Privat øvingskjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Ahurrod
Innlegg: 1
Registrert: 13 feb 2018, 07:57
Motorsykkelen din: Yamaha MT-03 2018

Privat øvingskjøring

Legg inn av Ahurrod »

Hei!

Jeg har nylig kjøpt ny MC i A2-klassen, og opplæring ved trafikkskole er bestilt. Jeg har derimot ingen å øvelsekjøre med privat, og lurte på om det var noen her inne som drev med det, eller har gjort det før?
Holder til i Oslo.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Privat øvingskjøring

Legg inn av kjellv »

Ahurrod skrev:Hei!

Jeg har nylig kjøpt ny MC i A2-klassen, og opplæring ved trafikkskole er bestilt. Jeg har derimot ingen å øvelsekjøre med privat, og lurte på om det var noen her inne som drev med det, eller har gjort det før?
Holder til i Oslo.
Det ble lite svar på deg..
Prøv å delta litt aktivt her inne, la folk bli kjent med deg. Presenter deg og fortell litt om deg selv, og bli med i diskusjonene. Å være ledsager for en kandidat til førerkort er langt mer enn å bli med på tur, og medfører et stort ansvar. Veldig få tar sjansen på dette sammen med noen man ikke kjenner.


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Privat øvingskjøring

Legg inn av cannon »

Veldig enig med Kjellv. Tror nok ingen "driver med" å være ledsager. Dette innebærer ansvar, det tar mye tid og det er kjedelig. Noen driver med det mot betaling, og det tror jeg ikke er tillatt.
Hvis noen skal bruke tid på dette så er det nok som Kjell sier, gjennom å gjøre en vennetjeneste til noen man kjenner.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Privat øvingskjøring

Legg inn av kjellv »

cannon skrev:Veldig enig med Kjellv. Tror nok ingen "driver med" å være ledsager. Dette innebærer ansvar, det tar mye tid og det er kjedelig. Noen driver med det mot betaling, og det tror jeg ikke er tillatt.
Hvis noen skal bruke tid på dette så er det nok som Kjell sier, gjennom å gjøre en vennetjeneste til noen man kjenner.
Mot betaling er ikke lov nei. Men utgiftsdekning er innafor, slik som bensin og kaffe/is eller pølse underveis.
Venner kan man godt bli her i forumet også. Men helt ukjente tror jeg har vanskelig for å få napp med denne type forespørsler.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Privat øvingskjøring

Legg inn av Bjerknez »

Jepp. Enig her også.

Selv så var jeg ganske aktiv her inne (og på facebook) før jeg spurte om dette. Jeg fikk flere napp og endte vel med rundt 10.000km. som øvekjører det første året. Jeg fikk altså kjørt meg for å si det slik.

Det mest lærerike er å starte pent på landeveien i rolig tempo med noen svinger etc. Lær deg å kjenne sykkelen. Test bremsene og hvorda nsykkelen reagerer etc. Haar du aldri kjørt sykkel før så kan det være uvant og de første 10 milene vil kanskje virke veldig lange.

Det som var mest uvent for min del var å kjøre på to hjul i 120km/t på E6. Følte meg veldig "liten" og ubeskyttet. Men det går fort over. E6 er uansett ikke ett sted man oppholder seg mest som motorsyklist, men er en grei erfaring å ta med seg uansett.

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: Privat øvingskjøring

Legg inn av zarni »

Skulle gjerne kjørt med deg jeg, men nå har jeg ikke hatt lappen i ett år engang så har dessverre ikke myndighet til det. Hadde samme utfordring som deg når jeg startet, ingen og kjøre med. La ut en annonse på finn oppdrag men denne ble raskt slettet, ikke visste jeg at øvelseskjøring mot betaling var forbeholdt trafikkskoler :knegg Så endte med å ta alt på trafikkskolen, ble heldigvis færre timer enn forventet, men allikevel ingen billig investering, men absolutt vell verdt det! Ønsker deg lykke til på veien mot førerkortet.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Svar