Forbikjøring i kø

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av Bjerknez »

fjs skrev: 27 apr 2018, 11:07 Fortsatt litt forsiktig med å "kjøre forbi" med biler i motsatt kjøreretning. Har opplevd ved flere anledninger at selv om jeg åpenbart viker og setter ned farten til under gangfart på min side av stripa har biler med vilje sveivet nærmere midt stripa, blinka med lysene, tuta og gitt meg fingeren. Har også opplevd i 2 felts vei å bli forsøkt sperret...

Det er lovlig å gjøre dette så lenge du ikke er i veien eller bry for andre trafikanter, men folk virker å irritere seg for at jeg kommer meg hjem raskere enn de.
På en måte forstår jeg bilførere som kommer i mot som reagerer på dette. Kanskje tror dem at du ikke har sett dem. Farten din er jo vanskelig å lese sånn med en gang og med stor sannsynlighet gjør dem dette for å gjøre deg oppmerksom på at du kommer.

At dem svinger i mot deg med vilje kan ikke forsvares dog. Det er jo rett og slett ulovlig og direkte farlig.

Men lanesplitter man pent og forsiktig så tror jeg de fleste ser dette.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av Dansekris »

Nå skal det nevnes at jeg kjører 90% av tiden i tett Oslo-trafikk. Jeg kjenner ikke igjen det hatet, eller ergelsen om du vil, bilister skal ha mot motorsykler. Her i byen opplever jeg at bilistene er godt vant til oss på to hjul. Jeg har aldri opplevd noe guffent eller fått negativ feedback på å lanesplitte eller kjøre innimellom biler på begge sider for å komme frem i køen.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av 45316 »

Jeg ligger på og av og til over sperrelinje hvis det blir trangt. Ikke opplevd at motgående har reagert på dette, men jeg kjører rolig og legger meg inn igjen i god tid hvis det kommer noen i mot. Eneste som blir irriterte er de som bevisst slenger bilen til venstre legger seg klin inntil sperrelinje i det de oppdager at jeg kommer bakfra.

Så skal de sies at det også er forskjell på sperrelinjer, enkelte steder har du god oversikt andre steder er den dårlig. Så før hylekoret starter så må jeg vel presisere at dette skjer påført steder med god oversikt.

Andre får mene det de vil, men bruker man huet og kjører rolig så går samspillet veldig bra.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 27 apr 2018, 11:36 Nå skal det nevnes at jeg kjører 90% av tiden i tett Oslo-trafikk. Jeg kjenner ikke igjen det hatet, eller ergelsen om du vil, bilister skal ha mot motorsykler. Her i byen opplever jeg at bilistene er godt vant til oss på to hjul. Jeg har aldri opplevd noe guffent eller fått negativ feedback på å lanesplitte eller kjøre innimellom biler på begge sider for å komme frem i køen.
"hat" er et sterkt ord og jeg heller opplever ikke at bilister hater oss. Det har jeg heller aldri sagt. Men det finnes alltid enkelte utskudd og det verste utskuddet traff jeg i Oslo på vei hjem fra ferie for to år siden. Sjåføren i en svart BMW X5 lukket opp døren akkurat i det jeg skulle passere han. Jeg fikk slengt meg ut i siste liten og heldigvis var det god plass og ikke kjørte jeg fort heller. Maks 20km/t. Jeg ble litt forfjamset og jeg bestemte meg for å kjøre videre denne gangen.

Men jeg prøver så godt jeg kan og kjøre som om dem hater oss. Da er man stort sett forberedt på situasjoner som jeg opplevde.

Jeg synes også at 95% av bilistene er hyggelige og forståelsesfulle. I rushtiden i storbyer opplever jeg nok en noe prosents nedgang, men jeg tror de få prosentene som skiller seg ut havner i kategorien uvitende. De behandler oss som vanlige biler og tror at hindringene dem evt. lager ikke belaster oss veldig. De forstår ikke hvordan det er å kjøre motorsykkel rett og slett. Da kan man fort gjøre noen feil valg.

Dem vil nok bare først frem, akkurat som oss. Det handler ikke om hat.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av Dansekris »

Nå hintet jeg ikke til deg, men til AJ! :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37765
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 27 apr 2018, 13:34 Nå hintet jeg ikke til deg, men til AJ! :)
Ok.
Heller ikke jeg bruker ord som "hat" mot oss motorsyklister. Men jeg har opplevd flere situasjoner hvor bilførere slett ikke er i det velvillige hjørnet ved f.eks. køkjøring, ligger helt innpå skiltholderen og vrenger forbi ved forbikjøringer på en måte som gjør at en lurer på om rattbestyreren er ved sine fulle fem og har til hensikt å "skremme" motorsyklisten ut i grøfta.
Likevel er langt de fleste hyggelige og hensynsfulle.
Og jo mer vi motorsyklister også er det så tror jeg det smitter over på bilistene. Kanskje til og med de som er litt uregjerlige overfor osss på to hjul.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av Juicebox »

Det er alltid hyggelig å vise sin takknemlighet når biler viker unna og lager plass for oss tohjulinger. Dette pleier jeg å gjøre ved å ta ut kneet mitt og hilser bakover, noe jeg tror er et internasjonalt tegn. Det gjøres ihvertfall lengre nede i europa. Har aldri opplevd noe ubehag fra billister i Oslo ihvertfall. Så finnes det jo wannabes RJ fra youtube som bare sniker igjennom biler på en uforsvarlig måte uten gjensidig respekt. Ja, han er flink, men det er ikke alltid hyggelig når en tohjuling bare kommer ved siden av en bil og skremmer dem ut av det blå :P

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av Stian87 »

Kjører mye i rushtrafikken selv og opplever sjeødent folk som blokkerer meg. Det tydeligste eksempelet jeg kan huske var en mercedes som prøvde å hindre meg i en rundkjøring. Det er stort sett et lite problem, man finner en vei rundt uansett.

I det tilfellet ditt med BMW’en Bjerknez vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort. Det er jo et bevist forsøk på å få deg til å velte, og er jo egebtlig helt utrolig. Sån oppførsel er i seg selv grunn nok til å kjøre med hjelmkamera. Jeg heller litt mot at jeg hadde knust noe på bilen hans eller slått han ned. Men sannsynligvis hadde jeg enten sjelt han ut eller anmeldt han til politiet. Ikke det at de hadde gjort noe med det antakelig...

Har opplevd i kø ved hønefoss en bilist som forsøkte å sperre meg, alle andre la seg til høyre men denne tufsen la seg til venstre. Jeg stoppet ved siden av ham og lukket sidespeilet hans og kjørte videre.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av tormodg »

Jeg har opplevd det motsatte som bilfører. Satt i kø på vei ut av Festningstunnelen ut mot Mosseveien i Oslo. Plutselig står en stor MC på høyre side og hamrer på ruta mi. Jeg skvetter til, åpner ruta og får en skjennepreken. Han smeller også kraftig til speilet og vipper det inn.

Han mente altså at jeg sperret for ham - fordi jeg lå til høyre i feltet og ikke flyttet meg. Det var forøvrig ikke mulig å flytte bilen noe særlig, det var tett kø.

Så kjørte han videre (uten at jeg trengte å flytte meg).

Så MC-sjåfører kan også oppleve tilfeller av idioti.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av FredrikE24 »

Starten på sommersesongen har gått ganske bra. Allikevel, så er det urovekkende at 7 av 10 biler fingrer på telefonen eller leser avisen på infotainment-systemet i bilen.

En episode igår i utløpet av Svartdalstunnelen på vei hjem fra jobb. 1. gir og litt turtall oppover hele tunnelen får bilene til å lage en ny kjørebane i midten, det er ganske fint. Men da jeg kom til utløpet kommer jeg til en Audi med en dame i. Hun bare tverra bilen ut forran meg og ble stående :-k Så ble jeg sittende og vente på at køen skulle røre seg, mens vi satt og så på hverandre. Hun med et morskt fjes, jeg med et litt smilende et :crazy: For da køen igjen røret seg litt og hun la seg på midtstripa og tok opp to felt, så kjørte jeg på utsiden av bilen på hennes venstre og bare vinket farvel helt uten anstrengeler :vs
Kanskje jeg mistet to minutter der, men det får gå ;)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forbikjøring i kø

Legg inn av FredrikE24 »

Starten på sommersesongen har gått ganske bra. Allikevel, så er det urovekkende at 7 av 10 biler fingrer på telefonen eller leser avisen på infotainment-systemet i bilen.

En episode igår i utløpet av Svartdalstunnelen på vei hjem fra jobb. 1. gir og litt turtall oppover hele tunnelen får bilene til å lage en ny kjørebane i midten, det er ganske fint. Men da jeg kom til utløpet kommer jeg til en Audi med en dame i. Hun bare tverra bilen ut forran meg og ble stående :-k Så ble jeg sittende og vente på at køen skulle røre seg, mens vi satt og så på hverandre. Hun med et morskt fjes, jeg med et litt smilende et :crazy: For da køen igjen røret seg litt og hun la seg på midtstripa og tok opp to felt, så kjørte jeg på utsiden av bilen på hennes venstre og bare vinket farvel helt uten anstrengeler :vs
Kanskje jeg mistet to minutter der, men det får gå ;)

Svar