Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Bob Darn
Innlegg: 4
Registrert: 21 jul 2017, 19:47
Motorsykkelen din: yamaha r3

Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av Bob Darn »

.
Sist redigert av Bob Darn den 23 jul 2017, 01:09, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av AJ »

Heisan Bob Darn :vs . Velkommen hit til MCsiden.

Tror nok politiet kan kreve at du tar av deg hjelmen når de kontrollerer førerkortet ditt, ja.
Nettopp for å forsikre seg om du er identisk med personen avbildet på førerkortet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av Stian87 »

Hei Bob Darn,

Politiet kan kreve at du identifiserer deg når du påtreffes. Dette gjelder uansett og trenger ikke være tilknyttet en mistanke om en kriminell handling. Det å vise legeitimasjon eller på annen måte godtgjøre hvem du er er en side av dette, men for å kontrollere at legitimasjonen stemmer med vedkommende som fremviser den kan politiet be deg ta av hjelmen. Jeg vil anta at dersom du bruker en åpningshjelm vil dette kunne stille seg annerledes.

Merk at dette ikke innebærer at politiet kan ta hjelmen din av med makt om du nekter. I hvert fall ikke uten videre. Men de vil antakelig innbringe deg til stasjonen og muligens måtte få en rettsavgjørelse på at de kan benytte makt til å fjerne hjelmen.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av Blaamand »

Bob Darn skrev: 21 jul 2017, 20:10 Når politiet stopper deg, sjekker førekort osv, kan de si at du skal ta av deg hjelmen? Personlige årsaker jeg ikke velger å skrive om her, gjør at det blir svært problematisk dersom jeg er med en gruppe venner å må ta av hjelmen.
Kjenner jeg er svært nysgjerrig på hvorfor du ikke ønsker å ta av deg hjelmen når du kjører med en gruppe venner..
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av Rune75 »

Blaamand skrev: 22 jul 2017, 14:10

Kjenner jeg er svært nysgjerrig på hvorfor du ikke ønsker å ta av deg hjelmen når du kjører med en gruppe venner..

Henger meg absolutt på den.
Sist redigert av Rune75 den 22 jul 2017, 20:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av Bjerknez »

Kan jo ha med psykiatri å gjøre....

For oss som river av oss hjelmen når vi føler for det er det nok vanskelig og forstå dette, men sliter man psykisk av forskjellige grunner så så kan selv den mest normale atferden fremstå som uhyre skremmende/plagsomt etc. for andre.

Når det gjelder spørsmålet så henger jeg meg på det Stian87 nevner. Jeg tror nok politiet kan kreve at du tar av deg hjelmen for identifikasjon, men at dem kan ta av deg hjelmen med makt tror jeg ikke uten en rettskjennelse. Men du må nok bli med til stasjonen vil jeg tro.

Men bare synsinger her altså...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av simpson »

Stian87 skrev: 21 jul 2017, 23:15 Hei Bob Darn,

Politiet kan kreve at du identifiserer deg når du påtreffes. Dette gjelder uansett og trenger ikke være tilknyttet en mistanke om en kriminell handling. Det å vise legeitimasjon eller på annen måte godtgjøre hvem du er er en side av dette, men for å kontrollere at legitimasjonen stemmer med vedkommende som fremviser den kan politiet be deg ta av hjelmen. Jeg vil anta at dersom du bruker en åpningshjelm vil dette kunne stille seg annerledes.

Merk at dette ikke innebærer at politiet kan ta hjelmen din av med makt om du nekter. I hvert fall ikke uten videre. Men de vil antakelig innbringe deg til stasjonen og muligens måtte få en rettsavgjørelse på at de kan benytte makt til å fjerne hjelmen.
Hva med niqab/burka?
Skulle blitt leven hvis politiet forlangte at enkelte damer skulle vise ansiktet sitt :O

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av Stian87 »

Hehe simpson, niqab eller burka blir nok det samme. Politiet kan be om identifikasjon når som helst, det behøver ikke være noen spesiell grunn til det.

Men det er klart, om politiet stanser kvinner i burka/niqab systematisk er det jo trakassering og et annet problem.

Forøvrig enig med Bjerknez vedkommende kan ha gode grunner til å ikke ønske å ta av hjelmen, som kan være vanskelig for andre å forstå. Politiet bør være imøtekommende og løsningsorientert i slike sammenhenger så lenge det kan forklares forholdsvis rasjonelt. Det er ihvertfall min mening
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Bob Darn
Innlegg: 4
Registrert: 21 jul 2017, 19:47
Motorsykkelen din: yamaha r3

Re: Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av Bob Darn »

.
Sist redigert av Bob Darn den 23 jul 2017, 01:09, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av mekkern »

Da har ikke innlegget mitt noen mening lengre-siden alt er fjærnet.
Sist redigert av mekkern den 23 jul 2017, 12:07, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Bob Darn
Innlegg: 4
Registrert: 21 jul 2017, 19:47
Motorsykkelen din: yamaha r3

Re: Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av Bob Darn »

.
Sist redigert av Bob Darn den 23 jul 2017, 01:09, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av AJ »

@BobDarn:
Da jeg leste innlegget ditt tenkte jeg faktisk merd en gang på nettopp Alopecia.
Dette er en sykdom jeg selv har hatt - og helt sikkert har (latent) fortsatt.
Sykdommen slo ut da jeg var i trettiårene og viste seg som flekkvist håravfall akkurat på de stedene hvor de med vanlig mannlig håravfall beholder håret, dvs. hårkransen fra ørene og ned i nakken.

Alopecian ble etterhvertt så utbredt på resten av hodebunnen at også jeg valgte å bruke parykk. Dette fordi jeg ikke synes det så spesielt bra ut med kontrastene mellom det som var igjen av mitt vanlige hår/hårfarge og den hvite "baby"hår gjenveksten.
Følte disse kontrastene som mer et blikkfang enn noe når jeg "skinnet" meg på hodet.
Dertfor ble det parykk i noen år i tiden før jeg tok opp igjen MCinteressen i 2006. Da var sykdommen så og si fraværende og har siden holdt seg i sjakk.
I dag har jeg hodet fullt av hår, for å si det sånn ;) . Grått riktignok, men hva betyr vel det når man fyller 60 om et år :) ?
Skjegget er også hvitt og det var her de første tegnene på Aleopecia Areata kom til synei form av små hårløser flekker i hakepartiet.

Jeg bestemte meg tidlig for at denne sykdommen ikke skulle få overtaket og søkte etter flere mulige løsninger for å få håret tilbake.
Tror jeg fant et par som funker. Men det kan vi heller ta pr. mail eller PM hvis det er av interesse for deg.

Så mye skrevet om egen erfaring med Alopecia, så skal jeg legge til at jeg veldig godt forstår utfordringen du har i forhold til venner og andre.
Jeg var heller ikke klar for å dele min "skjebne" med arbeidskolleger og var ofte redd for situasjoner hvor man kunne blir "avslørt". Dermed ble det desto viktigere å bli bra, dvs. bli kvitt sykdommen.
Nå er jeg symptomfri og har vært det lenge og håper det varer.
Må si det var et pes mens det sto på som verst...

Skal helt til slutt legge til at både jeg og kona, som hadde veldig vondt av min situasjon, har hatt svært god nytte og støtte fra folk som er blitt gode venner i den norske Alopeciaforniongen. Her haar vi vært medlem i mange, mange år og har deltatt på mange hyggelige og nyttige Alopeciadager/årsmøter. Jeg satt selv i styret en kort petriode og kona var vært såkalt likeperson i flere år.
Mer info finner du her:
http://alopecia.no

Helt til slutt:
Tøft gjort av deg å dele historien din her på MCsiden.no og at du ikke lar sykdommen "lamme" deg på en slik måte at du ikke får glede av MCinteressen :drg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av Stian87 »

Hmm ville vurdert en åpningshjelm, det er godt nok for sikkerhetsvaktene på jobben min, så er sikkert bra nok for politiet. Hvis ikke be om å snakke med dem alene, forklar situasjonen. Politiet er som regel ikke idioter og ønsker ikke å påføre folk ubehag
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av kjellv »

Selv begynte jeg tidlig å miste håret. Som 20-åring hadde jeg betydelig høye viker og begynte å bli ganske gjennomsiktig i bakhodet. Jeg er arvelig belastet, de fleste menn i min familie fra generasjonen over meg er skallet.
Allerede i 30-årene innså jeg at slaget var tapt, parykk var aldri aktuelt for meg. En av de siste gangene jeg var hos frisør, ei dame noen år yngre enn meg bestemte jeg meg for å gjøre kort prosess med det som var igjen av hår. Hun var litt i tvil om hva hun skulle gjøre, og antydet at det var litt "tynt" på toppen. Jeg lot som jeg var overrasket, og spurte om hun antydet at jeg var skallet? Da ble hun veldig usikker på hva hun skille si, og jeg så hun var veldig utilpass, trodde nok hun hadde fornærmet meg. Jeg sa da at jeg er ikke skallet, jeg har bare bred midtskill.. Det endte med en god latter for oss begge, og jeg ba henne bruke maskin og skrelle av resten. Siden har jeg hatt det sånn. Bruker maskin en gang i uken og gjør det selv.

Jeg anbefaler deg å droppe parykken, vis hvem du er. Dette er en prosess du må ta med deg selv på ett eller annet tidspunkt uansett. Hopp i det, dette går utrolig mye bedre enn du frykter. Etter at du har gjort det vil du ha det mye bedre med deg selv.
Vær klar over at det godt kan være at dine beste venner allerede vet/ser at du bruker parykk, men vil ikke snakke om det fordi de er redd for å såre deg.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kan politet be deg ta av hjelmen når de stopper deg?

Legg inn av Rune75 »

En mager trøst men du ville nok bli overasket over hvor lite vennene dine, og alle andre for den saks skyld, bryr seg om du har hår eller ikke.

Svar