MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: MC-ulykker

Legg inn av kgjersda »

Elruts84 skrev: 28 feb 2021, 23:29 Altså. Vi er i februar enda. Vær nå forsiktig pm du er 16 eller 70. Ingen ulykker er målet!

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjørte akkurat til Ørsta/Volda i dag og det var svært mange sykler ute til å være februar. Mange syklister som hiver etter å komme seg på veien igjen. Jeg forstår det godt når det er 10celcius ute.

Husk at det er mye rusk på veiene. Spesielt i av og påkjøring av sideveier.
Husk at ferdighetene etter vinter er mye dårligere enn når dere parkerte i høst.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: MC-ulykker

Legg inn av Duke944 »

Denne er verdt å lese og tenke grundig gjennom før sesongen

https://www.mcavisa.no/single-post/domm ... -intuisjon

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

oivindg skrev: 12 nov 2020, 14:59 Liker folk som er ivrige og setter i gang med å gjennomføre drømmene sine, jeg. :) Dette uhellet kunne vel skjedd hvem som helst?
Nå ble jeg litt overrasket, hadde ikke fått med meg at Ride the Bean hadde hatt en ulykke. Men jeg så litt på denne kanalen i fjor og har litt å kommentere...

For det første så er jeg selv intressert i å begynne med adventure riding. Jeg har selv bare kjørt 125cc i utlandet og litt med tung og mellomtung sykkel i Norge, men da bare øvelseskjøring med andre sine sykler. Men har drevet en del med terrengsykling og liknende tidligere. Så jeg vet jeg kommer til å like det.

Og som en ny adventure-intressert motorsyklist så ser jeg jo da selvfølgelig på alle sykler jeg kan kommer over, Tenere 700, CB500X, 1100 Africa Twin, KTM 790 osv. Så når jeg kom over Tenere 700 så jo det ut som en helt fantastisk sykkel, en sykkel som i praksis var alt jeg kunne ha ønsket meg. Så jeg ser video etter video av folk som kjører i alt slags terreng med Tenere 700 uten noen som helst utfordringer.

Men jeg spør meg selv om det virkelig er så enkelt å kjøre en sykkel på 200+ kilo offroad? Om dette virkelig er noe jeg kommer til å få til på en sykkel som det.

Så når jeg kommer over Ride The Bean så var det helt fantastisk, her har du et norsk par som begge har kjøpt seg drømmesykkelen, som skal reise verden rundt og begynner å øve seg offroad. Som er dumme nok til å legge ut videoer hvor de kjører Tenere 700 gjennom norsk blåbærmark med muligheter for bøter på mangfoldige tusen kroner.

Men for min del var det helt fantastisk, det er ikke jeg som tar risikoen for massive bøter. Og her fikk jeg muligheten til å se på andre, uerfarne motorsyklister som tar den råeste adventuresykkelen du kan finne i alt slags terreng fra ren offroad i blåbærmark til grusveier som er helt ødelagte av vann. Som gjør det jeg lurer på om jeg skal begi meg ut på selv.

Og etter hvert som jeg ser flere og flere videoer av det de holder på meg, så blir alt klarerer og klarere. Spesielt når jeg ser videoen hvor de får opplæring av Tshansen (fra youtube/instagram og forumet her) og totalt klovner til alt fra usvinger i terreng til kjøring på grusvei. Og det som blir så klinkende klart er at det å kjøpe en Tenere 700 når du er totalt nybegynner er en totalt idiotisk ide.

At det de gjør er noe jeg absolutt ikke må finne på gjøre! For hvis jeg gjør det så kommer jeg enten til å havne i en situasjon hvor jeg sitter helt fast og ødelegger sykkelen, eller en situasjon hvor jeg skader meg selv.

Det blir så klinkende klart for meg, at den første sykkelen jeg kjøper bør være en lettvekter, at jeg trenger noen hundre timer på noe slikt som en CRF250L/CRF300L før jeg en gang begynner å tenke på å kjøre i vanskelig terreng med en langt tyngre adventuresykkel.

Så mens dette kunne ha skjedd med hvem som helst, så er jeg ikke i det hele tatt overrasket over at det skjedde med nettopp Ride the Bean.

For det måtte nesten bare skje, her har du noen som skulle selge leiligheten og reise verden rundt på motorsykkel, noen som skulle følge drømmen. Og greit nok, jeg kan respektere såpass. Jeg sier ikke at de ikke burde ha tatt turen.

Men de burde også ha sagt stopp, skjønt at dette er de ikke klare for. Kjøpt seg noen mindre dual sport sykler og kjørt 500-1000 timer i terreng over et par år før de begikk seg ut på storturen med den store sykkelen. For det var faktisk så stor mangel på erfaring at de satte ut på den store drømmeturen i Episode 1, og skadet seg alvorlig i Episode 2.

Episoden som overbeviste meg om at nybegynnere ikke bør kjøpe Tenere 700 finner du her: https://www.youtube.com/watch?v=CfnDQJx6Y3o

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Innlegg med litt fokus på å komme hel hjem og ikke bare ha morro.

Når det gjelder deres ulykke så har dette ingen ting med sykkelen å gjøre men heller fullstendig mangel på respekt for fart og underlag sett opp mot erfaring og mangel på lokalkunnskap.
Meget beleilig har de redigert bort hele foranledningen til ulykken..At det kan være farer i en vei som ligger "ute i bushen" er vel ikke helt utenkelig..men da bør en jo følge med litt og begge kjørte jo rett i elveleiet-noe sier meg at farta har vært alt for høy.
-Morro? ja helt klart men smart? :sk?

MEN, når det gjelder en yamaha700 som "førstesykkel" for kjøring i terreng der det ikke er lovlig/tilrådlig OG alene er et tjangsespill hvis en kommer ut for noe uforutsett.
For kjøring på grusveier så er det helt ok -men å dra store tunge sykler ut i terreng er ikke bare bare og man trenger erfaring og teknikk og litt styrke.
Klart en KAN-men hvorfor skal en det når det finnes bedre maskiner for slik bruk..
Alt for mange har sett på Long way round og slikt-og glemmer at de hadde et helt støtteteam med/rundt seg.

Den perfekte sykkel "for alt" finnes nok desverre ikke.
Skal jeg kjøre noe dårligere enn grusveier så er det sykler på under 140kg med litt moment som gjelder for min del- og helst ikke helt alene/meld fra hvor du er..
-og ikke full guffe med grussprut rundt svinger en ikke har full kontroll på sikt og underlag.
Har hatt kjøring med folk jeg ikke vil henge på , selv om jeg har kjørt i over 40år.

Men mulig jeg har blitt FOR gammel som motorsykkelist.. :crazy: :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 01 mar 2021, 21:11 Når det gjelder deres ulykke så har dette ingen ting med sykkelen å gjøre men heller fullstendig mangel på respekt for fart og underlag sett opp mot erfaring og mangel på lokalkunnskap.
Det er ikke sykkelen sin skyld nei, men en 200+ kg adventuresykkel full-lastet med bagasje for en verden-rundt tur hjelper jo ikke akkurat på. Spesielt ikke når en sykkel som Tenere 700 fort kan føles så stabil at man får selvtilitten til å kjøre fortere enn det man burde.

Det er noe med å kjøre den 140 kilos sykkelen du snakker om med minimal bagasje fra hotell til hotell i forkant av verden-rundt turen. Kanskje også ha kjørt de mer velkjente og trygge grusveiene i Norge før man begir seg ut på veier i TET ruten som egentlig har vert stengt for offentlig ferdsel i mange år.

Såvidt jeg forstår så gikk de direkte på verden rundt turen uten å en gang ha kjørt Norge på langs, rett på grus før de har kjørt verken Lysebotn, Tindevegen eller Trollstigen, rett på TET før de har kjørt de offentlige og velkjente grusveiene i Norge.

For min del blir det som at noen skal begynne med topptur og randonne før de har prøvd seg på langrenn eller i slalombakke. Du vet ikke hva som kommer til å gå galt, men noe blir det.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: MC-ulykker

Legg inn av 45316 »

Kjør forsiktig.

Ung mann døde ved FetsundbruaBilde

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-ulykker

Legg inn av SilverSmurfer »

Uff ja, så den saken tidligere i dag. Skulle ønske vi viste hvor høy hastighet det var snakk om.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av niko »

Trist. En av godveiene dette, lett å dra på for mye.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

https://www.noblad.no/trafikkulykke-mel ... -56-404617
Kjørte forbi der rett etter at politi og ambulanse var ankommet. Så to lettsykler sto parkert, antakelig 3 kompiser som hadde kjørt sammen. Ut fra artikkelen må bilføreren ha kjørt ut fra Feltspatveien og ikke sett lettsyklene. Feltspatveien har vikeplikt for Lambertseterveien, men... ser på bildet at bilen har fått treffet midt i fronten. Det har skjedd ute i krysset, så den har blitt snudd og kjørt litt tilbake etterpå.
Både NMCU og NAF MC minner oss på at vi ofte er usynlige for bilistene, og særlig på denne tida av året:
"– Gå ut fra at ingen ser deg, og legg opp kjøringen ut fra det. Ikke stol på andre i trafikken enn deg selv – du er selv den viktigste faktoren for å kjøre sikkert."
Liten trøst at det ikke er vår feil når vi blir påkjørt.

arilds
Innlegg: 17
Registrert: 04 apr 2021, 20:14
Motorsykkelen din: Z900RS

Re: MC-ulykker

Legg inn av arilds »

To alvorlig skadet i MC-ulykke ved Sørum, riksvei 173 Borgenveien v/ Blakersundveien

https://kart.finn.no/?lng=11.26907&lat= ... ype=normap

"To motorsyklister er skadet, mens en tredje er uskadet etter ulykken i Sørum, opplyser politiet til NRK. To motorsyklister var i følge og en av dem frontkolliderte med en møtende motorsykkel under en forbikjøring."

Håper det ikke blir noen varige mèn.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

arilds skrev: 18 apr 2021, 21:02 To alvorlig skadet i MC-ulykke ved Sørum, riksvei 173 Borgenveien v/ Blakersundveien

https://kart.finn.no/?lng=11.26907&lat= ... ype=normap

"To motorsyklister er skadet, mens en tredje er uskadet etter ulykken i Sørum, opplyser politiet til NRK. To motorsyklister var i følge og en av dem frontkolliderte med en møtende motorsykkel under en forbikjøring."

Håper det ikke blir noen varige mèn.
Uffda... :sorry ! Å frontkollidere med en annen motorsyklist hører ril sjeldenhetene heldigvis.

niko og jeg var på tur i dag ikke langt unna. Vi så heldigvis ingen skumle episoder, men det var ganske så mange motorsykler ute i dette området i dag.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Håper på et godt år i år...men det er vel uunngåelig at det kommer til å skje flere ganger i år.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-ulykker

Legg inn av pingvin »

Sakkle skrev: 22 okt 2020, 10:04
Jeg antar at dette er samme ulykken (?)



Det som dreier seg om utforkjøringen starter ved rund 4:30 i videoen.


Så vidt jeg forstår kjørte de en nedlagt (muligens avstengt ? ) vei som er en del av Trans Euro Trail (TET). Noe å tenke på for de som vurderer dette (meg selv inkludert). Tydelig at kvalitetskontrollen på løypa ikke er helt 100% til en hver tid...
Huff, han har fått det skikkelig, fikk med meg at dama/kompanjongen gikk fra han etter han kom ut av sykehuset men nå har hun tatt livet sitt så han har jammen blitt slått i bakken nok ganger, stakkars fyr. Viser seg at begge har hatt store psykisk problemer, selvmordstanker etc og litt slik fant sammen. Og MC turen skulle liksom være deres vei litt ut av dette men ble ikke slik...

2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Trist og en sterk historie om Pia og Kenneth (RideTheBean). Ingen særlig tvil om det.

Men så må jeg si jeg stusser ikke så rent lite på at de begge fortsetter å "youtube" etter uhellet - på engelsk. Til og med RideTheBean capsen er på plass...
Imponerende, eller hva skal man si... :-k :scratch ...

For egen del så tror jeg nok jeg ville endret fokus rimelig kjapt i en slik situasjon. For meg ville nok Youtube kommet i annet rekke.
Likevel må jeg noe motvillig gi kred. til paret for at de fortsetter i Youtube og sånn sett får dokumentert uhellet, også til utenlandstalende seere...

Får meg til å tenke at disse youtuberne må være en egen "rase", som lever etter "the show must go on" uansett hva som skjer... :-k .

For øvrig bunnløst trist med Pias selvmord. Hun virket usedvanlig livsglad i den første av disse to videoene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 23 apr 2021, 22:24 Trist og en sterk historie om Pia og Kenneth (RideTheBean). Ingen særlig tvil om det.

Men så må jeg si jeg stusser ikke så rent lite på at de begge fortsetter å "youtube" etter uhellet - på engelsk. Til og med RideTheBean capsen er på plass...
Imponerende, eller hva skal man si... :-k :scratch ...
Får meg til å tenke at disse youtuberne må være en egen "rase", som lever etter "the show must go on" uansett hva som skjer... :-k .

For øvrig bunnløst trist med Pias selvmord. Hun virket usedvanlig livsglad i den første av disse to videoene.
Nettopp - hva skal man si - fort gjort å si det første som kommer i tankene - men nå har jeg fått tenkt litt og sett hele videoen "RIP Pia" og må vel si at jeg tenker at glunten har reflektert over hva dette betyr for ham - og jeg forstår det slik at både for Pia og han så var youtube en terapi i deres ganske så spesielle situasjon. Tragisk at folk ser en slik utvei - men av og til går livet deg i mot og en selv kommer i tanker om at no er nok - nok - og da vi er mest sårbar er før vi nærmer oss godt voksen. Den tida da "ingen forstår deg" , den tida da du kan "synes så jævli synd på deg sjøl" og mer til , og ja jeg kan skrive dette uten å være fordømmende - ganske enkelt fordi jeg har vært der! når det emosjonelle livet gikk i mot og det var langt til det trygge. Joda det var jo så jævli synd i meg sjøl - men jeg våknet og blei ganske så hard ei lang stund overfor livets prøvelser - lite og ingenting beit på i noen år - men det gikk over etter en periode i Libanon - det å få merke på kroppen at livet kan være jævlig bokstavlig talt - det endret meg til hva jeg når er - kan ta i mot mye personlig - men ikke på andres vegne.

Så hva skal man si - egentlig at man ikke kan sette seg inn i andres liv og bare beklage at ikke alle får med seg den nødvendige trygghet til å leve livet helt ut.

Vil ta med ei setning fra min far da han fik spørsmålet om det ikke gjorde vondt " æ har no fått et liv og det må Æ leve" og sånn mener jeg vi må venne oss til å tenke , fler av oss - gjøre det beste ut av det vi har fått og har blitt -

Men jeg sitter fremdeles med sorg i hjertet at det er mange som Pia i vårt land og som ikke evner å se en annen utvei.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar