Giring uten clutch

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Giring uten clutch

Legg inn av Thunderace »

Godkveld😃
Jeg har et spørsmål. Er det skadelig for girkassen å gire uten å clutche? Jeg har forsøkt å finne svaret på det store internettet men finner liksom ikke noe klart svar. Når jeg var ute å kjørte i dag og skulle opp i fart så la jeg press på girpedalen og «blippet» gassen. Gud for en luksus, veldig enkelt og greit. Men er det greit å gjøre det på den måten? Hvordan girer du? :D

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Giring uten clutch

Legg inn av tormodg »


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Giring uten clutch

Legg inn av AJ »

Thunderace skrev: 19 apr 2018, 22:08 Hvordan girer du? :D
Jeg har alltid, med ytterst få unntak, brukt clutchen ved båcde opp- og nedgiringer.
Men MCgirkassene er laga slik at man kan gir opp uten å clutche ved å "føle" seg fram til når det er best å gir på denne måten, for å si det på den måten...
Likevel ikke tilrådelig, er jeg blitt fortalt, siden skiftegaflene forholdsvis lett kan ta skade av å gire på denne måten.
Når det gjelder Yamaha girkassene har nettopp disse en svakhet på mange av modellene, spesielt andregiret.
Men dette tror jeg kjellv vet mer om enn meg.

Selv i dag, da jeg hentet min nye KTM Super Adventre S med quickshifter opp og ned, brukte jeg clutchen. Men prøvde så klart quickshifteren også... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Giring uten clutch

Legg inn av Thunderace »

Jeg skjønner, men presser du da clutchen helt inn?
Jeg vet at noen også legger press på girpedal og tucher så vidt clutchen. Dette har jeg også prøvd, veldig glatt giring.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Giring uten clutch

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 19 apr 2018, 22:15 Når det gjelder Yamaha girkassene har nettopp disse en svakhet på mange av modellene, spesielt andregiret.
Men dette tror jeg kjellv vet mer om enn meg.
Så vidt jeg vet er det kun en girkasse fra Yamaha som kunne få dette problemet med andregiret, den stod i FJ1100. FJ1200 som kom som generasjon II hadde løst dette.
Problemet oppstod på mange av FJ1100 under harde akselerasjoner, den spratt ut av andregir. Men dette skjedde ikke med alle, og skjedde gjerne ikke før sykkelen hadde noen år/mil på baken.

Å gire på denne måten er egentlig ikke så mye annet enn en quickshifter gjør. QS kutter strømmen et øyeblikk og dermed løsner presset på drevene i girkassen slik at girskift er mulig. Det samme gjør clutchen også, løsner presset mellom drevene. Slik sett er denne måten å gire på helt grei så lenge det går greit.
Men... hvorvidt dette er noe jeg ville anbefalt å drive med til daglig er jeg litt skeptisk til. Særlig mellom 1. og 2. gir er jo muligheten for å ikke lykkes tilstede, der kan det fort ende med å ikke få girene i inngrep.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Giring uten clutch

Legg inn av AJ »

Thunderace skrev: 19 apr 2018, 22:24 Jeg skjønner, men presser du da clutchen helt inn?
Nei, det skal som regel veldig lite clutchbevegelse til før giringen skjer mykt, rykkfritt og lydløst.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Giring uten clutch

Legg inn av FredrikE24 »

Oppgiring går som regel fint da man senker turtallet på neste gir og kan da følgelig bare slippe opp gassen og den smetter opp i gir.
Nedover er jeg mer skeptisk i lengden, men det går jo. Jeg bruker alltid clutch.

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Giring uten clutch

Legg inn av Faraday »

Gjør man det rett tar ikke girkassen noe skade. Funker best på motorer laget for mye turtall, og som har tettstega girkasse (close ratio gearbox). Det er litt vanskeligere på sykler med stort svinghjul og wide radio gearbox (husker ikke det norske begrepet).

Når du er på gassen, eller bruker motorbrems er tannhjulene i girkassen under belastning. Med det samme øyeblikket du går av gassen, er tannhjulene fri fra hverandre. Det er nå du kan gire opp.

For å gire ned uten å bruke clutch, må du rev matche motoren og girkassen. Du må blippe gassen litt, og gire ned når turtallet er på det høyeste.

Men lær dere å gjør det rett.. Om du må tvinge sykkelen i annet gir gjør dere noe feil

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Giring uten clutch

Legg inn av gsx750_80 »

Thunderace skrev: 19 apr 2018, 22:08 Godkveld😃
Jeg har et spørsmål. Er det skadelig for girkassen å gire uten å clutche? Jeg har forsøkt å finne svaret på det store internettet men finner liksom ikke noe klart svar. Når jeg var ute å kjørte i dag og skulle opp i fart så la jeg press på girpedalen og «blippet» gassen. Gud for en luksus, veldig enkelt og greit. Men er det greit å gjøre det på den måten? Hvordan girer du? :D
Å geare uten clutch medfører normalt større slitasje.

"Your transmission will last longer if you make every shift as gentle as you can, pulling the clutch, matching speed, and then making the shift. But this reminds me of the fellow who bought his bike not to enjoy it but for its resale value. If you enjoy rapid acceleration, you will probably make a few clutchless upshifts, and they will gradually round off the corners of the lower-gear engagement dogs."
fra https://www.cycleworld.com/2015/07/03/a ... arbox-life ..."

Mer om gearing:
https://www.cycleworld.com/2015/11/04/a ... ss-gearbox
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Giring uten clutch

Legg inn av Juicebox »

The Truth About Clutchless Shifting
https://www.youtube.com/watch?v=viWuolNYGyI&t

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Giring uten clutch

Legg inn av simpson »

kjellv skrev: 19 apr 2018, 22:33
AJ skrev: 19 apr 2018, 22:15 Når det gjelder Yamaha girkassene har nettopp disse en svakhet på mange av modellene, spesielt andregiret.
Men dette tror jeg kjellv vet mer om enn meg.
Så vidt jeg vet er det kun en girkasse fra Yamaha som kunne få dette problemet med andregiret, den stod i FJ1100. FJ1200 som kom som generasjon II hadde løst dette.
Problemet oppstod på mange av FJ1100 under harde akselerasjoner, den spratt ut av andregir. Men dette skjedde ikke med alle, og skjedde gjerne ikke før sykkelen hadde noen år/mil på baken.

Å gire på denne måten er egentlig ikke så mye annet enn en quickshifter gjør. QS kutter strømmen et øyeblikk og dermed løsner presset på drevene i girkassen slik at girskift er mulig. Det samme gjør clutchen også, løsner presset mellom drevene. Slik sett er denne måten å gire på helt grei så lenge det går greit.
Men... hvorvidt dette er noe jeg ville anbefalt å drive med til daglig er jeg litt skeptisk til. Særlig mellom 1. og 2. gir er jo muligheten for å ikke lykkes tilstede, der kan det fort ende med å ikke få girene i inngrep.
R1 har hatt en del girkasseras, 2017 modellene fikk også recall på girkasser, så det er flere Yamaha som har hatt trøbbel med dette.
Men kjenner kun til R1 problemene da det er det mine bekjentskaper kjører av Yamaha.

NickolayG
Innlegg: 3
Registrert: 27 apr 2018, 05:46
Motorsykkelen din: TZR

Re: Giring uten clutch

Legg inn av NickolayG »

Slenger på et spørsmål her.
Har vel drevet å gire uten clutchen daglig i et halvt år nå.
Til slutt så har girkassen begynt å hoppe i fri lenge etter jeg har giret.
Noen ganger så hopper den i fri, så girer jeg, så hopper den i fri igjen gjentatte ganger.
Må hele girkassen byttes eller evt bare hjulene inni?

Takk for svar på forhånd =)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Giring uten clutch

Legg inn av cannon »

Fra hvilket gir hopper den i fri?
Det kan være bøyd skiftegaffel eller slitasje på "drivedogs" på ett eller flere tannhjul.
Hvilken sykkel? Km og årsmodell?

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Giring uten clutch

Legg inn av SverreOlsen »

Ett lite spm til, er det normalt att sykkler har slik girkasse att en må innom hvert gir? Eg ble opplært på kjøreskolen å hoppe over gir for få en bedre kjøreopplevelse, men etter ei stund begynte den å gå i fri mellom 5-6 leste i bruksanvisningen på feilsøking og der stod det att dette kunne hende ved å ikke ha ut clutchen mellom hvert gir, en skulle alltid innom hvert gir. Videre har eg alltid vært innom hvert gir både med nedgiring og opp giring å aldri hatt problem med den hopper i fri igjen. (tiger 885i)

NickolayG
Innlegg: 3
Registrert: 27 apr 2018, 05:46
Motorsykkelen din: TZR

Re: Giring uten clutch

Legg inn av NickolayG »

cannon skrev: 05 mai 2018, 08:17 Fra hvilket gir hopper den i fri?
Det kan være bøyd skiftegaffel eller slitasje på "drivedogs" på ett eller flere tannhjul.
Hvilken sykkel? Km og årsmodell?
Husker det ikke nå på sparket men tipper vel rundt ved 4-5 gir ved full gass.
Det er en Yamaha TZR50 2009 16xxxkm, ikke akkurat en MC men jaja :twothumbs:

Svar