MC lån eller ikke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
kso
Innlegg: 40
Registrert: 09 feb 2017, 17:05
Motorsykkelen din: BMW R1200GS / Honda Transalp

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av kso »

Mar74 skrev: 29 aug 2017, 16:26 Sjekka ut denne siden: https://www.samlino.no/lan/mc/resultater og der står det at skandiabanken sitt var best (sett bort i fra de annonsene øverst). Noen som har erfaringer med dette? Bra at det er null gebyrer men ser ut som en høy rente.
Dette er mc-/forbrukerlån uten sikkerhet og kaskokrav, derfor er renten høy.

Du bør sjekke denne
https://www.finansportalen.no/bank/lan- ... mccaravan/

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av kusa »

Vil anbefale deg og cashe ut sykkelen med en gang. Eventuelt flette det inn i boliglån. Dersom du har en venn fra bankvesenet/forsikring så ordner han dette i en svisj. Å ta sykkellån koster skjorta.
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av kgjersda »

Det spørs jo om du kommer til å betale hele lånet eller selge sykkelen før lånet er nedbetalt...

Uansett så er MC-kjøp et tapsprosjekt, på lik linje med bil.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av kjellv »

Mange benytter boliglån, flexilån eller andre varianter med pant i bolig ved MC- eller billån. De oppnår gjerne svært lave rentebetingelser sammenlignet med lånetilbud direkte knyttet til objektet med pant i dette.
Men dette trenger ikke å være så gunstig som det i første omgang ser ut som. Ved å bake inn et slikt lån i et langsiktig boliglån vil gjerne den reelle nedbetalingstiden bli veldig lang, og dermed vil gjerne de totale rentekostnadene bli ganske høye.
For mange er det ofte en bedre løsning med et lån direkte knyttet til objektet med nedbetalingstid som stemmer bedre med prisfallet på motorsykkelen eller bilen man har lånt penger til.
Bruker man boliglånsrammen på denne måten kan mange også komme i den situasjon at dersom man får behov for en større renovering av f.eks badet i huset må man søke tilleggslån til dette da lånerammen på huset ikke tillater større lån. Dette kan bli dyrt.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Stian87 »

kjellv skrev: 30 aug 2017, 19:05 Mange benytter boliglån, flexilån eller andre varianter med pant i bolig ved MC- eller billån. De oppnår gjerne svært lave rentebetingelser sammenlignet med lånetilbud direkte knyttet til objektet med pant i dette.
Men dette trenger ikke å være så gunstig som det i første omgang ser ut som. Ved å bake inn et slikt lån i et langsiktig boliglån vil gjerne den reelle nedbetalingstiden bli veldig lang, og dermed vil gjerne de totale rentekostnadene bli ganske høye.
For mange er det ofte en bedre løsning med et lån direkte knyttet til objektet med nedbetalingstid som stemmer bedre med prisfallet på motorsykkelen eller bilen man har lånt penger til.
Bruker man boliglånsrammen på denne måten kan mange også komme i den situasjon at dersom man får behov for en større renovering av f.eks badet i huset må man søke tilleggslån til dette da lånerammen på huset ikke tillater større lån. Dette kan bli dyrt.
Kjellv peker på en sentral ting. Dersom du skal ta opp mc-lån og bake det inn i boligen, sørg for at det nedbetales over fem år (eller mindre) det er ikke noe poeng å betale for flere motorsykler du for lengst siden har solgt. Dette kan du fikse ved hjelp av banken eller ved å betale inn mer i avdrag selv. Vær obs på at man bør være forsiktig med det siste om man har fastrente
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Nomade »

Om man bruker flexilån/boligkreditt eller hva det nå kalles så er det en ting en må ha og det er displin! Har man det er dette en glimrende måte å låne penger på ;)

Alessandro01
Innlegg: 3
Registrert: 21 nov 2018, 09:18
Motorsykkelen din: Jamaha

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Alessandro01 »

Jag har alltid varit förvånad över hur kroppen fungerar, vilka ben och muskler är vilka, vad de är ansvariga för och hur man bygger upp dessa muskler. Jag själv håller på med bodybuilding och har https://jbhnews.com/den-perfekta-dbol-d ... kor/41377/ tyckt om att tävla mot andra tonåringar. Det som verkligen intresserar mig är effekterna av anabola steroider. Dagens professionella kroppsbyggare såväl som NFL-spelare, brottare m.fl. använder steroider och är större än någonsin.
Sist redigert av Alessandro01 den 12 jun 2022, 02:41, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Sakkle »

Forbrukslån bør man vel i størst mulig grad holde seg langt unna.

Penger til motorsykkelen kan du låne med sikkerhet i sykkelen. Penger til lappen bør du kanskje spare opp? Selv brukte jeg er kombinasjon av oppsparte midler, kredittkort (som jeg betalte ned ila. et par mnd.) og MC-lån.

Dersom du vurderer forbrukslån bør du i alle fall betale det ned så fort som overhode mulig. De er vel ekstremt dyre over tid er de ikke?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av tormodg »

Alessandro01 skrev: 21 nov 2018, 09:42 Henger meg på denne. Er selv nødt til å ta opp ekstra lån for å finansiere lappen og evt. sykkel. Tenkte det burde holde med 100K i første omgang.
NB du kommenterer på en tråd som er over ett år gammel, så det kan hende trådstarter allerede har funnet svar. :)

Selv tok jeg 100 000 på huslånet for å finansiere min første MC og nødvendig kjøreutstyr. Langt billigere enn forbrukslån, men må da betales ned raskere enn huslånet forøvrig ellers blir det mange år å betale på MCen. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 29 aug 2017, 18:22
Mar74 skrev: 29 aug 2017, 18:18 Wow 5%? Må definitivt sjekke ut gjensidige da :O
Takker for svar.
Det er greit at mc og billån er dyrere enn boliglån, men jeg har 2,9 på boligen, så du bør kunne havne på 2 prosentpoeng høyere
2.9 på bolig??

Da bør du ta noen telefoner. 2.4 her :)
Det skal sies at vi er godt innenfor 60% grensen. Huset er vel verdt ca. 2.3mill og vi har rundt 600k i lån.

De fleste jeg kjenner har langt over 2 mill i boliglån... Gleder seg nok ikke spesielt til renteoppgangen vil jeg tro :knegg

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 21 nov 2018, 13:17
Stian87 skrev: 29 aug 2017, 18:22
Mar74 skrev: 29 aug 2017, 18:18 Wow 5%? Må definitivt sjekke ut gjensidige da :O
Takker for svar.
Det er greit at mc og billån er dyrere enn boliglån, men jeg har 2,9 på boligen, så du bør kunne havne på 2 prosentpoeng høyere
2.9 på bolig??

Da bør du ta noen telefoner. 2.4 her :)
Det skal sies at vi er godt innenfor 60% grensen. Huset er vel verdt ca. 2.3mill og vi har rundt 600k i lån.

De fleste jeg kjenner har langt over 2 mill i boliglån... Gleder seg nok ikke spesielt til renteoppgangen vil jeg tro :knegg
Nå må ikke du kommentere før du har lest alle postene :D Jeg korrigerte meg til 1,9 rett etterpå ;)

Har vel en belåning på rundt 57 % Betydelig mer boliglån (3,2) enn dere, men nå er huset mitt verdt betydelig mer også (5,6) ;) Har også to BSU kontoer som skal cashes inn snart :D

Det er klart en renteoppgang vil svi noe, men ettersom jeg har 0,5 prosentpoeng lavere rente enn deg skal jeg nok tåle en liten økning uten noe særlig utfordring. Uansett vil en slik oppgang se gradvis og over tid. Justeringen fra Norges bank bør ikke ha noen effekt på renten foreløpig. En eventuell senere justering vil nok derimot påvirke den.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 21 nov 2018, 13:35
Bjerknez skrev: 21 nov 2018, 13:17
Stian87 skrev: 29 aug 2017, 18:22
Mar74 skrev: 29 aug 2017, 18:18 Wow 5%? Må definitivt sjekke ut gjensidige da :O
Takker for svar.
Det er greit at mc og billån er dyrere enn boliglån, men jeg har 2,9 på boligen, så du bør kunne havne på 2 prosentpoeng høyere
2.9 på bolig??

Da bør du ta noen telefoner. 2.4 her :)
Det skal sies at vi er godt innenfor 60% grensen. Huset er vel verdt ca. 2.3mill og vi har rundt 600k i lån.

De fleste jeg kjenner har langt over 2 mill i boliglån... Gleder seg nok ikke spesielt til renteoppgangen vil jeg tro :knegg
Nå må ikke du kommentere før du har lest alle postene :D Jeg korrigerte meg til 1,9 rett etterpå ;)

Har vel en belåning på rundt 57 % Betydelig mer boliglån (3,2) enn dere, men nå er huset mitt verdt betydelig mer også (5,6) ;) Har også to BSU kontoer som skal cashes inn snart :D

Det er klart en renteoppgang vil svi noe, men ettersom jeg har 0,5 prosentpoeng lavere rente enn deg skal jeg nok tåle en liten økning uten noe særlig utfordring. Uansett vil en slik oppgang se gradvis og over tid. Justeringen fra Norges bank bør ikke ha noen effekt på renten foreløpig. En eventuell senere justering vil nok derimot påvirke den.
Det er det i sitatet som gjelder :lol

Så da endte dette med at det er undertegnede som heller burde ta en telefon til banken... :redface

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 21 nov 2018, 13:56 Det er det i sitatet som gjelder :lol

Så da endte dette med at det er undertegnede som heller burde ta en telefon til banken... :redface
Haha :lol

Spørs om du greier å forhandle ned renten din i disse tider, men du skulle tro du greide å få den ned litt i det minste. Særlig med det lille lånet ditt.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Dansekris »

Stian87 skrev: 21 nov 2018, 14:44
Bjerknez skrev: 21 nov 2018, 13:56 Det er det i sitatet som gjelder :lol

Så da endte dette med at det er undertegnede som heller burde ta en telefon til banken... :redface
Haha :lol

Spørs om du greier å forhandle ned renten din i disse tider, men du skulle tro du greide å få den ned litt i det minste. Særlig med det lille lånet ditt.
Er jo ikke verre enn å bytte til den banken som gir best rente. Ikke alle som krever at man er totalkunde.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 21 nov 2018, 14:44
Bjerknez skrev: 21 nov 2018, 13:56 Det er det i sitatet som gjelder :lol

Så da endte dette med at det er undertegnede som heller burde ta en telefon til banken... :redface
Haha :lol

Spørs om du greier å forhandle ned renten din i disse tider, men du skulle tro du greide å få den ned litt i det minste. Særlig med det lille lånet ditt.
For meg har det så liten betydning at det nesten ikke er verdt telefonen... Får sende dem en mail... ;)

Svar