MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Vi har de "3 hellige kuer" i trafikken:
Bønder
Hester
Syklister

Disse gjør stort sett slik de vil og driter i alt av lover og regler.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Driter bokstavelig talt i trafikken gjør de og.
Sist redigert av FreewheelBurning den 03 jun 2020, 00:30, redigert 1 gang totalt.

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ELO1973 »

mekkern skrev: 01 jun 2020, 11:02 Vi har de "3 hellige kuer" i trafikken:
Bønder
Hester
Syklister

Disse gjør stort sett slik de vil og driter i alt av lover og regler.
Vel, all den tid alle disse gruppene har rett til å ferdes på veien er vel det noe en bare må hensynta.
Når det gjelder respekt for lover og regler tror jeg det er rimelig jevnt fordelt uavhengig av fremkomstmiddel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 01 jun 2020, 11:02 Vi har de "3 hellige kuer" i trafikken:
Bønder
Hester
Syklister

Disse gjør stort sett slik de vil og driter i alt av lover og regler.
Jeg har lyst til å være enig med deg, men blir usikker.

Jeg bor på landet selv og har vel aldri opplevd bønder som noe problem. Bortsett fra de gangene dem legger igjen svære gjørmeklatter i veibanen. Skal sies jeg ikke helt vet hvordan dette skal forhindres på en god måte...

Hester er dyr... på linje med rådyr og elg og rytterne er som oftest veldig unge. Hester blir skremt av høye lyder. Spesielt kanskje lyden av motorsykler med raka rør.

Det med syklister skal jeg holde med deg i. Det er dem desidert mest forvirra og lite gjennomtenkte menneskene i trafikken slik jeg opplever det. Dem suser avgårde over gangfelt og dukker opp i blindsonen rett som det er, i full tro på at alle andre ser dem og rekker og bremse etc. Dem suser gjennom rundkjøringer og sykler strengt tatt over alt, bortsett fra gangstiene.

Senest i går holdt jeg på og renne ned en syklist i kondomdrakt i gangoverfeltet. Jeg så en syklist komme, men ante jo ikke at han kom i 50km/t(!!). Han dukket opp fort og holdt på og sykle rett i siden på bilen midt i gangfeltet. Han knyttet nevene og jeg rullet opp ruten og parerte med at jeg gjerne ville snakke med han på bussholdeplassen lenger ned. Det er greit sa han, men han syklet bare videre uten å stoppe der.

Så har man dem som på død og liv skal sykle to i bredden HELE tiden. Forstå det den som kan.

Jeg opplever hjernedøde syklister regelrett hver eneste dag på vei hjem fra jobb. Helt håpløst!

Men det skal også sies at jeg som bilist også opplever enkelte motorsyklister i disse tider som kunne trengt en oppstrammer. Det er slett ikke alle av oss som gjør sitt beste for å synes i trafikken. Dette gjelder nok i mer eller mindre grad de fleste av oss til tider. Men syklister ja... dem er absolutt værst! Synes jeg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Mange måter å se dette på.
Men de første veiene her i landet ble bygd av bønder, og brukt av hester og syklister.

I dag har de fleste bønder trafikkerte veier over sin egen eiendom. De har ingen andre valg enn å bruke disse veiene for å ha tilgang til jordene sine. Konflikter oppstår, men bøndene har retten på sin side. Det er heller ikke til å unngå at uhell skjer og at det ligger igjen jord, gras og møkk i slike tilfeller. Det er deres plikt å rydde bort. De fleste gjør også det, men ikke alltid det er mulig å gjøre det øyeblikkelig.
Vi får bare godta å ha dette i bakhodet de få ukene i året dette er et problem og kjøre forsiktig. Bøndene kjører jo ikke traktor for moro skyld, de er på jobb.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Så må vi heller ikke glemme at også vi her inne har nok vært "hjernedøde" i trafikken MINST en gang i løpet av livet. Jeg har gjort mine blemmer i trafikken og det hender rett som det er jeg gjør dem samme blemmene om igjen. Men syklister, vil jeg påstå er en egen rase. Vertfall veldig mange av dem.

Jeg har selv syklet på jobb flere ganger og kan ikke forstå hvordan dem tør å sykle på hovedveiene her i Fredrikstad. Jeg syklet med EL-sykkel så det gikk jo unna også, men jeg var overraskende nok mer nervøs på tråsykkelen enn jeg er på motorsykkelen...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av mortenolb »

Fører bobilførere til den lista der. Lå bak en igår som virka som han blokkerte trafikk med vilje, og lå på venstre side av veien rundt venstresvinger med null sikt på smal vei. Lå bak på siden av han og blinka med lysa en god stund før han ga seg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Fører bobilførere til den lista der. Lå bak en igår som virka som han blokkerte trafikk med vilje, og lå på venstre side av veien rundt venstresvinger med null sikt på smal vei. Lå bak på siden av han og blinka med lysa en god stund før han ga seg.
Du vet, han har brukt alle pengene på denne bobilen som han bruker 3 uker i året + 3 langhelger. Ellers kjører han en Nissan Micra eller Fiat 500. Derfor er han livredd når han kjører den store bobilen Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Kjøreegenskapene på disse enorme bobilene med fire knøttsmå hjul som sitter under overhenget kan vel i beste fall være ganske dårlig? Ser for meg at mange av bobilene er ganske så jalla.

JonasV
Innlegg: 15
Registrert: 20 jul 2019, 11:32
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Desert Sled

Re: MC-ulykker

Legg inn av JonasV »

Jeg kjørte på gamle mossevei i går. Der er det alltid kaos på fine dager så jeg kan takke meg selv.. kjørte bak en Tesla som skrudde på viskerne og ga en dusj til alle sykelister han kjørte forbi. Ettersom jeg kjører med MX hjelm kunne jeg smake spylevæske helt frem til Tusenfryd.
Umulig å kjøre forbi han, så jeg måtte pen holde meg bak. Det værste var vel at han sniddet alle han passerte med vilje. At det ikke er mer ulykker på den veien er egentlig utrolig.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

Stemmer, syklister og teslaførere er sine egne raser. Det er disse to rasene jeg passer meg mest på når jeg er i trafikken. Syklister som er immune mot lover og regler og teslaførere som gjemmer seg bak elektronikkene sine og kan gjøre hva dem vil med litt for mye krefter for nørden bak rattet. Begge tror dem er udødelige.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: MC-ulykker

Legg inn av xyvind »

Også har man disse el-sparkesyklene.
Jeg vet ikke om det går under MC-ulykker, men min 5 år gamle sønn ble nå i ettermiddag meid ned av en 11-åring på en trimma el-sparkesykkel. Eller, den ser ut som en kraftig sparkesykkel, men den har også en vertikal stang bakerst, med sete på. Så man sitter og kjører den.

Sønnen min var sammen med to andre, de hadde fått hver sin is og gikk mot lekeplassen. Miljøet her vi bor er helt bilfritt. Så det er gangveier overalt, adskilt fra bilveiene. Helt trygt for barn å ferdes alene ute her, sånn sett. Men her kommer altså denne 11-åringen i veldig høy fart rett mot disse tre 5-åringene. De hadde av ren refleks tatt et skritt til siden rett før det smalt, da de plutselig hører at noe kommer bak de i høy fart. Men gærningen kjører rett i kroppen på min sønn så han blir kasta av gangveien, isen og capsen hans bare fløy avgårde. Jeg så det ikke, men en nabo-mamma her så alt sammen. Hun er mammaen til han ene 5-åringen, og hennes gutt ble påkjørt av en el-sparkesykkel på akkurat samme sted for ett år siden, og måtte sy 7 sting i ansiktet på legevakta.

Sønnen min ble helt panisk og løp hjem og gjemte seg, og var nok i sjokk en god stund etterpå. Han var litt apatisk og bare gråt.
Blødde på begge knærne, og knærne hovnet opp. Ingen visste om han hadde slått hodet.

Guttungen som kjørte han ned hadde bare stukket av etter å ha blitt konfrontert av hun nabo-mammaen. Alt hun fikk ut av han var at han var 11 år, også kjørte han avgårde, sikkert skrekkslagen han også. Da var det flere voksne vitner på stedet som kom løpende til, og noen hadde løpt etter for å stanse han, men den "sparkesykkelen" hadde visst akselerert noe jævlig og forsvant i det fjerne.

Jeg ringte politiet, så de kom med en gang, og ambulansen kom. Så sønnen min ble undersøkt grundig hele to ganger før ambulansen dro igjen. Han virker å være i god form, heldigvis, bortsett fra to vonde knær.

Håper ihvertfall vi MC-folka her inne vet bedre enn å kjøpe disse farlige el-syklene til barna våre. Ser det er kjempemange av de her jeg bor, og det er flere som er av den trimma varianten. Kjempefarlig fremkomstmiddel, spør du meg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Her hos meg opplever jeg unge gutter på el-sykkel som en stor og økende fare. Det er etter hvert mange av dem, og de går innmari fort.
10-12 år gamle gutter forserer motbakkene forbi her jeg bor i 30-40 km/t sittende på setet, og har overhode ingen forståelse for trafikkregler eller trafikkbilde. Velger selv hvor de vil plassere seg på veien, midt på veien eller på hvilken som helst side også i uoversiktlige svinger. Dette kommer til å gå fryktelig galt en dag.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

xyvind skrev: 01 jun 2020, 00:55 Mellom Høydalsmo og Dalen i dag så jeg også et barn kjøre en stor, gammel traktor. Han var ikke 16 år, han var maks 13. Traktoren hadde heller ingen form for lykter montert. Det er jo ikke greit sånn som trafikkbildet har blitt?
Der jeg er fra ble det slutt på slikt fra slutten av 80/tidlig 90-tall. Jeg og mine jevnaldrende/litt eldre kjørte mye traktor fra ung alder (ikke mye på vei riktignok), mens for mine 5 og 8 år yngre søsken var det aldri aktuelt. Dette var på en tid med generelt mer snakk om trafikksikkerhet, også for barn, innføring av beltekrav i baksetet på biler, airbags og ABS begynte så smått å gjøre sitt inntog i vanlige biler og "stålbjelker i dørene" var et stort salgsargument - så det var nok en generell holdningsendring i samfunnet. Om det har kommet til Høydalsmo vet jeg ikke :scratch

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

Elsparkesykkel begynner å bli et stort problem synes jeg. Brukes i høy fart i sikksakk mellom gående, og med brukere som ikke har forståelse for trafikkbildet i det hele tatt.

Mener forresten å ha lest at elsparkesykkel med sete er å anse som moped, og derfor i praksis ulovlige siden de ikke er registrert.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar