kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av DirtDiver »

er det noen som sitter på konkret info. ang om det faktisk er lovlig/ulovlig å kjøre innimellom biler som står på rødt lys eller i kø hvis trafikken går sakte?

jeg har hørt at det er ikke lovlig men ikke ulovlig heller?
erfaringer?

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av fjs »

Det er i en litt gråsone, iom at det ikke finnes spesifikke regler for hva en motorsyklist kan og ikke kan gjøre i trafikken. Jeg har lanesplittet både med politiet i motgående felt samt kjørt forbi politiet i kø og det har aldri vært et problem.
Jeg gjør dette hver dag. Har tom hatt politi på MC kjøre etter meg mellom bilene :)

Men husk på en ting, kjør alltid forbi på venstre side eller i midten. Aldri på skulderen. Og ta det rolig. Det er ikke alle som følger med like godt, og jeg har opplevd å bli blokkert i stillestående kø.

Liknende tråd: viewtopic.php?f=12&t=4404

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av FredrikE24 »

Bare å frese mellom. Ingen problem.. Altså her må man bruke smidigheten motorsykkelen gir deg til det fulle.
Ingen vits i å stampe i en kø av biler i et lyskryss som akkurat har skiftet til grønt når man kan ligge først, få grønt lys og dra over krysset før fremste bil i det heletatt har fått satt bilen sin i gir..

Og de som sperrer og er kvalme, de kan jo bare prøve seg å sette seg på en tung motorsykkel å stampe i kø. Det går ikke.
Jeg merker at det er enkelt med Jawaen min.. Men den veier like mye som en moped og har 23 hestekrefter. I første gir kan man krype utrolig sakte og balansen holder man som på tråsykkel..

Det er lov nok til at man kan gjøre det. Så får man vise hensyn og forsiktighet når man kjører mellom.
Personlig føler jeg meg mye tryggere mellom bilene enn bak biler i kø på flerfeltsvei..

Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av Elektrolux »

Mener at Tyskland har regulert dette til at farten ikke skal være mer enn 25 km / t raskere enn køens hastighet.

Ellers gjelder nok trafikkreglen om å ferdes slik at det ikke forvoldes fare.

Kjører konsekvent forbi og er overrasket over mopedister og motorsyklister som bidrar til å forverre køen ved å stille seg i den blant alle bilene

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av Greenone »

Elektrolux skrev: 10 aug 2017, 21:48 Kjører konsekvent forbi og er overrasket over mopedister og motorsyklister som bidrar til å forverre køen ved å stille seg i den blant alle bilene
Tid og sted for alt. Inn og ut av Oslo i rush`en, da står jeg ofte i køen med bilene dersom det er kø som beveger seg. Har hatt for mange nesten episoder tidligere med uoppmerksomme filakrobater uten blinklys. (den gang jeg kjørte daglig til jobb i Oslo på sykkel)
Andre ganger er det lanesplitting som gjelder, det kommer helt an på situasjonen.

Jeg lever også i den oppfatningen av at det er i gråsonen, men altså ikke ulovlig. Mener min MC lærer sa at smeller det, så får du skylda.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av Stian87 »

Når det kommer til straffbare forhold er det ikke gråsoner. Hvis lovgiver ønsker å forby noe så må dette gjøres ved lov eller forskrift gitt med hjemmel i lov. Noe annet vil være i strid med grunnloven. Dette betyr at dersom det ikke er forbudt å fildele, så kan du heller ikke straffes for det, med andre ord; det er lov.

En annen sak er en slik adferd raskere kan anses som uaktsomt og i strid med den generelle reglen om å ferdes aktsomt i trafikken. Det kommer imidlertid ann på adferden, hastighet osv. Kravet til aktsomhet gjelder imidlertid generelt så fildel i vei så lenge du gjør det med aktsomhet.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av Skogstrollet »

Ja, fildeling er noe jeg bruker meg av ved behov. Synes det er greit å slippe risikoen å bli påkjørt bakfra, om ikke annet. Derimot er jeg ikke en person som til enhver tid må komme frem raskest mulig, så prøver å holde meg unna tvilsomme manøver :roll

Det jeg føler jeg blir skeptisk til, er alle scooter-mopedene (og noen motorsyklister) som alltid legger seg i sykkefeltet. Da gjør man vel to feil: kjører forbi til høyre, og kjører i sykkelfelt...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av Greenone »

Stian87 skrev: 11 aug 2017, 13:32 Når det kommer til straffbare forhold er det ikke gråsoner. Hvis lovgiver ønsker å forby noe så må dette gjøres ved lov eller forskrift gitt med hjemmel i lov. Noe annet vil være i strid med grunnloven. Dette betyr at dersom det ikke er forbudt å fildele, så kan du heller ikke straffes for det, med andre ord; det er lov.

En annen sak er en slik adferd raskere kan anses som uaktsomt og i strid med den generelle reglen om å ferdes aktsomt i trafikken. Det kommer imidlertid ann på adferden, hastighet osv. Kravet til aktsomhet gjelder imidlertid generelt så fildel i vei så lenge du gjør det med aktsomhet.
Enig i din oppfatning ang. ordet gråsone i en rettslig kontekst, og i praksis er det nok dette de fleste også mener når de bruker ordet i temaets sammenheng. Det er ikke ulovlig, men dersom du ikke oppfyller noen forutsetninger (bl.a aktsomhet) blir det ulovlig. Forbikjøring skal skje til venstre og dersom man lanesplitter så kjører man også forbi køen til venstre på høyre side. Dette er ikke lov med mindre køen til venstre står stille eller beveger seg sakte. Greia er å være obs på at man ikke nødvendigvis slipper unna skyld ved ulykke dersom det i utgangspunktet burde være motpartens feil i en normal situasjon. Her blir det synsing og neppe enighet mellom begge parter. Tror jeg :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av Stian87 »

Helt enig Greenone. Et annet interessant spørsmål er hvorvidt fildeling regnes som en forbikjøring, rent faktisk er det jo det. Men forbikjøringer er jo regulert i mer detalj, og forutsetter i mange tilfeller bruk av et annet felt. Særlig interessant er dersom man foretar fildeling på venstre side av en bil, der hvor det er forbikjøring forbudt, men man holder seg innenfor sperrelinjer.

Hadde en kollega som ble godt skadet i en typisk fildelingsulykke, bilisten hevder han blinka, ingen mulighet til å sjekke det og vanskelig å få rett
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av cevillan »

Norge er vel et av de landene der det faktisk er lov å passere annet kjøretøy i samme kjørefelt. Når det skjer ved lanesplitting der man ikke aktivt foretar en forbikjøring, men en passering, er visstnok dette uproblematisk så lenge det skjer på en hensynsfull og aktsom måte...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av gsx750_80 »

cevillan skrev: 12 aug 2017, 14:48 Norge er vel et av de landene der det faktisk er lov å passere annet kjøretøy i samme kjørefelt. Når det skjer ved lanesplitting der man ikke aktivt foretar en forbikjøring, men en ...
Lanesplitting også tillatt i California.
(Pussig nok ser man langt større prosentandel mc i forhold til biler her til lands, enn langs hovedferdselsårene i feks CA. Dette til tross for at klimaet der er suverent mtp motorsykkelkjøring. )

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av Grendel »

Jeg fikk høre fra min kjørelærer at lanesplitting og gliding her helt tillatt begge deler. Derimot må det vises aktsomhet. Skyld eller ikke; kampen taper alltid MC-fører. Vær derfor oppmerksom. "Kjipe" biler er alltid flinkere til å blokkere veien for deg enn de litt mer "spenstige". Og enkelte uniformerte varebiler er også greie og spretter unna når jeg kommer. Slikt er så hyggelig!

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av Bjerknez »

Enig med mange her og mye av det som skrives. Personlig er jeg ingen "hooligan" når det kommer til lanesplitting og grunnen er nok fordi jeg har ved flere annledninger (stort sett rundt Oslo) blitt fysisk blokkert med viten og vilje ved lanesplitting av enkelte. Noen svinger sagte ut når dem ser jeg kommer og gir meg god tid til å sakke farten, mens jeg også to ganger har opplevd mer aggresiv blokkering som kunne ved et svakt øyeblikk ført til en velt for min del.

Ikke overraskende var dette eldre mannfolk i dyre biler. Han ene kjørte en BMW M6 og han andre kjørte Cayenne. Bilene var såpass kostbare at jeg la merke til dem så jeg var noenlunde forberedt, noe jeg var glad for.

Men noe stort problem har jeg ikke med at folk blokkerer meg. De aller fleste bilistene svinger inn til siden når dem ser meg. jeg får ikke akkurat rød løper, men dem viser vertfall at dem har sett meg.

Å lanesplitte i 40-50km/t forbi biler i stillestående kø ser jeg på som risikosport. Det holder med EN morragretten jævel med fingeren på døråpneren så er sommeren din ødelagt.

Så ja, jeg lanesplitter stort sett hele tiden, men jeg er ikke fanatisk opptatt av det. Spesielt ikke i storbyer som Oslo. Folk med høye stillinger og mye penger i dyre biler setter oftere seg selv forran andre i trafikken har jeg erfart.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 25 okt 2017, 05:04 Enig med mange her og mye av det som skrives. Personlig er jeg ingen "hooligan" når det kommer til lanesplitting og grunnen er nok fordi jeg har ved flere annledninger (stort sett rundt Oslo) blitt fysisk blokkert med viten og vilje ved lanesplitting av enkelte. Noen svinger sagte ut når dem ser jeg kommer og gir meg god tid til å sakke farten, mens jeg også to ganger har opplevd mer aggresiv blokkering som kunne ved et svakt øyeblikk ført til en velt for min del.

Ikke overraskende var dette eldre mannfolk i dyre biler. Han ene kjørte en BMW M6 og han andre kjørte Cayenne. Bilene var såpass kostbare at jeg la merke til dem så jeg var noenlunde forberedt, noe jeg var glad for.

Men noe stort problem har jeg ikke med at folk blokkerer meg. De aller fleste bilistene svinger inn til siden når dem ser meg. jeg får ikke akkurat rød løper, men dem viser vertfall at dem har sett meg.

Å lanesplitte i 40-50km/t forbi biler i stillestående kø ser jeg på som risikosport. Det holder med EN morragretten jævel med fingeren på døråpneren så er sommeren din ødelagt.

Så ja, jeg lanesplitter stort sett hele tiden, men jeg er ikke fanatisk opptatt av det. Spesielt ikke i storbyer som Oslo. Folk med høye stillinger og mye penger i dyre biler setter oftere seg selv forran andre i trafikken har jeg erfart.
Snodig, jeg har helt motsatt erfaring, dyre tyske biler flytter seg som regle raskt, de ser meg ofte komme og jeg må hverken legge meg ut eller blinke. De jeg som regel har mest problemer med er 1. Håndverkere i kassebiler som fikler med mobilen, 2. Håndverkere i kassebiler som ikke fikler med mobilen, 3. Engstlige damer i små biler 4. Alle personer i små biler, særlig om de går på strøm

Disse ser meg enten ikke før man blinker med fjernlys eller tuter (ikke alltid da heller) eller de blokkerer aktivt (noe som er helt utrolig for det er uten problemer plass til 2 små biler i de større feltene)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 25 okt 2017, 06:42
Bjerknez skrev: 25 okt 2017, 05:04 Enig med mange her og mye av det som skrives. Personlig er jeg ingen "hooligan" når det kommer til lanesplitting og grunnen er nok fordi jeg har ved flere annledninger (stort sett rundt Oslo) blitt fysisk blokkert med viten og vilje ved lanesplitting av enkelte. Noen svinger sagte ut når dem ser jeg kommer og gir meg god tid til å sakke farten, mens jeg også to ganger har opplevd mer aggresiv blokkering som kunne ved et svakt øyeblikk ført til en velt for min del.

Ikke overraskende var dette eldre mannfolk i dyre biler. Han ene kjørte en BMW M6 og han andre kjørte Cayenne. Bilene var såpass kostbare at jeg la merke til dem så jeg var noenlunde forberedt, noe jeg var glad for.

Men noe stort problem har jeg ikke med at folk blokkerer meg. De aller fleste bilistene svinger inn til siden når dem ser meg. jeg får ikke akkurat rød løper, men dem viser vertfall at dem har sett meg.

Å lanesplitte i 40-50km/t forbi biler i stillestående kø ser jeg på som risikosport. Det holder med EN morragretten jævel med fingeren på døråpneren så er sommeren din ødelagt.

Så ja, jeg lanesplitter stort sett hele tiden, men jeg er ikke fanatisk opptatt av det. Spesielt ikke i storbyer som Oslo. Folk med høye stillinger og mye penger i dyre biler setter oftere seg selv forran andre i trafikken har jeg erfart.
Snodig, jeg har helt motsatt erfaring, dyre tyske biler flytter seg som regle raskt, de ser meg ofte komme og jeg må hverken legge meg ut eller blinke. De jeg som regel har mest problemer med er 1. Håndverkere i kassebiler som fikler med mobilen, 2. Håndverkere i kassebiler som ikke fikler med mobilen, 3. Engstlige damer i små biler 4. Alle personer i små biler, særlig om de går på strøm

Disse ser meg enten ikke før man blinker med fjernlys eller tuter (ikke alltid da heller) eller de blokkerer aktivt (noe som er helt utrolig for det er uten problemer plass til 2 små biler i de større feltene)
Nå snakker jeg om de som bevisst svinger ut kun for å hindre/stoppe deg. Ikke om dem som kan unskylde seg med at dem satt med trynet i mobilen eller matet ungen i baksetet. :)

Men for all del... sikkert ikke noe fasit det jeg har opplevd, men uansett er det mine erfaringer så langt. Det skal også sies (igjen) at de aller fleste bilister oppfører seg og er hyggelige i trafikken. Det med å sitte med trynet i mobilen etc. er bare en uvane. Man er ikke en "drittsekk" i den forstand grunnet dette. Men de som svinger ut kun for å hindre deg derimot er drittsekker i mine øyne.

Svar