MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 19 feb 2019, 17:01
Bjerknez skrev: 19 feb 2019, 15:18 Vil det for eksempel si at man kan kjøre i 2+ felt med bare en i bilen hvis det er midt på natten og det ellers ikke innehar noen goder å velge dette feltet?
så lenge ingen andre ser deg kan du sikkert sitte naken på taket også...... :lol
Må bare fortelle om noe jeg gjorde i yr ung voksengalskap i sin tid den gangen jeg hadde en Opel Kadett 1100 sedan.
I denne bilen viste det seg å fint kunne kjøre bilen mens man satt i passasjersetet foran.
Og det var nettopp det jeg gjorde noen sene nattetimer (i edru tilstand, bare så det er nevnt...) ikke langt unna her jeg har vokst opp og hvor jeg nå bor.
Fra Roa og nesten helt hjem, en strekning på ca. 4 km. med mange svinger, satt jeg altså i passasjersetet og betjente gass, clutch, gir og ratt fra denne posisjonen. Husker ikke i farten, men tror at jeg møtte et par biler på turen. Og de lurte nok fælt på denne "selvkjørende" grå Kadetten, som de møtte langs veien.
Kjøreturen gikk helt fint uten uhell av noe slag. Artig opplevelse.
Men i dag fraråder jeg noen fra å prøve det samme. Så er det vel også slik at ingen av dagens biler har like god plass mellom fører- og passasjersetet som den gamle 1971 mod. Kadetten hadde, som gjorde denslags mulig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 19 feb 2019, 22:08 Så er det vel også slik at ingen av dagens biler har like god plass mellom fører- og passasjersetet som den gamle 1971 mod. Kadetten hadde, som gjorde denslags mulig...
Vi som vokste opp med biler i denne årsklassen husker jo godt at midtkonsollen manglet helt også. Her var det fullt mulig å beinflørte med passasjeren underveis. Mange biler hadde også helbenk foran, altså ikke to stoler. Dette muliggjorde slike sprell som i dagens biler virker ganske hasardiøst.
..jada, dette har også jeg gjort :redface

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MC-ulykker

Legg inn av Rune75 »

kjellv skrev: 19 feb 2019, 22:17 Mange biler hadde også helbenk foran, altså ikke to stoler. Dette muliggjorde slike sprell som i dagens biler virker ganske hasardiøst.
..jada, dette har også jeg gjort :redface
Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: MC-ulykker

Legg inn av SverreOlsen »

kjellv skrev: 19 feb 2019, 22:17
AJ skrev: 19 feb 2019, 22:08 Så er det vel også slik at ingen av dagens biler har like god plass mellom fører- og passasjersetet som den gamle 1971 mod. Kadetten hadde, som gjorde denslags mulig...
Vi som vokste opp med biler i denne årsklassen husker jo godt at midtkonsollen manglet helt også. Her var det fullt mulig å beinflørte med passasjeren underveis. Mange biler hadde også helbenk foran, altså ikke to stoler. Dette muliggjorde slike sprell som i dagens biler virker ganske hasardiøst.
..jada, dette har også jeg gjort :redface
Kjørte endel citroen jumpy som 18 åring, eg clutcha og bremste, dama girte og gidde gass :-P benk sete på den varebilen

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: MC-ulykker

Legg inn av LarsE »

Bjerknez skrev: 19 feb 2019, 15:18
AJ skrev: 19 feb 2019, 15:05
LarsE skrev: 19 feb 2019, 15:02 Tror AJ viste til andre punktet der, om at man skal gi tegn til veiledning for annen trafikant, så om du er alene på veien kl 6 om morgenen så er det ingen andre trafikanter å gi veiledning, og det er heller ikke behov for å gi tegn/blinke.
Helt korrekt :) .
Joda, men jeg klarer heller ikke å tolke denne på samme måte.

Dette vil jo bli et definisjonsspørsmål ved et evt. forelegg etter mangel av blinklysbruk. Man kan jo bare si at det ikke fantes bil der eller bilen som kom i møte uansett hadde langt igjen til rundkjøringen og hadde dermed ikke fått noe utbytte av blinklysbruk etc.

Vil det for eksempel si at man kan kjøre i 2+ felt med bare en i bilen hvis det er midt på natten og det ellers ikke innehar noen goder å velge dette feltet?
Det blir jo da som med vikeplikt, du har plikt til ikke å hindre trafikk på forkjørsvei/fra høgre, men dersom det ikke er noe trafikk kan du bare kjøre på som du vil. Nøyaktig når ett annet kjøretøy kan forventes å ha nytte av tegna dine kan derimot være vanskelig å bedømme, men om du skulle kjøre gjennom ei rundkjøring kl 3 natt til mandag, og eneste bilen i kilometers omkrets er politibilen som står på en bensinstasjon på en sidevei (som f.eks rundkjøringen på Lagunen i Bergen) og du da blir tatt for ikke å blinke så skulle man klart å argumentere mot bot.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

...og du da blir tatt for ikke å blinke så skulle man klart å argumentere mot bot.
Er du sikker på det?

1. Hvorfor skal man argumentere seg bort fra noe AJ hevder ikke er et regelbrudd?
2. Hvis politiet prøver seg, så vil vel det si det samme som om at regelen her er misstolket og at blinking inn og ut av rundkjøring er påbudt?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 19 feb 2019, 17:01
Bjerknez skrev: 19 feb 2019, 15:18

Vil det for eksempel si at man kan kjøre i 2+ felt med bare en i bilen hvis det er midt på natten og det ellers ikke innehar noen goder å velge dette feltet?
så lenge ingen andre ser deg kan du sikkert sitte naken på taket også...... :lol
Er jo ikke noe gøy når ingen andre ser meg :lol

Men poenget her er at AJ skrev at i følge reglene han siterte så er det ikke påbudt og blinke inn/ut av rundkjøringer når det ikke finnes biler i nærheten. Jeg leser ikke den regelen slik og jeg oppfatter den som at blinking inn og ut av rundkjøringer er påbudt okke som.

Så får det være opp til politiet og vise skjønn hvis ikke man skulle ha blinket midt på natten i en rundkjøring på øde strekning. Jeg tipper de færreste uansett ville brydd seg i slike tillfeller, men det er altså ikke poenget her.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 19 feb 2019, 22:17
AJ skrev: 19 feb 2019, 22:08 Så er det vel også slik at ingen av dagens biler har like god plass mellom fører- og passasjersetet som den gamle 1971 mod. Kadetten hadde, som gjorde denslags mulig...
Vi som vokste opp med biler i denne årsklassen husker jo godt at midtkonsollen manglet helt også. Her var det fullt mulig å beinflørte med passasjeren underveis. Mange biler hadde også helbenk foran, altså ikke to stoler. Dette muliggjorde slike sprell som i dagens biler virker ganske hasardiøst.
..jada, dette har også jeg gjort :redface
Denne trenden tror jeg er på vei tilbake igjen kjellv :lol

Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: MC-ulykker

Legg inn av LarsE »

Bjerknez skrev: 20 feb 2019, 04:15
...og du da blir tatt for ikke å blinke så skulle man klart å argumentere mot bot.
Er du sikker på det?

1. Hvorfor skal man argumentere seg bort fra noe AJ hevder ikke er et regelbrudd?
2. Hvis politiet prøver seg, så vil vel det si det samme som om at regelen her er misstolket og at blinking inn og ut av rundkjøring er påbudt?
Sikker og sikker fru Blom, mangler vel ca. 5 år på jussen for å være helt sikker men er rimelig sikker på det.

Argumenteringen skulle da oppstå dersom du fikk en foreleggskåt paragrafrytter som skulle mene at kravet til blinklys gjaldt alltid, selv om han da tar feil. Politiet er folk dem og, og kan ta feil.

Hvis det gir mening, jeg vet ikke med deg men de kognitive evnene mine later til å svikte meg når klokka nærmer seg halv 5 om morgenen...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Argumenteringen skulle da oppstå dersom du fikk en foreleggskåt paragrafrytter som skulle mene at kravet til blinklys gjaldt alltid, selv om han da tar feil. Politiet er folk dem og, og kan ta feil.
Politibilen sto da sikkert i nærheten vil jeg tro?

Hvis loven sier at blinking ikke er påbudt når det ikke finnes biler i nærheten så blir det jo bare ord mot ord og politimannens ord veier nok en smule tyngre her vil jeg tro.

Hvis loven sier at de ER påbudt å blinke, uansett trafikksituasjon så blir ansvaret skjøvet over på bilisten og politiet kan gi bot okke som.

Jeg synes sistnevnte virker mer ryddig og det skaper ikke missforståelser. Så får det være opp til onkel blå om han gidder å gi bot til den ene bilen på Svalbard som ikke blinker i øyas eneste rundkjøring klokken 03:00 natt til mandag.

Jeg har blitt stoppet drøssevis av ganger av politiet på motorsykkel/bil. Jeg har mistet førerkortet to ganger i mitt liv og pådratt meg noen fartsbøter opp gjennom tidene. Jeg har blitt stoppet i utallige kontroller langs veien som promillekontroll og teknisk sjekk. Hovedgrunnen er nok at jeg kjører VG fra Oslo til Fredrikstad i enkelte ganger og en hvit varebil midt på natten er rene trekkplasteret for onkel blå.

Jeg har ikke opplevd en eneste gang at politiet har vert vanskelige. De to gangene jeg mistet lappen må jeg ta på egen kappe og politiet fremsto profesjonelt og skikkelig. Promille har jeg selvsagt aldri når jeg kjører bil så der er jeg ikke bekymret, men bilen jeg kjører er brukt av så mange og går såpass mye at der ryker det lyspærer fortere enn svint. Jeg får kun påpakk og beskjed om å bytte.

I Fredrikstad har man ikke lov til å kjøre bil i gågaten og egentlig kan dem bøtlegge meg hardt for dette, men avisene skal leveres og politiet har alltid vinket meg frem og smilt til meg. Jeg leverer avisene akkurat da det er mest folk i gatene i helgen. Det er en slags tillit mellom meg og politiet. Dem har sagt at de ter forståelig at enkelte må kjøre der og at jeg ikke skal frykte noen etterspill, så lenge jeg kjører pent (gangfart) og ikke opptrer truende. (hvite varebiler i folkemengder blir litt uglesett i dag...)

Så jeg har aldri opplevd politiet som vederlagskåte de 25 årene jeg har hatt førerkortet.

Man kan selvsagt lese mange røverhistorier i media om ting politiet har gjort som ikke fremstår like heldig, men som du selv nevner. Det er mennesker det også.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: MC-ulykker

Legg inn av LarsE »

Ja, det var ikke ment som at politiet bare var ute etter å sanke inn penger, det har jeg heller ikke opplevd. Har ikke blitt stoppet så mange ganger som du (pga. alder og at jeg stort sett har bodd i en liten bygd der politi stort sett bare var ett abstrakt konsept) men foruten at en stakkar ikke klarte å fjerne all plasten på alkometeret slik at jeg måtte tømme lungene fire ganger på rappen så har alle jeg har møtt vært profesjonelle, om ikke alltid like hyggelig (dog stort sett det også).

Og de gangene jeg har fått straff har jeg også bare meg selv å skylde på.

Men så har vel ingen av oss møtt hele politistaben, og noen er værre på det enn andre. Har lest flere historier på nettet om politibetjenter som tror at lovverket strekker lengre enn det gjør (i følge den som skriver da), men er vel heldigvis ett mer utstrakt fenomen i Uniten enn det er her.

Men nå er det vel på tide å gi seg med denne diskusjonen, før AJ eller Kjell våkner opp ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, ja vi har kanskje sporet av litt her, men vi er ikke helt på viddene føler jeg. Vi snakker jo om trafikksikkerhet og regler rundt dette i en tråd som handler om MC ulykker.

Kjellv og AJ er ikke noe å frykte. Bare ikke snakk stygt om Moto Guzzi og Yamaha så er vi nok trygge :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

I denne tråden kan nok det meste rundt ulykker og trafikk diskuteres. Det eneste vi er forsiktige med er synspunkter og meninger rundt ulykker som nettopp har skjedd og er under etterforskning vil jeg tro.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Re: MC-ulykker

Legg inn av NeXtGeN »

Kjørte senest igår ut av en rundkjøring og glemte å blinke, rett ut av rundkjørigen sto onkel å kikket ned på E18 fra broen jeg kjørte ut på. De reagerte iallefall ikke da :P Men man blir alltid litt stresset når man vet man har glemt å følge reglene rett foran de :[-X

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

https://www.tv2.no/a/8634916/
;)

Kan hende du var ekstra heldig denne gangen, NeXtGeN :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar