Salg av mc - delkasko vs full kasko

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Lego
Innlegg: 58
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Salg av mc - delkasko vs full kasko

Legg inn av Lego »

Jeg skal selge min Speed Triple R (pga. kjøp av ny sykkel). Jeg la ut sykkelen for salg for sent i forrige sesong, så har hatt den på vinterlagring, og har derfor redusert forsikringen til delkasko.

Det jeg lurer på er hvordan jeg stiller juridisk dersom en person kræsjer sykkelen under en prøvetur? Bør jeg ha full kasko på sykkelen før jeg lar noen prøvekjøre den, eller kan jeg skrive en kontrakt ala "you break it, you buy it"?
Og i så fall hva med "worst case" (for alle!) dersom vedkommende kjører seg i hel på prøveturen og etterlater sykkelen min i småbiter?

Setter pris på alle innspill og erfaringer rundt dette problemet.

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Salg av mc - delkasko vs full kasko

Legg inn av fjs »

Jeg tror mange som selger brukt sykkel ikke lar randoms prøvekjøre før de har penga i hånda. Jeg tror ikke jeg hadde latt noen gjøre det, kræsjer han og det er hans skyld smeller det godt i bonusen din og det blir dyyyrt med forsikring. Hvorvidt "you break it, you buy it" holder vet jeg ikke.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Salg av mc - delkasko vs full kasko

Legg inn av Bjerknez »

Tegn fullkasko for en måneds tid. Koster ikke all verden ekstra. Problem løst.

Lego
Innlegg: 58
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Salg av mc - delkasko vs full kasko

Legg inn av Lego »

Bjerknez skrev: 07 feb 2018, 15:05 Tegn fullkasko for en måneds tid. Koster ikke all verden ekstra. Problem løst.
Enig i det, men hvem betaler egenandelen da?

Har man i det hele tatt bonustap på sykkel? (Jeg mistet ikke bonus sist jeg kondemnerte en sykkel :crazy: :thumleft )

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Salg av mc - delkasko vs full kasko

Legg inn av Bjerknez »

I utgangspunktet du som står som forsikringseier. Men du kan opplyse fører hva egenandelen er på og at han må betale denne ved et uhell. Men bonusstapet må du ta selv evt.

Er nok derfor de fleste ikke låner bort sykkelen til hvem som helst. Spesielt ikke til unge uerfarne bedrevitere.

Du får kun bonustap hvis det er du som får skylden eller evt. ved delt skyld. Ved viltpåkjørsel (hjort, rådyr etc.) så tror jeg du slipper egenandel og bonustap hos noen selskap hvis du ringer politiet og får en fra viltnemda til å vitne.

Det skjedde meg meg i fjor med bil.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Salg av mc - delkasko vs full kasko

Legg inn av Stian87 »

Lego skrev: 07 feb 2018, 15:32
Bjerknez skrev: 07 feb 2018, 15:05 Tegn fullkasko for en måneds tid. Koster ikke all verden ekstra. Problem løst.
Enig i det, men hvem betaler egenandelen da?

Har man i det hele tatt bonustap på sykkel? (Jeg mistet ikke bonus sist jeg kondemnerte en sykkel :crazy: :thumleft )
Hvorvidt det blir bonustap avhenger av forsikringsvilkårene. Mange selskaper opererer med forskjellige regler på dette. F.eks. har DNB en greie om at du ikke mister bonus om du har 70 % + 5 år i bonus tror jeg, i tillegg er det ikke bonustap ved mindre reprasjoner (man får en gratis "bulk" i året")

Jeg ville vurdert å laget en kontrakt om at vedkommende som prøvekjører sykkelen må betale egenandel og eventuelt bonustap. Sørg for å få se førerkort og ta bilde av det. Tids og datostempling på bildet sammen med tidspunkt og dato for signering av kontrakten vil gi deg forholdsvis god trygghet.

NAF eller tilsvarende organisasjoner muligens også forbrukerrådet eller tilsvarende har sikkert noen utkast her.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Salg av mc - delkasko vs full kasko

Legg inn av Bjerknez »

Det er rart at det ikke går ann å kjøpe en slags "prøvekjøringsforsikring" eller noe? 200 spenn for en forsikring som feks. varer i 2 timer eller noe. Altså en forsikring som fritar utlåner for økonomisk ruin ved et uhell.

Er jo mange som prøvekjører rundt om kring og en slik type forsikring hadde vert gull.

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Salg av mc - delkasko vs full kasko

Legg inn av Faraday »

Gjenoppvekker tråden da det ser ut som at dere ikke kom frem til helt korrekt svar

Dersom en person er uaktsom så skal han erstatte tapet du lider, hvilket er det minste størrelsen av enten bonustap eller reparasjon utenom forsikring. Dersom dette var et hendelig uhell så må du dekke det selv.

Et tips: Det er blitt vanlig å forsikre kjøretøy KUN for eier. Det vil si at det kun er eier/deleier som har lov å kjøre kjøretøyet. Så hvis du ikke er interessert i testpiloter, kan du nevne at sykkelen kun er forsikret på deg.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Salg av mc - delkasko vs full kasko

Legg inn av Stian87 »

Helt klar Faraday. Men poenget med en forsikring og en avtale er å dokumentere ansvar. Det er også lettere å få et forsikringsselskap til å betale ut premie, enn en vanlig stakkar.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Lego
Innlegg: 58
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Salg av mc - delkasko vs full kasko

Legg inn av Lego »

Jeg har valgt å øke forsikringen til full kasko. Det blir det enkleste, og er kostnaden blir ikke så veldig mye høyere. (Er faktisk en veldig rimelig sykkel å forsikre...hint, hint ;) )

Sjobing
Innlegg: 13
Registrert: 22 feb 2017, 23:09
Motorsykkelen din: Honda CRF1000 DCT Afrika Twin

Re: Salg av mc - delkasko vs full kasko

Legg inn av Sjobing »

Jeg vet at dette ikke er spørsmålet i utgangspunktet her, men jeg lurer på hvordan du ville reagert om du kom får å se på/kjøpe mc av en som skal gjøre alle tiltak før en evt prøvetur?

Du kan mer en gjerne få ta kopi av førerkortet mitt før evt prøvekjøring, og setter selvfølgelig igjen min bil/sykkel under prøveturen, men hadde jeg blitt møtt med:
- du må betale før du kan prøve
- du kan ikke prøve for forsikring gjelder bare meg
- skrive kontrakt før prøvekjøring

Så skulle du hatt noe veldig spesielt om jeg ikke hadde tatt med pengene mine og handla med noen andre i steden.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Salg av mc - delkasko vs full kasko

Legg inn av cannon »

Sjobing skrev: 27 feb 2018, 16:49 Jeg vet at dette ikke er spørsmålet i utgangspunktet her, men jeg lurer på hvordan du ville reagert om du kom får å se på/kjøpe mc av en som skal gjøre alle tiltak før en evt prøvetur?

Du kan mer en gjerne få ta kopi av førerkortet mitt før evt prøvekjøring, og setter selvfølgelig igjen min bil/sykkel under prøveturen, men hadde jeg blitt møtt med:
- du må betale før du kan prøve
- du kan ikke prøve for forsikring gjelder bare meg
- skrive kontrakt før prøvekjøring

Så skulle du hatt noe veldig spesielt om jeg ikke hadde tatt med pengene mine og handla med noen andre i steden.
Enig med deg. Allikevel er jo dette opp til selger, og det er bare selger det går ut over.
Når jeg selger MC så er jeg tydelig på at prøvekjøring er det siste som skjer i salgsprosessen. "Testpiloter" og "dekksparkere" som ønsker å prøve om sykkeltypen passer eller faller i smak må dra et annet sted. Hos meg er prøvekjøring kun for å fastslå om sykkelen er i den stand den er beskrevet. Pris, betingelser, finansiering osv skal være avklart. Ingen grunn til å sende noen avgårde på sykkelen hvis de ikke har penger å betale med.
Allikevel kan man være uheldig, eller i verste fall bli lurt, men det handler om å redusere risikoen så mye som mulig. I den sammenheng er det kanskje aller viktigst å se an kjøperen, snakke sammen, sjekke FB og det som måtte være mulig å sjekke.

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Salg av mc - delkasko vs full kasko

Legg inn av Faraday »

Avsporer litt fra diskusjonen om skyldfordeling nå.

Kommer vel litt an på standen og alder til sykkelen det er snakk om. Hadde ikke sett på det som en selvfølge å få prøvekjøre en et års gammel sykkel. Men om jeg derimot skulle kjøpe en sykkel til 50.000kr fra 2000 med 30.000km på telleverket, hadde jeg satt pris på prøvekjøring ene og alene for å teste at alt er som det skal.

Jeg solgte en 10 år gammel sykkel for noen år siden og lot dem som var interessert få prøve. Selv om ene piloten kom rett fra biltilsynet med ny bokstav på sertifikatet :p

Svar