MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

mekkern skrev: 04 sep 2020, 18:01
oivindg skrev: 04 sep 2020, 17:19 Hva med å gjøre det sånn?
1. Ta plassen din, ca. venstre hjulspor
2. Legg deg ut til høyre hvis det kommer en som på død og liv skal presse seg forbi.
3. Stopp på busslommer eller andre plasser en gang i blant for å slippe forbi de bak
4. Ta MC-lappen så fort som mulig
kutt ut 2 så er det i boks.

Men blir du presset ved forbikjøring bruk nr2. :thumleft
Rettet litt på nummer 2. Det jeg mente var at når du får en olm bussjåfør med mord i blikket opp på sia, så legger du deg selvsagt ut til høyre.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

oivindg skrev: 04 sep 2020, 17:19 Hva med å gjøre det sånn?
1. Ta plassen din, ca. venstre hjulspor
2. Legg deg ut til høyre hvis det kommer en som på død og liv presser seg forbi.
3. Stopp på busslommer eller andre plasser en gang i blant for å slippe forbi de bak
4. Ta MC-lappen så fort som mulig
Regler som både bobiler og mopeder har godt av å følge.. :twothumbs:
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

oivindg skrev: 04 sep 2020, 18:07
mekkern skrev: 04 sep 2020, 18:01
oivindg skrev: 04 sep 2020, 17:19 Hva med å gjøre det sånn?
1. Ta plassen din, ca. venstre hjulspor
2. Legg deg ut til høyre hvis det kommer en som på død og liv skal presse seg forbi.
3. Stopp på busslommer eller andre plasser en gang i blant for å slippe forbi de bak
4. Ta MC-lappen så fort som mulig
kutt ut 2 så er det i boks.

Men blir du presset ved forbikjøring bruk nr2. :thumleft
Rettet litt på nummer 2. Det jeg mente var at når du får en olm bussjåfør med mord i blikket opp på sia, så legger du deg selvsagt ut til høyre.
Eller drit i alt og sitt heller i bussen. Tryggere der.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 04 sep 2020, 16:54 1. Dårlig eksempel av senario
2. 80 sone på en moped som bare klarer 45? Jeg ville valgt en annen vei
3. Jeg tror ikke du har skjønt det som faktisk har blitt skrevet her, altså alt det som du ikke er enige om.

Det jeg sier er ikke at jeg SKAL I LIV OG DØD claime plassen min på høyrefeltet og være et hinder for trafikken bak meg. Heller ikke at en moped har en sjans mot en bil heller, og kan vi være så snill å legge den død?
Jeg tror vi alle vet hva du mener, mr bjerknes, og det hjelper ikke å skrive det samme hele tiden. Jeg har skjønt at det ikke er trygt å leke tøffing mot en bil eller andre kjøretøyer når man sitter på en moped, og at man burde vike for trafikken bak deg om de vil kjøre forbi. Selvfølgelig er alle enige om det. Det jeg ihvertfall mener og har skrevet er at man som en mopedist ikke skal holde seg på høyresiden av høyrefeltet, noe som oppfordrer trafikken bak til å bruke "feltet ditt" til å utøve en forbikjøring som som er feil og farlig. Dette medfører til at mopedisten har mindre bredde å rutte med enn om mopedisten hadde stilt seg mer til venstre av feltet sitt, noe som tvinger folk til å bruke hele venstrefeltet til å ta en forbikjøring.

Det er også grunnen til at jeg mener at mopedisten på videoen har driti seg ut fordi personen gjør det farligere for seg selv og trafikken. Som jeg har nevnt så burde mopedister være mest synlig i trafikken og ved å holde seg til høyre kan personen være usynlig for trafikken bak. Mopedisten på videoen hadde ingen grunn til å legge seg til høyre. Bilen som tok forbikjøringen hadde ikke sjans å se om det var en moped foran den lille lastebilen.
Dette var ikke et eksempel, men en realitet som jeg har opplevd hver gang jeg kjørte moped på jobb (de få månendene jeg hadde den). Jeg MÅ kjøre i en 80-sone/60-sone i morgenrushet for å komme på jobb. Så sant jeg ikke da tar gangstien, som jo ikke er lov. Mopeden gjorde kun 45-50km/t og enda mindre i motbakker.

Det at JEG har opplevd og bli "presset" til siden har skjedd hver ENESTE dag jeg kjørte moped på jobb. Man kjører en gammel tempo som har lys i orden, men om morgenen når det er mørkt og hvor man vet at morgengretne/trøtte bilister sal forte seg på jobb kommer bak, så er jeg sagtens ikke sikker på om dem ser meg heller. I 80 sonen ligger veldig mange i 90-100km/t. Da kan jeg for mange komme brått på med et lite rødt glødende baklys.

Slike situasjoner må må oppleves for at man skal forstå dem. I byen er det litt tryggere for der er det mere lys langs veiene, men fra Fredrikstad Sentrum har jeg ca. en mil til jobb på to felts vei med 60-sone. Der er det veldig mye tungtransport og drøssevis med busser som går mellom Fredrikstad og Sarpsborg. Flere busser kommer ofte etter hverandre også. Dem som ikke kommer forbi meg på venstresiden kjører helt opp i rva på meg der jeg ligger i høyre kjørefelt. Men jeg viker ikke til siden når jeg ligger på to felts vei. Da er jeg enig i at det er farligere. Men dem hiver seg forbi og man kjenner omtrent luftrykket fra biler og lastebiler.

Det værste er altså på landeveien i 80-sone.

Bor man ett sted hvor man har 50 sone hele veien på jobb, eller kan kjøre gjennom skogen etc. er det jo annerledes. Da vet man ikke hva jeg snakker om i det hele tatt.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Stemmer det, er mange steder det ikke er noen realistiske alternativer. Kanskje man kan unngå det, men da er det snakk om store omveier.

Jeg lå enkelt og greit alltid til høyre i konstant fart, så fikk resten av trafikken gå som den ville. Hadde ikke mye problemer med det, men ser at andre ikke har samme erfaring.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Når våre håpefulle 15-åringer tar mopedlappen blir de opplært til å kjøre litt til venstre for midten av kjørefeltet sitt og på den måten ha kontroll på trafikken bak seg, og finne egnede muligheter for å kjøre ut til siden og slippe forbi når det oppstår kødannelser bak seg. Dette betyr ikke at de umiddelbart skal gjøre dette straks det er en bil bak seg, det må altså være et sted der forbikjøring kan være mulig og trygt. En busslomme kan være et slikt sted, eller på en rettstrekning uten møtende trafikk kan man blinke til høyre og legge seg inntil kvitstripa. Det går dessverre ikke så lenge før mange av disse usikre ungdommene finner ut at de er fryktelig upopulære i trafikkbildet, og begynner å balansere mellom kvitstripa og asfaltkanten som hovedregel. Dette er meget farlig for dem selv, de legger til rette for at trafikken bak kan sige forbi selv med trafikk i mot.

Men det er ennå en trafikant i denne filmen som gjør feil, det er bilen med henger som kjører bak scooteren. Denne bilen ligger alt for tett opptil scooteren, og den blir i stor grad skjult foran bilen hans for andre som kommer bak. Det skal ikke overraske meg om bilen som kjører forbi gjør dette i affekt og irritasjon over at bilen med henger velger å kjøre i 45 km/t, og at den egentlige årsaken til den lave hastigheten ikke oppdages før forbikjøringen er godt i gang.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Kanskje dette er grunnen til at mopedisten ligger så langt ut på siden? Fordi bilen med hengeren ligger helt opp i ræva på mopeden? Som mopedist vil man da tenke at denne bilen vil prøve seg for alt det er verdt og derfor ville nok jeg også lagt meg ut på siden.

Hadde jeg IKKE gjort det i dette tillfellet så ville jeg stått i fare for at den bilen som kjørte forbi la seg inn forran bilen med hengeren og presset meg av veien med makt.

For står man mellom å fronte med motgående kjøretøy og vippe en mopedsit av salen så er valget egentlig enkelt i kampens hete.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 06 sep 2020, 12:54 Kanskje dette er grunnen til at mopedisten ligger så langt ut på siden? Fordi bilen med hengeren ligger helt opp i ræva på mopeden? Som mopedist vil man da tenke at denne bilen vil prøve seg for alt det er verdt og derfor ville nok jeg også lagt meg ut på siden.

Hadde jeg IKKE gjort det i dette tillfellet så ville jeg stått i fare for at den bilen som kjørte forbi la seg inn forran bilen med hengeren og presset meg av veien med makt.

For står man mellom å fronte med motgående kjøretøy og vippe en mopedsit av salen så er valget egentlig enkelt i kampens hete.
En ting er i hvert fall sikkert.. Å kjøre moped på landevei med hastigheter over 50 km/t kan være en hasardiøs aktivitet! Disse passer rett og slett ikke inn i trafikkbildet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 06 sep 2020, 13:04
Bjerknez skrev: 06 sep 2020, 12:54 Kanskje dette er grunnen til at mopedisten ligger så langt ut på siden? Fordi bilen med hengeren ligger helt opp i ræva på mopeden? Som mopedist vil man da tenke at denne bilen vil prøve seg for alt det er verdt og derfor ville nok jeg også lagt meg ut på siden.

Hadde jeg IKKE gjort det i dette tillfellet så ville jeg stått i fare for at den bilen som kjørte forbi la seg inn forran bilen med hengeren og presset meg av veien med makt.

For står man mellom å fronte med motgående kjøretøy og vippe en mopedsit av salen så er valget egentlig enkelt i kampens hete.
En ting er i hvert fall sikkert.. Å kjøre moped på landevei med hastigheter over 50 km/t kan være en hasardiøs aktivitet! Disse passer rett og slett ikke inn i trafikkbildet.
Der er jeg HELT enig med deg. Jeg har aldri vært så nervøs i trafikken som da jeg kjørte moped i voksen alder. Jeg ser jo potensielle farer HELE tiden.

Dette handler dog (tror jeg) mest om uvitenhet fra bilister. Jeg synes alle som tok lappen på bil skulle få lov til å kjørt moped på en trafikkert landevei med 80 sone. Jeg tror seriøst dette hadde vært en fin ting.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

Enig i det jeg, uvitenhet blant bilister, og så må det være uvitenhet blant fjortisene. Klart noe under opplæringen som har sviktet her.

Jeg sier foresten ikke at jeg var noe fryktløs mopedist før i tiden heller, man kjenner godt suget når en trailer kjører forbi deg.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: MC-ulykker

Legg inn av Lauri »

Juicebox skrev: 03 sep 2020, 18:54 Altså, kanskje jeg ordla meg feil, men kjør som om andre ikke ser deg
Gidde'ru å forklare det oppsiktsvekkende utsagnet " om å kjøre [motorsykkel] som om andre ikke ser deg".

I mellomtiden: all teori og deretter all praksis etter år på vegen tilsier at man som motorsykkelfører må gjøre seg synlig for all trafikk. Man beveger seg i kjørefeltet for å gjøre seg synlig både for trafikk bak og for møtende trafikk. Ved forbikjøring er plassering, tegngiving og øvrig kommunikasjon ( f.eks blikkontakt) med på å gjøre motorsyklisten synlig. I dag kjører mange motorsyklister med refleksvest - for å gjøre seg synlig. Noen har sågar fluoriserende hjelmer - for å gjøre seg synlig. Flere og flere ettermonterer flere kjørelys på sykkelen - for å gjøre seg synlig. Noen (jeg bl.a.) ettermonterer pulserende bremselys - for å gjøre oss mer synlig. Kjører man flere i lag så ligger jaggu hele gjengen spredd i hele kjørefeltet - for nettopp å gjøre seg synlige.

Den eneste jeg vet om som oppfyller ditt oppsiktsvekkende utsagn (lest bokstav for bokstav, ord for ord og deretter gitt en normal tolkning) er Sigvart Ebenstad på sin Jawa 350 når han kjører bygdevegene i Solør rett før solnedgang på søndagskvelden - uten lys - da kjører han som om andre ikke ser ham.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Som om andre ikke ser deg/usynlig- enkelt og greit: ikke tro at andre har sett deg og kjør deretter.Sats ikke på at "bilen" stopper eller ikke svinger.

At man gjør ting for å bli sett er ingen motsigelse i dette henseende.

" jeg så deg ikke " er vel det mest brukte utrykket etter en ulykke. Ofte kombinert med en ansvarsfraskrivelse: "du må ha kjørt fort".
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

KawaKjetil

Re: MC-ulykker

Legg inn av KawaKjetil »

Enig her. Har ikke hatt akkurat tanken at "ingen ser meg", men stoler ikke på en eneste ute i trafikken på mc. Stoler på meg selv og egen dømmekraft, det har funka i snart 40 år heldigvis. Alt for mange "blinde sviminger" ute i trafikken.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 06 sep 2020, 20:37 " jeg så deg ikke " er vel det mest brukte utrykket etter en ulykke. Ofte kombinert med en ansvarsfraskrivelse: "du må ha kjørt fort".
Det var akkurat dette som åpenbart var bilførerens oppfatning og senere utvilsomme strategi etter anmeldelse, førerkortbeslag, siktelse og senere tiltale etter at han skulle kjøre av fra E-16 på Kalvsjø ikke langt fra her jeg bor, og kjørte rett på en motorsyklist.
Som døde der og da...
Dette på et sted med god oversikt fra der bilføreren skulle krysse motgående for å kjøre inn på sideveien.
Mye ble skrevet i lokalavisen om saken. Ikke minst fordi dette skjedde på en flott 1. mai med svært mange motorsyklister på veiene. Også på denne hvor den fatale ulykke skjedde.
Mye ble også skrevet senere da bilføreren nektet enhver straffeskyld og påsto hardnakket at MC-føreren, som kjørte foran av en gjeng på ganske mange, som altså var ute på en rolig 1. mai tur, kjørte altfor fort.
Han ble selvfølgelig dømt. Mange vitner i hans disfavør gjorde ikke hans sak noe bedre.
Men fyren ga seg ikke og anket og engasjerte såkalte eksperter som kom med beregningsmodeller som overfor retten ble slått fast som svært lite troverdige.
Han tapte også ankesaken og fikk etter hvert, om jeg husker korrekt, en rimelig stor tilleggsbyrde i form av saksomkostninger i tillegg til streng straff og inndragning av førerretten.

Så nei - og heldigvis! - er det ikke slik og skal aldri bli slik, at bilførere i lignende situasjoner som dessverre vil skje i framtiden, skal kunne lire av seg slike fraser i den tro at "alle" må jo tro på og være enige i at det var motorsyklistens feil at uhellet skjedde.
For de syns jo ikke! Også kjører de altfor fort!!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Lauri skrev: 06 sep 2020, 19:04
Juicebox skrev: 03 sep 2020, 18:54 Altså, kanskje jeg ordla meg feil, men kjør som om andre ikke ser deg
Gidde'ru å forklare det oppsiktsvekkende utsagnet " om å kjøre [motorsykkel] som om andre ikke ser deg".
Juicebox sitt utsagn er nok i nærheten av første bud for oss motorsyklister om vi skal overleve. Vi gjør selvfølgelig så godt vi kan for å være synlig i trafikkbildet, men kan aldri ta som en selvfølge at vi blir sett. Derfor må vi ta ansvar i alle situasjoner og sørge for vår egen sikkerhet. Jeg stiller meg i allefall helt bak hans utsagn, for meg er dette ikke det minste oppsiktsvekkende.

Svar