Sykkelkjøp - A WIP

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av kjellv »

Faraday skrev: 12 jan 2018, 20:46
kjellv skrev: 12 jan 2018, 20:32
Faraday skrev: 12 jan 2018, 19:15
edit: Forresten! Ryker ikke garantien når man begynner å styre med powercommander og ECU flash?
Jepp.. Det skal du i hvert fall ha i bakhodet at det kan skje.
Dette gjelder i hvert fall hvis det skjer noe med motoren, og at det kan være en sannsynlig sammenheng med dette. Produsent, importør og forhandler har naturlig nok ikke lyst til å betale for en reparasjon hvis de kan slippe. Slik er det bare. Finnes det noe slikt å bemerke så møter du muligens en tung kamp..
Er det noen måter å flashe ecu og fortsatt være på forhandlerens gode side? Noen sykler blir jo veldig forbedret etter en flash
Tvilsomt.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Stian87 »

Garanti, som skal gi deg noe mer en rettighetene etter forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven kan det settes vilkår ved. Du vil imidlertid ha dine rettigheter i behold etter regelverket. Så fremt ikke mangelen kan tilskrives noe du har foretatt deg. Hvis risikoen for mangler stiger etter en flash høres det ut som en dårlig ide spør du meg.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av cannon »

Faraday skrev: 12 jan 2018, 20:46
kjellv skrev: 12 jan 2018, 20:32
Faraday skrev: 12 jan 2018, 19:15
edit: Forresten! Ryker ikke garantien når man begynner å styre med powercommander og ECU flash?
Jepp.. Det skal du i hvert fall ha i bakhodet at det kan skje.
Dette gjelder i hvert fall hvis det skjer noe med motoren, og at det kan være en sannsynlig sammenheng med dette. Produsent, importør og forhandler har naturlig nok ikke lyst til å betale for en reparasjon hvis de kan slippe. Slik er det bare. Finnes det noe slikt å bemerke så møter du muligens en tung kamp..
Er det noen måter å flashe ecu og fortsatt være på forhandlerens gode side? Noen sykler blir jo veldig forbedret etter en flash
Ja. Spør forhandler på forhånd og få et evt positivt svar dokumentert. Enhver oppegående forhandler bør forstå at en riktg utført mapping gjør sykkelen mer robust mot motorskader.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1300
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av biker7 »

cannon skrev: 14 jan 2018, 07:58
Faraday skrev: 12 jan 2018, 20:46
Er det noen måter å flashe ecu og fortsatt være på forhandlerens gode side? Noen sykler blir jo veldig forbedret etter en flash
Ja. Spør forhandler på forhånd og få et evt positivt svar dokumentert. Enhver oppegående forhandler bør forstå at en riktg utført mapping gjør sykkelen mer robust mot motorskader.
..Tviler vel kanskje på om forhandler skriftlig vil gå god for dette.. :-k
En "flashing" vil nok i de fleste tilfeller være bra for motoren, men med miljøkravene som gjelder på nye sykler så vil nok ikke disse da bli oppfylt.. Og en forhandler vil vel neppe ha det skriftlig på sin kappe å være et ulovlig miljøsvin vil jeg tro..

Men i mine øyne mener jeg at "flashing" burde være greit i forhold til garanti :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av kjellv »

biker7 skrev:
cannon skrev: 14 jan 2018, 07:58
Faraday skrev: 12 jan 2018, 20:46
Er det noen måter å flashe ecu og fortsatt være på forhandlerens gode side? Noen sykler blir jo veldig forbedret etter en flash
Ja. Spør forhandler på forhånd og få et evt positivt svar dokumentert. Enhver oppegående forhandler bør forstå at en riktg utført mapping gjør sykkelen mer robust mot motorskader.
..Tviler vel kanskje på om forhandler skriftlig vil gå god for dette.. :-k
En "flashing" vil nok i de fleste tilfeller være bra for motoren, men med miljøkravene som gjelder på nye sykler så vil nok ikke disse da bli oppfylt.. Og en forhandler vil vel neppe ha det skriftlig på sin kappe å være et ulovlig miljøsvin vil jeg tro..

Men i mine øyne mener jeg at "flashing" burde være greit i forhold til garanti :)
Kan ikke tenke meg at noen forhandler skriftlig vil gjøre dette. Det er importør og produsent som har det økonomiske ansvar for reklamasjoner. Hvis en reklamasjonssak avslås der, vil i så fall vedkommende forhandler ha tatt på seg dette ansvaret.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av mekkern »

klart et "sjangsespill" med reflash av ecu-men realistisk: hvor mange motorer havarerer i løpet av garantitiden? eller reklamasjonstiden for den del?

Er jo noen tilfeller fra Triumph BMW og Ducati men dette har vært feil som er kjente fra fabrikk og fikset på recall/garanti uten større prob. på de fleste.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Faraday »

BUMP

Begynner å klø i lommeboka nå. Bilen ble i januar måned helt nedbetalt. Så sykkelkjøp nærmer seg med stormskritt. Har observert at en MT09 har vært på finn i snart fire måneder (!!). Er ganske lite med "ekstra stæsj" med akkurat denne, men den i alle fall rett farge. Men siden den har vært ute såpass lenge kan selger være litt medgjørlig med prisen.

Eller burde jeg ha is i magen og vente litt ut mot våren? Kan tenke meg at sykler med litt mer utstyr gjerne vil koste litt mer, og spesielt nærmere sesongstart.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av kjellv »

Faraday skrev: 12 feb 2018, 22:25 BUMP

Begynner å klø i lommeboka nå. Bilen ble i januar måned helt nedbetalt. Så sykkelkjøp nærmer seg med stormskritt. Har observert at en MT09 har vært på finn i snart fire måneder (!!). Er ganske lite med "ekstra stæsj" med akkurat denne, men den i alle fall rett farge. Men siden den har vært ute såpass lenge kan selger være litt medgjørlig med prisen.

Eller burde jeg ha is i magen og vente litt ut mot våren? Kan tenke meg at sykler med litt mer utstyr gjerne vil koste litt mer, og spesielt nærmere sesongstart.
Dette er en forhandlerannonse, de kjøpes for et helt år. Ikke alltid annonsene slettes med det samme ved salg heller. Har du vært i kontakt med selger og diskutert med dem?
Prisen er nok noenlunde riktig. Denne er ett år gammel, og praktisk talt ikke kjørt. Tdl. eier er også en av dem som ikke liker det originale skiltopphenget, dette som henger i en arm fra svingarma. Sånn er det bare, noen liker det, andre ikke.
Føler du at dette er den sykkelen du ønsker deg, så ta en telefon til selger. Kanskje får du et godt tilbud på den. Ikke forvent at prisen faller nærmere sesongstart, det gjør den ikke.
Lykke til :thumleft

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Faraday »

kjellv skrev: 12 feb 2018, 22:54
Faraday skrev: 12 feb 2018, 22:25 BUMP

Begynner å klø i lommeboka nå. Bilen ble i januar måned helt nedbetalt. Så sykkelkjøp nærmer seg med stormskritt. Har observert at en MT09 har vært på finn i snart fire måneder (!!). Er ganske lite med "ekstra stæsj" med akkurat denne, men den i alle fall rett farge. Men siden den har vært ute såpass lenge kan selger være litt medgjørlig med prisen.

Eller burde jeg ha is i magen og vente litt ut mot våren? Kan tenke meg at sykler med litt mer utstyr gjerne vil koste litt mer, og spesielt nærmere sesongstart.
Dette er en forhandlerannonse, de kjøpes for et helt år. Ikke alltid annonsene slettes med det samme ved salg heller. Har du vært i kontakt med selger og diskutert med dem?
Prisen er nok noenlunde riktig. Denne er ett år gammel, og praktisk talt ikke kjørt. Tdl. eier er også en av dem som ikke liker det originale skiltopphenget, dette som henger i en arm fra svingarma. Sånn er det bare, noen liker det, andre ikke.
Føler du at dette er den sykkelen du ønsker deg, så ta en telefon til selger. Kanskje får du et godt tilbud på den. Ikke forvent at prisen faller nærmere sesongstart, det gjør den ikke.
Lykke til :thumleft
Har snakket med selger, og den var i all høyeste grad enda til salgs. Har fått grønt lys fra bank, og har luktet smått på forsikringsselskap. Mulig jeg blir klar til sesongstart :crazy:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av AJ »

Faraday skrev: 14 feb 2018, 20:01
Har snakket med selger, og den var i all høyeste grad enda til salgs. Har fått grønt lys fra bank, og har luktet smått på forsikringsselskap. Mulig jeg blir klar til sesongstart :crazy:
Kjør på :mc1 !
Dette kan vel ikke bli annet enn bra :crazy: .
Snart er det mars og våren og ny sesong nærmer seg med stormskritt :sunny: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Faraday »

Jeg ringer sørover i morgen tidlig med gladnyhetene til forhandleren :knegg

Da er det store spørsmålet om jeg skal kjøpe noe ekstrautstyr til sykkelen først som sist :P

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av kjellv »

Faraday skrev: 14 feb 2018, 20:15 Jeg ringer sørover i morgen tidlig med gladnyhetene til forhandleren :knegg

Da er det store spørsmålet om jeg skal kjøpe noe ekstrautstyr til sykkelen først som sist :P
Det virker som vi kan starte gratulasjonsrunden nesten med det samme nå :yeyeye

Det kan jo hende du får en pakkepris med noe tilleggsutstyr i handelen, det er bare å begynne å skrive ønskelista. Til denne sykkelen er det utrolig stort utvalg. Bare fra Yamaha finnes det over 50 varenummer å velge mellom, men alle de store utstyrsleverandørene har lange lister til MT-09. Den selger så innmari bra over hele verden, så denne er en gullgruve for utstyrsleverandørene.
Er du fingernem så monterer du vel utstyret selv også? Da har du litt kosearbeid mens du venter på at snøen skal smelte bort.. :prf

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Relax »

En av de tøffere syklene i den klassen, det...særlig i riktig farger

Det blir vel før og etter bilder og visning av alt "extras" som kommer på! Morsomt å følge med på dette! :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Bjerknez »

Faraday skrev: 14 feb 2018, 20:15 Jeg ringer sørover i morgen tidlig med gladnyhetene til forhandleren :knegg

Da er det store spørsmålet om jeg skal kjøpe noe ekstrautstyr til sykkelen først som sist :P
Ekstrautstyr JEG ville tatt med hvis det ikke var montert fra før er:

1. Effektpotte (for lydens skyld)
2. Varmeholker
3. Kortere skiltoppheng
4. Radiatorbeskyttelse
5. Bagasjeløsning evt.
6. Velte beskyttelse rundt motor.

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Sykkelkjøp - spørsmål om bruktpris og finansiering...

Legg inn av Faraday »

Tail tidy og justerbare hendler er allerede satt på. Utover det satser jeg på å skaffe led blinklys, radiatorbeskytter, og velteklosser. Eksosanlegg får jeg ta i ettertid.

I første omgang skal jeg ha en skikkelig hjelm. Samt jakke, hansker, sko og bukse..

Svar