Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 28 jun 2018, 22:42
FredrikE24 skrev: 09 jan 2018, 22:32 Det er som nevnt tidligere en Brudeli-patent. Først vist i Autofil.
Se klippet fra program 8 i 2006, fra 9:40 og utover.
https://tv.nrk.no/serie/autofil/OUHA12000806/01-05-2006
Plukket opp tidsskriftet Motorcycle på en tur til Newcastle (UK) forrige uke. Der var det en 9 siders artikkel om Yamaha Niken, med
mye skryt av Yamaha's innovasjonsevner. Har kun skumlest, men kunne ikke registrere at Brudeli-patent(er) var nevnt med et eneste ord.
Skuffende.
https://auto.ndtv.com/news/yamaha-buys- ... er-1795864
PS: Det ser ut som om Niken muligens er konstruert på litt andre prinsipper,men som en artikkel sa - Yamaha later til å ha seriøse planer mtp 3-hjulinger.
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av AJ »

@gsx750_80:
Når først oppkjøpet er gjort er det vel antakelig ikke å forvente at Yamaha tar bryet med å nevne dette... :-k .
Burde gjort det, selvfølgelig. Men ikke overraskende at de ikke gjør det...

Så hva med Niken? Framtidens MC... Skal bli spennende så se. Selv synes jeg konseptet er interessant, men tviler på at Niken viser vei til hva framtidens MC vil bli.
Tror nok heller at el-MC'er vil være mer aktuelle. Dessverre, vil mange, meg selv inkludert, antakelig si... :sorry ...

I et MC fremtidsscenario vil nok også dette med selvkjørende kjøretøy være avgjørende. Noe som antakelig ligger langt fram i tid siden dette krever langt bedre infrastruktur enn hva vi har i dag med tanke på sikrest mulig veimerking og andre viktige sensorvarslere som skal til for at bilers og evt. motorsyklers sensorer skal kunne sørge for best mulig selvkjøringssikkerhet.
Å kjøre MC blir vel trolig forbudt før vi kommer så langt :-k .

Håper dette ligger laaaangt fram i tid, til etter at min tid her på kloden er over...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Bjerknez »

Har sett noen youtubevideoer av Niken og jeg klarer ikke helt å se hvordan denne skal gjøre noen suksess. Det meldes om noe bedre grep fremme, men det hjelper jo ikke så mye når bakenden ikke henger med.... den oppleves også som fremtung, og bremsene er vist heller ikke noe å skrive hjem om.

En sykkel med noe bedre grep (fremme) men med mindre nedleggsvinkel, middelmådige bremser, føles fremtung etc.

Hadde den hatt slik «rammelåser» som gjør at man kan sitte på den stillestående uten beina i bakken samt at man kunne kjørt den med bil lappen, så hadde jeg fort sett en større kundegruppe, men slik det er nå så ser jeg rett og slett ikke poenget.

Men... det er noe nytt og yamaha tør og prøve nye ting. Den ser også ganske tøff ut, på en måte. Ikke koster den all verden heller. (200.000). Men næææhhh.....

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 28 jun 2018, 23:02 Så hva med Niken? Framtidens MC... Skal bli spennende så se. Selv synes jeg konseptet er interessant, men tviler på at Niken viser vei til hva framtidens MC vil bli.
Tror nok heller at el-MC'er vil være mer aktuelle. Dessverre, vil mange, meg selv inkludert, antakelig si... :sorry ...

I et MC fremtidsscenario vil nok også dette med selvkjørende kjøretøy være avgjørende. Noe som antakelig ligger langt fram i tid siden dette krever langt bedre infrastruktur enn hva vi har i dag med tanke på sikrest mulig veimerking og andre viktige sensorvarslere som skal til for at bilers og evt. motorsyklers sensorer skal kunne sørge for best mulig selvkjøringssikkerhet.
Å kjøre MC blir vel trolig forbudt før vi kommer så langt :-k .

Håper dette ligger laaaangt fram i tid, til etter at min tid her på kloden er over...
Tror heller ikke Niken er fremtiden, jeg håper indet minste ikke det. Kan ikke helt forstå hvilke fordeler den skal ha som skal gjøre den til frwmtidens motorsykkel. Da vil jeg heller ha el-mc for å være helt ærlig.

Ang dette med selvkjørende biler. Den teknologien er ganske imponerende allerede i dag, bilene greier å kjøre i kompliserte trafikksituasjoner omtrent helt uten uhell. Noe man vel ikke kan si for mennesker. Jeg kan ikke helt se at det er nødvendig med store infrastrukturelle endringer, men EU greier vel sikkert å koke opp noe uansett.

Jeg er mer spent på hvordan de skal løse de moralske og juridiske dilemmaene. Hvem er ansvarlig om bilen dreper noen i selvkjørende modus? Sjåføren? Bilselskapet? Verkstedet? Mange mener sjåføren, men det blir for lettvint etter min mening, særlig vil det være urimelig om man ikke kan overta manuell styring. Hvordan blir reglene for «sjåføren»? Kan man se på TV, fikle med dingser elle drikke alkohol?

Det jeg virkelig har troen på er selvkjørende elektrisk tungtransport og persontransport. Tenk de økonomiske, samfunnsmessige og miljøgevinstene. Tungtransport som kan kjøres uten fører trenger ikke hviletid, kan kjøre på tidspunkrer som er ugunstige for mennesker men gunstige for alle andre rundt.

Hva har alt dette å si for motorsykkel? Vanskelig å si, men jeg tror i hvertfall det vil ta lenger tid før mc reguleres enn annen trafikk.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Grendel »

Selvkjørende biler er avhengig av tydelig og god merking av veiene. Der har vi et problem i Norge med dårlige veier, lange smale strekninger og sne/islagte veier halve året. Utfordring, ja.

Dette kan selvfølgelig løses med pålegg fra EU, men da med en regning ikke jeg vil ha.

Selvkjørende MC kan nok komme det også. Har lest om disse som ordner nedlegg, oppbremsing i sving etc selv. Hvordan blir kjøregleden? Teknologisk utfordring å lage og å programmere, ja. Men hvordan blir gleden med å kjøre dette etterpå? Helt sikkert rågøy første 15 minuttene.

Niken var omtalt som noe helt annet i MC-avisa. Det spørs om det blir noe slikt som kommer. Markedet blir bredere. Selvkjørende MC, vanlige MC, triker, Niken'er....


8-)

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Bjerknez »

Grendel skrev: 29 jun 2018, 09:01 Selvkjørende biler er avhengig av tydelig og god merking av veiene. Der har vi et problem i Norge med dårlige veier, lange smale strekninger og sne/islagte veier halve året. Utfordring, ja.

Dette kan selvfølgelig løses med pålegg fra EU, men da med en regning ikke jeg vil ha.

Selvkjørende MC kan nok komme det også. Har lest om disse som ordner nedlegg, oppbremsing i sving etc selv. Hvordan blir kjøregleden? Teknologisk utfordring å lage og å programmere, ja. Men hvordan blir gleden med å kjøre dette etterpå? Helt sikkert rågøy første 15 minuttene.

Niken var omtalt som noe helt annet i MC-avisa. Det spørs om det blir noe slikt som kommer. Markedet blir bredere. Selvkjørende MC, vanlige MC, triker, Niken'er....


8-)

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Du skriver på en måte som om dette er noe som skjer over natten. Dette vil komme veldig gradvis. Bilene blir "smartere" og smartere, veiene blir sagte men sikkert oppgradert (først motorveiene). Akkurat som el-bilene, røykeloven og en haug andre ting.

Trekker du meg 30.000 over skaddeseddelen på en lønning blir jeg grinete og vrang. Trekker du de 30.000 kronene over 100 år så kan jeg leve med det.

Jeg er også i mot selvkjørende biler hvis noe slikt skulle komme i salg i dag. Grøss og gru. Men jeg vet at det kommer på sikt og brått en dag blir vi nok modne for det også :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

Hvorfor er du mot selvkjørende biler? Fordi det er kjedelig? Når disse er klare for veien er de vel bedre sjåfører en de aller fleste mennesker.

Skjønner ikke helt motstanden mot selvkjørende biler. Flytrafikken styres av datamaskiner, lyskryss, strøm, vann, våpen... ting som er mye viktigere enn personbilen.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Sakkle »

Stian87 skrev: 29 jun 2018, 12:04 Hvorfor er du mot selvkjørende biler? Fordi det er kjedelig? Når disse er klare for veien er de vel bedre sjåfører en de aller fleste mennesker.

Skjønner ikke helt motstanden mot selvkjørende biler. Flytrafikken styres av datamaskiner, lyskryss, strøm, vann, våpen... ting som er mye viktigere enn personbilen.
Kan ikke svare for andre, men jeg er ikke imot selvkjørende biler. De er på vei og det har jeg ingen problemer med. Det må jo gås opp en del lover or regler osv. men...

Det jeg ER imot er at vi kun skal ha selvkjørende kjøretøyer og at man ikke skal ha mulighet til å ta seg en kjøretur "på egenhånd". Kjøretøyer er transportmidler, ja, men jeg er da ikke den eneste (på et MC forum) som synes det er kos å kjøre seg en tur i fint vær.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 29 jun 2018, 12:13
Stian87 skrev: 29 jun 2018, 12:04 Hvorfor er du mot selvkjørende biler? Fordi det er kjedelig? Når disse er klare for veien er de vel bedre sjåfører en de aller fleste mennesker.

Skjønner ikke helt motstanden mot selvkjørende biler. Flytrafikken styres av datamaskiner, lyskryss, strøm, vann, våpen... ting som er mye viktigere enn personbilen.
Kan ikke svare for andre, men jeg er ikke imot selvkjørende biler. De er på vei og det har jeg ingen problemer med. Det må jo gås opp en del lover or regler osv. men...

Det jeg ER imot er at vi kun skal ha selvkjørende kjøretøyer og at man ikke skal ha mulighet til å ta seg en kjøretur "på egenhånd". Kjøretøyer er transportmidler, ja, men jeg er da ikke den eneste (på et MC forum) som synes det er kos å kjøre seg en tur i fint vær.
Er ikke så fan av den ideen personlig. Men det visst ganske sannsynlig at det blir en realitet. Klart du kan alltids kjøre på bane.

Samtidig er det svært mange potensielle fordeler med at det kun er selvkjørende biler. Man slipper folk som kjører som tullinger, folk som kjører i fylla, folk som er for dårlige til å kjøre, trøtte, slitne, ukonsentrerte osv. Bedre trafikkavvikling, mer miljøvennlig, mindre risiko. Samfunnsnytten i disse tingene veier etter min mening tyngre enn min glede av å kunne kjøre selv. Men det er ikke akkuratt noe jeg ser frem til for å si det sånn...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar