MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Lauri skrev: 06 sep 2020, 19:04
Juicebox skrev: 03 sep 2020, 18:54 Altså, kanskje jeg ordla meg feil, men kjør som om andre ikke ser deg
Gidde'ru å forklare det oppsiktsvekkende utsagnet " om å kjøre [motorsykkel] som om andre ikke ser deg".
Er det så oppsiktsvekkende? Er et ganske vanlig uttrykk og er gjentatt mange steder.
https://www.youtube.com/watch?v=x94PGgYKHQ0

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 290
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av tormodg »

Kjørelæreren min sa det enkelt, "du må huske på at ingen ser deg, og alle kjører som om de er idioter."

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

kjellv skrev: 06 sep 2020, 21:06
Lauri skrev: 06 sep 2020, 19:04
Juicebox skrev: 03 sep 2020, 18:54 Altså, kanskje jeg ordla meg feil, men kjør som om andre ikke ser deg
Gidde'ru å forklare det oppsiktsvekkende utsagnet " om å kjøre [motorsykkel] som om andre ikke ser deg".

Juicebox sitt utsagn er nok i nærheten av første bud for oss motorsyklister om vi skal overleve. Vi gjør selvfølgelig så godt vi kan for å være synlig i trafikkbildet, men kan aldri ta som en selvfølge at vi blir sett. Derfor må vi ta ansvar i alle situasjoner og sørge for vår egen sikkerhet. Jeg stiller meg i allefall helt bak hans utsagn, for meg er dette ikke det minste oppsiktsvekkende.
Takk kjellv. Jeg syns ikke det er noe oppsiktsvekkende jeg. Det er noe jeg har lært, lest og selv opplevd at det er den beste tankegangen å ha i trafikken.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 06 sep 2020, 20:37 " jeg så deg ikke " er vel det mest brukte utrykket etter en ulykke. Ofte kombinert med en ansvarsfraskrivelse: "du må ha kjørt fort".
"Jeg så deg ikke" = Jeg var alt for uoppmerksom til at jeg klarte å se deg.
"du må ha kjørt fort" = Jeg var nok alt for treig i oppfattelsen

:knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror at opplæringen man har fått i trafikken må tas som en slags generell rettesnor. Det er store forskjeller i trafikkbildet fra Lofoten og Kirkenes til Oslo.

Med mer trafikk så øker faren for ulykker og man må ta litt andre forholdsregler. Jeg merker jo nå hvor mye "tøffere" jeg var som ung på moped. Eller kanskje uvitende er et mer rett ord og bruke. Med den forståelsen jeg har i dag, så synes jeg det er langt skumlere og kjøre moped.

Men når jeg var ung så var ikke trafikkbildet det samme og vi kjørte stort sett på landet. Å pendle til jobb nesten 30 år etterpå med en moped som går 10-20km/t sagtere er helt noe annet. Spesielt i rushtrafikk om morgenen når det fremdeles er mørkt.

Jeg føler det er langt tryggere og sykle. Selv med EL-sykkel (tråsykkel altså). Da kan man bruke gangstier der det finnes og man kan lovlig ta noen avstikkere og snarveier hvor det ikke finnes biler etc. Ikke helt sikkert det heller, men føler at bilister har større respekt for syklister og fotgjengere enn mopedister. Bare man husker på og IKKE sykle over fotgjengerfelt. Da må man forvente seg en skjennepreken.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1048
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MC-ulykker

Legg inn av Domino »

tormodg skrev: 06 sep 2020, 23:10 Kjørelæreren min sa det enkelt, "du må huske på at ingen ser deg, og alle kjører som om de er idioter."
Litt off-topic: Jeg har det med å kommentere atferden til alle idiotene i trafikken. En gang vi passerte ei av rundkjøringene på Bardufoss spurte min eldste datter meg: "Pappa, tror du de hører deg?" Jeg måtte bare le og svarte: "Jeg håper ikke det!"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Men vi må også huske i kampens hete at vi er alle "idioter" i trafikken til tider. Ikke minst vi motorsyklister. Det er lett og kritisere andre, men i trafikken gjør vi alle feil hele tiden. Som oftest går det bra, men det er nok mye flaks ute å går.

Selv er jeg feks. (om jeg får si det selv) veldig flink til å bruke blinklys. Dette skulle nesten koste en motorsyklist livet. Takket være at motorsyklisten var obs på det så endte han ikke på panseret mitt.

Jeg annser meg ikke selv som en "idiot" men det var noen tilfeldigheter som gjorde at det kunne gå ille. Jeg kjørte ut av rundkjøringen mot høyre og blinket meg selvsagt ut. Jeg hørte på litt høy musikk og rattstammen skjulte akkurat blinklys indikatoren inne i dashbordet. Denne slo seg altså ikke av automatisk da veien ikke rettet seg ut fort nok. Jeg kom til neste kryss og der sto det en motorsyklist som skulle ut på veien. Han så jeg blinket inn der han kom ut og derfor kjørte han.

jeg bråbremset og kom med noen ganske skumle gloser. Han viftet med hendene og jeg tenkte bare, (for en idiot). Når jeg skulle svinge til venstre lenger ned så så jeg at blinklyset mitt fortsatt blinket til høyre og det var da jeg hadde lyst til å kjøre ett øde sted og grave meg ned.

Skikkelig pinlig, og hadde jeg fått sjansen til å møte han, så skulle jeg personlig gitt han en unnskyldning.

Poenget er at i trafikken gjør vi alle feil, hele tiden. Noen feil er små, mens andre er grovere. Feilen jeg gjorde var i utgangspunktet ikke stor, men konsekvensene kunne blitt fatale. Heldigvis gikk det bra. Jeg prise meg lykkelig for at han var såpass våken som han var.

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ELO1973 »

Bjerknez skrev: 07 sep 2020, 06:50Bare man husker på og IKKE sykle over fotgjengerfelt. Da må man forvente seg en skjennepreken.
Hvorfor det? :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

ELO1973 skrev: 09 sep 2020, 07:09
Bjerknez skrev: 07 sep 2020, 06:50Bare man husker på og IKKE sykle over fotgjengerfelt. Da må man forvente seg en skjennepreken.
Hvorfor det? :-k
Fordi mange bilister missliker dette. Skulle man bli påkjørt mens man sykler så blir man ikke regnet som "myk trafikkant" heller. Dessuten så er min erfaring etter bare noen få turer på jobb med tråsykkel at bilister ikke forventer å se syklende syklister i gangoverfelt.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

Min erfaring med sykling over gangfelt er at så lenge jeg viser tydelig at jeg vet at jeg har vikeplikt for bilen, så vinker de meg fram.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: MC-ulykker

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 09 sep 2020, 07:16
ELO1973 skrev: 09 sep 2020, 07:09
Bjerknez skrev: 07 sep 2020, 06:50Bare man husker på og IKKE sykle over fotgjengerfelt. Da må man forvente seg en skjennepreken.
Hvorfor det? :-k
Fordi mange bilister missliker dette. Skulle man bli påkjørt mens man sykler så blir man ikke regnet som "myk trafikkant" heller. Dessuten så er min erfaring etter bare noen få turer på jobb med tråsykkel at bilister ikke forventer å se syklende syklister i gangoverfelt.
Ikke bare sykle i fortau, selv hatt ett par skumle scenarioer hvor folk sykler langs veien på fortau, tar 90 grader ut i veien ved fortau og hopper av sykkelen. Dette kombinasjon med at stat og kommune liker å plante i nærheten av fortau er ekkelt

Forøvrig synes jeg at det er greit at syklister sykler i fotgjengerfelt så lenge de ser etter og ser at bilen stopper. Tar kortere tid for de å passere da

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ELO1973 »

oivindg skrev: 09 sep 2020, 07:42 Min erfaring med sykling over gangfelt er at så lenge jeg viser tydelig at jeg vet at jeg har vikeplikt for bilen, så vinker de meg fram.
Var egentlig det jeg ville frem til også. Har jobbsyklet i mange år og min erfaring med at så lenge man opptrer tydelig og signaliserer sine intensjoner får man ofte også litt goodwill tilbake (selvfølgelig med noen unntak). Det er greit (og lovlig) å sykle over gangfelt så lenge man er klar over at det er på andre vilkår enn om man går/leier sykkel over. Urimelig å måtte akseptere noen skjennepreken fra noen som tydeligvis forsøker pålegge sin egen (feilaktige) lovtolkning på andre.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1048
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MC-ulykker

Legg inn av Domino »

For noen år siden ble en (voksen) syklist påkjørt i et gangfelt i Tromsø. Politiet beslagla rutinemessig førerkortet til bilisten. Jeg husker at min umiddelbare tanke da jeg leste om saken var at de burde heller ha tatt førerkortet til syklisten.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Domino skrev: 07 sep 2020, 09:03 Litt off-topic: Jeg har det med å kommentere atferden til alle idiotene i trafikken. En gang vi passerte ei av rundkjøringene på Bardufoss spurte min eldste datter meg: "Pappa, tror du de hører deg?" Jeg måtte bare le og svarte: "Jeg håper ikke det!"
Om dem hørte deg eller ikke, du fikk ut frustrasjonen - OG jeg må innrømme at jeg har vært der,, og det eneste det hjelper på er å få blåst ut :lol og det kan være godt det også.

Har nå i en alder av 60 at det tar sånn omlag 30 år for å slappe av i trafikken ..... :redface

Ellers om man skal ta frem baksete komentarer fra de yngre så , for nesten 20 år siden sa en av mine , fra baksetet; duu, pappa ,,, er du dårlig -- syk --, svaret - nei - hvofor spør du om det ? OG svaret kom kontant - " DEM kjøre jo forbi OSS" :-k :redface :scratch sier vel mye om kjørestil.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 07 sep 2020, 09:49 det var da jeg hadde lyst til å kjøre ett øde sted og grave meg ned.

Skikkelig pinlig, og hadde jeg fått sjansen til å møte han, så skulle jeg personlig gitt han en unnskyldning.

Poenget er at i trafikken gjør vi alle feil, hele tiden. Noen feil er små, mens andre er grovere. Feilen jeg gjorde var i utgangspunktet ikke stor, men konsekvensene kunne blitt fatale. Heldigvis gikk det bra. Jeg prise meg lykkelig for at han var såpass våken som han var.
:twothumbs:

Der har vi alle vært, men det understreker at vi som ferdes i trafikken må ta mye selvstendig ansvar, eksempelvis så tar jeg lite hensyn til de som blinker til høyre og som da vil vise fri vei - men unntak av om min og deres tanke er sammenfallende.

Og det har kommet etter at jeg på ikke lokalkjent vei , la meg ut (hadde det travelt) på et slikt signal, og holdt på å tryne i motgående trafikk. Det værste var i midlertid at min innbremsing (med god bil) måtte bli enda kraftigere enn det å komme seg inn i gjen , da vogntoget foran meg bremset for å ta en 90 grader ut på en avkjøring til høyre. JEG missforstod dennes signal og holdt på å gjøre dagen - i midlertid var marginene på min side den dagen - kanskje fordi man kjører aktivt og tenker på hva viss- og så bær jeg vel legge til at jeg var ung og sprek den gangen. :lol

Ja Bjerknez - vi GJØR feil hele tiden -- ingen tvil om det - og er vi godt trent så kan erfaring eller flaksen berge oss.

Og så en tanke- når man gjør slike feil og gjerne ville ha bedt om unnskyldning - så kan vi jo la den neste som gjør tabbe få litt ovenbærenhet.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar