Jeg sa nei til å være ledsager

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av KåreDump »

Lauri skrev: 25 jul 2017, 11:26 Så ut fra dette er det kun lov å ha med passasjer på mc'n til ledsager. (Hvorvidt dette er tilrådelig når ledsager skal ha fokus på den som øvelseskjører blir en annen diskusjon.)
Uproblematisk med en "vant pasasjer", ellers vill jeg nok tenkt meg om både en og to ganger!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
243
Innlegg: 22
Registrert: 29 jun 2017, 10:45
Motorsykkelen din: Honda CBF1000A

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av 243 »

Lauri skrev: 25 jul 2017, 11:26 Hva med passasjer? Kan "man" ha med passasjer?

I samme forskrifts paragraf 2-4, 5. ledd står det: Der læreren eller ledsager i medhold av § 2-2 eller § 2-3 ikke følger med i eller på kjøretøyet er det ikke tillatt å ha med passasjer på øvingskjøretøyet

Så ut fra dette er det kun lov å ha med passasjer på mc'n til ledsager. (Hvorvidt dette er tilrådelig når ledsager skal ha fokus på den som øvelseskjører blir en annen diskusjon.)
Man kjører ikke tur med passasjer når man er ledsager i opplæringssituasjon. Da har man med passasjer dersom det er nødvendig eller nyttig. Eksempel: du er ledsager for to og man skal til eller fra kjøregårdsøvelse. Da tar man den ene eleven som passasjer på ledsagers sykkel.
I have a feeling we’re not in Kansas anymore

Brukeravatar
243
Innlegg: 22
Registrert: 29 jun 2017, 10:45
Motorsykkelen din: Honda CBF1000A

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av 243 »

Lauri skrev: 24 jul 2017, 01:12 "...
Så til caset! 40-åringen med nybruktkjerring ga muntlig tilkjenne en trafikkadferd og holdning som motorisert trafikant (bilist) som jeg ikke ville være del av. Jeg sa det til gubben - og fra da av tok det helt av. Jeg sa til ham at som ledsager, så er det jeg som er ansvarlig sjåfør, JEG og ikke han. Jeg bestemmer, jeg har kunnskapen, jeg er skipper. Vi snakket om intercom, vi snakket om å lytte, å lyde ordre. Han ville ikke ham meg bakpå sykkelen, men ønsket å kjøre alene. Vi snakket om trinnvis læring, jeg snøvlet fram noen case etc.
...

PS! I dag, søndag fikk jeg sms: 40-åringen hadde fått en annen kar til å "kjøre etter". Den karen, tro meg ettersom jeg vet hvilken fersking det er, har null og nada å bidra med hverken kjøre- eller adferdsmessig. Gled dere folkens, en ny idiot forbereder seg til oppkjøring!
..."
All øvelseskjøring på MC starter i kjøregård eller på andre måter kontrollerte forhold slik at kandidaten både kan lære og vise grunnleggende forståelse og ferdighet. Øvelsessykkelen kan gjerne være elevens egen om den allerede finnes. Kjøring til og fra kontrollerte forhold gjøres gjerne med eleven som passasjer de første turene. Dersom ikke eleven har respekt og forståelse for ledsagers ansvar og rolle, samt begynnersted for opplæring er det bare å avbryte og sende eleven til kjøreskole. Ledsagers investering av tid og ressurs på trafikkopplæring i kjøregård, landeveis- og bytrafikk bli fort omfattende når nødvendig mengdetrening skal oppnås. Med fraværende forståelse for hva denne dugnaden har av verdi for både seg selv og ledsager er det ingen hensikt å yte støtte.

Min mentor stilte følgende kontrakt da min praktiske private opplæring startet: "Du gjør som jeg sier. Dersom du ikke gjør det avbryter vi kjøringen umiddelbart og jeg kjører deg hjem. Du må da finne andre å kjøre med enn meg. Jeg skal ikke bli skadet eller få andre problemer fordi jeg gjør en tjeneste for deg. Jeg tar ikke betalt for dette, så det er et minimum du må yte tilbake som elev". Den gangen måtte ledsager være passasjer, dermed kravet om at ledsager overtok kjøringen. Den kontraktens innhold er fremdeles minimum og et prinsipp jeg har tatt med meg videre når jeg yter denne formen for dugnad for andre.
I have a feeling we’re not in Kansas anymore

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Jeg sa nei til å være ledsager

Legg inn av Lauri »

243 skrev: 28 jul 2017, 12:45
Lauri skrev: 24 jul 2017, 01:12 "...
Så til caset! 40-åringen med nybruktkjerring ga muntlig tilkjenne en trafikkadferd og holdning som motorisert trafikant (bilist) som jeg ikke ville være del av. Jeg sa det til gubben - og fra da av tok det helt av. Jeg sa til ham at som ledsager, så er det jeg som er ansvarlig sjåfør, JEG og ikke han. Jeg bestemmer, jeg har kunnskapen, jeg er skipper. Vi snakket om intercom, vi snakket om å lytte, å lyde ordre. Han ville ikke ham meg bakpå sykkelen, men ønsket å kjøre alene. Vi snakket om trinnvis læring, jeg snøvlet fram noen case etc.
...

PS! I dag, søndag fikk jeg sms: 40-åringen hadde fått en annen kar til å "kjøre etter". Den karen, tro meg ettersom jeg vet hvilken fersking det er, har null og nada å bidra med hverken kjøre- eller adferdsmessig. Gled dere folkens, en ny idiot forbereder seg til oppkjøring!
..."
All øvelseskjøring på MC starter i kjøregård eller på andre måter kontrollerte forhold slik at kandidaten både kan lære og vise grunnleggende forståelse og ferdighet. Øvelsessykkelen kan gjerne være elevens egen om den allerede finnes. Kjøring til og fra kontrollerte forhold gjøres gjerne med eleven som passasjer de første turene. Dersom ikke eleven har respekt og forståelse for ledsagers ansvar og rolle, samt begynnersted for opplæring er det bare å avbryte og sende eleven til kjøreskole. Ledsagers investering av tid og ressurs på trafikkopplæring i kjøregård, landeveis- og bytrafikk bli fort omfattende når nødvendig mengdetrening skal oppnås. Med fraværende forståelse for hva denne dugnaden har av verdi for både seg selv og ledsager er det ingen hensikt å yte støtte.

Min mentor stilte følgende kontrakt da min praktiske private opplæring startet: "Du gjør som jeg sier. Dersom du ikke gjør det avbryter vi kjøringen umiddelbart og jeg kjører deg hjem. Du må da finne andre å kjøre med enn meg. Jeg skal ikke bli skadet eller få andre problemer fordi jeg gjør en tjeneste for deg. Jeg tar ikke betalt for dette, så det er et minimum du må yte tilbake som elev". Den gangen måtte ledsager være passasjer, dermed kravet om at ledsager overtok kjøringen. Den kontraktens innhold er fremdeles minimum og et prinsipp jeg har tatt med meg videre når jeg yter denne formen for dugnad for andre.
Det er en god regel du viser til her :thumleft

Men klem inn kløtsjen de som kjenner til ledsaging som allerede fra første stund avviker fra det idéelle :vs
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar