MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

Altså, kanskje jeg ordla meg feil, men kjør som om andre ikke ser deg

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Jompa skrev: 03 sep 2020, 18:37
Juicebox skrev: 03 sep 2020, 18:08 Det stemmer. På mc skal man kjøre som man er usynlig ja, du leste riktig.

Jeg røvde det for noen dager siden, det fungerte dårlig..........
:lol :lol :lol :lol :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Kjørte i fjor sykkel gjennom Stockholm,,,, og ikke brukes ord som liten, hverken om sykkel eller eier, men æ følte mæ utrolig liten der i mellom stortsett bare 50+ tonnere og 20 meter pluss... æ ville fort vekk...

Tenker at jeg vil være synlig , men gå utifra at jeg ikke blir sett...være aktiv med tanke på plassering, holde meg utenfor blindsoner og prøve å være tydelig på hvor jeg skal...

Og ikke minst være obs på de feil andre gjør som du sjøl må korrigere for.

Men viktigst er vel realismen i at det faktisk er den sterkestes "rett" i trafikken , ikke at de har retten men at realiteten gir den minste i trafikken de minste sjangser
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Hadde en slik 50cc scooter sonjeg etter noen år klarte å fjerne plomberinga på. Ikke "trimmet", men uplombert. Det var stor forskjell å komme opp i 60-70km/t. Har hørt et argument om at slike mopeder og scootere ikke er bygget for denne farten. Det stemmer ikke. De klarer seg kjempebra. Det er vel i bunn og grunn spørsmål om 16 åringer klarer det. Jeg hadde kanskje ikke taklet det da jeg var 16.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 03 sep 2020, 19:36 Kjørte i fjor sykkel gjennom Stockholm,,,, og ikke brukes ord som liten, hverken om sykkel eller eier, men æ følte mæ utrolig liten der i mellom stortsett bare 50+ tonnere og 20 meter pluss... æ ville fort vekk...

Tenker at jeg vil være synlig , men gå utifra at jeg ikke blir sett...være aktiv med tanke på plassering, holde meg utenfor blindsoner og prøve å være tydelig på hvor jeg skal...

Og ikke minst være obs på de feil andre gjør som du sjøl må korrigere for.

Men viktigst er vel realismen i at det faktisk er den sterkestes "rett" i trafikken , ikke at de har retten men at realiteten gir den minste i trafikken de minste sjangser
Helt enig.

Bor man i Bodø, eller på Smøla vil man ikke forstå disse problemstillingene vi snakker om her. Når man ligger der i 45km/t inneklemt mellom lastebiler, busser. Og vogntog så føler man seg ikke veldig stor. Holder man på retten da, så lever man ikke lenge. Uavhengig av hvem som har skylden eller ikke. Det hjelper lite når du først ligger der.

Mopedist ble knust av vogntog, men heldigvis var det ikke mopedistens skyld liksom....

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: MC-ulykker

Legg inn av Lauri »

Juicebox skrev: 03 sep 2020, 18:54 Altså, kanskje jeg ordla meg feil, men kjør som om andre ikke ser deg
... m.a.o å kjøre slik at andre virkelig ser deg.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1041
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MC-ulykker

Legg inn av Domino »

Noe av det første jeg lærte på kjøreskolen da jeg tok MC-lappen var at du må aldri basere deg på at bilistene ser deg. Med andre ord: kjør som om du er usynlig!

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: MC-ulykker

Legg inn av HeHy »


Bjerknez skrev: Hæ...??

På MC kjører du som om du er usynlig...?

__________

Du sier at mopedister taper uansett... så hvorfor ta opp kampen? Noen ganger synes jeg det er helt ålreit å kjenne sin plass.

Med MC derimot kommer man seg frem og vekk. Det er noe helt annet.
Jeg mener du misforstår poenget her. Det er ikke snakk om å ta opp noen kamp mellom bilistene, vi vet alle sammen hvem som taper av en 2 tonns bil og en mopedist/motorsyklist.
Her er det snakk om å bruke venstre side av feltet slik at bilister som vil forbi MÅ ta en skikkelig forbikjøring over i venstre felt. Dermed må også bilfører ta ansvar for at det ikke kommer noen i mot.
Hvis bilfører likevel velger å kjøre forbi hvis det kommer biler i mot er bilfører en komplett idiot (mer enn vanlig...).
Hvis du derimot ligger til høyre for midten så inviterer du halveise forbikjøringer hvor bilfører bare såvidt krysser gulstripa, hvis det da kommer bil imot så har du plutselig en bilfører som ikke har gjort seg klar skikkelig, som får panikk og presser mopedist av veien.
Det er nok greit å legge seg ut mot høyre side av midten når du selv ønsker at bilister skal kjøre forbi, men å ligge til høyre for midten til vanlig strider imot fornuften.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Grendel »

Vel... I tiden jeg kjørte moped opplevde jeg at den røde bussen her i Oslo kjørte forbi meg. Men han gadd ikke ta en ordentlig forbikjøring. Han tok bevist halvparten, og la breisiden mot meg. Presset meg rett og slett av veien. Med mopedens krefter hadde jeg bare et valg; Jeg var glad for at jeg hadde skivebremser og fikk bråbremset. Stygg og bevist kjøring fra føreren av bussen. Ja, jeg hadde ingen ting å stille opp med.

8-/
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

HeHy skrev: 04 sep 2020, 10:58
Bjerknez skrev: Hæ...??

På MC kjører du som om du er usynlig...?

__________

Du sier at mopedister taper uansett... så hvorfor ta opp kampen? Noen ganger synes jeg det er helt ålreit å kjenne sin plass.

Med MC derimot kommer man seg frem og vekk. Det er noe helt annet.
Jeg mener du misforstår poenget her. Det er ikke snakk om å ta opp noen kamp mellom bilistene, vi vet alle sammen hvem som taper av en 2 tonns bil og en mopedist/motorsyklist.
Her er det snakk om å bruke venstre side av feltet slik at bilister som vil forbi MÅ ta en skikkelig forbikjøring over i venstre felt. Dermed må også bilfører ta ansvar for at det ikke kommer noen i mot.
Hvis bilfører likevel velger å kjøre forbi hvis det kommer biler i mot er bilfører en komplett idiot (mer enn vanlig...).
Hvis du derimot ligger til høyre for midten så inviterer du halveise forbikjøringer hvor bilfører bare såvidt krysser gulstripa, hvis det da kommer bil imot så har du plutselig en bilfører som ikke har gjort seg klar skikkelig, som får panikk og presser mopedist av veien.
Det er nok greit å legge seg ut mot høyre side av midten når du selv ønsker at bilister skal kjøre forbi, men å ligge til høyre for midten til vanlig strider imot fornuften.
Tror det er du som missforstår her. Les hva jeg skriver tidligere i tråden angående plassering.

Da er du tøffere enn meg vertfall. Ble selv nesten nedrent av lokalbussen her jeg bor. Han skulle forbi, basta. Da flytter jeg meg, for å si det sånn.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

Lauri skrev: 04 sep 2020, 09:46
Juicebox skrev: 03 sep 2020, 18:54 Altså, kanskje jeg ordla meg feil, men kjør som om andre ikke ser deg
... m.a.o å kjøre slik at andre virkelig ser deg.
Nei.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Prøv og hiv deg på mopeden og kjør på en sterkt trafikkert landevei med 80-sone. Jeg vil gjerne se at du prøver og holde på retten når lokalbussen kommer og legger seg ut for å kjøre forbi deg når en sving nærmer seg og du overhodet ikke har noe sikt fremover og ser om det evt. kommer en møtende bil som tvinger bussjåføren til å velge deg eller å fronte med den andre bilen.

Det er veldig lett og sitte og si at man skal holde på retten som mopedist.

Dessuten skal man vike hvis man er til hinder for andre i trafikken og forholdene tillsier det. Ikke legge seg på hvitstripen, men ut mot høyre.

Det er faktisk ganske vanlig at bilister og lastebilsjåfører nedprioriterer deg som traffikant. Dem gir fullstendig blaffen. Det vil si, kanskje ikke med vilje, men av uvitenhet.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

1. Dårlig eksempel av senario
2. 80 sone på en moped som bare klarer 45? Jeg ville valgt en annen vei
3. Jeg tror ikke du har skjønt det som faktisk har blitt skrevet her, altså alt det som du ikke er enige om.

Det jeg sier er ikke at jeg SKAL I LIV OG DØD claime plassen min på høyrefeltet og være et hinder for trafikken bak meg. Heller ikke at en moped har en sjans mot en bil heller, og kan vi være så snill å legge den død?
Jeg tror vi alle vet hva du mener, mr bjerknes, og det hjelper ikke å skrive det samme hele tiden. Jeg har skjønt at det ikke er trygt å leke tøffing mot en bil eller andre kjøretøyer når man sitter på en moped, og at man burde vike for trafikken bak deg om de vil kjøre forbi. Selvfølgelig er alle enige om det. Det jeg ihvertfall mener og har skrevet er at man som en mopedist ikke skal holde seg på høyresiden av høyrefeltet, noe som oppfordrer trafikken bak til å bruke "feltet ditt" til å utøve en forbikjøring som som er feil og farlig. Dette medfører til at mopedisten har mindre bredde å rutte med enn om mopedisten hadde stilt seg mer til venstre av feltet sitt, noe som tvinger folk til å bruke hele venstrefeltet til å ta en forbikjøring.

Det er også grunnen til at jeg mener at mopedisten på videoen har driti seg ut fordi personen gjør det farligere for seg selv og trafikken. Som jeg har nevnt så burde mopedister være mest synlig i trafikken og ved å holde seg til høyre kan personen være usynlig for trafikken bak. Mopedisten på videoen hadde ingen grunn til å legge seg til høyre. Bilen som tok forbikjøringen hadde ikke sjans å se om det var en moped foran den lille lastebilen.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

Hva med å gjøre det sånn?
1. Ta plassen din, ca. venstre hjulspor
2. Legg deg ut til høyre hvis det kommer en som på død og liv presser seg forbi.
3. Stopp på busslommer eller andre plasser en gang i blant for å slippe forbi de bak
4. Ta MC-lappen så fort som mulig
Sist redigert av oivindg den 04 sep 2020, 18:05, redigert 1 gang totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

oivindg skrev: 04 sep 2020, 17:19 Hva med å gjøre det sånn?
1. Ta plassen din, ca. venstre hjulspor
2. Legg deg ut til høyre hvis det kommer en som på død og liv skal presse seg forbi.
3. Stopp på busslommer eller andre plasser en gang i blant for å slippe forbi de bak
4. Ta MC-lappen så fort som mulig
kutt ut 2 så er det i boks.

Men blir du presset ved forbikjøring bruk nr2. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar