MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Snikendeugle »

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Snikendeugle »

gsx750_80 skrev: 25 jun 2019, 09:15 7 motorsyklister drept i forferdelig ulykke i New Hampshire:
https://eu.usatoday.com/story/news/nati ... 540672001/
Satan. Jeg forstår ikke hvordan det har skjedd? Veien på bildet ser relativt rett ut :-k
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Simple....

Høy fart.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av gsx750_80 »

Snikendeugle skrev: 25 jun 2019, 09:19
gsx750_80 skrev: 25 jun 2019, 09:15 7 motorsyklister drept i forferdelig ulykke i New Hampshire:
https://eu.usatoday.com/story/news/nati ... 540672001/
Satan. Jeg forstår ikke hvordan det har skjedd? Veien på bildet ser relativt rett ut :-k
Et annet sted stod det at føreren av bilen var siktet, og at han hadde en historikk med ruskjøring.
Vil tippe han kom over i feil kjørefelt, men orakelet Bjerknez har vel allerede konkludert med for høy fart. På en måte har han rett. Dersom alle stod stille, ville det ikke ha blitt noen ulykke.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Når en lastebil står i full fyr på gressunderlag og motorsykler ligger strødd så er vel ikke for høy fart en veldig merkelig antakelse. Jeg sier ikke at motorsyklistene nødvendigvis hadde for høy fart, men noen her kjørte vesentlig fortere enn det reaksjonstiden klarte og håndtere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

I følge denne artikkelen kan det nesten høres ut som om lastebilsjåføren kjørte på dem med vilje....?
https://www.nbcnews.com/news/us-news/tr ... h-n1021046

I så tillfelle stiller jo det saken i et helt annet lys.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 25 jun 2019, 10:15 Når en lastebil står i full fyr på gressunderlag og motorsykler ligger strødd så er vel ikke for høy fart en veldig merkelig antakelse. Jeg sier ikke at motorsyklistene nødvendigvis hadde for høy fart, men noen her kjørte vesentlig fortere enn det reaksjonstiden klarte og håndtere.
Men det er nettopp det, en antagelse. Det får stå for din regning. Jeg ser ikke helt poenget med å spekulere i noe vi ikke vet hvordan har skjedd.

Faktum er at sjåføren av pickupen er arrestert og siktet for drap på 7 MC-førere. Ser også på andre bilder at han har en enorm henger på pickupen. På bildene ser veien oversiktlig ut, men jeg har ennå ikke sett noe oversiktsbilde som kan bekrefte dette. MC-førerene kjørte i kolonne, men jeg vet ikke hvor tett de evt. har kjørt. Jeg vet heller ikke hvor fort de har kjørt...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 25 jun 2019, 14:59
Bjerknez skrev: 25 jun 2019, 10:15 Når en lastebil står i full fyr på gressunderlag og motorsykler ligger strødd så er vel ikke for høy fart en veldig merkelig antakelse. Jeg sier ikke at motorsyklistene nødvendigvis hadde for høy fart, men noen her kjørte vesentlig fortere enn det reaksjonstiden klarte og håndtere.
Men det er nettopp det, en antagelse. Det får stå for din regning. Jeg ser ikke helt poenget med å spekulere i noe vi ikke vet hvordan har skjedd.

Faktum er at sjåføren av pickupen er arrestert og siktet for drap på 7 MC-førere. Ser også på andre bilder at han har en enorm henger på pickupen. På bildene ser veien oversiktlig ut, men jeg har ennå ikke sett noe oversiktsbilde som kan bekrefte dette. MC-førerene kjørte i kolonne, men jeg vet ikke hvor tett de evt. har kjørt. Jeg vet heller ikke hvor fort de har kjørt...
Selvsagt er det en antakelse. jeg har vertfall ikke etterforsket den saken. Les også mitt andre innlegg rett under :thumleft

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Snikendeugle skrev: 25 jun 2019, 09:19 Satan. Jeg forstår ikke hvordan det har skjedd? Veien på bildet ser relativt rett ut :-k
I USA trenger de bare noen runder på parkeringsplassen før de får lov til å kjøre.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

FreewheelBurning skrev: 25 jun 2019, 15:08
Snikendeugle skrev: 25 jun 2019, 09:19 Satan. Jeg forstår ikke hvordan det har skjedd? Veien på bildet ser relativt rett ut :-k
I USA trenger de bare noen runder på parkeringsplassen før de får lov til å kjøre.
Det er forsåvidt korrekt, men ikke sikkert at det hadde noen innvirkning på denne ulykken. Det finnes situasjoner i trafikken der det ikke har en dritt å si hva du kan. Noen ganger er du bare på feil sted til feil tid.

Den eneste måten å gardere seg 100% er å holde seg hjemme.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

FreewheelBurning skrev: 25 jun 2019, 15:08
Snikendeugle skrev: 25 jun 2019, 09:19 Satan. Jeg forstår ikke hvordan det har skjedd? Veien på bildet ser relativt rett ut :-k
I USA trenger de bare noen runder på parkeringsplassen før de får lov til å kjøre.
Er du sikker...?

Nå har 23-åringen mer erfaring enn oss på tyngre kjøretøy enn de fleste av oss da vi selv var 23.

Han har forresten blitt tatt for fyllekjøring før, så man skal ikke se bort ifra at han kunne vært beruset? Det blir bare spekulasjoner, ingen vet hva som har skjedd. Det å si at amerikanere er dårlige på å kjøre blir feil ihvertfall.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

Juicebox skrev: 25 jun 2019, 15:16
FreewheelBurning skrev: 25 jun 2019, 15:08
Snikendeugle skrev: 25 jun 2019, 09:19 Satan. Jeg forstår ikke hvordan det har skjedd? Veien på bildet ser relativt rett ut :-k
I USA trenger de bare noen runder på parkeringsplassen før de får lov til å kjøre.
Er du sikker...?

Nå har 23-åringen mer erfaring enn oss på tyngre kjøretøy enn de fleste av oss da vi selv var 23.

Han har forresten blitt tatt for fyllekjøring før, så man skal ikke se bort ifra at han kunne vært beruset? Det blir bare spekulasjoner, ingen vet hva som har skjedd. Det å si at amerikanere er dårlige på å kjøre blir feil ihvertfall.
Jeg forstod det som han mente kjøre MC. Vanlig førerkort er vel en mer omstendelig prosess, men i en del stater er det et faktum at du kan ta MC-lappen på en lørdag formiddag.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

https://www.nytimes.com/2019/06/22/us/n ... ident.html
The motorcyclists were riding east on Route 2 in Randolph, N.H., about 100 miles northeast of Concord, when the pickup truck, a 2016 Dodge 2500, swerved over the yellow line and “jackknifed” into the motorcyclists’ lane around 6:30 p.m., said Jerry Hamanne, the owner of the Inn at Bowman Bed and Breakfast. The inn, where several of the motorcyclists were staying, was about 1,000 yards from the scene of the crash, he said.
Dersom det er tilfelle er det ikke sikkert MC-førerne hadde noe sted å gjøre av seg. All verdens banekjøring hjelper lite når veien plutselig tas opp i full bredde av en pickup og en stor tilhenger. Det virker som relativt sikkert at bilføreren var hovedårsaken til ulykken, og at han antagelig gjorde noe feil, men hvilken mulighet MC-førerne hadde til å redde seg selv vet vi ikke.

Bilde

For meg ser den tilhengeren enorm ut på den "lille" pickupen. Særlig om den hadde hatt last på. Jeg vet ikke hva reglene er for dette i USA.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Juicebox skrev: 25 jun 2019, 15:16 Er du sikker...?

Nå har 23-åringen mer erfaring enn oss på tyngre kjøretøy enn de fleste av oss da vi selv var 23.

Han har forresten blitt tatt for fyllekjøring før, så man skal ikke se bort ifra at han kunne vært beruset? Det blir bare spekulasjoner, ingen vet hva som har skjedd. Det å si at amerikanere er dårlige på å kjøre blir feil ihvertfall.
Jeg mente hva som kreves for å kjøre mc. Mitt inntrykk er at dette er en vits i USA (eller noen stater der). For eksempel at "grunnleggende" teknikker som push-teknikk/kontrastyring er noe de lærer seg på frivillig basis på fritiden, for eksempel kjørekurs som de kan ta, men ikke må ta. Og avhengig av type sykkel er det muligens noen som ikke ser på det som nødvendig en gang... Også er jo hjelm valgfritt i noen stater også.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

Jeg misforsto og trodde det var bil du mente. Ja, veien til mc-lappen over der kan diskuteres :-k

Svar