(3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor

Legg inn av E-strom »

Normal plassering er også for meg "til høyre i venstre hjulspor", med mindre andre forhold endrer dette valget:
- svinger (her er det jo materiell for en tre-fem-sju emnetråder, minst - "normalkurve" anyone?)
- møter store kjøretøy (bytter til høyre for å synes bedre for dem bak det store kjøretøyet)
- kolonnekjøring (hvor vi ligger annenhver høyre venstre)

Unngår midten, spesielt i regnvær ettersom det er der all den (sleipe) dritten på veien legger seg
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 04 jun 2017, 17:04 Har man kjørt bil i mange år slik tilfellet er med oss motorsyklister god opp i vår andre tenåringsalder, vil jeg tro det faller mest naturlig å holde seg mest på venstre side i kjørebanen.
Hvorfor? Jo, min teori går på at det er der man sitter som bilfører, i venstre forside mot midten av veien. Derfor tror jeg motorsyklisten flest med lang erfaring med bilkjøring holder seg til venstre, bevisst eller ubevisst basert på sin bilerfaring.
Jepp :thumleft

joakimkjolseth
Innlegg: 5
Registrert: 12 jun 2017, 18:09
Motorsykkelen din: På jakt etter ny :-)
Sted: Brønnøysund

Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor

Legg inn av joakimkjolseth »

Hvor ligger folk når det er flere kjørefelt i samme retning? Si du ligger i venstre fil, hvor i kjørefeltet legger du deg og hvorfor?

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor

Legg inn av BC45 »

joakimkjolseth skrev: 19 jun 2017, 22:19 Hvor ligger folk når det er flere kjørefelt i samme retning? Si du ligger i venstre fil, hvor i kjørefeltet legger du deg og hvorfor?
Jeg ligger stort sett i midten når jeg kjører i venstre fil. Liker å holde litt avstand til bilene i høyre fila. Plutselig kan de finne på å skifte fil og da er det greit å ha litt å gå på.

NoxRy
Innlegg: 40
Registrert: 10 apr 2016, 17:04
Motorsykkelen din: Honda Hornet 600 2003
Sted: Trøndelag

Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor

Legg inn av NoxRy »

joakimkjolseth skrev: 19 jun 2017, 22:19 Hvor ligger folk når det er flere kjørefelt i samme retning? Si du ligger i venstre fil, hvor i kjørefeltet legger du deg og hvorfor?
Da ligger jeg i høyre hjulspor, av samme grunn jeg ligger i venstre hjulspor når jeg kjører i høyre felt.
Så andre traffikanter skal se meg godt i venstre sidespeil.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: (3 av 3) Hvorfor ligger uerfarne motorsyklister pal i bilens venstre hjulspor

Legg inn av Geiroe »

NoxRy skrev: 13 jul 2017, 20:55
joakimkjolseth skrev: 19 jun 2017, 22:19 Hvor ligger folk når det er flere kjørefelt i samme retning? Si du ligger i venstre fil, hvor i kjørefeltet legger du deg og hvorfor?
Da ligger jeg i høyre hjulspor, av samme grunn jeg ligger i venstre hjulspor når jeg kjører i høyre felt.
Så andre traffikanter skal se meg godt i venstre sidespeil.
Jeg ligger midt i eller i venstre hjulspor, når jeg ligger i venstrefil. Liker å holde litt avstand til bilene. Vil tro at de fleste bilene idag har dødvinkelspeil, så de ser meg like godt om jeg ligger til venstre i kjørefeltet, som til høyre.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar