Nytt fra Yamaha

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av BC45 »

AJ skrev: 28 okt 2017, 10:12
cannon skrev: 28 okt 2017, 10:03 Mt09 er jo en wheeliemaskin. Er det gøy med denne varemopeden da????
Wheelies bryr jeg meg ikke så mye om.
Men kom til å tenke på en ting; Niken kan fort bli en vinterfavoritt blant de som holder på med MC-kjøring på den tiden av året :crazy: .
Jeg gjør alt jeg kan for å unngå wheelies med mt-09`n. Ligger så godt jeg kan over styret ved akselerasjon. Nei, det kommer jeg ikke til å savne, snarere tvert i mot.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av cannon »

Det der var en fleip. Men jeg tror denne konstruksjonen er relativt tung i fronten. Og hvis den ikke holder seg oppreist av seg selv så gir den kansje ingen fordeler på vinterføre. Grep foran er uansett ikke et problem på vanlige veisykler.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av mekkern »

Ligner jo en del på en avansert rullator.
Men fra fleip til undring-hvorfor?
For meg er ikke dette en «motorsykkel» men en «invalidesykkel / for spesielle behov» på lik linje med andre 3 hjulinger. noen andre grunner til 2 forhjul på en veisykkel? Blir nok ikke mer lettstyrt heller md mer gyroeffekt.

Men smaken er som baken- delt.
Sikkert fin for noen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av FredrikE24 »

Finnes ørten Oslo-pendlere med trehjuling. Kjører i kollektivfelt, lane-splitter(det er ikke noe problem med bredden..) og betaler de i bommen? Hvordan skal de klare det? Ikke blir de fotografert, og skiltet henger nå bak.

Nå som vinteren nærmer seg, så er det stort sett bare trehjulinger som kjører + noen andre vinterkjørere på to hjul.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Bjerknez »

BC45 skrev: 28 okt 2017, 09:45
Bjerknez skrev: 28 okt 2017, 03:00 Er det noen her som kan finne en passende kundegruppe for denne?
Tja, en kundegruppe kan jo være sånne som meg. Godt voksne menn som liker ny teknologi og som er åpne for å prøve noe nytt som ikke passer inn i en allerede etablert bås :P
Jeg tviler ikke på at det finnes en og annen som har lyst på en slik, men jeg regner med at Yamaha ønsker å sikte seg på et litt større marked enn dette? Så sant dette ikke da bare er et pr stunt for å skape litt bless over en oppstylet MT09 med to hjul forran?

En Snøscooter ser jeg behovet med. Den funker utmerket i snølent terreng og et must for mange. Dette kan man skape et levebrød av som produsent. Jeg forstår også vannscooter. En artig liten bademaskin som skyter i fra seg og et artig leketøy.

Men denne trhjulingen finner jeg ikke noe marked for overhodet. Hvis man ser bort fra en og annen som synmes det hadde vert kult med en slik. Spørsmålet er nemlig: Ville du faktisk seriøst vurdert en slik til en nette sum av 250.000 eller mer?

Prisen er tatt rett ut av eget hode, men den kommer nok til å koste vesentlig mer enn MT09 og med de norske avgiftene så vil vel også en slik doning forbruke mer suppe og derav vil vel også avgiftene si sitt?

Men ja... isolert sett så er den litt tøff faktisk. Men hvem sikter dem seg inn på?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Juicebox »

“Ikke for å være negativ”, men den var dritstygg. Ser ikke meningen med en slik en eller generelt trikes enn at de med vansker kan kjøre et kjøretøy som er nærmest tohjuling.
Hva er så spennende med denne?

Cam am og resten av gjengen :sick:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 28 okt 2017, 17:39 “Ikke for å være negativ”, men den var dritstygg. Ser ikke meningen med en slik en eller generelt trikes enn at de med vansker kan kjøre et kjøretøy som er nærmest tohjuling.
Hva er så spennende med denne?
I mitt hode er dette en typisk ting man vil prøve men som man aldri ville kjøpe. Bytt ut motoren med et batteri og senk prisen ned på et nivå med de billigere el-bilene så er man i mål. Da har man en kundegruppe tror jeg. De som bare trenger en A-B kjøretøy til jobben men samtidig ha følelsen av frihet blir nok truffet. I tillegg bli det brått gratis i BOM og kollektivfelt også for denne.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Juicebox »

I mitt hode så tenker jeg bare hvor flaut det er å kjøre den... tenk å stå i kø med den under rushen. Lite sannsynlig for lanesplitting. Nei, dum ting å ha om det blir en pendlerkjøretøy!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 28 okt 2017, 17:50 I mitt hode så tenker jeg bare hvor flaut det er å kjøre den... tenk å stå i kø med den under rushen. Lite sannsynlig for lanesplitting. Nei, dum ting å ha om det blir en pendlerkjøretøy!
Ikke 100% enig med deg, men jeg tenker mer på hva Yamaha har tenkt med denne. :scratch

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av BC45 »

Bjerknez skrev: 28 okt 2017, 17:33
BC45 skrev: 28 okt 2017, 09:45
Bjerknez skrev: 28 okt 2017, 03:00 Er det noen her som kan finne en passende kundegruppe for denne?
Tja, en kundegruppe kan jo være sånne som meg. Godt voksne menn som liker ny teknologi og som er åpne for å prøve noe nytt som ikke passer inn i en allerede etablert bås :P
Jeg tviler ikke på at det finnes en og annen som har lyst på en slik, men jeg regner med at Yamaha ønsker å sikte seg på et litt større marked enn dette? Så sant dette ikke da bare er et pr stunt for å skape litt bless over en oppstylet MT09 med to hjul forran?

En Snøscooter ser jeg behovet med. Den funker utmerket i snølent terreng og et must for mange. Dette kan man skape et levebrød av som produsent. Jeg forstår også vannscooter. En artig liten bademaskin som skyter i fra seg og et artig leketøy.

Men denne trhjulingen finner jeg ikke noe marked for overhodet. Hvis man ser bort fra en og annen som synmes det hadde vert kult med en slik. Spørsmålet er nemlig: Ville du faktisk seriøst vurdert en slik til en nette sum av 250.000 eller mer?

Prisen er tatt rett ut av eget hode, men den kommer nok til å koste vesentlig mer enn MT09 og med de norske avgiftene så vil vel også en slik doning forbruke mer suppe og derav vil vel også avgiftene si sitt?

Men ja... isolert sett så er den litt tøff faktisk. Men hvem sikter dem seg inn på?
Jeg sier ikke at jeg skal ha meg en slik trehjuling, men at jeg synes den ser spennende ut. Jeg vil veldig gjerne prøve en for å finne ut av eventuelle fordeler og ulemper den har i forhold til en tohjuling. For min del er nok mulighet for å bruke bussfila såpass viktig at Niken mest sannsynlig ikke blir aktuell uansett. Skulle det derimot vise seg at den har noe spesielt å by på, så kanskje. I reklamevideoen er det tydelig at det trekkes paralleller til carving på ski. Jeg husker jeg var litt skeptisk da carving-ski kom på markedet for mange år siden, hvorfor skulle de være så mye bedre enn de gamle skia mine. Carving ble en revolusjon innen alpint og i dag selges kun carving-ski. Om Niken har noen spesielle, nyttige og morsomme egenskaper vi ikke får med to hjul, må man jo finne ut av ved selv å teste.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Bjerknez »

Hvis dette bare er snakk om en skisse på pairet som tok litt overhånd og ble satt i produksjon så ser jeg den. Men hvis dem har en seriøs tanke rundt denne så bær dem sette inn en el-motor og selge den ut for rundt 150.000-200.000,-. Da har du brått en kundegruppe, selv om dette ikke blir meg.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kgjersda »

Denne skal i produksjon. Den var et konsept i 2016 (ref artikkel fra april 2016 http://www.visordown.com/news/new-bikes ... ch-by-2018 )
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 28 okt 2017, 18:05
Juicebox skrev: 28 okt 2017, 17:50 I mitt hode så tenker jeg bare hvor flaut det er å kjøre den... tenk å stå i kø med den under rushen. Lite sannsynlig for lanesplitting. Nei, dum ting å ha om det blir en pendlerkjøretøy!
Ikke 100% enig med deg, men jeg tenker mer på hva Yamaha har tenkt med denne. :scratch
Jeg skal ikke uttale meg om hva Yamaha har tenkt, eller hvilke kundegrupper de ser for seg.
Men vi kan godt ha i tankene at Yamaha produserer for verdensmarkedet. Lille Norge er et svært lite marked i denne sammenheng, og antakelig ikke tatt hensyn til i det hele tatt.
Men jeg synes det er bra at enkelte produsenter tenker utenfor boksen og er villig til å satse mange millioner på er annerledes produkt. Vi vet ingenting om fremtiden, hvilke motorsykler som vil være i markedet om f.eks 10 år. Husk at andre produsenter har hatt bra suksess med trehjulede kjøretøy før. Til og med en snøscooter med hjul har solgt bra (CanAm Spyder), denne har ingen muligheter til legge seg over i sving for å motvirke G-krefter. NIKEN har denne muligheten til en viss grad, men noe kneskrap blir det ikke av det.
Jeg ville bli overrasket om Bjerknez hadde kjøpt seg en NIKEN, jeg kjenner ham godt nok til det. Men det finnes mange her i landet som kunne tenke seg dette, som er villig til å bruke penger på noe nytt og annerledes. Jeg hadde nok ikke kjøpt den selv jeg, men jeg ville nok stå langt framme i køa for prøvekjøring :thumleft

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av BC45 »

Må si jeg er spent på hva Niken har å tilføre mc-verdenen :)

Her fra Eicma- se 1.23 ut i filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=pVzYAr8rTKA

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

BC45 skrev: 11 nov 2017, 12:26 Må si jeg er spent på hva Niken har å tilføre mc-verdenen :)

Her fra Eicma- se 1.23 ut i filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=pVzYAr8rTKA
Ja det skal bli spennende å følge utviklingen framover. Jeg vil nok tro det kommer flere slike fra flere produsenter framover. Jeg har lest litt og deltatt litt i andre fora enn her, og det verserer en del misforståelser om NIKEN rundt om. Blant annet at denne er stiv, og kanskje et godt alternativ for funksjonshemmede.
Det er den ikke! I alle fall ikke for funksjonshemmede som ikke kan kjøre motorsykler på to hjul. Det er ingen funksjoner i denne som gjør at du kan stoppe på rødt lys uten å støtte den med beina, akkurat som en hvilken som helst annen MC.
Fordelene med den er bedre bakkekontakt med forhjulene, særlig i sving og ved nedbremsing. 45 grader nedleggsvinkel holder rikelig for de aller fleste, men der stopper det altså. Da er det heller ikke mer igjen av "pysestripa" på bakhjulet.
Jeg ser i vedlagte produktbrosjyre at motoreffekten er oppgitt til 115 hk. Det stemmer ikke med det jeg fikk høre i Italia tidligere i uka, der var det sagt 134hk. Det er tatt ut mer effekt av motoren for å kompensere for høyere vekt enn MT-09 som har samme motor.
2018 Yamaha NIKEN.pdf
DSC_1018.JPG
DSC_1019.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar