MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

Og at man kan oppleve at det er en "annen type trafikant/ikke en av oss", slik at de vanlige reglene ikke gjelder. F.eks vil jo tråsyklister oftest være den svake part, men de (må vel innrømme at jeg snakker litt for meg selv her også) ser seg selv som en spesiell type trafikant som kan tøye reglene litt.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Ulykke i Kristiansand, like ved for sentrum på E39 (krever abonnement):
https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/9vy ... esterveien

Det er filmet av et trafikk-kamera. Dette er en veldig dårlig vei hvor det har vært mange ulykker opp igjennom. Det som er rart i dette tilfellet er at det ser ut som ulykken kunne veldig enkelt vært unngått?

Situasjonen er at to separate enkeltfelt møtes til en vei med to felt. Det er 60 kmt/t her. Motorsykkelen kommer fra venstre felt og blinker inn til høyre felt. Bilen med vikeplikt som venter på å kjøre ut oppdager ikke det øyeblikkelig, og ruller ut så det ser ut som den skal kjøre ut. Men etter at den oppdager motorsykkelen stopper den (før den kjører ut på veien).

NB: Motorsyklisten reiser seg i slutten av filmen, så det er heldigvis ikke livstruende skader det er snakk om her (selv om det åpenbart ikke var smertefritt).

Tok noen screenshots av filmen:
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg vil påstå at dette er en dårlig vurdering av motorsyklisten som legger seg over til høyre til tross for at man burde/skulle ha sett bilen som venter på klar bane til å kjøre ut i det høyre feltet. Motorsyklisten burde ha holdt venstre felt til man hadde passert krysset.

Men lett å si i ettertid. Ser jo spor av bakbremsbruk og gnistføyk. Ikke bra.

Oslo er «full» av slike påkjøringer. Særlig i Groruddalen. Mulig at det også var uheldig at det her kom to sykler etterhverandre som tulla med synet til bilfører.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: MC-ulykker

Legg inn av Tore L »

FredrikE24 skrev: 14 aug 2020, 13:58 Jeg vil påstå at dette er en dårlig vurdering av motorsyklisten som legger seg over til høyre til tross for at man burde/skulle ha sett bilen som venter på klar bane til å kjøre ut i det høyre feltet. Motorsyklisten burde ha holdt venstre felt til man hadde passert krysset.
Helt enig FredrikE24, han / hun utsetter seg for ekstra fare ved å ikke kjøre i venstre fil, ved slike utkjøringer til hovedveien.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Regn alltid med at du er i blindfeltet, sælig i sånne vinkler.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Det er mye som er feil som dere nevner, bilen som kommer fra bensinstasjonen kjører truende ut mot veien, men stopper i siste liten. Motorsyklisten kunne holdt seg i venstre felt til etter bensinstasjonen. Så kan det ha vært panikkreaksjon hos motorsyklisten. Det jeg synes var rart i dette tilfellet var at om motorsyklisten kunne gjort alt mulig annet og ulykken hadde vært unngått. Kjørt videre uten å gjøre noe som helst (vanskelig å vite på forhånd at bilen stoppet). Eller gjort en unnamanøver tilbake i venstre felt. Det ser nærmest ut som motorsykkelen "gir opp" og legger seg ned uten nesten uten å endre kurs (sykkelen sklir riktignok ut til venstre og støter borti midtrabatten).

Hadde det vært en bil istedenfor så ville det neppe blitt en ulykke. Den ville fortsatt rett frem eller svingt til venstre.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

Uten å være noen mønstertrafikant, ville om jeg hadde bestemt meg for å legge meg i høyre fil, fort blinket/lagt meg ut igjen i venstrefil idet jeg fikk øye på bilen. Ikke bare for min egen skyld, men også for å slippe bilen ut på veien.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

I det mc bestemmer seg for å skifte fil er bilen som kommer fra bensinstasjonen antakelig dekket av stasjonsvogna som ligger i høyre fil. Hvorfor legger han seg i høyre fil? Buddykjøring med den andre mc'n bak? Ser seg tilbake?
To sekunder seinere har han oppfatta at bilen kjører ut forbi vikepliktmerkene, og temmelig sikkert har ham i blindsona, og ser ut til å treffe ham.
Hvorfor kjører bilen ut? Da den to sekunder før har sett seg tilbake, ser han en svart stasjonsvogn og bak ham klar bane. Mc ligger skjult bak stasjonsvogna, trafikken går raskt og bilen mener han har klar bane - hvis han er rask. Så oppdager bilen mc og bråstopper, men for langt fram. Mc har et halvt sekund på å ta en avgjørelse, rekker ikke å oppfatte at bilen har hogd inn bremsene - og tar en feil avgjørelse/panikkreaksjon - i stedet for å ta en kontrollert unnvikelse. Kanskje aldri trent på det i høy hastighet? Cruisere er også bittelitt mer tungmanøvrerte. Og alt dette har skjedd på under tre sekunder.
I det fjerde sekundet er alt over.
Sist redigert av erik m den 15 aug 2020, 02:17, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Og så tenker jeg: blinka mc før filskift? Det var jo klar bane bak, så det var vel ingen vits?
Ob bilen som kjørte ut, det var jo ingen i høyrefil da han bestemte seg for å kjøre ut, var det noen vits å blinke da?
Mine erfaring er at svært mange i de to situasjonene dropper å blinke.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Du har nok rett i mye av det du sier. Og det tok 3-4 sekunder fra en fin dag på veien til å skli på asfalten. Motorsyklisten blinket i forbindelse med filskifte ja.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

Se Aftenposten i dag. Stort oppslag om mc dødsulykker og mulige tiltak.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: MC-ulykker

Legg inn av Lauri »

...og overskriften/ingressen i Aftenposten sier: Halvparten av dødsfallene i sommertrafikken har vært i MC-ulykker. Nesten alle MC-førerne var over 40 år.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Grendel »

Det er mellom 40 og 50.
Det er nå flere mc-førere enn før. Selvfølgelig en del av settingen. Det er mange ferske førere som går med.

8-/
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

Grendel skrev: 31 aug 2020, 21:05 Det er mange ferske førere som går med.
Har du noe statistikk på det? Tidligere har nesten 90% vært førere med flere års erfaring.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: MC-ulykker

Legg inn av ejs »

Screenshot_2020-08-31-22-30-24-391.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Svar