Nytt fra Yamaha

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av AJ »

simpson skrev: 04 mai 2020, 04:20 Men det er jo spesielt at en produsent sier at vi lager en motorsykkel, så stygg, så spesiell, så ukonvensjonell at vi ikke regner med selge mange men bruker 100 vis av millioner på dette allikevel?
Nei, det er noe som skurrer.
Alle produsenter lager ting for å selge og tjene penger, så enkelt er det.
Yamaha er en interessant produsent som på en del områder skiller seg fra de fleste andre MC-produsenter.
De lagde jo også denne GTS modellen med den høyst spesielle navstyringssvingarmen til forhjulet. Den ble heller ingen storsuksess.
Samme kan også sies om TRX 850 modellen.
Den mer vanlige TDM 850/900 skilte seg ut da de kom.
Og nå slutter Yamaha med FJR modellen etter å ha gjort rimelig omfattende oppgraderinger på denne modellen og samtidig ser det ut til at de lar XT1200/Super Ténéré også "dø" i stedet for å oppgradere den til å bli en sterkere konkurrent til GS, Multistrada og Super Adventure.
Selv synes jeg det er spesielt rart at de ikke legger mer arbeid i akkurat denne modellen...

Men Yamaha fortjener kred. for at de tar sjanser og har vilje og evne til å vise hva de kan.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av simpson »

Jeg er enig i at Yamaha har litt baller og tør og prøve med noe nytt og utadisjonelt.
Men reagerer på utsagn om at de ikke har store forhåpninger om at dette skal selge.
Da kan de bare gjøre som mange andre og lage en konseptsykkel, teste litt interesser på messer osv isteden for å utvikle og sette i gang full produksjon, en skikkelig markedsføring med bla Rossi i lanseringen, og så påstå at dette har vi ikke trua på skal selge og treffe bredt.
Det er der det skurrer for meg.
Hadde dette vært en spesiell sykkel som er laget i ett meget begrenset antall, noe som Ducati har tradisjon for å gjøre, så kunne jeg kanskje ha skjønt litt av det, men dette er jo absolutt ikke en sykkel i den kategorien.
Men hvem vet, om kanskje 20-30 år blir dette en klassiker som er ettertraktet nettopp fordi det ble en tilsynelatende flopp? I så fall ikke første gang i historien at det skjer.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 04 mai 2020, 13:14 Da kan de bare gjøre som mange andre og lage en konseptsykkel, teste litt interesser på messer osv isteden for å utvikle og sette i gang full produksjon, en skikkelig markedsføring med bla Rossi i lanseringen, og så påstå at dette har vi ikke trua på skal selge og treffe bredt.
Det er der det skurrer for meg.
Aner ikke. Jeg har som sagt dette kun fra en Yamaha selger. Vet ikke hvor han fikk den informasjonen fra.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av simpson »

Sakkle skrev: 04 mai 2020, 14:13
simpson skrev: 04 mai 2020, 13:14 Da kan de bare gjøre som mange andre og lage en konseptsykkel, teste litt interesser på messer osv isteden for å utvikle og sette i gang full produksjon, en skikkelig markedsføring med bla Rossi i lanseringen, og så påstå at dette har vi ikke trua på skal selge og treffe bredt.
Det er der det skurrer for meg.
Aner ikke. Jeg har som sagt dette kun fra en Yamaha selger. Vet ikke hvor han fikk den informasjonen fra.
Har hørt dette fra flere Yamaha forhandlere.
Etter lanseringen som de hadde bla på Eicma tydet lite på at de ikke hadde ambisjoner om å selge.
Men etter lanseringen har det vært mistenkelig stille.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Bjerknez »

Men jeg tenker litt sånn at, hvis veigrepet kun er minimalt bedre, så ser jeg ikke det store behovet for å kjøpe en sykkel med to fremhjul, som også da vil bli dyrere og vedlikeholde etc. Hadde den hatt hold funksjon, så tja... da ser jeg plutselig fort en kundegruppe.

De som er redd for å miste veigrepet kjører vel uansett såpass friskt fra før, at en slik sykkel ikke vil by på særlig mer vil jeg tro.

Men ja, jeg må insrømme at sykkelen vertfall i det minste ser litt barsk ut. Det skal den ha. Men to fremhjul gir den på en måte litt rullator preg synes nå jeg.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av niko »

Juicebox skrev: 03 mai 2020, 19:20
niko skrev: 03 mai 2020, 17:35 Så de i bruk på Tour de France. Til slik bruk må de jo være glimrende. Politi? Lege?
Hvorfor?
Etter selv å ha sitti bakpå med kamera og filma sykkelløp så tror jeg både fører og fotograf setter pris på ekstra stødighet. :) Det gjør kanskje utrykningspersonell også, siden de antagelig ikke først og fremst er ute etter kjøreopplevelsen?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Juicebox »

AJ skrev: 04 mai 2020, 10:04 Men Yamaha fortjener kred. for at de tar sjanser og har vilje og evne til å vise hva de kan.
Jeg vet ikke helt. De fleste i bransjen har nok kunnskapen til å produsere noe lignende. Teknologien er ikke nytt og jeg vet ikke helt hva man har fått ut av niken som man ikke visste fra før?

Det å si at Yamaha fortjener creeds for det her er som å si at en kokk fortjener creeds for sin eplekake når kunden bestilte 35 dagers dry aged t bone steak. Eplekaken er sikkert god, men en t bone er den ikke uansett hvordan man snur og vender på den.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av AJ »

Juicebox skrev: 04 mai 2020, 15:33 Det å si at Yamaha fortjener creeds for det her er som å si at en kokk fortjener creeds for sin eplekake når kunden bestilte 35 dagers dry aged t bone steak. Eplekaken er sikkert god, men en t bone er den ikke uansett hvordan man snur og vender på den.
Ok... :scratch ?
Det var da en underlig sammenligning... :eh .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av simpson »

niko skrev: 04 mai 2020, 15:21
Juicebox skrev: 03 mai 2020, 19:20
niko skrev: 03 mai 2020, 17:35 Så de i bruk på Tour de France. Til slik bruk må de jo være glimrende. Politi? Lege?
Hvorfor?
Etter selv å ha sitti bakpå med kamera og filma sykkelløp så tror jeg både fører og fotograf setter pris på ekstra stødighet. :) Det gjør kanskje utrykningspersonell også, siden de antagelig ikke først og fremst er ute etter kjøreopplevelsen?
Bedre stabilitet?
Er dette bare tatt fra fra Yamaha sin promotering?
Tidligere er det brukt vanlige motorsykler uten noen problemer.
Har selv aldri hatt en ustabil motorsykkel.
Kanskje Yamaha har sponset Tour the France for å promotere Niken?
Ser ingen annen grunn til å bruke den da de andre syklene har levert perfekte TV bilder

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av niko »

simpson skrev: 04 mai 2020, 18:35
niko skrev: 04 mai 2020, 15:21
Juicebox skrev: 03 mai 2020, 19:20
niko skrev: 03 mai 2020, 17:35 Så de i bruk på Tour de France. Til slik bruk må de jo være glimrende. Politi? Lege?
Hvorfor?
Etter selv å ha sitti bakpå med kamera og filma sykkelløp så tror jeg både fører og fotograf setter pris på ekstra stødighet. :) Det gjør kanskje utrykningspersonell også, siden de antagelig ikke først og fremst er ute etter kjøreopplevelsen?
Bedre stabilitet?
Er dette bare tatt fra fra Yamaha sin promotering?
Tidligere er det brukt vanlige motorsykler uten noen problemer.
Har selv aldri hatt en ustabil motorsykkel.


Kanskje Yamaha har sponset Tour the France for å promotere Niken?
Ser ingen annen grunn til å bruke den da de andre syklene har levert perfekte TV bilder
Det er ikke syklene som leverer TV-bildene. Og jeg veit ikke om syklene blir mer stabile, men jeg vil tro - særlig når man krypkjører en time eller to i bratt motbakke - at det er mindre slitsomt på tre hjul enn to.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Juicebox »

AJ skrev: 04 mai 2020, 15:38
Juicebox skrev: 04 mai 2020, 15:33 Det å si at Yamaha fortjener creeds for det her er som å si at en kokk fortjener creeds for sin eplekake når kunden bestilte 35 dagers dry aged t bone steak. Eplekaken er sikkert god, men en t bone er den ikke uansett hvordan man snur og vender på den.
Ok... :scratch ?
Det var da en underlig sammenligning... :eh .
Det var ment at eplekaken ikke er noe nytt. Hvorfor gi eplekaken creeds da? Jeg syns ikke at Yamaha skal få creeds for niken. Hva er nytt og hva ble lært av den?

3 hjuling har blitt gjort flere ganger før. Jeg har enda ikke sett en 3 hjuling med suksess. Det å gjøre det samme og forvente et annet resultatet er galskap.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 04 mai 2020, 19:01
AJ skrev: 04 mai 2020, 15:38
Juicebox skrev: 04 mai 2020, 15:33 Det å si at Yamaha fortjener creeds for det her er som å si at en kokk fortjener creeds for sin eplekake når kunden bestilte 35 dagers dry aged t bone steak. Eplekaken er sikkert god, men en t bone er den ikke uansett hvordan man snur og vender på den.
Ok... :scratch ?
Det var da en underlig sammenligning... :eh .
...Jeg har enda ikke sett en 3 hjuling med suksess...
Forsiktig nå... :lol
50084125-FAFC-417C-8154-469D2054E3DA.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Juicebox »

Tviler på at noen har klart å leve av å bare selge/lage disse trehjulingene. De ble også tatt med i regnestykket mitt da jeg skrev det jeg skrev 👌

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Sakkle »

Selv synes jeg 2 hjul er ett mer en nødvendig. Forbeholdt pyser og jentunger...

BildeBilde
Sist redigert av Sakkle den 06 mai 2020, 18:10, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kgjersda »

Ser at Yamaha har regulert prisene. Nå gikk mt10 Sp opp enda 8000kr.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Svar