MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: MC-ulykker

Legg inn av erikbc »

I mitt eksempel så gjorde bilisten noe helt klart ulovlig og noe som berettiger førerkortinndragelse. Å ligge i feil kjørebane i sving. Bryter helt klart paragraf 3, grunnregler for trafikk pluss regler om kjøreretning, osv. Det er også mange eksempler på førerkortinndragelse når folk har fått slik kjøring filmet, gjerne ifm. forbikjøring i sving.

"I en sving hvor begge parter møtes og kommer litt for fort hvor bilisten ligger inn mot midten og motorsyklisten kommer i godt driv"

I situasjonen jeg beskrev var han som sagt godt over i min kjørebane. Ikke inn mot midten.

Fordi jeg som sagt oftest kjører med svært gode marginer, og det gjorde jeg også i dette tilfellet, så hadde jeg langt fra noe godt driv, og lå under fartsgrensen på stedet. Det er eneste grunnen til at dette gikk bra for mitt vedkommende. Fordi jeg forventer at slike scenario kan oppstå.

"Det er ingen som ønsker andre noen vondt i trafikken"

Det kan diskuteres, men om man ønsker andre vondt eller ikke så unnskylder ikke det bilister og motorsyklister som kjører på en uforsvarlig, hensynsløs og egoistisk måte som setter andres liv i fare. Om bilisten skulle hatt huden full eller ikke kan noen sikkert diskutere, personlig mener jeg bestemt man fortjener det og langt mer (straff, tap av førerkort).

Selvfølgelig burde ikke slike mennesker besitte førerrett.

Er forøvrig enig i at det ikke er noe god ide å ta opp jakten. Men spørsmålet er, hvis man så hadde gjort, og fått både skiltnr og gitt vedkommende en lærepenge. Kan det være en liten sjanse for at vedkommende hadde endret litt på sin kjørestil? Kan konsekvensen være at man faktisk redder et liv? Hvem vet. Nå kommer han hvert fall garantert til å fortsette med slik kjøring og neste gang møter han kanskje en annen enn meg, som kjører med mindre gode marginer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vil bare utdype at svaret mitt var generelt, og ikke direkte til deg. Bare så det er sagt.

Mitt innlegg var ment som en generell greie og at store kontraster i trafikken med tanke på fart og ikke minst personlighet er med på og skape en splittelse. Sånn vil det alltid være da vi alle tenker forskjellig og selvsagt har ingen gjort noe galt, uansett hvem man spør.

erikbc
Innlegg: 27
Registrert: 17 mai 2021, 13:13
Motorsykkelen din: har et par stk

Re: MC-ulykker

Legg inn av erikbc »

Skjønner. Og det siste du sier der, det er derfor jeg heretter alltid har GoPro på rec. Så kan hvem det måtte være få se hvem som gjorde hva galt. Til og med mine egne pårørende. Da sitter man i det minste igjen med færre spørsmål.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

erikbc skrev: 13 sep 2021, 13:56 Skjønner. Og det siste du sier der, det er derfor jeg heretter alltid har GoPro på rec. Så kan hvem det måtte være få se hvem som gjorde hva galt. Til og med mine egne pårørende. Da sitter man i det minste igjen med færre spørsmål.
Bare husk på og la kameraet gå når DU evt. skulle ha skylden også :knegg

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av cannon »

Jeg mener at det i enkelte situasjoner er greit å "ta opp jakten", dvs snu, kjøre etter bilisten, kjøre forbi, vinke han ut til siden, ringe politiet og spørre hva jeg bør gjøre.

Dette opplevde jeg: kjørte over en smal bru (Numedal), og inn i 90 grader høyresving. I utgangen av svingen møter jeg 2 biler, den ene i ferd med å kjøre forbi den andre, og altfor høy fart inn mot svingen, og uten hensyn til møtende trafikk, altså meg på MC. Hadde jeg kjørt bil så hadde det smelt godt.

Han klarte å redde seg inn, og jeg reddet meg selv ved å kjøre ut til høyre, utenfor asfaltkanten. Jeg snudde, tok ham igjen og stanset ham. Forklarte, problemet, og spurte om han hadde samme oppfatning, Svaret var "ja", med kone og 2 tenåringsbarn i bilen. Jeg roet meg ned, fortsatt full av adrenalin, ringte politiet, og de kom fra Kongsberg. De stilte samme spørsmål, jeg signerte min "forklaring" i form av anmeldelse dagen etter, på oppfordring fra politiet. Hørte ikke noe mer etter det, men iflg politiet på stedet var dette grunnlag for anmeldelse og tap av førerrett. Jeg tror kona måtte ta over rattet i XC90'en den søndagen.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: MC-ulykker

Legg inn av xavi0n »

Bjerknez skrev: 13 sep 2021, 13:58
erikbc skrev: 13 sep 2021, 13:56 Skjønner. Og det siste du sier der, det er derfor jeg heretter alltid har GoPro på rec. Så kan hvem det måtte være få se hvem som gjorde hva galt. Til og med mine egne pårørende. Da sitter man i det minste igjen med færre spørsmål.
Bare husk på og la kameraet gå når DU evt. skulle ha skylden også :knegg
Akkurat det du sier der er ganske viktig! Har både vært i å sett situasjoner som har eskalert veldig fordi en av partene ikke klarer å besinne seg.
Om jeg bryter vikeplikten å du flyr på meg, ja det er min feil.... Men din feil er større (om det gir mening)
Er et tilbakevendende tema på blant annet tiktok og media at man viser deler av et opptak men ikke fortrinnet.
Ref en videosnutt på en bensinstasjon som ble delt her for en tid tilbake, eller fra en situasjon med en bussjåfør å en jentegjeng i oslo(?)

I mitt firma har vi alle fått tilbud om dashcamera, jeg valgte å takke ja. Kjører veldig mye bil, mye langt å kjører relativt hardt.
Har skjedd et par ganger at jeg har blitt klaget inn i til jobb for en forbikjøring jeg tar, og om jeg har mitt på det tørre så er det så enkelt som å sende inn video til den som klager, evt ledelse.
Sjedde også i sommer at jeg blå kjørt i av en dame som blinket feil vei, i utgangspunket vikepliktsbrudd fra min side, men siden kamera viste situasjonen ble det til at hennes forsikringsselskap tok skylden.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

xavi0n skrev: 13 sep 2021, 16:45
Om jeg bryter vikeplikten å du flyr på meg, ja det er min feil.... Men din feil er større (om det gir mening)
Er et tilbakevendende tema på blant annet tiktok og media at man viser deler av et opptak men ikke fortrinnet.
Du er inne på noe vesentlig - uhell kan vi alle ha - tenke på noe og se en løsning som vi ikke skulle ha tatt - jeg har vært der - og det er klart min feil og da gjør man opp for seg. Derfor forsikrer vi med tvang alle kjøretøy.

Men det kan bli vanskelig å beklage sin egen feil om man blir angrepet verbalt eller fysisk av en som overreagerer, da kan nok situasjonen komme litt ut av sine egentlige dimmensjoner.

Joda æ blir også forbannet på idioter i trafikken = mest forbanndet om idioten er meg selv :lol ... men overfor andre prøver man dog å beherske seg.. Helhetsbildet er vanskelig å se av og til...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... i-imsdalen

Forhåpentligvis ingen alvorlige skader.

Ellers er min oppfatning at det heldigvis har vært relativt få slike ulykkessaker i media denne sesongen :-k ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Øredøvende taust om årets MC-ulykketall

Legg inn av AJ »

Representanter fra Vegvesenet og andre organiasjioner, som åpenbart vil skremme folk, er raskt på banen når en trafikantgruppe som motorsyklister peker seg uheldig ut på ulykkesstatistikken.
Men hva skjer når det motsatte skjer?
Øredøvende stillhet... Noe NMCU vet å påpeke:

https://nmcu.org/ulykkessommeren-2021/12962/

Gode nyheter om og for vanlige folk har ikke spesielt gode vilkår her i landet om dagen. Og det gjelder ikke bare oppløftende tall når det gjelder MC-ulykker med fatale utfall.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Gode nyheter selger dårlig. Jeg tror mer det er medias vinkling enn hva SVV faktisk har uttalt som er skurken i dette - som i så mye anna. SVV har sikkert sagt det som er referert, men det som ikke passer inn i vinklingen blir lett utelatt. Sånn har det vært i en rekke andre saker der det har vært mulig å sjekke. Særlig løssalgsaviser og enkelte nettaviser er i overkant "flinke" til å vinkle saker.
Takk til NMCU for å sette skapet på plass!

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

Er bare å sjekke pressemeldingene fra vegvesenet det. I høst er det så vidt jeg ser bare 1 som omtaler MC og det er denne: https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/a ... september/

Trygg trafikk har noe lignende, men uten å dra fram MC spesielt. Til gjengjeld hadde de denne tidligere i sommer: https://www.tryggtrafikk.no/pressemeldi ... torsykkel/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

erik m skrev: 14 okt 2021, 19:21 Gode nyheter selger dårlig. Jeg tror mer det er medias vinkling enn hva SVV faktisk har uttalt som er skurken i dette - som i så mye anna. SVV har sikkert sagt det som er referert, men det som ikke passer inn i vinklingen blir lett utelatt. Sånn har det vært i en rekke andre saker der det har vært mulig å sjekke. Særlig løssalgsaviser og enkelte nettaviser er i overkant "flinke" til å vinkle saker.
Takk til NMCU for å sette skapet på plass!
Helt enig. Å jeg må si jeg er dritt lei det. Jeg vil ha sanne nyheter uavhengig av om de er dårlige eller ikke. Bare se på alt "ekstremværet" som meldes av media til tider. Bare svada for det meste og veldig lite å skrive om.

Å itelukke gode nyheter fordi en eller annen ansatt i en avis har en politisk agenda vedrørende motorsykler er en veldig dårlig trend.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... kke-i-lier

Håper det går bra...
Samtidig er det på sin plass å håpe at vi slipper et ulykkesrush nå ved inngangen til en ny sesong.

Vi motorsyklister er myke trafikanter og dermed ganske utsatt. Noe som krever ekstra oppmerksomhet, trafikk- og utstyrsbevisshet og i høyeste grad tilstedeværelse i trafikken slik at vi unngår ulykker.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 08 apr 2022, 19:50Samtidig er det på sin plass å håpe at vi slipper et ulykkesrush nå ved inngangen til en ny sesong.
ja det sitter enda i dagen 29 april 2019 når jeg kjørte forbi Alta og fikk vite at en 40 åring hadde mistet livet på sin første tur for sesongen. Ja den følelsen sitter enda - også det at jeg følte meg litt skamfull over å tenke at det var godt det ikke var i min aldersgruppe- da slapp jeg å ringe bekymrede folk hjemme. Rart at man kan skjemmes over at det har gått godt med en sjøl, men sånn er det bare.

Jeg deler AJ sitt håp om at vi ikke får slike hendelser i denne starten av sesongen - ja for hele sesongen , selvfølgelig.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar