Utgåtte modeller - skatt eller skrap?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Utgåtte modeller - skatt eller skrap?

Legg inn av AJ »

Jeg var nettopp innom KTMs nettsider og ser her at sykkelen jeg har ikke lenger skal selges her i landet. Super Adventure 1290 kom i 2015 og fikk i 2016 en "T" i tillegg til modellnavnet siden den fikk to søsken samme år, nemlig "S" og "R" modellen.

Dette betyr åpenbart at den opprinnelige Super Adventure 1290 blir en utgått sjeldenhet på samme vis som Stelvio'en jeg hadde.
At den skulle "forsvinne" etter kun to år må jeg si overrasker meg en god del :-k .

Man får jo ikke gjort noe fra eller til med denslags, men gjør seg noen tanker om det jeg spør om i trådtittelen. Sitter man igjen med en en sjelden "skatt" eller "skrap" med stort verditap?

Selv er jeg storfornøyd med min 1290 SA, som jeg sterkt vurderer å beholde en sesong til og kanskje lenger enn det.
Men om jeg skulle finne på å selge eller bytte den inn i ny sykkel neste år, noe jeg har gjort meg noen tanker om å gjøre, så lurer jeg naturligvis på om hvordan dette vil påvirke salgs- og evt. innbyttepris :scratch .

Noen andre her inn med samme dilemma? Interessant å høre hva dere tenker i så fall.

En annen side med utgåtte modeller er jo at man sitter på en sjeldenhet som i egenskap å være nettopp det kan være interessant å beholde... ;)

Så... "skatt" eller "skrap". Hva tenker folket?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Utgåtte modeller - skatt eller skrap?

Legg inn av LarsE »

Tenker at det har nøyaktig null og niks å si for bruktsalget. Hadde muligens hjulpet litt hvis det var en litt spesiell modell, men denne har jo for lengst blitt erstattet av en forbedret modell.

Hadde KTM gått konkurs hadde nok prisene falt som stein i vann, slik som f.eks SAAB gjorde. Det da pga usikkerhet med deletilgang og servicer/reperasjoner. Dette er jo ikke noe problem for 1290 SA eiere siden KTM fortsatt består og produserer deler og gjerne tar inn sykkelen din for servicer og arbeid.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utgåtte modeller - skatt eller skrap?

Legg inn av AJ »

LarsE skrev: 24 nov 2017, 19:29 Tenker at det har nøyaktig null og niks å si for bruktsalget. Hadde muligens hjulpet litt hvis det var en litt spesiell modell, men denne har jo for lengst blitt erstattet av en forbedret modell.
Motor og drivverk er jo fortsatt det samme.
Det nye er nytt avansert instrumentpanel, nøkkelløst tenningssystem og enkelte andre detaljer. Og akkurat den utviklingen går med rasende fart for tiden.
Det de nye modellene ikke er bedre på er tankkapasiteten som er blitt redusert fra 30 liter til 23 eller 24 liter (husker ikke nøyaktig i farten...).

Uansett er det alltid interessant å følge med på hva som skjer med bruktprisene på utgåtte MC-modeller.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Utgåtte modeller - skatt eller skrap?

Legg inn av TGR »

Trur ikke du behøver å bekymre deg. Store enduroer er jo etterhvert svært populære allround-sykler. I tillegg flommer vel ikke markedet over av KTMer, så det vil nok alltid være noen som ser etter et pent eksemplar av arten. I så måte trur mer på skatt enn skrap.

Om man ser på prisutviklingen på R1200GS de siste 10-12 år, så holder de seg forbausende godt i pris, på tross av stadig nye modeller, og bøttevis av sykler i markedet. Selv eldre 1100er og 1150er står seg jo enda bra, om de er i bra skick.

Svar