Råeste gatesykkel ever....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Råeste gatesykkel ever....

Legg inn av hakhap »

simpson skrev: 28 jan 2018, 20:37 I superbike vm blir det fortsatt V Twin siden R modellen ikke er klar med den nye motoren enda.
Når det er sagt, er det kun ZX10R som faktisk gjør ett seriøst forsøk på å følge utviklingen uten om Ducati.
I VM er det kun 2 merker som står på pallen, i hvert løp år etter år, så derfor blir Ducati og Kawa straffet med nye regler i år.
Jeg mener det er feil å begrense de beste fordi de har lykkes med utvikling, de burde heller stimulere til videre utvikling for resten av røkla som ikke lenger henger med.
Nå er det vel sånn at det er bare to Factory team og det er Kawa og Ducati? men ellers enig i at det blir feil å begrense WSBK, men det er litt kjedelig med samme vinnere vær helg da.

back on topic, ja den nye V4 til Ducati ser flott ut og skal bli artig å se litt flere tester etterhvert.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Råeste gatesykkel ever....

Legg inn av cannon »

Simpson: helt enig, dette er ganske sikkert et vinnerjern.
Foreløpig leveres den med 1100 cc og det går nok ikke i Superbike, med 4 sylindre. Standardutgaven veier 195 og har 214 på veiva. Der er bra, men ikke ekstremt. Speciale produseres i 1500 eks. Ikke lett få få tak i en sånn, tror jeg.
R-utgaven bør vel komme i liter-versjon, hvis ikke så har de jo ingenting i racing å gjøre. Det blir spennende å se hva som skjer. Hvis en liter-R utgave kommer med 215-220 hk så vil mange bli imponert.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Råeste gatesykkel ever....

Legg inn av simpson »

hakhap skrev: 28 jan 2018, 21:13
simpson skrev: 28 jan 2018, 20:37 I superbike vm blir det fortsatt V Twin siden R modellen ikke er klar med den nye motoren enda.
Når det er sagt, er det kun ZX10R som faktisk gjør ett seriøst forsøk på å følge utviklingen uten om Ducati.
I VM er det kun 2 merker som står på pallen, i hvert løp år etter år, så derfor blir Ducati og Kawa straffet med nye regler i år.
Jeg mener det er feil å begrense de beste fordi de har lykkes med utvikling, de burde heller stimulere til videre utvikling for resten av røkla som ikke lenger henger med.
Nå er det vel sånn at det er bare to Factory team og det er Kawa og Ducati? men ellers enig i at det blir feil å begrense WSBK, men det er litt kjedelig med samme vinnere vær helg da.

back on topic, ja den nye V4 til Ducati ser flott ut og skal bli artig å se litt flere tester etterhvert.
Aprilia, Suzuki, Honda, Yamaha, MV Augusta har rene fabrikks team mens bla BMW støtter private team, så det er egentlig ganske bra muligheter for alle å bli med på utviklingen.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Råeste gatesykkel ever....

Legg inn av simpson »

cannon skrev: 28 jan 2018, 21:38 Simpson: helt enig, dette er ganske sikkert et vinnerjern.
Foreløpig leveres den med 1100 cc og det går nok ikke i Superbike, med 4 sylindre. Standardutgaven veier 195 og har 214 på veiva. Der er bra, men ikke ekstremt. Speciale produseres i 1500 eks. Ikke lett få få tak i en sånn, tror jeg.
R-utgaven bør vel komme i liter-versjon, hvis ikke så har de jo ingenting i racing å gjøre. Det blir spennende å se hva som skjer. Hvis en liter-R utgave kommer med 215-220 hk så vil mange bli imponert.
R kommer, men ikke i år, racing er jo grunnen til at de allerede nå kommer med enda en versjon av Panigale.
Jeg tipper at det blir over 220 hk i den med 1000 cc, men vi får vente i spenning.
Det eneste som er så synd er at prisen dessverre blir i drøyeste laget, det er garantert.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Råeste gatesykkel ever....

Legg inn av cannon »

Jeg tror 220 er i overkant. Ikke fordi de ikke får det til, men fordi det blir for dyrt. Og jeg tror det er mye av årsaken til at mange av merkene holder litt igjen på effektutviklingen. Jeg tipper at en 5% effektøkning på std R-liter-motorer med +200 hk fordyrer sykkelen med 50 til 100 tusen. Serviceintervaller blir trolig betydelig kortere og servicekostnader blir betydelig høyere. Forsikringspremier blir også en utfordring.
Elektronikken tror jeg alle merkene har klart å kommersialisere etter utviklingen i racing. Beskrivelsen av elektronikk-funksjoner på tvers av merkene er til forveksling lik. Tror alle har adoptert såkalt 6-akse gyrosensor. Til racingformål har alle merkene langt mer sofistikert elektronikk enn det de leverer på skiltsykler.
Blir spennende å følge med på dette:)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Råeste gatesykkel ever....

Legg inn av simpson »

I racing så er det vel samme elektronikken på alle syklene, det er ett av problemene som de forskjellige merkene sliter med å få til å funke på nettopp sin modell.
Klart at alle kan ta ut mer av motorene men som du sier, det skal holde mange tusen km også.
Serviceintervaller er Ducati veldig bra på, 15.000 km på V4. Men jeg har hatt flere Ducatier og de har ikke vært billige å holde i drift

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Råeste gatesykkel ever....

Legg inn av cannon »

simpson skrev: 29 jan 2018, 08:04 I racing så er det vel samme elektronikken på alle syklene, det er ett av problemene som de forskjellige merkene sliter med å få til å funke på nettopp sin modell.
Klart at alle kan ta ut mer av motorene men som du sier, det skal holde mange tusen km også.
Serviceintervaller er Ducati veldig bra på, 15.000 km på V4. Men jeg har hatt flere Ducatier og de har ikke vært billige å holde i drift
Jeg tror en 220 hk 1000cc v4 vil slite big time med 15000 km intervall (og det ville en rekkefirer også ha gjort). Den vil bli en formidabel baneracer, men kanskje en for dyr og for krevende greie å ha til hverdagsbruk.
Poenget mitt med elektronikkforskjellene var at for eksempel Yamaha YEC ikke leverer samme sw-kitet til internasjonale superbiketeam som til oss YEC-amatører, og jeg tror HRC og de andre gjør det på samme måten. Vi prøvde å laste ned MAP'et fra en YEC Superbike (finsk toppteam) med min SW. Nytteløst.

Men igjen: jeg støtter din vurdering av V4'n fullt ut. Skulle vært gøy å få prøvd en på bane....og det tror jeg at jeg skal klare å få til:)

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Råeste gatesykkel ever....

Legg inn av Andreas »

simpson skrev: 29 jan 2018, 08:04 I racing så er det vel samme elektronikken på alle syklene, det er ett av problemene som de forskjellige merkene sliter med å få til å funke på nettopp sin modell.
Klart at alle kan ta ut mer av motorene men som du sier, det skal holde mange tusen km også.
Serviceintervaller er Ducati veldig bra på, 15.000 km på V4. Men jeg har hatt flere Ducatier og de har ikke vært billige å holde i drift
V4 får 12000km på OIL Service og 24000km på Desmo Service. Samme som de andre Panigalene, men uansett gode intervaller til å være slike sykler. Men det er ikke mange av disse syklene som ruller så langt på en sesong, se de fleste av de får nok en obligatorisk årlig service på kortere kjørelengder.. For banekjøring gjelder egne service intervaller, har ikke sett noe for V4 enda, men det er typisk 5000km på olje og 10000km for ventilklaringer osv.

Svar