Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

[quote=ZZR-Erling post_id=333041
Å delta i møte mens man kjører, kan neppe kalles bærekraftig utvikling, heller trafikkfarlig!
[/quote]

Nå er det vel ingen som har kalt det bærekraftig utvikling heller. Og jeg kan ikke helt se hvorfor det er noe mer trafikkfarlig enn å snakke i telefonen via intercom.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror at uansett hva man gjør, enten om man sitter å snakker i intercom'en, eller klør seg i hodet så mister man en del av oppmerksomheten som skulle vært tilegnet andre ting. At det er mindre trafikkfarlig og snakke i handsfree vs mobiltelefon er nok helt sikkert sant, men skal man tenke 100% på trafikksikkerheten så er det mye som må forbys.

Det er vel hele tiden en balansegang dette hvor mye man skal gå på trafikksikkerheten løs før man har det for komfortabelt.

Jeg mener at det objektivt sett smarteste som har blitt innført med tanke på straff i trafikken er prikkbelastningen. Da kan ikke de rike herrer kjøre som dem vil uten at straffen kommer for en dag.

Jeg kjenner jo på det selv. Man kjører rundt med 6 prikker og selv en liten filleting vil gjøre at man mister førerkortet. Man tar det nok litt mer pent da vil jeg tro.

Men heldigvis starter jeg nå på blanke ark....igjen :knegg

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 10 jan 2018, 07:11 Jeg tror at uansett hva man gjør, enten om man sitter å snakker i intercom'en, eller klør seg i hodet så mister man en del av oppmerksomheten som skulle vært tilegnet andre ting. At det er mindre trafikkfarlig og snakke i handsfree vs mobiltelefon er nok helt sikkert sant, men skal man tenke 100% på trafikksikkerheten så er det mye som må forbys.
Enig med deg!
Ta eksempelet varm kaffe: Det er ikke forbudt å drikke kaffe mens man kjører, mens å snakke i håndholdt mobiltelefon er ulovlig.
Meeeeen hva slipper du lettest om noe oppstår?
Den glovarme kaffen eller telefonen?

Har veldig dårlig tro på menneskelig multitasking og mer selvkjørende kjøretøy.
Mange mener de takler multitasking godt og like mange tar feil! Man gjør nødvendigvis alle tingene litt dårligere når man sjonglerer med mange oppgaver!
Når man kjører MC bør man ha litt fokus på det, siden vi er omgitt av halvblinde idioter i flere tonn tunge stålbokser som beveger seg i relativt store hastigheter!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

Helt enig med dere. Det var forsåvidt også poenget mitt, uten at jeg kanskje fikk det frem så godt. Hvis man pendler hver dag er det fort gjort å bli ufokusert og at man sitter i sine egne tanker, eller hører på musikk. Jeg tror ikke å snakke i telefonen eller delta på møte nødvendigvis er noe mer trafikkfarlig
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Ronning »

Personlig mister jeg fokus i trafikken hvis jeg prater litt engasjert. Har kjørt på rødt lys en par ganger pga jabbsjukt kvinnfolk. Det var på et ukjent sted, vel og merke, men det er nå meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Bjerknez »

Uten at jeg faktisk tror at det er like farlig med Handsfri som med håndholdt mobil så må jeg allikevel si at handsfree for meg bare virker veldig unaturlig. Man sitter i bilen og snakker rett ut i luften. Så lenge man kjører bil med automat så kan jeg heller ikke se at det skal være så mye farligere å snakke i håndholdt telefon når man kjører.

Men her snakker jeg om og SNAKKE i telefonen og ikke fikle med den. Å sende SMS mens man kjører må jo være ti ganger farligere.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av kgjersda »

Litt utenfor tema, men siden vi er kommet innpå handsfree: https://www.youtube.com/watch?v=t5T14GDWymg
Mythbusters tester mobiltelefon i bruk vs fyllekjøring.

Overraskende resultat.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Fidel »

For min del er det ett fett hva som driver motoren - bensin, diesel, el, hydrogen, plutonium, antimaterie - bare jeg kan bruke MC'n slik jeg gjør det i dag: Kjøre nær sagt hvor som helst der det er noe som minner om vei, ha lang rekkevidde, og at "tankingen" går kjapt unna.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Proxy
Innlegg: 2
Registrert: 10 jan 2018, 14:12
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Proxy »

Jeg mener fremtiden er elektrisk uansett hvordan vi vrir og vender på det. Utviklingen av elektrisk MC har akkuratt startet og når barnesykdommene er borte og teknologien har blitt bedre vil vi se en naturlig overgang.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av gsx750_80 »

Fidel skrev: 10 jan 2018, 13:45 For min del er det ett fett hva som driver motoren - bensin, diesel, el, hydrogen, plutonium, antimaterie - bare jeg kan bruke MC'n slik jeg gjør det i dag: Kjøre nær sagt hvor som helst der det er noe som minner om vei, ha lang rekkevidde, og at "tankingen" går kjapt unna.
Jeg synes lyden er en vesentlig kvalitet ved en motorsykkel, og del av totalopplevelsen. Tanken på at en mc skal emittere omtrent like
mye lyd som en luftfukter har jeg ikke klart å venne meg til.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av gsx750_80 »

Proxy skrev: 10 jan 2018, 14:18 Jeg mener fremtiden er elektrisk uansett hvordan vi vrir og vender på det. Utviklingen av elektrisk MC har akkuratt startet og når barnesykdommene er borte og teknologien har blitt bedre vil vi se en naturlig overgang.
Når det gjelder elektriske kjøretøy er jo meningene delte. Her er i alle fall en som mener at spådommene om utbredelse av elektriske kjøretøy gjerne overestimerer andelen elektriske kjøretøy, av ulike årsaker.

- Om elektriske kjøretøy er miljøvennlige eller ei, avhenger av kilden til energien de lades med
"... If EVs are to reduce carbon emissions (and thus minimize the extent of global warming), their batteries must not be charged with
electricity generated from the combustion of fossil fuels. But in 2016, 68 percent of global electricity originated in fossil
fuels; 5.2 percent came from wind and solar and the rest from hydro energy and nuclear fission.
As a global mean, two-thirds of the electricity for an EV still comes from fossil carbon, but that fraction varies widely among countries
and within them. ..."
Og: " ..And even if EVs all ran on renewable sources of electricity, greenhouse gases would still be emitted during the production
of cement and steel for hydroelectric dams, wind turbines, and photovoltaic panels, and of course during the manufacture
of the cars themselves ..." .... "the manufacture of an EV creates three times as much toxicity as it does for a conventional
vehicle. This is mostly due to the greater use of heavy metals. Similarly, a detailed comparative life-cycle analysis, published in the
Journal of Industrial Ecology, found the production of EVs to involve substantially higher toxicity, both to human beings
and to freshwater ecosystems. ..."

hele artikkelen:
http://vaclavsmil.com/wp-content/upload ... 2.2017.pdf
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av KåreDump »

gsx750_80 skrev: 10 jan 2018, 14:31 Jeg synes lyden er en vesentlig kvalitet ved en motorsykkel, og del av totalopplevelsen. Tanken på at en mc skal emittere omtrent like
mye lyd som en luftfukter har jeg ikke klart å venne meg til.
:twothumbs: :twothumbs: :twothumbs:
Kunne ikke vært mer enig!!
Dersom den ikke bråker og rister så gidder ikke jeg mer!! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 10 jan 2018, 12:45 Uten at jeg faktisk tror at det er like farlig med Handsfri som med håndholdt mobil så må jeg allikevel si at handsfree for meg bare virker veldig unaturlig. Man sitter i bilen og snakker rett ut i luften. Så lenge man kjører bil med automat så kan jeg heller ikke se at det skal være så mye farligere å snakke i håndholdt telefon når man kjører.

Men her snakker jeg om og SNAKKE i telefonen og ikke fikle med den. Å sende SMS mens man kjører må jo være ti ganger farligere.
Det der er nok en vanesak Bjerknez, var ihvertfall det for meg. Nå er jeg fullstendig komfortabel med å snakke i handsfree uansett hva jeg gjør wllee hvor jeg befinner meg. Jeg foretrekker det helt klart. Jeg har sånn telefonsystem i bilen og det er utrolig digg
:thumleft

Enig i at lyd er en del av totalopplevelsen. Greit nok på bil, det er mer fremkomstmiddel, komfort og praktisk. Men en motorsykkel skal bare være gøy!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Juicebox »

Syke greier det her. Kawasaki utfordrer Yamahas Niken ganske heftig.


Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

Artig, men for min del blir aldri en motorsykkel med tre eller flere hjul en motorsykkel. Må nok si at Kawaen var strået kulere enn Niken, men er vel litt frem i tid uansett
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar