Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Jompa »

ZZR-Erling skrev: 01 sep 2017, 18:32 Tipper ladetrykket blir helt mikroskopisk,mest bare for å kunne skrive TURBO på kåpene.
Mikroskopisk ? Hvis Suzuki lager en 1000 cc turbosykkel kommer den til å ha størst effekt av alle serieproduserte sykler hittil. og det med god margin. Ladetrykket kan garantert økes og ECU omprogrammeres så effekten blir enda en halv ganger høyere enn fra fabrikk.
Det blir artig å se :prf :prf :prf :prf
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av KevinmsR6 »

Hmmm nå må jo Yamaha nesten komme med noe sykt også:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Fsva »

Jeg håper snart noen lager en skikkelig hybrid MC. Bensinmotor med elektrisk hjelpemotor. Behøver selvfølgelig ikke å kunne kjøre så langt på strøm, men en kombinasjon av bensin og elektrisk drivkraft hadde vært artig. :P

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av simpson »

Turbo på sykkel er ikke noen god løsning og har vært produsert for mange år siden av bla. Honda og Kawa.
Kompressormata H2 er jo også bare tull. Kan ikke brukes til noe fornuftig.
Kan ikke stille i noe av racing, ikke er det den "råeste" sykkelen på gata, H2R bråker i tillegg for mye for track days, så ja det er egentlig bare tull.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Greenone »

simpson skrev: 08 sep 2017, 21:36 Turbo på sykkel er ikke noen god løsning og har vært produsert for mange år siden av bla. Honda og Kawa.
Kompressormata H2 er jo også bare tull. Kan ikke brukes til noe fornuftig.
Kan ikke stille i noe av racing, ikke er det den "råeste" sykkelen på gata, H2R bråker i tillegg for mye for track days, så ja det er egentlig bare tull.
<sett inn sykkel her> og samme utsagn gjelder. Fornuftig bruk eller ikke kommer jo helt an på brukerens behov ikke sant?
Selvfølgelig er H2 absolutt brukbar. Fantastisk jevn dreimoment/HK kurve! Grei vekt, dog ikke helt i supersport klassen. Sportslig. Flash bort begrensningene i ecu, og den er så absolutt den "råeste" serieproduserte sykkelen på gata dersom det er viktig. Racing var den jo aldri ment for. Forøvrig har du et poeng (dog irrelevant) med støy og H2R.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

ZZR-Erling

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvor går grensen for det som er brukbart? 250, 350,600?
Nu har man ihvertfall mulighet til å regulere bort hjulspinn og crazy wheelies, men blir det særlig brukbart med veldig høy hk/kg faktor alikevel?

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av mekkern »

Hvis en ser bort fra "byscootere" så er ingen MC "fornuftig"-biler bruker mindre drivstoff og er behagelige og sikre.

Hva en legger i begrepet "brukbart" eller bare "tull" er jo individuelt:
-Noen vil ha en sykkel som "kjører dem"(alt av elektronisk assistanse).
-Noen prioriterer enkelte egenskaper,som komfort eller kjøreegenskaper-eller bare effekt.

Personlig vil en "ønskesykkel" ha masse effekt(300hk+) og maksimum ABS som elektronisk hjelp.
Ikke at jeg ville bruke dette ofte fullt men det er noe eget med å ha "livet i egne hender" som tilfredstiller.
Men har jo diverse sykler fra 14,2 til 150+hk så det er ikke bare "brumm" som gjelder...

Når det gjelder bil kontra mc motorer vil jeg mene at bilmotorene har gått forbi mc motorene på utslipp og nesten tatt de igjen på effekt.
eksempelvis 1.0liter trippelen til Ford-140hk-210Nm og nesten flat dreimomentkurve-en enkel reflash 160hk og bytte turbo til ST utgave gir over 200hk.-men som ford sier:siden vi skal garantere den til over 150000km levetid så stoppet vi på 140-foreløbig.
Denne motoren i 140hk utgave hadde jo vært en motor som i mc hadde vært ikke bare kjørbar men faktisk direkte "sedat" så turbo kan ikke sammenlignes med 80 tallet eller "bakgårdstrimming"

Dette sier meg at mc-bransjen er ganske "konservativ" når det kommer til utvikling/grensesetting.

Etter hva jeg har fått med meg har suzuki patentert et "hybridsystem" for mc med turbo og elektromotor..
Vil nok tro de da kommer med en mindre motor med turbo og elektrisk"hjelpemotor" pga utslipp og forbruk.

MEN hvor lenge får vi kjøre kjøretøyene selv og ikke autonomt?
Utviklingen går skremmende fort-kun bremset av lovgivning...
Time will tell...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av simpson »

Greenone skrev: 09 sep 2017, 02:22
simpson skrev: 08 sep 2017, 21:36 Turbo på sykkel er ikke noen god løsning og har vært produsert for mange år siden av bla. Honda og Kawa.
Kompressormata H2 er jo også bare tull. Kan ikke brukes til noe fornuftig.
Kan ikke stille i noe av racing, ikke er det den "råeste" sykkelen på gata, H2R bråker i tillegg for mye for track days, så ja det er egentlig bare tull.
<sett inn sykkel her> og samme utsagn gjelder. Fornuftig bruk eller ikke kommer jo helt an på brukerens behov ikke sant?
Selvfølgelig er H2 absolutt brukbar. Fantastisk jevn dreimoment/HK kurve! Grei vekt, dog ikke helt i supersport klassen. Sportslig. Flash bort begrensningene i ecu, og den er så absolutt den "råeste" serieproduserte sykkelen på gata dersom det er viktig. Racing var den jo aldri ment for. Forøvrig har du et poeng (dog irrelevant) med støy og H2R.
H2 er brukbar på lik linje med andre sykler, men når det finnes sykler med sugemotorer som virkelig trenger antispinn og anti ditt og datt for ikke å ta livet av deg, så er turbo/kompressor tullete.
Det eneste disse antisystemene gjør er jo å begrense effekten. Så hvorfor øke noe som allerede det er for mye av og må kontrolleres elektronisk for å kunne brukes?
Du for ikke utnyttet effekten overtrykket gir uansett, så det er ett rent salgsmoment.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av Greenone »

simpson skrev: 09 sep 2017, 10:19
Greenone skrev: 09 sep 2017, 02:22
simpson skrev: 08 sep 2017, 21:36 Turbo på sykkel er ikke noen god løsning og har vært produsert for mange år siden av bla. Honda og Kawa.
Kompressormata H2 er jo også bare tull. Kan ikke brukes til noe fornuftig.
Kan ikke stille i noe av racing, ikke er det den "råeste" sykkelen på gata, H2R bråker i tillegg for mye for track days, så ja det er egentlig bare tull.
<sett inn sykkel her> og samme utsagn gjelder. Fornuftig bruk eller ikke kommer jo helt an på brukerens behov ikke sant?
Selvfølgelig er H2 absolutt brukbar. Fantastisk jevn dreimoment/HK kurve! Grei vekt, dog ikke helt i supersport klassen. Sportslig. Flash bort begrensningene i ecu, og den er så absolutt den "råeste" serieproduserte sykkelen på gata dersom det er viktig. Racing var den jo aldri ment for. Forøvrig har du et poeng (dog irrelevant) med støy og H2R.
H2 er brukbar på lik linje med andre sykler, men når det finnes sykler med sugemotorer som virkelig trenger antispinn og anti ditt og datt for ikke å ta livet av deg, så er turbo/kompressor tullete.
Det eneste disse antisystemene gjør er jo å begrense effekten. Så hvorfor øke noe som allerede det er for mye av og må kontrolleres elektronisk for å kunne brukes?
Du for ikke utnyttet effekten overtrykket gir uansett, så det er ett rent salgsmoment.
Nei det er klart, forbi Tyrigrava eller på svingete vestlandsveier etc. er jo dette ikke noe man får brukt. Men jeg har nå kjørt en del steder hvor man kunne latt 250+ hk strekke litt på bena. Både i Norge og andre steder i verden. Lov? Nei, bare noen steder.... Men min egen sykkel gjør jo også faktisk det dobbelte av ordinær norsk fartsgrense på 1. gir, og å gi ukritisk jernet her er bare å glemme. Fritt for elektronikk som redder skinnet... Så grensen for hva som brukbart i slik sammenheng er jo for lengst passert dersom man ikke tar hensyn til kreftene. Og det samme kan man vel si gjelder for veldig mange andre sykler også uten R i navnet.

Morro lell :)

Et annet ting er jo at grunnet HK racet så har nyere 1000R ofte ikke mer dreimoment enn 10-12 år eldre sykler (noen har mindre), og således heller ikke større behov for antispinn/antiwheelie. Man har bare flyttet dreimoment peaken høyere for mer HK. Selv om man kalkulerer inn høyere turtallssperre og dermed muligheten til lavere utveksling som gir høyere effektivt dreimoment ut på bakhjul så er nok forskjellen ganske liten for nye og "eldre" sykler med i utgangspunktet ganske lik karakter og vekt.

Vel, dette var dagens... Regner idag, så det er for god tid til å filosofere :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

ZZR-Erling

Re: Hayabusa Turbo 2019..bare tull

Legg inn av ZZR-Erling »

En må ikke glemme lastvekselreaksonene som er svært mer følbare på en mc versus en tung "klump" av en bil, ref Ford lenger opp her.
Feks når man går av gass på si 9000rpm også svakt på igjen.. Jeg vil ikke ha et uhyre av en motor som dunker til... Bare tull ;)

Svar