Hjelp til kjøp av sykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville som nevnt valgt en MT07 over XJ6 når som helst, men det er ikke fordi XJ6 er en dårlig sykkel i seg selv. Jeg har ikke kjørte XJ6, men firesylindrede sykler i budsjettklassen av de jeg har kjørt av samme type er skikkelig triste saker. Da snakker jeg motormessig. Går som et uvær i forhold til de fleste biler, men karakteristikken er kjedelig.

En MT07 føles nok mye morsommere, har heftigere lyd og er mer "rampete".

Jeg vet at det er lett å la seg blende av en flungende ny motorsykkel til rundt 100.000,- (selv om jeg vet at du kikker på brukt her) men det er en grunn til at dem koster så lite. Sleng på 30-40.000 så har du en langt bedre sykkel i mine øyne. MT09 er feks. en råtass ii forhold til XJ6 vil jeg tro. Jeg har kjørt Honda CB600F som nok er i samme liga som XJ6 og det er rett og slett det kjedeligste øyeblikket jeg har hatt på en motorsykkel og jeg har kjørt/prøvekjørt ganske mange.

Hvis du egentlig ikke bryr deg så mye om motor og status etc og kan si dette med hånden på hjertet samtidig som om økonomi står på førsteplassen på lista, så har nok en XJ6 noe for seg.

MCTS
Innlegg: 27
Registrert: 18 jan 2018, 10:20
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 07 2018

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av MCTS »

Takk for svar folkens :)

Jeg har sett på Ducati monster, Kawasaki ER6n og Honda Hornet, Det viktigste for meg i valget av første sykkel har vært å ha nyere sykkel med garanti fra forhandler/importør og lett å håndtere samt høyde. Dette er som nevnt min første sykkel, og derfor ikke lyst til å legge mer enn 70k. Blir nok en mer spennende sykkel når jeg får taken på motorsykkel :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Bare for å oppklare litt.

Alt er spennende hvis du ikke har hatt sykkel før. Du kommer til å kose deg på sykkelen uansett hva du kjøper som førstesykkel. Svarene du fikk fra meg her er fra eget ståsted etter å ha kjørt noen sykler og kjent forskjellene.

Jeg kjørte en svær cruiser som førstesykkel og det er faktisk den sykkelen jeg har de beste minnene fra og husker best. Ikke var den noe fartsmonster (med dagens målestokk) og ikke var den så lett og manøvrere og jeg tror heller ikke folk snudde seg særlig etter den. Men du verden så mye glede den ga meg! :)

Jeg vil tippe det er uvant i starten og kjøre en ganske fremoverlent sykkel over lenger strekninger. Jeg kjører lett 80 mil på min S1000R på en dag, men det hadde jeg aldri klart den første turen eller de første ukene. Man må venne seg litt til det.

En cruiser er feks. en veldig flott tursykkel mener jeg. Du får jo en sykkel ala Yamaha XV950 (kalles vel "Bolt" tror jeg). Denne er ikke veldig dyr. Det er ikke en ekte cruiser, men en sykkel med ganske så behagelig sittestilling.

Ta også en titt på Suzuki SV650. Det er en twin og den er mer morsom og kjøre enn en firesylindret. Leeres Motorsport har en flungene ny overligger til 84.000. Faktisk en veldig fin sykkel. :)

http://leeres.no/leeres/produkt/sv650/

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Juicebox »

Man får jo tak i en relativt ny(altså med garanti) mt07 til 70k budsjettet ditt. Syns den er langt bedre enn XJ6. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor Yamaha fortsatt fører den når mt07 er på markedet med så bra anmeldelser. XJ6 tipper jeg folk skifter ut etter en halv sesong :P

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av kvase »

Du kom med et knall fint tilbuds link der Bjerknez -Men trådstarter har satt takhøyden på 70 lapper å da detter du ned på mye rart der -Men så en MT07 til ca 75 lapper med lav km på finn
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Ligger en til 69.000 her:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=105314589

Som du ser så holder dem seg utrolig bra i pris også. Du kan selge den igjen om to og nærnest få igjen pengene. Absolutt mye sykkel for pengene. Motoren oppleves omtrent som MT07. Har kjørt dem begge.

Både MT07 Og sv650 er vertfall to sykler jeg hadde vurdert hvis jeg hadde ditt budsjett.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev: 24 jan 2018, 16:31 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor Yamaha fortsatt fører den når mt07 er på markedet med så bra anmeldelser.
Det gjør de heller ikke! XJ6N og XJ6 DiversionF ble avløst av MT-07. Samtidig ble FZ8 avløst av MT-09. Siste produksjonsår for XJ6 var 2015.

MCTS
Innlegg: 27
Registrert: 18 jan 2018, 10:20
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 07 2018

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av MCTS »

Jeg vurderer nå Mt-07 som står hos forhandler i valdres til 75.000kr.

Problemet mitt nå er at jeg har vært litt rask på avtrekkeren, og signert og sendt av gårde kontrakt via mail til forhandler i tromsø.
vet dere om jeg kan angre? gjelder angrerett dersom jeg har inngått en avtale annet sted enn hos forhandler som i dette tilfelle?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av AJ »

MCTS skrev: 24 jan 2018, 18:03 Jeg vurderer nå Mt-07 som står hos forhandler i valdres til 75.000kr.

Problemet mitt nå er at jeg har vært litt rask på avtrekkeren, og signert og sendt av gårde kontrakt via mail til forhandler i tromsø.
vet dere om jeg kan angre? gjelder angrerett dersom jeg har inngått en avtale annet sted enn hos forhandler som i dette tilfelle?
Vil tror angreretten gjelder når kontraktsinngåelsen har skjedd utenfor selgers salgsted, dvs. på nett i stedet for fysisk i butikken.
Angreretten er i så fall 14 dager fra avtalen ble inngått under forutsetning av at selger har informert skriftlig om angreretten.
Hvis dette ikke er gjort utvides angreretten automatisk uten at jeg pr. nå husker hvor lenge.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

MCTS skrev: 24 jan 2018, 18:03 Jeg vurderer nå Mt-07 som står hos forhandler i valdres til 75.000kr.

Problemet mitt nå er at jeg har vært litt rask på avtrekkeren, og signert og sendt av gårde kontrakt via mail til forhandler i tromsø.
vet dere om jeg kan angre? gjelder angrerett dersom jeg har inngått en avtale annet sted enn hos forhandler som i dette tilfelle?
Husk at klargjøring etc pleier og komme i tillegg. Det skal evt. Stå i kontrakten. Tilstand på dekk er kjekk og vite. Er dem nedslitt blir det fort 4-5.000 til. Klargjøring pleier vel å ligge på rundt 3.000 vil jeg tro.

Hvor mye har den gått og er det tatt service på den? Hvis ikke må du i verste fall ut med noen tusen til. Sjekk dette kjapt :)
Kan være skummelt og kjøpe sykkel usett. Du vet jo aldri hva den har verdt med på. Kan være greot og ha med deg en kyndig før du signerer. En nyere MT07 er nok i god stand og er forhandler seriøs så skal han ha opplyst deg om det jeg nevener her.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Hvis det er denne sykkelen:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103838078

Så ser dekkene ok ut så vidt jeg kan se på bildene.

Husk at effektanlegget KAN gi deg problemer hvis det ikke er stemplet i vognkortet. Pass på at du får med deg det orginale anlegget i vertfall. For det kan blir dyrt hvis ikke dette følger med og du blir stoppet. Du får beskjed om å vise den, og da bør det orginale på. Tror jeg.

Er det ikke andre mangler og siste service er tatt samt at dere er enige om utgiftene jeg ellers nevnte så tror jeg du får en flott sykkel der, med skikkelig godlyd :)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Juicebox »

kjellv skrev: 24 jan 2018, 17:44
Juicebox skrev: 24 jan 2018, 16:31 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor Yamaha fortsatt fører den når mt07 er på markedet med så bra anmeldelser.
Det gjør de heller ikke! XJ6N og XJ6 DiversionF ble avløst av MT-07. Samtidig ble FZ8 avløst av MT-09. Siste produksjonsår for XJ6 var 2015.
Sorry mister.

Effektanlegg pleier vanligvis ikke å være et problem om man greier å bytte anlegget selv. Koster ikke noe å vise den hos svv, bare tid. Mivv anlegg pleier å være E-merket, men om man vil ha det på vognkortet så koster det omtrent 500kr sist jeg måtte endre mitt. Som oftest når man blir tatt på kontroll så pleier man som vanlig å få grønt kort om ting er E-merket om man ikke har endret noe på vognkortet. Personlig erfaring.
Sist redigert av Juicebox den 24 jan 2018, 18:56, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 24 jan 2018, 18:29
MCTS skrev: 24 jan 2018, 18:03 Jeg vurderer nå Mt-07 som står hos forhandler i valdres til 75.000kr.

Problemet mitt nå er at jeg har vært litt rask på avtrekkeren, og signert og sendt av gårde kontrakt via mail til forhandler i tromsø.
vet dere om jeg kan angre? gjelder angrerett dersom jeg har inngått en avtale annet sted enn hos forhandler som i dette tilfelle?
Husk at klargjøring etc pleier og komme i tillegg. Det skal evt. Stå i kontrakten. Tilstand på dekk er kjekk og vite. Er dem nedslitt blir det fort 4-5.000 til. Klargjøring pleier vel å ligge på rundt 3.000 vil jeg tro.

Hvor mye har den gått og er det tatt service på den? Hvis ikke må du i verste fall ut med noen tusen til. Sjekk dette kjapt :)
Kan være skummelt og kjøpe sykkel usett. Du vet jo aldri hva den har verdt med på. Kan være greot og ha med deg en kyndig før du signerer. En nyere MT07 er nok i god stand og er forhandler seriøs så skal han ha opplyst deg om det jeg nevener her.
Det pleier ikke være tillegg for klargjøringskosnader på brukt. Klargjøringskostnad på nye sykler er slik Bjerknez antyder, og det er forhandleren selv som bestemmer satsen i sin forretning. Denne skal dekke kostnaden forhandleren har ved mottak, utpakking, montering, klargjøring, avfallshåndtering og annonsering.
Angreretten er nok slik AJ beskriver tror jeg. Jeg jobber hos en forhandler, men vi har ikke hatt saker hos oss der kansellering av avtale/kontrakt har vært tema. Vi har derfor ikke satt oss veldig godt inn i dette. Gi bare beskjed (skriftlig eller på e-post) til forhandleren i Tromsø at du benytter angrefristen og kansellerer kontrakten. Ikke vent for lenge med dette..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 24 jan 2018, 18:46
kjellv skrev: 24 jan 2018, 17:44
Juicebox skrev: 24 jan 2018, 16:31 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor Yamaha fortsatt fører den når mt07 er på markedet med så bra anmeldelser.
Det gjør de heller ikke! XJ6N og XJ6 DiversionF ble avløst av MT-07. Samtidig ble FZ8 avløst av MT-09. Siste produksjonsår for XJ6 var 2015.
Sorry mister.

Effektanlegg pleier vanligvis ikke å være et problem om man greier å bytte anlegget selv. Koster ikke noe å vise den hos svv, bare tid.
Joda, det koster en god del hvis du ikke har orginalanlegget :thumleft

Men normalt følger dette med. Men krever en innsats og litt mekking i verste fall hvis du treffer den rette.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Juicebox »

Ja, selvklart :P Endret litt på posten min.
Om man er snill nok så får man låne originalt anlegg av en snill sjel. Mange mt07 eiere ;)

Svar