Jeg sa nei til å være ledsager

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av Lauri »

Jeg har kjørt storsykkelen i noen ti-år, har kræsjet, vært ute av vegen, veltet i singel-ulykke, fått fartsbøter og sågar fått prikker. Jeg har kjørt på både bar asfalt, oljegrus (vet folkens hva det er?), kjørt på is og snø og kjørt i inn-og utland PÅ TO HJUL med og uten pigg. Ergo har jeg et bredt erfaringsspekter, noe er jeg stolt over og noe kunne jeg vært foruten. Men gårdagen får jeg ikke endret.

Så fikk jeg spørsmål i et lystig lag på fredag om ikke jeg kunne forbarme meg over en 40-åring, mann, midtlivskrise pg nybrukt kjerring. Om ikke jeg kunne være ledsager. Alle vet at mengdetrening er viktig, nær dødsviktig. Vi spiste, pilset og drammet og snakket om trafikken, som et av de viktigste samfunnarenaer for forutsigbar og tydelig adferd. I samlivet og arbeidslivet kan du drite deg ut, nekte - og gå dine egne veger. Samme adferd i trafikken - og du er enten død eller forvolder død.

Jeg har fått med meg at gårdagens rettighetstrafikanter er mongo og forlengst spilt ut på sidelinjen. I dag snakker man SAMHANDLING (med caps lock), samhandlingsadferd... en totalt annerledes adferdskultur enn 70-, 80- og 90-tallets stå..på..rettigheteneholdninger.

Så til caset! 40-åringen med nybruktkjerring ga muntlig tilkjenne en trafikkadferd og holdning som motorisert trafikant (bilist) som jeg ikke ville være del av. Jeg sa det til gubben - og fra da av tok det helt av. Jeg sa til ham at som ledsager, så er det jeg som er ansvarlig sjåfør, JEG og ikke han. Jeg bestemmer, jeg har kunnskapen, jeg er skipper. Vi snakket om intercom, vi snakket om å lytte, å lyde ordre. Han ville ikke ham meg bakpå sykkelen, men ønsket å kjøre alene. Vi snakket om trinnvis læring, jeg snøvlet fram noen case etc.

Jeg ga etterhvert faan, jeg nektet å være ledsager. Jeg forstod at min didaktikk rant som piss i sand. Jeg driter i om han må ha unødig flere kjøretimer. Som potensielt ansvarlig ledsager gidder ikke jeg å drite meg ut dersom adferd eller uhellet skulle være ute og snuten spør meg om jeg hadde kontroll, jeg den ansvarlige!

PS! I dag, søndag fikk jeg sms: 40-åringen hadde fått en annen kar til å "kjøre etter". Den karen, tro meg ettersom jeg vet hvilken fersking det er, har null og nada å bidra med hverken kjøre- eller adferdsmessig. Gled dere folkens, en ny idiot forbereder seg til oppkjøring!

(Forbanna jeg? :scratch )
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av kjellv »

Jeg applauderer ditt svar, dine holdninger! Jeg tror jeg hadde gjort det samme som du. Trafikkbildet er fullt av individer som ikke burde ha førerrett på annet enn gressklipper. Det er ingen grunn til å bidra til å gi slike lettvint opplæring på MC. At han har fått andre til å bidra er ikke så mye å henge seg opp i. Vi får sette vår lit til at sensor stryker ham for mangelfull samhandling når han skal ha oppkjøring.

Sent fra min C6603 via Tapatalk


Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av Lauri »

Jeg må nok innrømme nå at jeg var forbannet; ikke for at jeg er noen stjernemotorsyklist - men mest fordi jeg følte at det var en "forventning" om å bistå som ledsager. Og det skulle jeg nok gjerne gjort dersom ikke forståelsen av trafikkadferd hadde blitt presentert slik den ble (jeg glemte å skrive at kisen kjører svær BMW - som om det skulle bety noe?? :twisted )

Jeg måtte ringe Statens vegvesen og forhøre meg om "ledsagerbegrepet". Og der ble det tydelig sagt følgende:
  • - som ledsager er du å regne som fører (i hvilken grad man blir straffet ved trafikkovertredelse må avgjøres i den konkrete saken)
    - som ledsager skal du ha kontroll over kjøringen med mulighet for å gripe inn (hvorvidt man kan kjøre bak med egen motorsykkel og dermed frasi seg deler av kontrollen må vurderes ut fra "elevens ferdigheter og kunnskap")
    - ledsager skal ha instruksjonsmulighet med to-veiskommunikasjon
    - ledsager skal kunne korrigere og avbryte kjøringen (ved enten fysisk å stoppe {ekstra hendler} eller ved instruksjon over radiosamband {intercom eller telefon)
Så sludret vi litt om forholdet ledsager/elev. Saksbehandleren var tydelig på at ledsager må, før kjøringen starter, forvisse seg om at eleven både lar seg instruere og forstår ledsagerens rolle. Saksbehandleren billedliggjorde dette ved å "tegne bildet" av ledsaging under bilkjøring. Saksbehandleren sa også at man gå noen runder med kommunikasjon - og ha en felles forståelse av hva det ledsageren melder betyr i praksis (betyr "blink til venstre" bare å blinke eller betyr det speilbruk, endret plassering i fila, fartsreduksjon eller noe mer lurt...?)

Det kjipe nå er, etter å ha snakket med Statens Vegvesen, at jeg tør neppe noen gang stille opp som ledsager. Det er noe med at dess mer du vet dess mer forstår du kan gå galt :sorry

PS! (...jeg glemte). Saksbehandleren poengterte at det var ikke lov å være ledsager sittende i bil. Skal man ledsage moped eller motorsykkel, så må man kjøre dette selv. I bil er man "låst" i en kø, mens på to-hjuling er man smidig og kan lett nå eleven.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av KåreDump »

Lauri skrev: 24 jul 2017, 01:12 .... oljegrus (vet folkens hva det er?)
Ottadekke! :twothumbs:
Har både kjørt på og (i min ungdom) lagt ottadekke! :prf

Jeg har tidligere vært yrkessjåfør, og har tilbakelagt godt over to millioner kilometer med alt fra moped til vogntog, men anser meg på ingen måte som utlært.

Har de siste tre sesongene kjørt med gul vest med 'L' på og vært ledsager for min egen datter, en kollega på jobb, ei venninne, en kompis, og typen til dattra mi.

Har alltid starta i "kjøregård" og sett an kjøreferdigheter før vi har lagt ut i trafikken. Alle de jeg har vært ledsager for har lagt for dagen en ydmyk holdning, villig latt seg instruere og innsett at et minimum av kunnskap om nødbrems og unnamanøver må sitte før man legger ut på offentlig vei.

Verdensmestre byr meg imot, og tror nok at jeg ville gjort som Lauri, og nekta!!
40-åringen hadde ikke fått meg heller som ledsager!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av mekkern »

Lauri:
Jeg har selv fungert som "ledsager" en del ganger -både for min sønn og et par andre.

Når det gjaldt min sønn så trente vi på det tekniske en stund på lukket område.
og siden så ble det først en del timer hos kjøreskole før vi begynte med "mengdetrening" av de kunnskapene han hadde lært på skoletimene.dette hadde 2 viktige effekter fra mitt ståsted:
Jeg lærte ham ikke mine "unoter"
Han hadde allerede nødvendige ferdigheter til å føre mc på en forholdsvis sikker måte og motta instruksjoner.

Når det gjelder de andre er dette personer jeg har litt kjennskap til fra tidligere og de er i slutten av opplæringen.
Disse har alltid fått klar beskjed om at det vi trener på er å gi dem rolig mengdetrening slik at de er i stand til å foreta de nødvendige handlinger uten at de skal føle seg stresset.
dette foregår da både i tettbebyggelse og store og små landeveier-ofte med fokus på svingteknikk/plassering(etter dagens anbefalinger-ikke hva jeg synes er "best")
Rabagastkjøring diskvalifiserer umiddelbart til videre kjøring med meg.

Måtte forøvrig tilkalle 113 til en ny-utdannet mc-fører for noen uker siden-han hadde nok mer "horn" enn erfaring så det ut som...

jeg skal heller ikke påberope meg status som god "motorvognfører" men noe erfaring har en jo pådratt seg gjennom straks 40 år i "gamet"..

Ps:
mange har i dag sittet og sett filmer på nettet med gassing og herjing og tror dette er saker....uten å ta inn over seg at det kan gå dritt også...
så jeg anbefaler først en runde med film før vi skal snakke om ledsaging,eksempelvis noen av litt "stygge" typen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
JosteinBever
Innlegg: 87
Registrert: 19 jun 2016, 15:36
Motorsykkelen din: INGEN At The Moment

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av JosteinBever »

De fleste 40+ åringer blir jo verdensmestre i fylla,så kan lett se for meg at denne samtalen gikk galt. Mulig det hadde vært bedre å diskutert en eventuell hjelp med ledsager osv. i edru tilstand. Tenker nok trådstarter hadde sittet igjen med et bedre inntrykk av en gjerne mer ydmyk 40 åring.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av Barbarozza »

Var vel en ganske logisk slutning det der. I min verden er det forøvrig nei uansett. det ansvaret vil jeg ikke påta meg. Du behøver ikke å tenke noe mer på det. Det at både han og hans nye ledsager skal ut i trafikken er på sett og hvis deres egen sak. Hvis vi ser på stattestikken
ser vi at motorsyklister skjeldent forvolder andres død eller skade, det får være trøsten i ditt tilfelle. Det aller meste er singel ulykker av forskjellige årsaker. Vi får håpe at han får noen aha oppleveleser og greier mengdetreningen selv. Selv når førerkortet innehaes regnes det kun som et minimum til at du kan ferdes i trafikken. resten er opp til deg sjøl. Ingen blir utlært, ikke på MC ei heller på andre områder i livet. men med erfaring lærer du deg sjøl og for den saks skyld trafikken å kjenne. Og du leser både den og folk bedre en når du er fersk i faget. Det betyr ikke at man feilberegner, eller gjør ukloke valg fra tid til annen eller bryter loven. Samtidig tenker jeg at folk må lov til å erfare sjøl og at det oftest er lurt å holde kjeft og la moralpreken ligge, spes når det er alkohol med i bildet :-)
Memento mori

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av KåreDump »

Lauri skrev: 24 jul 2017, 09:39 Det kjipe nå er, etter å ha snakket med Statens Vegvesen, at jeg tør neppe noen gang stille opp som ledsager. Det er noe med at dess mer du vet dess mer forstår du kan gå galt :sorry
He he!
Det kan faktisk være ganske givende å være ledsager! Og som bonus får "elevene" en fot innafor i MC-miljøet, de treffer mine venner på to hjul og får nye kompiser med samme interesser.

Men da må man ha "elever" som er interessert i å lære det du har å lære fra deg. Det er ikke noe poeng i å prøve å lære bort noe til en som allerede er verdensmester!

Bruker forresten å gi beskjed om at "eleven" skylder meg en halvliter for hvert komlokk eller oppmerking i fotjengerfelt de kjører over! :lol
Til nå har det resultert i nøyaktig null halvlitere til meg, men fire nye motorsyklister som ALDRI kjører på veimerking eller komlokk!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av LarsE »

Er enig med deg at eleven må ha respekt for ledsager, har selv bare vært på andre enden av det, da med en relativt fremmed ledsager. Var selv veldig klar på at når han er så snill og tar det ansvaret som det å være ledsager innebærer så har jeg bare å oppføre meg og høre på eventuelle beskjeder.

Eller, gjorde vert fall det til han tok ledelsen i følget og kjørte som jeg ikke ville gjort selv engang :P

Håper selv å få muligheten til å hjelpe en fremtidig motorsyklist om noen år, med krav om den samme respekten som jeg gav min ledsager.

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av fjs »

Litt off-topic kanskje, men jeg spør.
La oss si jeg er veileder for en som holder på med å ta lappen. Denne personen hører ikke på meg og kjører som en tulling. Hvilke konsekvenser vil jeg få hvis jeg sier "Hvis du ikke skjerper deg så drar jeg min vei". "Eleven" endrer ikke kjørestil, og jeg stikker. Han sitter jo der da på MC, på vegen uten lappen og ledsager.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av BC45 »

fjs skrev: 24 jul 2017, 14:50 Litt off-topic kanskje, men jeg spør.
La oss si jeg er veileder for en som holder på med å ta lappen. Denne personen hører ikke på meg og kjører som en tulling. Hvilke konsekvenser vil jeg få hvis jeg sier "Hvis du ikke skjerper deg så drar jeg min vei". "Eleven" endrer ikke kjørestil, og jeg stikker. Han sitter jo der da på MC, på vegen uten lappen og ledsager.
Da må han nok pent sette igjen sykkelen, tenker jeg. Hvis du er ute å øvelseskjører med noen og vedkommende kjører som en gris er det neppe noen regler som forplikter deg å følge han hjem.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av Lauri »

fjs skrev: 24 jul 2017, 14:50 Litt off-topic kanskje, men jeg spør.
La oss si jeg er veileder for en som holder på med å ta lappen. Denne personen hører ikke på meg og kjører som en tulling. Hvilke konsekvenser vil jeg få hvis jeg sier "Hvis du ikke skjerper deg så drar jeg min vei". "Eleven" endrer ikke kjørestil, og jeg stikker. Han sitter jo der da på MC, på vegen uten lappen og ledsager.
Spørsmålet/eksempelet ditt er OT (on topic). Jeg skrev det ikke, men saksbehandleren sa det mellom linjene: en "elev" uten ledsager kjører ulovlig ettersom vedkommende ikke har førerrett. Dette ble sagt i den anledningen når ledsager mister såvel instruksjonsmuligheten (eleven hører ikke pga teknisk svikt i intercom) samt mister tilsynet ("eleven" kjører slik at vedkommende blir "borte" for ledsager). Saksbehandleren sa det aldri i klartekst, men det lå helt klart i samtalen at en sanksjonsmulighet for ledsager var å avbryte "ledsagingen" og regelrett stikke av.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av fjs »

Lauri skrev: 24 jul 2017, 16:13
fjs skrev: 24 jul 2017, 14:50 Litt off-topic kanskje, men jeg spør.
La oss si jeg er veileder for en som holder på med å ta lappen. Denne personen hører ikke på meg og kjører som en tulling. Hvilke konsekvenser vil jeg få hvis jeg sier "Hvis du ikke skjerper deg så drar jeg min vei". "Eleven" endrer ikke kjørestil, og jeg stikker. Han sitter jo der da på MC, på vegen uten lappen og ledsager.
Spørsmålet/eksempelet ditt er OT (on topic). Jeg skrev det ikke, men saksbehandleren sa det mellom linjene: en "elev" uten ledsager kjører ulovlig ettersom vedkommende ikke har førerrett. Dette ble sagt i den anledningen når ledsager mister såvel instruksjonsmuligheten (eleven hører ikke pga teknisk svikt i intercom) samt mister tilsynet ("eleven" kjører slik at vedkommende blir "borte" for ledsager). Saksbehandleren sa det aldri i klartekst, men det lå helt klart i samtalen at en sanksjonsmulighet for ledsager var å avbryte "ledsagingen" og regelrett stikke av.
I see, takk.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av Lauri »

Dette temaet engasjerte meg :thumleft så da måtte jeg grave mer. (Dess mer man vet, dess mer arrogant...)

Spørsmålet nå (i lunsjpausen) var om ledsager på tung mc må sitte bakpå? Jeg vet at vektbegrensninger for A1 og A2 kan gjøre det ulovlig med en schwær steroid muskelbunt som passasjer, men hva med A? Denne gangen gadd jeg ikke å hverken sitte i telefonkø eller bli oppringt kl 18:30, så jeg letet.

Den store kloke boken er en forskrift til Vegtrafikkloven og heter trafikkopplæringsforskriften ("Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve") https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... 0-01-1339/*
  • forskriftens paragraf 2-2 har i 1. ledd bestemmelse om to-veiskommunikasjon samt at den generelt sier: "...ledsageren følge med i kjøretøyet på sitteplass nær eleven"
  • i paragrafens 2. ledd står det imidlertid: "I klassene A1, A2 og A stilles det ikke krav til at lærer eller ledsager må følge med på kjøretøyet til eleven".
  • Og for å spikre, så sier paragraf 2-4, 2. ledd, 2. setning: "Læreren eller ledsageren for øvingskjøring i klassene A1, A2 og A skal selv kjøre mellomtung eller tung motorsykkel"
Altså kan man trygt (bokstavelig talt) suse etter på sin egen motorsykkel :crazy:
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av Lauri »

Hva med passasjer? Kan "man" ha med passasjer?

I samme forskrifts paragraf 2-4, 5. ledd står det: Der læreren eller ledsager i medhold av § 2-2 eller § 2-3 ikke følger med i eller på kjøretøyet er det ikke tillatt å ha med passasjer på øvingskjøretøyet

Så ut fra dette er det kun lov å ha med passasjer på mc'n til ledsager. (Hvorvidt dette er tilrådelig når ledsager skal ha fokus på den som øvelseskjører blir en annen diskusjon.)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar