MC-ulykker

...generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
xyvind
Innlegg: 1074
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
MC: 2016 BMW S1000R
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av xyvind » 27 apr 2019, 23:02

Offf.. trist. Jeg kjørte rv2/fv21 fra Kongsvinger til Halden på langfredag. Veldig dårlig asfalt før man kommer til Ørje, et lappeteppe uten sidestykke ispedd en forferdelig masse telehiv og lange sprekker. Utrolig at vi har så dårlig veistandard her til lands. Kjør forsiktig.
Bilde
Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 989
Registrert: 29 des 2015, 02:35
MC: KTM 1090 ADV-R/DRZ400sm
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kvase » 29 apr 2019, 23:03

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

FreewheelBurning
Innlegg: 100
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
MC: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning » 02 mai 2019, 18:55

Motorsyklist kjørte i autovernet i Kvinesdal:
Bilde
Krever aboonement: https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/wP3 ... orte-utfor

"En motorsyklist skal ha kollidert med autovernet på stedet, opplyser politiet. Skadeomfanget er usikkert."

Det jeg lurer på når det gjelder slike ulykker der motorsyklist er alene i ulykken er, hvorfor skjer det? Jeg kan forstå at det kan skje ulykker der en bilfører for eksempel ikke ser seg om, men hva med disse situasjonene der motorsyklisten er alene om ansvaret?

Brukeravatar
Toven
Innlegg: 2194
Registrert: 12 sep 2013, 20:02
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toven » 02 mai 2019, 18:59

Det kan jo være alt fra for høy fart, grus i veibanen, oljesøl i veibanen, fiksering i forbindelse med sving/fart, uoppmerksom, tretthet, dyr i veibanen ++

Oftest er vel singelulykker i forbindelse med høy fart, uten å dra fram noe statistikk på det.

FreewheelBurning
Innlegg: 100
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
MC: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning » 02 mai 2019, 19:09

Det jeg tenker er at singelulykker der motorsyklisten har ansvaret bør ikke skje, og når det først skjer så blir det nesten "flaut" i mine øyne. Nå tenker jeg ikke på oljesøl, grus og ville dyr. Det er jo krav til å lære slike ting som trøtthet, fart og sving for å i det hele tatt få lov til å kjøre! Det samme gjelder de fleste kjøretøy, enten det er bil, båt eller fly bare så det er sagt.

NB: Dette er kun generelt, gjelder ingen spesifikke saker.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 342
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
MC: KTM 990 SMR

Re: MC-ulykker

Legg inn av pingvin » 02 mai 2019, 19:15

Hadde kanontur i Telemark i går...helt til kompisen var litt ukonsentrert i undergang på Valebø og kjørte på sand i veibanen (som Valebø ellers er fritt for) :O Lav fart men fikk sladd, kontra og highsidet. Kastet tilfeldigvis blikk i speilet og så det skjedde så sammen med annen motorsyklist som kom andre veien og så hendelsen, var vi borte hos han på få sekunder. Ble litt skremt da han var livløs men heldigvis bare bevisstløs og våknet nokså fort.

Resultat var ribbein og kravebeinsbrudd. Kjipt men på annen side så kunne han fort havnet i elveleiet ved siden av, 4-5m ned i grov stein, han endte opp inntil det 30cm høye kanten. Ambulanse, politi og brannvesen(!) kom nokså kjapt og hadde flaks at Viking var i nærheten så slapp å vente i all evighet etter alle var dratt.

Gjør seg jo litt tanker men forsåvidt lite å gjøre med for høy fart, mest klønete og uheldig. Er ikke sjakk vi driver med så til en viss grad må man akseptere risikoen selv om man selvfølgelig styrer risikonivået selv.

PS! Gikk rimelig bra med sykkelen ;)

Bilde

Bilde

Bilde
2010 KTM 990 SMR
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
1981 Husqvarna 430AE

cannon
Innlegg: 1102
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon » 02 mai 2019, 19:19

FreewheelBurning skrev:
02 mai 2019, 19:09
Det jeg tenker er at singelulykker der motorsyklisten har ansvaret bør ikke skje, og når det først skjer så blir det nesten "flaut" i mine øyne. Nå tenker jeg ikke på oljesøl, grus og ville dyr. Det er jo krav til å lære slike ting som trøtthet, fart og sving for å i det hele tatt få lov til å kjøre! Det samme gjelder de fleste kjøretøy, enten det er bil, båt eller fly bare så det er sagt.

NB: Dette er kun generelt, gjelder ingen spesifikke saker.
Flaut eller ikke, det er nok en kjennsgjerning at de fleste mculykker er singelulykker, og at årsaken i hovedsak er manglende ferdigheter i kombinasjon med for høy fart.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 616
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle » 02 mai 2019, 19:21

FreewheelBurning skrev:
02 mai 2019, 19:09
Det jeg tenker er at singelulykker der motorsyklisten har ansvaret bør ikke skje, og når det først skjer så blir det nesten "flaut" i mine øyne. Nå tenker jeg ikke på oljesøl, grus og ville dyr. Det er jo krav til å lære slike ting som trøtthet, fart og sving for å i det hele tatt få lov til å kjøre! Det samme gjelder de fleste kjøretøy, enten det er bil, båt eller fly bare så det er sagt.

NB: Dette er kun generelt, gjelder ingen spesifikke saker.
At det finnes krav betyr da ikke at folk ikke gjør feil?

Folk driter seg ut. Det skal ikke nødvendigvis mer til en et øyeblikks uoppmerksomhet eller en liten feilberegning før du ligger i grøfta. Flaut synes nok de som får det til det er også, om de overlever.

Rusten etter vinteren, overvurdering av egne ferdigheter, for stor fart, alkohol og eller narkotika, skulle bare tøffe seg litt for en kamerat osv. osv. det finnes drøssevis av årsaker til at slikt skjer.

FreewheelBurning
Innlegg: 100
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
MC: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning » 02 mai 2019, 19:22

En grunn til at jeg kommenterte det er at det er vanskelig (for meg) å få noe sympati i sånne tilfeller. Og jeg pleier å være meget sympatiserende. Hvis man er uoppmerksom i ett sekund og det fører til ulykke så ja, da kan jeg få medfølelse og også kjenne meg selv igjen. Hvis man råkjører eller kjører i rus, så har jeg ikke noe medfølelse til overs. Da blir det nærmest "som forjent" i mine øyne.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 616
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle » 02 mai 2019, 19:24

pingvin skrev:
02 mai 2019, 19:15
Hadde kanontur i Telemark i går...helt til kompisen var litt ukonsentrert i undergang på Valebø og kjørte på sand i veibanen (som Valebø ellers er fritt for) :O Lav fart men fikk sladd, kontra og highsidet. Kastet tilfeldigvis blikk i speilet og så det skjedde så sammen med annen motorsyklist som kom andre veien og så hendelsen, var vi borte hos han på få sekunder. Ble litt skremt da han var livløs men heldigvis bare bevisstløs og våknet nokså fort.
De undergangene der er veldig skumle. Trangt og uoversiktlig. Hender det kommer biler i mot som holder alt for høy fart også.

De føles også litt poengløse iom. at det kanskje går tog på den linja sånn ca. en gang i skuddåret.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14123
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez » 02 mai 2019, 19:28

Når jeg ser veien der, hadde jeg tatt det pent i utgangspunktet. Er jo masse sand i veikanten og den sanden havner gjerne ut i veibanen i svinger. Spesielt med tanke på den murkanten som ikke akkurat gir en myk stopp hvis noe skulle skje.

Sympati mot å skli på sand i sving må jeg vel si at jeg delvis har. Er dritt når slikt skjer, uavhengig av hvem som har skylden etc.

Men stedet på bildet ser ikke ut som en veistrekning jeg hadde dratt veldig på vertfall.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Toven
Innlegg: 2194
Registrert: 12 sep 2013, 20:02
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toven » 02 mai 2019, 19:30

Små ekle de undergangene på Valebøveien. Godt det gikk relativt bra!
Ellers er jo valebøveien utrolig moro :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 342
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
MC: KTM 990 SMR

Re: MC-ulykker

Legg inn av pingvin » 02 mai 2019, 19:42

Toven skrev:
02 mai 2019, 18:59
Det kan jo være alt fra for høy fart, grus i veibanen, oljesøl i veibanen, fiksering i forbindelse med sving/fart, uoppmerksom, tretthet, dyr i veibanen ++

Oftest er vel singelulykker i forbindelse med høy fart, uten å dra fram noe statistikk på det.
Det viktige ordet her er margin, at det er grus eller olje i svingen skal man ta høyde for, at svingen er krappere enn antatt skal man ta høyde for, at det kommer en bil i mot som kutter svingen skal man ta høyde for. Har man lavere fart har man margin for å takle slike ting.

Fare for at nå blir oppfattet som besserwisser...men har kræsjet 3 ganger skikkelig og alle gangene uten en bil eller noe som helst i nærheten. Kjørte ikke ut i noen av tilfellene, ikke noe stivning eller bommet på svingen. Bare rett og slett kjørt for fort og fått slipp på hjula. Én gang sand i svingen, én gang frost i bakken...og en gang bare idiotkjøring.

Så bortsett fra den siste (som var den første kræsjen) hvor det var fine forhold og ikke noe uforutsett bare altfor høy fart, så kunne de andre to vært unngått med litt lavere fart...mer margin :thumleft

Men fart er gøy...skal jeg kjøre med null risiko gir det meg ingenting, da kjører jeg heller bil, er jo mye mer behagelig. Prøver å finne balansen mellom moro og trygt men må nok innrømme at noen ganger bikker litt i favør av første :sorry
2010 KTM 990 SMR
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
1981 Husqvarna 430AE

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 616
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle » 02 mai 2019, 19:46

pingvin skrev:
02 mai 2019, 19:42
Det viktige ordet her er margin, at det er grus eller olje i svingen skal man ta høyde for, at svingen er krappere enn antatt skal man ta høyde for, at det kommer en bil i mot som kutter svingen skal man ta høyde for. Har man lavere fart har man margin for å takle slike ting.

Fare for at nå blir oppfattet som besserwisser...men har kræsjet 3 ganger skikkelig og alle gangene uten en bil eller noe som helst i nærheten. Kjørte ikke ut i noen av tilfellene, ikke noe stivning eller bommet på svingen. Bare rett og slett kjørt for fort og fått slipp på hjula. Én gang sand i svingen, én gang frost i bakken...og en gang bare idiotkjøring.
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen...

Ja, vi er vel alle enige i at man BØR ha marginene i behold. Men folk gjør feil og driter seg ut, deg selv inkludert tydeligvis.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14123
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez » 02 mai 2019, 19:59

Ja, vi gjør alle feil. Har selv vert i bakken en gang. Om jeg lærte noe? Egentlig ikke. Annet enn at S1000R ikke er veldig godt egnet på gjørme. Selv ikke i gangfart. Bortsett fra det har jeg klart meg bra så langt gjennom de fem første årene som motorsyklist. :)
Min blogg: www.bjerknez.no

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester