimt i øyet ;)
Selvfølgelig :m ;)
Men greit å få tydelig fram hva jeg mener siden jeg ret og slett ikke synes noe om at medmotorsyklister har slik trafikkatferd, som setter oss alle i et dårlig lys.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar