De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av AJ »

En artig 5-på-topp liste, må jeg si...
All grunn til å tro at den er rimelig subjektiv og ikke basert på grundige tester utført av kvalifiserte folk.
For øvrig mange kandidater som ikke ble "nominert". Bl.a. flere Triumph, BMW og Yamaha modeller.

Men morsomt å se at den lille Benelli eventyreren kaprer femteplassen:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

At KTM troner øverst er ikke dog ikke akkurat spesielt overraskende... :P :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av Bjerknez »

Den beste rendyrkede adventure sykkelen i MITT hode er nok BMW GS1200. Ikke er den sprekest motormessig og ikke ser den spesielt bra ut, men jeg tror jeg ville valgt denne hvis jeg ble tvunget til å kjøre gjorden rundt.

Men... bare synsing...

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av TGR »

Nå har jo R1200GS vært kronet til "kongen" i dette segmentet ganske lenge, og er vel pt mest solgte mc i Europa.
Men verden går jo videre, så kan hende andre nå haler innpå, og sniker seg forbi. Hva vet vel jeg om det.....
Og desto bedre for oss som ikke ønsker å svi av 300k for en ny mc da, at markedet kanskje snart flommer over av grisebillige GS'er .. :crazy: :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av AJ »

Triumph Tiger Explorer 1200 og Yamaha Super Ténéré 1200 er også verdige kandidater, vil jeg tro.
Selv om noen av de første Explorer modellene slet med problematiske motortopper, som endte med motorhavari for flere eiere.
ST'en til Yamaha virker å være en solid maskin uten kjente problemer, selv om tiden en smule kanskje har løpt litt fra den med årene... :-k .

Selv kunne jeg nok begitt meg ut på verdensomspennende tur med en KTM 1290 SA uten betenkeligheter ut fra den erfaringen jeg har etter snaue 55K km. på to sesonger...
En fantastisk sykkel på alle mulige måter :twothumbs: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av BAJAZZ »

Alle disse syklene i dette segmentet er kjøretøyer i toppklassen. Man gjør ingen feil uansett hvem man velger. Vi er alle ulike, og må tilpasse sykkelen etter kroppsfasong, høyde, ergonomi, samt selve kjøreopplevelsen da.
Har selv hatt flere av disse, nå sist gang en KTM 1290 Super Adventure T. En vanvittig sykkel på alle måter, og motormessig helt i øverste sjiktet. Litt tekniske problemer i startgropa, men dette tok forhandleren seg elegant av, og ordnet opp umiddelbart.
Om du liker et virkelig råskinn med fart og ytelse, men samtidig vil ha en turkamerat med høyreist kjørestilling og god lastekapasitet, og utover dette mulighet til å ta sykkelen litt utafor asfalten, så er denne absolutt å anbefale. 160 hk, og kun 223 kg, samt overbevisende gode kjøreegenskaper gjør denne robuste maskinen til en verdig kandidat, i alle fall til de som vil ha noe som "sparker fra" litt ekstra.
Var uheldig og punkterte med denne, så jeg sendte den på verksted for å bytte bakdekket, og i mellomtiden var jeg så dum og prøvekjørte en ny Triumph Street Scrambler 900. Fy feite, jeg (eller rettere sagt sykkelen) var solgt etter 5 minutters kjøretur! For en sykkel, og for en kjøreglede!
Jeg satt med kronisk bredt smil under hele kjøreturen, og nøt dette enkle men samtidig nydelig estetiske produktet.
Har alltid sett på Triumph som noe gammelt Engelsk ræl fra 60 tallet, og aldri hatt noe forholdt til dette varemerket. Vel, med disse egenskapene, og denne kjøregleden, så var ikke veien lang til å prøvekjøre storebroren i adventure-segmentet også, som nå hadde blitt oppgradert på mange områder. Du verden, igjen ble jeg helt satt ut, og ble øyeblikkelig fasinert av denne store tunge maskinen. Tiger 1200 Explorer veier over 250 kilo, men så fort den begynte å rulle, så var den så letthåndterlig som noe annet jeg har kjørt. Her kan du legge deg ned i svingene, spinne på grusen, nyte mila på motorveien, og kjøreegenskapene ellers opplevde jeg nærmest som helt fortreffelige.
Med mine 195 cm og nesten 100 kg, så var ergonomien også overbevisende. For meg, så er dette det mest komfortable jeg noensinne har kjørt. Stabil og lettkjørt, elektrisk justerbar vindskjerm, varme i setet og holker, og med 140 hk, så flyttet det seg jammen i meg fort nok også. Ikke så spenstig og eksplosiv som 1290,n, men langt bedre å kjøre langtur med. Så plutselig satt jeg der med to nye Triumph,r, og KTM,n har fått en ny eier. Både Ducati og BMW hadde fått noen nye modeller(Multistrada Enduro, GS Rally), og jeg var selvfølgelig innom og prøvekjørte disse grundig før jeg tegnet under kontrakten. Hadde også en eldre(?) GS (2015) på lån noen dager, for å teste ut denne nærmere, men med min kroppsfasong, så var det Tiger,n som overbeviste mest denne gangen.
Vel, uansett, kjøp sykkel med hjertet og følelser, ta deg tid til å prøve ut de interessante modellene. For bra er de alle sammen. Det er etter 5-6 timer i salen en ofte kjenner de store forskjellene. Og lev ut drømmene dine. Det koster, men investeringene er absolutt å forsvare. MC kjøring og opplevelsene dette fører med seg er sunt for helsa di(så lenge du holder sykkelen på veien da). Lykkehormonene jubler, så bare klem til :twothumbs:

ZZR-Erling

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ville prøvd Honda Africa Twin.. Den er noe lettere og ikke så mye "bælverk" 😉

Bilde

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av BAJAZZ »

Dette er også en super sykkel, hadde den faktisk en ukes tid da KTM,n slet litt med elektronikken. Fikk den som lånesykkel hos CBP i Skien, og denne var det faktisk automat på. Hadde jeg kjørt mer utenfor veien enn på veien, så ville den vært et godt alternativ. Større hjul og høy bakkeklaring gjør den virkelig rampete, og den kjører nok fletta av flere av sine større artsfrender ute i periferien. Fin lyd også :twothumbs:
Automat er veldig bra i mange tilfeller, men jeg kommer aldri til å velge det på min motorsykkel...
Uansett, har sett mange av den på veien, så det er tydelig at den har slått godt an. Nok et eksempel at smaken er som baken :D

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av simpson »

Det som er litt interessant er når Ducati kom med Multistrada fikk den masse negativ omtale for den hadde 17" framme og bak og dermed ikke var en adventure siden den ikke hadde 19" framhjul.
Som liksom var malen for adventure.
Min BMW har 21 " framhjul, hva er den da?
Morro og se at segmentet adv forandre seg og at for eksempel Tracer, med samme hjulopsettet blir sett på som en adv men Mutistrada ble slaktet for det samme,
Hva er en ADV? Gatesykkel med oppreist stilling eller en sykkel med litt offroadegenskaper?'
Er det sånn at en adv er en sykkel der du kan kjøre mange mil på vanlig vei med komfort og ha krefter i overflod med kjøreegenskaper som en R sykkel på svingete vei eller at du faktisk kan kjøre på grusvei og litt i røffere terreng?
De fleste av toppmodellene i ADV segmentet står ikke mye tilbake i forhold til resten av utvalget i sortimentet
fra samme fabrikant,

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av kvase »

Hva som er Bælverk" eller ikke er som BAJAZZ sier smaken er som baken der å - trur nokk de fleste av de mc i dette segmentet er bra - For min del klarer ikke bli fan mc boy av verken den ene eller andre - Sier bare Lysta på bare en til er større en lommeboka kan tåle -Fortsatt god hjul
1526774_1605215909699454_4240680678030032877_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av BAJAZZ »

Utfordringen er å finne en sykkel som man kan bruke til "alt", og som samtidig skal ha optimale egenskaper på alle områder.... Og det er som kjent vanskelig å få til. Ofte blir de store adventure-syklene noe store og tunge, men for å kunne ta mye bagasje, kanskje to personer, samt videre være sterke, komfortable og stabile, så må det nesten bli slik. På veien er de helt supre, selv om en "Goldwing" komfortmessig sannsynligvis ville være bedre. Kommer du uti bløtt ulendt terreng, så vil en lettere "enduro" type være å foretrekke. Og skal du kjøre sportslig og veldig fort, så må man velge noe annet igjen..... Og av og til skal man bare en liten tur ned til by,n for å ta seg en is i finværet,
og da er en liten letthåndterlig cafe-racer å foretrekke. Og ideelt sett da, så ender man opp med to sykler. Og da koster det plutselig mye penger igjen, og man får dobbelt opp med veiavgifter og forsikringer, samt at man skal ha plass til det også da.
Både KTM.s 1290 SA, BMW GS og Triumph,s Tiger(Multistrada, Super Tenere og Hondas Crosstourer også)har jo "truffet" godt på mye av dette, men de kan som sagt fort ble litt store og tunge.
Traff en kar i Telemark i sommer, som kanskje hadde funnet noe av det mest ideelle??? Han kjørte en ganske ny KTM 1090, og hadde lastet den opp med "løse myke saler" og toppboks, men fikk likevel med seg alt han trengte. Klær, telt soveposer, mat, kaffe, primus, etc....
Når han med letthet hadde pelt sykkelen helt ren etter langturen, så hadde en smidig rask lettkjørt pedlersykkel i det hverdagslige, lett å komme av og på.
Duger utmerket til å dra ned til by,n for å ta seg en is også. Videre er den ikke større at den faktisk kan gjøre vei i vellinga i skauen og ute i terrenget også, om du velger rett dekktype..
Eller om du bare rett og slett vil "lufte ventilen oppe i topplokket litt", og ta deg en spontan tur på noen svingete fine veier i nærområdet, kjenne humøret stige, fryde seg og smile bredt under hele turen, kanskje kuliminere det hele med et ekte "lykke-hyl" :yeyeye
Sykkelen veide kun 205 kg, men hadde likevel 125 hk! Med dette ligger du godt over de fleste i denne klassen. Tror dette må være noe av det mest fornuftige kjøpet du kan gjøre... en skikkelig allrounder!
Ellers så kjører jo enkelte jorda rundt med alt mulig annet da, alt i fra Vespa 125cc scootere, til digre Harley choppere, som dem laster opp til bristepunktet. Men likevel, de har det sikkert like moro, selv om komforten sikkert ikke kan sammenlignes med en ny moderne adventure sykkel. Uansett, det er øyeblikket og opplevelsen til den hver enkelte som teller :twothumbs:

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av pingvin »

"IF YOU WANT TO KNOW TRUTH ABOUT ADVENTURE BIKES, READ THIS" :thumleft

https://thebikeshow.co.za/true-review-adventure-bikes/

Satt på spissen...men har da noen treffere. Selv er jeg visstnok "special brand of stupid" :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 27 des 2017, 22:15 "IF YOU WANT TO KNOW TRUTH ABOUT ADVENTURE BIKES, READ THIS" :thumleft

https://thebikeshow.co.za/true-review-adventure-bikes/

Satt på spissen...men har da noen treffere. Selv er jeg visstnok "special brand of stupid" :)
:knegg
Litt småartig den der.
Men neppe særlig opplysende for de som er ute etter met utfyllende info om syklene... :roll .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av LarsE »

pingvin skrev: 27 des 2017, 22:15 "IF YOU WANT TO KNOW TRUTH ABOUT ADVENTURE BIKES, READ THIS" :thumleft

https://thebikeshow.co.za/true-review-adventure-bikes/

Satt på spissen...men har da noen treffere. Selv er jeg visstnok "special brand of stupid" :)
Hehe, herlig den der. Og som 690 SMC-R eier (enn så lenge) så må jeg si meg rimelig enig i det han skriver om Enduroen, ikke akkurat noe "verden rundt" komfort på den (ikke slik den kommer ut av fabrikken vert fall), heller tur-retur den lokale matbutikken og er du skikkelig utholden så kan du ta en ekstra runde i en rundkjøring på veien. :knegg

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 27 des 2017, 23:36 :knegg
Litt småartig den der.
Men neppe særlig opplysende for de som er ute etter met utfyllende info om syklene... :roll .
Nja...mer opplysende enn videoen i starten, ser mest ut som en som vært på messe, filmet litt, googlet vekt/hk og snekret sammen en video, ga meg egentlig ingenting :roll

Synes faktisk nokså opplysende, alle vet at alle sykler i dag egentlig er veldig bra så da blir det å trekke frem de mest negative sidene...og synes de lykkes bra, ikke kjørt alle syklene på lista men beskrivelsene stemmer bra på de har kjørt/eid.

Men for all del, har lest mange kilometer med tester jeg, bra med forskjellige vinklinger :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: De fem beste adventuresyklene? Noe ikke alle er enige i, kanskje...?

Legg inn av pingvin »

LarsE skrev: 28 des 2017, 20:59Hehe, herlig den der. Og som 690 SMC-R eier (enn så lenge) så må jeg si meg rimelig enig i det han skriver om Enduroen, ikke akkurat noe "verden rundt" komfort på den (ikke slik den kommer ut av fabrikken vert fall), heller tur-retur den lokale matbutikken og er du skikkelig utholden så kan du ta en ekstra runde i en rundkjøring på veien. :knegg
Faktisk hatt 690SMC selv også. Utrolig gøy på svingete småveier...forferdelig på ren transport :sorry

Hadde 701 Enduro i Namibia i april, den ene dagen startet med 45mil rett frem på asfalt i 140kmt, knallvær og en del giraffer og annet å se på...men forferdelig dag. Men fort glemt når kommer på single trail, da er alt annet enn 690/701 langt bak :twothumbs: Så da ble det 690 enduro når kom hjem.

De fleste syklene i videoen er asfaltsykler som kan kjøres på grus, veldig spent på hva KTM790 Adventure får til, klarer den å kombinere mye av offroadegenskapene til 690 (les: lav vekt, helst rundt 170kg) med noe av touring/asfaltegenskapene til 1090/1290? Og Tenere 700 men litt dårlig følelse etter bildene fra messe, virker mer touring enn rally...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar