MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Når det gjelder høyresving så blir jeg mer og mer forundret over de mange motorsykler jeg møter over gulstreken , og ja det er mange på Magerøya og på E69 nu om dagan har det vært mellom 50 og 100 store sykler hver dag - med noen få unntak (været). Ja det er mange biler også - men det er vi vant til.

Det ser ut som om det mangler mengde trening i sving - selv om noen har kjørt mye mer enn 200 mil for å komme hit . Til sammen ligning så møtte jeg ingen motorsykelister på feil side av veien i Scotland og Irland ( for ikke å snakke om Man).

Er det så at det er for mange som legger ut på langtur uten å ha frisket opp sine kunnskaper - et par episoder har vært nervepirrende og hadde jeg kjørt bil så hadde det smelt de gangene.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

Ja, stusser også på det. Overraskende mange som trives veldig godt midt i motgående felt inn mot høyresving.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

30.mai i fjor var det en liknende ulykke, en av alt for mange. Her ble det straks slått fast at mc kom over i motgående kjørefelt. Ser vi nøyere på bildet ser vi at dette også er i en høyresving.
https://www.nettavisen.no/nyheter/mc-fo ... 3423975581

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Påfallende mange dødsulykker over noen år i Notodden. I fjor var det to med bare rundt en ukes mellomrom. Og få dager etter dem enda en stygg ulykke der heldigvis fører fikk mindre skader. Dødsulykken 30.05. var en møteulykke i høyresving, dødsulykken 9.6. var en singelulykke - rett i autovernet og over og der står det bare at det skjedde "i svingene etter Elgsjø retning Kongsberg. For høy hastighet var årsaken til ulykken." Ulykken 18.06. med bare mindre personskader men en tydelig herpa mc var også en singelulykke og skjedde i en venstresving.
De siste 20 åra har det vært svært mange mc-ulykker i den kommunen, og minst fire med dødelig utgang.
https://www.pressreader.com/norway/vard ... 8321997269 (18.06.)
https://www.nettavisen.no/nyheter/mc-fo ... 3423975581 (30.05)
https://www.varden.no/nyheter/dodsulykk ... t-skjedde/ (9.06.)

Brukeravatar
Erlendos
Innlegg: 24
Registrert: 23 mar 2017, 12:03
Motorsykkelen din: BMW R Nine T 2014
Sted: Tønsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av Erlendos »

erik m skrev: 11 aug 2021, 20:21 30.mai i fjor var det en liknende ulykke, en av alt for mange. Her ble det straks slått fast at mc kom over i motgående kjørefelt. Ser vi nøyere på bildet ser vi at dette også er i en høyresving.
https://www.nettavisen.no/nyheter/mc-fo ... 3423975581
Den veien der er fryktelig smal, og i tillegg er ikke asfalten den beste. Har respekt for slike smale veier uten kjørefelt. Kommer man litt raskt så skal det minimalt til dessverre. Tragisk sak.

Yamaha XJ 600 N '94 2006-2008
Honda CBR 600 F '99 2008-2012
BMW RNineT 1200 '14 2016-

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 11 aug 2021, 17:03
cannon skrev: 10 aug 2021, 08:18
erik m skrev: 09 aug 2021, 23:47 MC mot trailer. Dødsulykke. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/mote ... 1.15604258
Ut fra hvor traileren har stoppet kan det se ut som mc ikke greide høyresvingen. Også bare unggutten, ekstra tragisk.
https://www.ifinnmark.no/mc-forer-i-ten ... 81-1442700
Eller dum forbikjøring, eller punktering, eller dyr i veibanen, eller hva-som-helst.... Hva i all verden kan du lese ut av et slikt bilde?
For det første er det opplyst at det var en møteulykke mellom mc og trailer. Vi ser en relativt rett veistrekning før en høyresving. Den møtende traileren står på riktig side, altså til venstre, og ingen av bildene i flere media viser bremsespor på feil side, eller at ulykken har skjedd på høyre side. Da er det i utgangspunktet mest sannsynlig at det er mc som har kommet over i motgående kjørebane i høyresvingen. I tillegg veit vi at bortmot 50% av samtlige mc-ulykker som er singelulykker er utkjøring i sving, og sannsynligvis de fleste møteulykker det samme; men da i kollisjon i høyresvinger. Dette er det gjort veldig mange undersøkelser på, både her i landet, i Europa og i USA. MC-førere feilberegner farten inn i sving, det er dessverre klassikeren - og er det møtende trafikk i høyresving går det da galt.
Nei 100% sikker kan jeg ikke være, derfor skriver jeg da også at for meg er det det mest sannsynlige hendelsesforløpet. Og naturligvis KAN det ha vært et dyr eller en punktering som har gjort at mc kom over i motgående kjørefelt, men der det har vært mulig å undersøke, er det alltid feilberegning av fart i sving som har vært årsaken. Til det siste; forbikjøring. Da må vi anta at mc velger å kjøre forbi i venstre fil i høyresving - og det tror jeg ikke sjøl en helt uerfaren fører vil gjøre.
Helt enig i alt du nevner av statistikk og undersøkelser, og selvfølgelig har MC kommet over i feil kjørefelt.
Min kommentar handler om at du antyder at fører av MC havnet der fordi han ikke greide svingen. Det mener jeg er ren spekulasjon som verken jeg, andre lesere og spesielt ikke de pårørende trenger å bli presentert for. Årsaken kan være hva som helst, og føreren kan like gjerne ha vært helt uskyldig i ulykken.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Selv om sannsynligheten er størst i forhold til det erik m skriver så kan det som cannon nevner være et hav av andre årsaker. fremmedlegemer i veien, et illebefinnende, tekniske problemer med sykkelen, en bilist som ikke ville slippe han forbi og presset han ut i veien etc.

Men ja, vi vet jo alle hva den trolige grunnen er. Veistrekningene der (ja jeg har kjørt der flere ganger) er typiske strekninger hvor man kan dra på litt, og når jeg ser svingen på bildet så ser den ganske lang og slakk ut. Har han da kjørt ut grunnet fart, så har han kjørt VELDIG fort.

Men som nevnt, bare spekulasjoner. Uansett er det utrolig trist. Sikkert ikke den beste opplevelsen man har de sekundene før man smeller i fronten på en trailer.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MC-ulykker

Legg inn av Domino »

Det er flere som hevder at de fleste av oss føler oss tryggere i venstresvinger enn i høyresvinger. Og det kan føre til at man kvier seg for å lene seg tilstrekkelig inn i en høyresving. Og lener man seg for lite inn i svingen så er det vanskelig å holde seg i rett kjørefelt, ikke minste for en forholdsvis lite erfaren fører. Jeg merker det godt sjøl, venstresvingene føles merkbart tryggere. Sannsynligvis også fordi man har bedre oversikt.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC-ulykker

Legg inn av Relax »

Domino skrev: 12 aug 2021, 19:39 Det er flere som hevder at de fleste av oss føler oss tryggere i venstresvinger enn i høyresvinger. Og det kan føre til at man kvier seg for å lene seg tilstrekkelig inn i en høyresving. Og lener man seg for lite inn i svingen så er det vanskelig å holde seg i rett kjørefelt, ikke minste for en forholdsvis lite erfaren fører. Jeg merker det godt sjøl, venstresvingene føles merkbart tryggere. Sannsynligvis også fordi man har bedre oversikt.
Kanskje plassering og fartavhengig i inngangen til høyre svingen!? :)
"Do the right thing"

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Har sett en noen store sykler med stor svingradius breie seg godt i disse spagettisvingene opp og ned fjorder på Vestlandet. Da i lav fart i det minste. Men det går en del buss og bil på slike turistveger også. Og her snakker jeg om svinger der man ikke har særlig til sikt for å se hva som kommer imot.

Selv ligger jeg helst godt ut i høyresvinger da jeg har ytterkanten under senter av blikket. Ikke så utydelig der, som når man vrir hodet til venstre for å se ut av venstresvingen og dermed blir veiskulderen ufokusert.

arilds
Innlegg: 17
Registrert: 04 apr 2021, 20:14
Motorsykkelen din: Z900RS

Re: MC-ulykker

Legg inn av arilds »

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... ._VBJUpa6y

Mann til sykehus med luftambulanse etter MC-ulykke på bane
Politiet har rykket ut etter melding om en ulykke på dragracebanen på Gardermoen. Det skriver politiet i Øst på Twitter ved 19-tiden søndag.
– Han er fraktet med luftambulansen til Ullevål, vi har ikke fått noen mer informasjon enn det, sier operasjonsleder Terje Skaftnes til VG klokken 9.00.

Ulykken skjedde trolig rundt 17.30, den skadede var MC-fører, sier han videre.
– Det har skjedd oppe på banen. Ulykken skjedde i forbindelse med at han har kjørt på banen og at det var en type eksplosjon under kjøring. Det skjedde i hastighet, legger operasjonslederen til.
I en oppdatering skriver politiet at motorsykkelen ble antent og eksploderte under kjøringen.
Til Oppland Arbeiderblad forteller nestleder i Norsk Dragracing Gardermoen, Bjørn Jenssen, at den skadede ble tatt hånd om av helsepersonell, og at han var ved bevissthet. Avisen skriver også at MC-føreren er en mann i 50-årene fra Toten.
Politiet har gjort undersøkelser og avhørt vitner til ulykken.


https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKe ... ntry=38057
Sist redigert av arilds den 12 sep 2021, 21:39, redigert 1 gang totalt.

arilds
Innlegg: 17
Registrert: 04 apr 2021, 20:14
Motorsykkelen din: Z900RS

Re: MC-ulykker

Legg inn av arilds »

https://www.nrk.no/sorlandet/person-omk ... 1.15647433

12. september 2021 kl. 20:30 Person omkom i MC-ulykke
Klokken 19.21 opplyste politiet om en motorsykkelulykke på Utsognveien mellom Vennesla og Sogndalen. En time senere opplyser politiets innsatsleder Stian Pauschert til Fædrelandsvennen at en person er bekreftet død. Utsognveien er stengt mens kriminalteknikere arbeider på stedet.

erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: MC-ulykker

Legg inn av erikbc »

Her om dagen hadde jeg en nesten-opplevelse. Vel, jeg kjører oftest med gode marginer og det gjorde jeg også denne gangen, slik at jeg rakk å legge meg mot/oppå kantlinjen/veiskulder og unngå en mest sannsynlig fatal møteulykke.

Av alle kjøretøy, en NAF bergingsbil kom meg i møte i en venstresving, i høy fart og langt over i min kjørebane.

Poenget mitt med nevne dette er at jeg tror det er begrenset hva man kan lese ut av et bilde og en kort beskrivelse av en ulykke.

Hadde denne bergingsbilen truffet meg så ville de fysiske lover sørget for at han ikke kunne stoppe kjøretøyet umiddelbart der han traff meg, han ville trolig fortsatt sin kurve og stoppet når han hadde kommet tilbake over i sin kjørebane. Og her ville bilde bli tatt.

Trolig kunne det sett ut som det var jeg som hadde vært over i hans kjørebane.

Angrer meg for at jeg ikke snudde, kjørte etter han og ga han huden full for deretter ta skilt og rapportere han til hans nærmeste leder.

Heretter skal jeg alltid kjøre med GoPro på.

Dessverre er slike nesten-opplevelser relativt vanlig, derfor må man alltid sørge for ha gode marginer. Hvis ikke kjører du på lykke og fromme.
Sist redigert av erikbc den 12 sep 2021, 22:08, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Mistenker at noen ulykker rapportert som "single ulykker" kan være folk som har foretatt unnamanøver for andre kjøretøy (som har forlatt ulykkesstedet) og en del viltulykker.
men uten vitner så.... :[-X

Ikke at dette hjelper de forulykkede men allikevel..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Det med oppførsel i trafikken er et ganske interresant tema. Mange vil kjøre fort og kanskje spesielt de på motorsykkel der det er svinger etc. På en motorsykkel bruker man nok langt mer av hjernebarken når man kjører aktivt i svinger og på landevei generelt, mens en bilist er nok mer avslappet da han har ett hjul i hver ende som holder balansen for han og et karosseri som beskyttelse.

I en sving hvor begge parter møtes og kommer litt for fort hvor bilisten ligger inn mot midten og motorsyklisten kommer i godt driv og kanskje bommer litt på plasseringen ender fort mentalt langt værre for motorsyklisten. Motorsyklisten forstår plutselig at dette kunne være en nær døden opplevelse, mens bilisten tenker "dæven, det var nære" før han tar seg en slurk cola og kjører videre.

Når man blir redd i slike situasjoner kommer også adrenalinet og jeg tror kanskje det er derfor mange motorsyklister tar teite avgjørelser som å følge etter bilisten for å gi han huden full eller det som værre er.

Plutselig kan man da legge til en "biljakt" i tillegg til nestenulykken som skjedde og det hele blir en kamp for å lindre egoet. Bilisten gjord kanskje i utgangspunktet ikke noe mer ulovlig enn motorsyklisten i denne svingen, men nå har han en anonym motorsyklist i hælene.

Så hva hadde den vanlige mann i gata tenkt når en motorsyklist med fullt værneutstyr og en aggressiv kjørestil legger seg på slep for å stoppe deg? Man vet aldri hvem som befinner seg bak denne hjelmen. Det skal mye til for at en skremt bilist ville stoppet og plutselig har man en bilist som "stikker av" og helvete er løs....

Det er ingen som ønsker andre noen vondt i trafikken (vertfall er det svært få som ønsker dette og de fleste av disse sitter nok inne allerede). Alle vil være fri som fuglen og kjøre slik dem ønsker innefor rimelighetens grenser. Alle er blide og fornøyde helt til det skjer en nestenulykke eller andre ting.

Jeg sier ikke at dette har skjedd i denne tråden, men jeg har sett hvor lett det er for MC folk og henge ut bilister som gjør feil eller driter seg ut i trafikken. Jeg har selv driti meg loddret ut og nesten kjørt ned en motorsyklist. Å alt var min feil.

Det vil si, hvis motorsyklisten hadde kjørt ut i krysset hvor han hadde vikeplikt hadde han fått skylden, men han hadde kjørt ut fordi jeg uten å vite det blinket inn der han skulle ut. Det skal ikke mere til. Et ratt som akkurat skjuler blinklysindikatoren og musikken akkurat høyt nok på til at man ikke hører rellet klikker. Thats it.

Selvsagt et hendig uhell som neppe hadde skadet meg i det hele tatt i værst tenkelig scenario. Men motorsyklisten hadde nok garantert havnet på sykehus. Minst.

Det er den eneste gangen jeg virkelig har følt meg som en ubetydelig svamp i trafikken. Dette var ikke noen god følelse, spesielt fordi det er nettopp slike ting jeg reagerer på selv som motorsyklist. Å her klarte jeg altså og gjøre feilen selv som bilist.

Så det med trafikk handler om samhandling og forståelse. En bekjent har tidligere anmeldt naboen for å kjøre fort på byggefeltet, mens han selv gjerne drar opp mobilen på landeveien. Ja, jeg har sett det og jeg har til og med sittet på han mens han har gjort det.

Vi kan gjerne klage på andre og noen ganger kan det være greit og få utløp for frustrasjon, men tenk på de gangene du selv har vært en idiot i trafikken eller tatt feil avgjørelser etc. Disse blir ofte glemt. Det hender jeg må gå litt i meg selv hver gang jeg opplever tåpelige ting i trafikken og prøve og forstå hva som virkelig var grunnen til nestenulykken.

Men når man har en hissig bilfører i hælene fordi han måtte stoppe for deg i rundkjøringen siden han kom i god driv og legger seg etterpå helt opp i røva på deg hvor du tydelig ser en aggressiv atferd, hvor han til og med klarte og dulte borti skiltplata mi når jeg stoppet i neste rundkjøring, så ble det for mye for meg. Dette var ikke et uhell, men en regelrett farlig bilist.

Det sto en bil bak han, og han sto helt opp i skiltplata mi når jeg satt sykkelen på støtte og gikk av sykkelen. Jeg husker ikke engang alt jeg sa, men jeg skal si deg føreren av denne bilen krøp ned i setet. Han var nesten på gråten. Det var en eldre mann på 50+ som sikkert sleit med sitt, men jeg er ganske sikker på at han tenkte seg om to ganger før han gjorde noe lignende de neste dagene.

Man ER mer utsatt når man kjører motorsykkel. Det må vi ta inn over oss mener jeg. Det er VI som må være de "flinkeste" i trafikken. Mange av oss er nettopp det, men dessverre er det også mange våghalser av oss også.

Å jeg skal være den første til å innrømme at jeg har gjort mine dumme ting på MC ryggen og jeg har sett flere nestenulykker og utrolig teite og livsfarlige forbikjøringer. Mye av dette har skjedd på fellesturer hvor den ene girer opp den andre etc. Jeg var ikke noe bedre selv og merket at jeg ble revet med, men skal jeg kjøre fort og aktivt, foretrekker jeg heller å kjøre alene eller samens med noen jeg har god kjemi med.

Så jeg skriver ikke alt dette for å rette noen pekefinger på alle andre. pekefingeren er også rettet mot meg selv. Men jeg merker at jeg nå går over i en fase hvor jeg har "kjørt fra meg". Jeg har nå testet det meste av sykkeltyper og eid alt fra cruiser til super naked og har funnet ut at MC tilværelsen fra nå av blir langt mer laidback. Kjenenr jeg gleder meg allerede :)

Svar